Oi minne menet Jatkoaika?

  • 34 776
  • 338

pygmalion

Jäsen
Viestin lähetti muaddib
pygmalion:Anne Brontë? ("Turhuuksien turhuus, kaikki turhuus")

"Turhuuksien turhuus, kaikki on turhuutta!" (Saarnaajan kirja, 1:2).

Flonaldo: Juuri niin, niin minä veikkaan. Paino sanalla veikkaan. Suomalaiset ovat laumasieluisia slaavilaisen orjakansan jälkeläisiä, joten ei siitä voi vetää johtopäätöksiä, jos mitään ei tapahdu (kävijämäärät jne.). Asiat voivat silti olla pielessä. Lisäksi voisin vielä korostaa alkuperäisestä ilmauksestani kohtaa, jossa mainittiin tyytymättömyyden aste-erot.

Mutta kuten sanottu, asiahan olisi kohtuullisen helppo selvittää. Lukijakysely ja riittävän monta tarkkaan harkittua monivalintakysymysta kehiin, niin johan saadaan lähes tulkoon tieteellistä dataa siitä, onko valtakunnassa kaikki hyvin.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Viestin lähetti Flonaldo
Ehkä juuri 10-20 ihmistä tosissaan kiinnostaa "jonkun varjon" kohtalo, loput 9990 ovat tyytyväisiä, kun on edes yksi laadukas jääkiekkopalsta, jossa voi keskustella.

Näin on. Itse lakkasin kokonaan lukemasta varjon tekstejä taannoisen Heinojen murhaa koskeneen keskustelun seurauksena. Hänen ajatusmaailmansa on minulle aivan vieras. Minulle on näin ollen aivan samantekevää kirjoittaako varjo täällä vai ei. Moderaattorit päättäköön asiasta, kuten kuuluukin.

Minua ei myöskään kiinnosta, mitkä ovat olleet perustelut hänen pelikiellolleen. Uskoisin, että ennen kieltoa on käyty viestinvaihtoa moderaattoreiden ja varjon välillä. Eiköhän sieltäkin saata joku syy löytyä. Ja se taas ei kuulu meille muille.

Nimim.: "tyytyväinen palstalainen"
 

Castillo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki jotka Sport kaudella 2015-2016 voittaa.
Itseäni kiinnostaa pelikieltojen syyt lähinnä siksi, että näkee vain mistä kukakin on bänniä saanut. Eräänlaista viihdettä nauruhermoille. Varjon kohtalo ei juurikaan jaksa kiinnostaa, mutta joitakin hänen teksteistään lukeneena voisin sanoa, että ei jatkoaika siinä ainakaan tasoaan laskenut. Itse olen täysin tyytyväinen moderaattoreiden toimintaan ja yleensäkkin palstaan, jolla on monopoliasema lajissaan. Olisi mielenkiintoista tietää, kuinka paljon jatkoaika saa kulissien takana oikeasti paskaa niskaansa. Olen nimittäin varsinkin viime aikoina kuullut aika hurjia juttuja. Jatkoaika on suuri ja arvokas saitti koko jääkiekkoilevalle maailmalle ja mielestäni sitä pitää jatkossakin vaalia. Tiukkoja sanaharkkoja on aina välillä ja se on todella hieno juttu.

Nimim.:"tyytyväinen palstalainen"
 

Muksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Metakeskustelua! Jee! Toiseksi suosikein aiheeni. Minä en ota mitään kantaa varjon tapaukseen, ja se joka jotain linjoja tästä siihen vetää tekee ne ihan omaksi vahingokseen. En puhu varjosta edes missään sivulauseessa, vaan moderoinnista ja kommunikaatiosta yleensä ja siitä mihin Jatkoaika voisi olla keskustelupalstana menossa. Anteeksi jo etukäteen jos jotakuta häiritsee topikin mukainen kirjoitus.

Jatkoajan moderointihan suoritettiin alun perin siten, että moderaattorit toimivat omilla nimimerkeillään ja se oli mielestäni valtava virhe. Tästä seurasi paljon ongelmia, joita ei varmaan tarvitse erikseen kerrata. Moderointi oli liian lähellä käyttäjiä.

Toinen kahdesta moderoinnin tarkoituksesta lienee yrittää luoda vaihtoehto vapaammin moderoiduille tai moderoimattomille keskustelupalstoille. Tähän liittyvät kaikki chat-kiellot ja provokiellot - ja osa niistä ei välttämättä ole tarkoitukseltaan läheskään niin suoraviivaisia kuin voisi ensisilmäykseltä olettaa, ja usein tunnutaan oletettavan. Säännöt lienee tarkoitettu kokonaisuudeksi jolla pyritään johonkin tulokseen, ja yksittäinen sääntö vaikuttaa muiden sääntöjen vaikutuksiin ja tarpeeseenkin. Sääntöjä varmaan olisi aika uudistaakin taas muuten.

Keskimääräistä nettipalstaa tiukempi moderointi on tuonut Jatkoajalle mukavasti suosiota, ja keskustelu on ajoittain melko laadukastakin perusteltuine mielipiteineen ja lähdeviittauksineen - useimmiten kuitenkaan ei. Vaihtoehtona moderoimattomille palstoille ainakin minä näen silti Jatkoajan linjan puolustavan paikkaansa. Vapaita palstoja on kuitenkin meidän kaikkien käytössä. Itseänihän myös muutama näistä viehättää ja puhuttelee monillakin tasoilla.

Palatakseni vielä moderoinnin alkutaipaleelle, nimimerkkejä syytettiin jatkuvasti modekilven taakse piiloutumisesta ja toisaalta epämieluisten kirjoittajien poistamisesta silmistä. Uudet moderaattorit ryhtyivät jossain vaiheessa toimimaan pelkästään modenikin takaa. Kirjoituksia arvioivat tällä hetkellä käyttäjiin päin kasvottomat moderaattorit.

Ryhdyttiin myös joka käänteessä korostamaan sitä, että päätökset tehdään aina usean moderaattorin toimesta ja toisaalta sitä, että moderaattorit säännönmukaisesti ja ilman poikkeuksia jääväävät itsensä tapauksista, jotka sivuavat heitä itseään. Moderaattorien etäännyttämisen käyttäjistä uskon johtavan jollain aikavälillä moderoinnin laadun paranemiseen ja kertautuvan sitten moderoinnilla haettavan vaikutuksen vahvistumiseen.

Alusta asti moderointia on vaivannut linjattomuus ja siitä on pyritty eroon, joten parantamisen varaa laadussa onkin. Tosin Jatkoajan moderaattorien kunniaksi on hyvä huomata katsoa se, että aivan joka paikassa tällaisia asioita ei edes mietitä saati sitten yritetä parantaa. Aivan alussa ei asioita osattu, ja samaa vauhtia kun niitä on opittu on käyttäjämäärä noussut. Moderaatorilta vaadittu työpanos lienee lisääntynyt moninkertaiseksi siihen nähden mitä ensimmäiset modet joutuivat tekemään. Hyvä, valistunut mielipide vaatii paljon työtä ja paneutumista ja se taas vie aikaa, jota on vain rajallisesti.

Jossain vaiheessa ryhdyttiinkin myös valistamaan käyttäjiä siitä, että linjattomuuden kanssa on pakko elää, vaikka siitä toki pyritäänkin eroon. Julkisesti kerrotaan, että moderaattorit puuttuvat siihen mihin sattuvat puuttumaan. Tämä erittäin tärkeä pointti tuntuu taas hukkuneen monilta matkalle ja whinetystä saa lukea sieltä täältä. Kirjoittamalla Jatkoaikaan sääntöjenmukaisesti ei tarvitse pelätä rangaistuksia - mutta sääntöjen rikkominen ei välttämättä johda rangaistukseen. Jos rangaistus kuitenkin omalle kohdalle tulee, on turha vedota siihen, että joku muu ei samasta asiasta rangaistusta saanut. Sama pätee tietysti myös muiden käyttäjien rangaistusten ihmettelyyn. Moderaattorit puuttuvat siihen minkä huomaavat, ja sääntöjä rikkomalla asettaa itsensä alttiiksi moderoinnille - hyvin yksinkertaista.

Asian vierestä: Jännittävää onkin muuten huomata miten monilla muilla isoilla foorumeilla, joista tietysti suurin osa on ulkomaalaisia, toimitaan edelleen omien nikkien takaa - tai jopa valitaan moderaattorit huutoäänestyksellä. Väittäisin, että Jatkoajan järjestelmä jossa päätökset tehdään isommalla joukolla, moderointi on erotettu käyttäjistä mahdollisimman kauaksi ja riippumattomaksi on parempi. Uskoakseni moderoinnin kiinteä suhde käyttäjiin johtaa paljon helpommin mielipiteiden mukaan moderoimiseen, koska moderaattoreiksi valikoituvat massan mielestä hyvät jätkät, ja toisaalta mitään jääväämistä ei edes yritetä. Palstan kehittäminen esimerkiksi sääntöjen tai formaatin osalta on tietysti eri asia, ja siinä olisi hölmöä jättää käyttäjien näkemys hyödyntämättä.

Pelikieltoja on Jatkoajassa periaatteessa ja karkeasti kai kahta laatua. Käyttäjien on yleensä helppo ymmärtää ja sulattaa tilanteet, joissa pelikielto tulee jostain isosta rikkeestä. Vaikeampia ovat tapaukset, joissa pelikielto tulee pitkän jahkaamisen - mahdollisesti viikkojen keskustelun jälkeen. Näihin saattaa liittyä isokin määrä yksityisviestejä käyttäjille ja takaisin tai sitten ei, tai esimerkiksi hyvinkin pitkää seurantaa. Tai huomautuksia ja varoituksia ja sitä kautta jatkumo, jonka hahmottaminen ulkoapäin on hyvin vaikeaa ainakaan siten, että kuva vastaa tapahtunutta edes sinne päin. Muutama käyttäjä sitä toistuvasti harjoittaa, joten joku viehätys siinä arvailussa silti piilee.

Päätökset aiheuttavat toisinaan suuria kysymysmerkkejä käyttäjien pään päälle. Samaan aikaan moderaattorit eivät kuitenkaan voi tulla ulos ja perustella toimiaan kovin yksityiskohtaisesti, koska kyse on myös käyttäjästä ja hänen tekemisistään. Ne eivät muille käyttäjille kuulu, vaikka nämä miten tuntisivat itsensä kiinnostuneiksi. Ja se varmaan onkin asian ydin – tottakai käyttäjiä kiinnostaa, sitä tuskin kukaan epäilee. Olennaisempaa on kuitenkin se, että käyttäjillä ei ole oikeutta tietää kaikkea, ja jos jotain yksityiskohtia aletaan antamaan ulos, luodaan vain entistä hedelmällisempi maaperä aukkojen täyttämiseen arvailulla. Se ei ole kenenkään etu suuremmassa kuvassa, ei vaikka miten suorastaan janoaisi tietoa. Sitten fight-the-powa –tyyppiset kirjoittajat ovat tietysti vielä aivan oma lukunsa.

Rangaistu käyttäjä itse voi tuoda omaa näkökantaansa esille yksityisviesteissä, mutta on syytä muistaa sekin, että päätöksen takana on aina vähintään muutama moderaattori ja käyttäjän näkemys on vain yksi puoli asiasta, ja yhden ihmisen sattuneesta syystä varsin subjektiivinen käsitys.

Pelikiellon syy ilmoitetaan muille käyttäjille aina pelikieltoa langetettaessa. Noiden ilmoitusten parantamiseksi voisi tehdä jotain, mutta kovin paljoa en niiltä jatkossakaan odota. Kovin yksityiskohtainen informaatio on asia joka ei käyttäjille kuulu. Tylyä mutta niin se vain on. Moderointi on keskustelupalstan kulisseissa tapahtuvaa toimintaa; sinne se kuuluu ja sinne se myös jää. Käyttäjille ilmoitetaan pelikielto ja sen syy, ja he voivat sitten arvioida päätöksen oikeellisuutta lähinnä pelikieltoa saaneen käyttäjän kirjoitushistoriaa selaamalla ja vertaamalla sitä sääntöihin ja moderaattorien ilmoitukseen pelikiellosta. Jos sattuu kiinnostamaan. Debattiin pelikiellon syistä moderaattorit tuskin enää tulevat osallistumaan, koska siinä joutuu joka tapauksessa tappelun ja vieläpä molemmat kädet selän taakse sidottuina - sekin on yksi asia joka matkan varrella lienee opittu. Näitä keskusteluja on myös poikkeuksetta yritetty käyttää immuniteetin hankkimiseksi moderaattoreita vastaan ajamalla moderaattorit kollektiivina jääväämään itsensä oman nikin arvioimisesta.

Käyttäjien osaksi jää siis joko luottaa moderaattoreihin tai sitten ei. Huutoäänestyksiä puolesta ja vastaan en usko olevan tulossa, enkä kaipaa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukilahden Työväen Ampujat
Viestin lähetti Jaska85
Itseäni kiinnostaa pelikieltojen syyt lähinnä siksi, että näkee vain mistä kukakin on bänniä saanut. Eräänlaista viihdettä nauruhermoille.
Nimim.:"tyytyväinen palstalainen"

Kannanpa korteni kekoon tässä metakeskustelussa. Itse sain taannoin viikon tai kaksi (?) pelikieltoa kun -selkeitä ohjeita uhmaten- kauppasin käteen jäänyttä Iron Maiden -lippua Osto- ja myynti-ilmoitusketjussa. Perustelin toimintaani itselleni sillä että keikka oli samana päivänä enkä keksinyt siihen hätään muutakaan kanavaa missä olisin lippua voinut kaupata. mutta mitäs siitä rangaistuksesta turhia mutisemaan kun rikoin tietoisesti sääntöjä. Sain jopa lipun myytyä.
 

Tkachuk7

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ, WPG, BUF, EDM, STL
Täysin samaa mieltä Prof. Puckin kanssa. Itse en olisi osuvammin voinut tiivistää näkemystäni.

Vaikka k.o. nimimerkki käykin keskustelua tod. näk. osoittaakseen älyllistä ylemmyyttään verrattuna muihin keskustelijoihin ja varmaankin nauttii herättämästään närkästyksestä, on usein vaikea löytää minkäänlaista objektiivista perustetta pelikiellolle. Tämä siis vaikka kyseessä onkin yhden sortin trollaaja joka käy näitä "keskusteluja" luultavasti suurelta osin vain huvittaakseen itseään "hölmöjen" kustannuksella.

Enemmän kuin varjon kirjoitukset sinänsä, ongelma ovat mielestäni niiden aiheuttamat reaktiot ja päiden seinäänhakkaamiset joita perustellaan tunteisiin, uskomuksiin ja moraalikäsityksiin perustuvin argumentein, jos näitäkään nyt voi ongelmana pitää. Jankutus on loputonta kun toisen osapuolen logiikkaa tai sanomisia ei useimmiten voi asiaperustein osoittaa vääriksi mutta ei ymmärretä olla hiljaa vaan uhkutaan pyhää vihaa ja närkästystä "moraalittomasta ja tunteettomasta" kirjoituksesta. Sitten ihmetellään kun ei se muuta mieltään vaikka kuinka selitän... Tämä siis noin yleisellä tasolla. Ei myöskään kannata vähätellä sitä "love to hate him-efektin" osuutta vastauksissa varjon juttuihin. Luulen että moni suorastaan haluaa provosoitua varjon jutuista ja on aivan yhtä syyllinen "tason laskuun" ja "häiriöön".

Itse en antaisi varjolle pelikieltoa koska se perustuu mielipiteeseen, ei varsinaiseen sääntöjen rikkomiseen(?) ja seurauksena on näin ollen epäjohdonmukaisuutta ja epätasa-arvoa kirjoittajien kesken suhteessa moderointiin. Yhtä lailla kai voitaisiin bannata jokainen turhan, provosoituneen ja mielipiteeseen, moraalikäsitykseen tms. perustuvan vastineen kirjoittaja viikoksi, rangaistuksena huonosta/olemattomasta keskustelusta ja häiriön aiheuttamisesta?

Tosisia on kuitenkin se että ylläpito ja moderaattorit eivät ole vastuussa meille palstan käyttäjille toiminnastaan vaan saavat tehdä aivan mitä parhaaksi katsovat. Me sitten tykätään tai ei tykätä, so not.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Jo toinen kerta kiellon päälle! Tämä ketju ylittää rajoitteensa mukavasti... Muksulta äärimmäisen hieno ja järjellinen (etten sanoisi monilta osin murskaava) vastaus, johon juuri ei ole huomautettavaa. Nimenomaan luottamuksesta on kyse, eikä voida eikä pidä järjestää mitään huutoäänestyksiä tai vaatia päätoimista identtistä valvontaa (ellei aio itse pulittaa palkkaa tästä vaivasta). Luottamus kaikesta päättäen onkin erittäin suuri ja lopputulos useimpiin vertailukohtiin verrattuna suorastaan ylivoimainen. Ylläpitoa ei voi tästä työstä kylliksi kiittää. Ainoa huomio minkä voi tehdä, on että luottamukseen ei ole koskaan mitään automaattista oikeutta, se haetaan ja saadaan toimilla päivästä toiseen. Sen voi jopa menettää. Ehkä kovaa ja epäoikeudenmukaista, mutta näin se on. Hyväntekijän tie on kivinen, mutta millään marttyyrinroolilla ei kannata myöskään ruveta hekumoimaan. Aseella uhaten ei ketää pakoteta kuuntelemaan purnausta: on esimerkiksi mahdollisuus heittää siitä ulos palstalta... Vapaus on teidän, mutta tällä hetkellä sääntö ei ole tämä. Anyway, tilanteen huomioonottaen, kun rangaistuskäytäntö todellakin on tietyn satunnaisuuden varassa, luulisin että on syytä mahdollisimman suureen avoimuuteen, jota Muksunkin viesti edustaa parhaimmillaan. Lienee jopa syytä tiettyyn varovaisuuteen, ettei ruveta elämään vain näkyvillä mutta satunnaisilla esimerkkirangaistuksilla, jotka voivat järkyttää sitä kaiken perustaa, luottamusta. Jos jotain linjaa on aivan totaalisen mahdotonta valvoa, sen arvo on sitten aika rajallinen. Mutta nämä siis aivan marginaalisina huomioina Muksun loistavaan kirjoitukseen.

Aiheen sivusta sitten sellainen omituinen mielipide, että määritellä äänekkäästi joku trolliksi ei tarkoita sitä että asia näin olisi, kysymyksessä on vasta argumentti joka olisi, hmm, radikaalia kyllä, perusteltava:

On the Internet, a troll is a person who posts messages that create controversy or an angry response without adding content to the discussion, often intentionally. Though technically different from flaming, which is an unmistakable direct personal attack, trolls often resort to innuendo or misdirection in the pursuit of their objective, which is to create controversy for its own sake, discredit those with whom they disagree, or sabotage discussion by creating an intimidating atmosphere.

Ymmärrän että tässä on sekaantumisen vaaraa, mutta itse näen varjon lähinnä älyllisenä provosoijana - eli hän esittää toki vähän yksitoikkoisesti sinänsä suht. loogisen ja kiintoisan maailmankatsomuksensa valtavirtaa hätkähdyttävät seuraukset jumalan totuutena. Itse olen huomannut, että kun kääntää väittelyn itse premisseihin niin itse asiassa syntyy välillä hyvinkin kiintoisaa keskustelua. Maailmankatsomusten johtopäätökset eivät kosketa toisiaan, eikä niiden eroista synny kuin jankkausta, mutta jonkinlainen "meta-keskustelu" varjon kanssa on melkein aina mahdollista ja melkein aina hedelmällistä. Jotenkin tuntuu siltä että keskiverto-trolli ei näin toimisi, mutta mene ja tiedä.
 
F

Flonaldo

Viestin lähetti Tkachuk7
Itse en antaisi varjolle pelikieltoa koska se perustuu mielipiteeseen, ei varsinaiseen sääntöjen rikkomiseen(?) ja seurauksena on näin ollen epäjohdonmukaisuutta ja epätasa-arvoa kirjoittajien kesken suhteessa moderointiin.
Kun täällä nyt ovat kaikki kärttäneet varjon pelikiellon syyn perään, niin sinä ilmeisesti voit valistaa meitä. Mistä mielipiteistä se siis tuli, jos kerran sääntöjen rikkomisesta ei ollut kyse?
 

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille ja IFK:lle
Minä kuulin Varjon version hänen pelikiellostaan ja sen todennäköisistä syistä, enkä siltikään ole vakuuttunut siitä, että moderaattorit tekivät oikean ratkaisun antaessaan hänelle viikon jäähyn.

Mutta kaiken jupinan ja kriittisen keskustelun lomassa pitää tosiaankin muistaa tuo, että JA on kasvanut niin suureksi ja suosituksi, että on ylipäätään hemmetin hienoa, että moderaattoreiksi haluavia ihmisiä löytyy. Vaikka moderointilinjasta käydäänkin kriittistä keskustelua lienevät kaikki yhtä mieltä siitä, että tämä palsta on huomattavasti parempi moderoituna kuin täysin vapaana temmellyskenttänä. Ajoittainen vierailu soccernetissä riittää muistuttamaan tästä.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Yritän vastata Flonaldon kysymyksiin:


blaa blaa blaa...
- Antaa hieman ylimielisen käsityksen kirjoittajasta tähän ketjuun osallistuneita kirjailijoita kohtaan.

Monta arkillista tekstiä yhden trollin pelikiellosta, joka on viikon mittainen.
- En tiedä miten muut, minä esitin myös muuta kuin varjon pelikieltoa. Tuskin kukaan täällä vetää itseään kiikkuun Varjon viikonmittaisesta pelikiellosta.

Minä en tosiaankaan kyllä ymmärrä suurimman osan tähän ketjuun kirjoittaneista ajatuksenjuoksua, miten te jaksatte?
- Hmm... joillakin tuntuu olevan voimaa kommunikoida, ainakin tässä tapauksessa enemmän kuin palstasta vastaavilla. Minä ainakin olen kova jätkä, jaksan kaikenlaista vielä Jatkoajassa seikkailun lisäksikin. Vuorokaudessa on 24 ihanaa tuntia!

Pikaisia kyssäreitä teille:

Kuinka monta prosenttia palstan monesta kymmenestä tuhannesta käyttäjistä on tyytymättömiä, kuinka monta tyytymättömiä moderaattoreiden toimintaan?
- Jos puhutaan vain tästä ketjusta, niin tyytymättömien prosentti voisi olla aika korkea. Monikaan täällä ei suoranaisesti puolla tapaa, jolla Varjo pelikieltonsa sai. Toisin voisi olla. Lisäksi, vain murto-osa kymmenestä tuhannesta on sanonut täällä mielipiteensä.

Onko tämä jääkiekkopalsta?
- Tämä on jääkiekkopalsta, jossa käydään keskustelua laidasta laitaan.

Kuinka monen Jatkoajan pelikiellon syynä ovat olleet valtavirrasta tai moderaattoreiden näkemyksestä poikkeavat mielipiteet?
- Tähän ei voi vastata kukaan. Yleensä pelikiellon ovat saaneet kirjailijat, jotka ovat rekisteröidyttyään heittäneet muutaman roskaviestin sekaan ja sen jälkeen heidät on poistettu vähin äänin. Luulisin että pelikieltojen syyt ovat olleet lähes aina oikein perusteltuja, en tosin voi vastata tarkemmin, koska en yleensä vaivaudu kaivelemaan nimimerkkien - joita en tunne - pelikieltoihin johtaneita viestejä.

Kuinka paljon ja usein moderaattorit saavat kiitosta työstään, kuinka usein heidän niskaansa kaadetaan paskaa?
- Toiminta antaa tulosta samalla tavalla kuin millä tahansa työpaikalla, elikkä niin kauan kun on hiljaista - työ tehdään hyvin tai jopa kiitettävästi. Paskaa tulee tosin välittömästi kun pullo tipahtaa lattialle. Lähes Murphyn laki sanoisin.

Kuinka paljon tiedätte moderaattoreiden toiminnasta?
- En tiedä jatkoajan moderaattoreiden toiminnasta mitään, itse moderoinnista kyllä, sillä harrastan sitä itsekin.

Kun liikutaan lainvastaisuuden rajoilla, niin pitäisikö viestien tulkinnassa käyttää ylivarovaista lähestymistä vai ei?
- Lainvastaisuudessa ei ole tulkinnavaraa. Lakia ei saa rikkoa, eikä lähestymisessä ole mitään syytä olla ylivaroivainen. Poikkeus tosin vahvistaa säännön, elikkä itse moderoinnissa on joskus ajateltava kaksi kertaa. Kätevälle moderaattorille tämä ei tuota ongelmia.

Muuttuuko vastaus edelliseen kysymykseen, jos sinä olet se, jonka poliisit voivat hakea kuulusteluihin?
- Ei muutu. Olen istunut poliisikuulusteluissa. Tuttu paikka:-)

Ihailetteko kaukalossa tuomareita, jotka jäähyn annettuaan viheltävät pelin käyntiin (ja viivyttelijöille käyttäreitä) vai niitä tuomareita, joiden otteluissa jokaista päätöstä seuraa kymmenen minuutin kalabaliikki, jossa kukaan ei tiedä mitä tapahtuu ja tuomari käy selittelemässä asiaa jokaiselle vuoron perään?
- En ihaile jahkailevia tuomareita jotka haluvat silittää jokaisen turkkia myötakarvaan. Ihailen tosin tuomaria joka päättää ja osaa myös seisoa päätöksensä takana tavalla joka nostaa pelaajien arvostusta tuomaria kohtaan.

Kuinka paljon veikkaatte moderaattoreiden käyttävän aikaa hommaansa?
- Jokainen moderaattori käyttää aikaa hommassaan eri lailla. Joskus menee päivä pari ilman aktiviteettia, joskus koko lauantai ja vielä puoliyötä päälle.

Kuinka monta viestiä Jatkoaikaan tulee päivittäin?
- 150 näin äkkiä veikattuna. Kauden pyörähdettyä käyntiin saattaa viestejä tulla 500 otteluiden päätyttyä. Veikkaisin.

Oletetaan, että sinä olet vaikkapa töissä/opiskelet ja ehkä perhettäkin on. Kuinka paljon muutaman iltatunnin vapaa-ajastasi käyttäisit keskustelupalstan moderointiin? (työ on palkatonta, jollei jaettavaa paskaa lasketa)
- N. 3 tuntia + omat viestit (todellista aikaa tänä päivänä) - iltaisin. Olen aktiivinen myös päivällä.

Tiedätkö sinä mistä varjo pelikieltonsa sai?
- En, jos tietäisin niin en ihmettelisi sitä täällä.

Jos et tiedä, niin miten voit tietää sen olevan väärä?
- Se ei ole väärä eikä oikea, sillä en tiedä syytä. Siksi kyseenalaistan ja kysyn. Pyrin antamaan aina itse vastauksen jos kysytään, siksi olen aina yhtä ihmeissäni kun "kysyvä eksyy tieltä".

Miksi sinun pitäisi saada tietää pilkulleen mistä joku käyttäjä saa rangaistuksen?
- Koska lasken (haluaisin) moderaattorit samaan poppooseen kuin muutkin palstalla esiintyvät. Eikai tässä mitään a´la kommunistien tavoin tarvitse piiloitella pikku-juttuja, sillä juuri pikku-jutustahan tässä on kysymys - ainakin niin kauan kunnes joku antaa asiallisen, tyydyttävän ja tyhjentävän vastauksen.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti vilpertti

Ja varjosta. Kamoon, kaveri on selvä trolli. Ei sen kikkeliksejä tarvii nuolla kiiltäviksi. Jos JOKAISESTA asiasta löytyy aina se mielipide jolla toisten kirjoittajien provosointi on mahdollista, ainakin minun speksit täyttyvät. Ja provosointiahan se on.

So...

...jos varjo haluaa ja kykenee trollaamaan nähdyllä antaumuksella niin siittä vaan. (En muuten usko, että hän silkka trollaaja on, toisinaan hän tuntuu leikittelevän valtaosalla jatkoaikalaisista mutta ainakin minulle on syntynyt myös sellainen vaikutelma, että hänen luonteeseensa kuuluu tietty hyvinkin analyyttinen lähestymistapa).

Mielummin yksi varjon kaltainen trollaaja kuin kaksi tusinaa jees-jees -kirjoittajaa.

vlad#16.
 

Tkachuk7

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ, WPG, BUF, EDM, STL
Viestin lähetti Flonaldo
Kun täällä nyt ovat kaikki kärttäneet varjon pelikiellon syyn perään, niin sinä ilmeisesti voit valistaa meitä. Mistä mielipiteistä se siis tuli, jos kerran sääntöjen rikkomisesta ei ollut kyse?

En tarkoita että pk tulisi (varjon) mielipiteistä, vaan että päätös pk:sta tehdään mielipiteen (varjosta) pohjalta? Tätäkö tarkoitit?

Oletan että varjon pk on seurausta enimmäkseen tuosta pitkään jatkuneesta tahallisesta närän aiheuttamisesta. En löydä viestiä joka sinänsä antaisi aiheen pelikieltoon, ainakaan keskivertokirjoittajan tapauksessa. Tästä olettamukseni. Voi tietysti olla että sellainen viesti on, esim. juutalaiset rulettaa ketjun viimeinen jota varjo itse on editoinut tai sitten modejen kanssa käydyssä keskustelussa on ollut jotain. Ehkä varjo on sitten jossain lipsahtanut puhtaisiin asiattomuuksiin, siksi kyssäri siellä lauseen sisällä suluissa. Huonosti muotoiltu lause minulta kuitenkin.

Ei olisi tietenkään pitänyt nokkaansa tännekään tunkea, tapaus vaan on niin mielenkiintoinen nimimerkin palstahistoriasta johtuen ja siitä että pk:n syystä on epätietoisuutta. Yleensähän keissit ovat harvinaisen selkeitä ja toisinaan täsmällinen syykin ilmoitetaan ja se on kaikkien nähtävillä. Jatkossa älynnen olla hiljaa aiheesta kun ei ole faktoja laittaa pöytään.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Vastaanpa ketjun aloittajana näihin kysymyksiin.

Lihavoidut tekstit Flonaldoa:

blaa blaa blaa...

Monta arkillista tekstiä yhden trollin pelikiellosta, joka on viikon mittainen.

Minä en tosiaankaan kyllä ymmärrä suurimman osan tähän ketjuun kirjoittaneista ajatuksenjuoksua, miten te jaksatte?


Jos ketju ei kiinnosta Sinua niin kuinka Sinä jaksat lukea sitä?

Kuinka monta prosenttia palstan monesta kymmenestä tuhannesta käyttäjistä on tyytymättömiä, kuinka monta tyytymättömiä moderaattoreiden toimintaan?

Lasketaanko käyttäjiin kaikki satunnaisetkin lukijat vai vain rekisteröityneet kirjottajat? Mikäli kaikki, tyytymättömien määrä prosentuaalisesti tuskin kovinkaan korkealle nousee; mikäli vain rekisteröityneet, uskoisin sen nousevan jonkin verran korkeammaksi.

Tyytymättömien kokonaismäärä ei ole mielestäni se olennaisin asia, tärkeämpää on selvittää mikä tyytymättömyyttä aiheuttaa.

Kuten joku jo taisikin ehdottaa, kyselyllähän se selviää kuinka suuri joukko on tyytymättömiä ja vastaavasti, kuinka paljon löytyy tyytyväisiä.

Onko tämä jääkiekkopalsta?

Ymmärtääkseni tämä on jääkiekkopalstalla jossa on sallittu käydä keskustelua laidasta laitaan - myös muiltakin alueilta kuin jääkiekosta. Tässä nykymuodossaan tämä palsta on eittämättä eräs Suomen parhaista - sitä ei käy kiistäminen.

Kuinka monen Jatkoajan pelikiellon syynä ovat olleet valtavirrasta tai moderaattoreiden näkemyksestä poikkeavat mielipiteet?

Valtaosa pelikielloista on aivan aiheellisia, sitä tuskin kukaan edes kiistää. Kyse onkin siitä, koetetaanko palstan valtavirrasta poikkeavia persoonia ahtaa takaisin kapeaan uomaan.

Muuten kysymykseesi on mahdoton vastata koska en tiedä keitä modet ovat, (en edes halua tietää), joten en tiedä eroavatko heidän mielipiteensä kuinka paljon pelikieltoja saaneiden palstan persoonien mielipiteistä. Modet ovat kuitenkin ihmisiä kaikkine inhimillisine piirteineen, joten jos joku kirjoittaja joutuu silmätikuksi muiden käyttäjien toimesta, ts. paljon raportointeja hänen viesteistä aiheesta tai aiheetta, kynnys pelikieltojen ja varoitusten langettamiseen varmasti laskee koska oletetaan raportointien määrän osoittavan palstalla vallitsevaa keskiarvoa mielipiteestä kyseistä kirjoittajaa kohtaan. Sinäkään et voi kiistää sitä etteikö tällaisillä asioilla ole vaikutusta päätöksiin - jos kiistät niin kovinpa heikoilla olet.

Kuinka paljon ja usein moderaattorit saavat kiitosta työstään, kuinka usein heidän niskaansa kaadetaan paskaa?

Modet saavat myös kiitosta osakseen, olen tainnut jopa itsekin sitä heille jakaa, mutta tunnustettava on, että huomattavasti helpompaa on antaa sitä negatiivista palautetta. Toisaalta, negatiivisen palautteen voi ottaa osoituksena siitä, että jokin kohta tarvitsee korjaamista, eikä ottaa sitä henkilökohtaisena hyökkäyksenä, mikä tuntuu olevan perin tavanomaista meillä suomalaisilla.

Kuinka paljon tiedätte moderaattoreiden toiminnasta?

Näin laaja-alaisen keskustelupalstan kuin Jatkoaika ollessa kyseessä, en voi sanoa tietäväni modejen toiminnasta mitään. Pienemmässä mitassa on aavistus (tieto) siitä.

Kun liikutaan lainvastaisuuden rajoilla, niin pitäisikö viestien tulkinnassa käyttää ylivarovaista lähestymistä vai ei?

Silloin kun kyseessä ei ole selkeä, painotan, todella selkeä lainvastaisuuden ylittäminen on parempi olla varovainen kuin yliaktiivinen rangaistuksia jaeltaessa, tämä tosin on vain minun mielipiteeni.

Muuttuuko vastaus edelliseen kysymykseen, jos sinä olet se, jonka poliisit voivat hakea kuulusteluihin?

ks. yllä.

Ihailetteko kaukalossa tuomareita, jotka jäähyn annettuaan viheltävät pelin käyntiin (ja viivyttelijöille käyttäreitä) vai niitä tuomareita, joiden otteluissa jokaista päätöstä seuraa kymmenen minuutin kalabaliikki, jossa kukaan ei tiedä mitä tapahtuu ja tuomari käy selittelemässä asiaa jokaiselle vuoron perään?

Todella huono vertaus. Kuten jo todettua, tarvittaessa hyväkin tuomari perustelee tuomionsa ja on jopa valmis myöntämään erheensä. Oletko Sinä mielummin hyvä (arvostettu) kuin huono tuomari?

Kuinka paljon veikkaatte moderaattoreiden käyttävän aikaa hommaansa?

...ja villakoiranydin on?

Kuinka monta viestiä Jatkoaikaan tulee päivittäin?

Useampi tuhat.

Oletetaan, että sinä olet vaikkapa töissä/opiskelet ja ehkä perhettäkin on. Kuinka paljon muutaman iltatunnin vapaa-ajastasi käyttäisit keskustelupalstan moderointiin? (työ on palkatonta, jollei jaettavaa paskaa lasketa)

Oletetaan, että minä olen töissä ja kirjoitan keskustelupalstalle vapaa-ajallani, jatketaan olettamusta siten, että minä ja kaikki muut kirjoittajat - pl. modet - lopettavat kirjoittamisen keskustelupalstalle. Kuinka kauan moderaattoreita tarvitaan tämän jälkeen?

Tiedätkö sinä mistä varjo pelikieltonsa sai?

Tiedän vain sen mitä ystävämme moderaattorit viestissään ilmoittivat.

Jos et tiedä, niin miten voit tietää sen olevan väärä?

Kyseenalaistaminen ei ole synonyymi väärälle.

Miksi sinun pitäisi saada tietää pilkulleen mistä joku käyttäjä saa rangaistuksen?

Ei minun tarvitsekaan valtaosassa tapauksista, nyt vain heräsi ihmetys siitä, että mistä rangaistus johtui kun itse en nähnyt kyseisessä ketjussa mitään rangaistavaan viittavaa. Halusin tietää missä mennään, jotta osaan/kykenen itse jatkossa omat viestini sallituissa rajoissa.

Miksi minulle on muotoutunut sellainen kuva, että otat jokaisen moderaattoreihin kohdistuvan kritiikin henkilökohtaisena hyökkäyksenä?

vlad#16.
 

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Luulen, että Varjon viikon pelikiellon takana on toista mieltä olevan ihmisen mollaaminen ymmärtämättömäksi, kukkahattutädiksi etc. Rike sinällään mielestäni on hyvin pieni. Mutta ehkä syynä on analyyttisyyden kaapuun verhottu näkemys, että inhimillisyys on jotenkin hölmöä ja täydellinen piittaamattomuus tunteista on ainoa oikea näkemys. Jos näin on, niin silloinhan pelikiellossa on tapahtunut vääryys. Ei särötön tunteettomuus ihmisten hätää kohtaan ole kiellettyä.

Silloin kun Ralli lempattiin pois foorumilta, ei juuri soraääniä kuulunyt. Jokainen tajusi, että erään kiekkovaikuttajan nimittely julkisesti sutenööriksi on laitonta. Sääli. Ralli toi vipinää näille palstoille.

Haluan uskoa, että Varjon pelikiellon syy on vain toisten kirjoittajien satunnainen nimittely, eikä hänen mielipiteensä.
 
Viimeksi muokattu:

Cube

Jäsen
Kun liikutaan lainvastaisuuden rajoilla, niin pitäisikö viestien tulkinnassa käyttää ylivarovaista lähestymistä vai ei?

Itseäni kiinnostaisi kyllä tietää, että missä kohtaa Varjo on laittomuksiin - tai niiden lähellekään - mennyt. Olen lukenut Varjo-ketjuja suhteellisen usein, mutta silti en muista tällaista tapahtuneen.. Tai ainakin monet muut kirjoittajat ovat ollet huomattavasti lähempänä herjausta kuin Varjo.

Itse veikkaisin sen kummemmin faktoja tietämättä, että pelikielto on tullut Varjon kirjoituksista närkästyneiden kirjoittajien "raportoi tämä viesti moderaattoreille" -viestien seurauksena. Varjohan kertoi joskus taannoin saavansa varsin usein viha-yv:itäkin, joten en yhtään yllättyisi, jos myös moderaattoreille ollaan menty urakalla itkemään.

Mutta puhdasta arvailuahan tämä osaltani on.
 
F

Flonaldo

Ei kukaan ole missään yhteydessä väittänyt varjon syyllistyneen laittomuksiin.

Ja Rallin lemppaaminen sai aikaan helkutisti soraääniä - heistä kukaan ei kuitenkaan tiettävästi tarjoutunut istumaan tuomiota päätoimittajan sijaan.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Tartutaan nyt tähänkin, pikkumainen kun olen.

Viestin lähetti Flonaldo

Ehkä juuri 10-20 ihmistä tosissaan kiinnostaa "jonkun varjon" kohtalo, loput 9990 ovat tyytyväisiä, kun on edes yksi laadukas jääkiekkopalsta, jossa voi keskustella.

Ehkäpä kyse ei kuitenkaan ole pelkästään "jostain varjosta", kykenetkö Sinä näkemään metsän puilta?

Riittääkö niille 9990 lopulta, se että on tämä laadukas jääkiekkopalsta, jossa keskustella, jos yksi jos toinen värikäs persoona poistetaan joukosta?

Kuka sitä keskustelua sitten käy jos ne persoonallisuudet katoavat sitä värittämästä?

Luuletko, että ne 9990 tyytyväistä jaksavat loputtomiin lukea jees-jees -ketjuja? Saanen epäillä.

En minä tätä ketjua pykännyt pystyyn varjon tähden - toki primusmoottorina tämä tapaus toimi - vaan mahdollisten tulevien varjojen tähden.

Niin, minähän olen vain inttävä meuhkaaja, jonka kysymykset ja arvelut voi kuitata hiljaisuudella.

vlad#16.
 

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille ja IFK:lle
Viestin lähetti Flonaldo

Ja Rallin lemppaaminen sai aikaan helkutisti soraääniä - heistä kukaan ei kuitenkaan tiettävästi tarjoutunut istumaan tuomiota päätoimittajan sijaan.

En usko, että yksikään asioista ymmärtämätön kyseenalaistaa Rallin potkimista. Hänen esittämänsä syytökset kun todellakin olivat niin rankkoja, että niistä olisi voinut tulla oikeusjuttu, jossa niin Rallille kuin JA:n päätoimittajalle olisi mitä varmimmin tullut langettava päätös. Siksi oli enemmän kuin perusteltua heivata Ralli hemmettiin täältä niin nopeasti kuin mahdollista.
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Kannanpa korteni tähänkin keskusteluun. Olin tänä aamuna todella yllättynyt siitä, että varjo sai pelikieltoa. Monesti hänen käymänsä keskustelut ovat olleet tiukka sävyisiä ja usein ollaan ajauduttu siihen pisteeseen, että keskustelijat ovat menneet henkilökohtaisuuksiin - tosin luultavasti useammin tähän ovat sortuneet varjon "vastustajat". Tämä johtuu varjon tyylistä, joka provosoi kanssakeskustelijoita. Toisaalta en ole yhtään ihmeissäni pelikiellosta, mutta se mikä siinä oli yllättävää on se, että en muista havainneeni varjon viesteissä muutosta aikasempaan verrattuna.

Varjo on kuitenkin niin pitkään ollut aktiivinen keskustelija ja hän on aina kirjoittanut samalla tyylillä. Miksi siis pelikieltoa ei ole paukahtanut aikaisemmin jos tämä kielto kerta johtuu hänen yleisestä tyylistään.

Kaikenkaikkiaan olen todella tyytyväinen jatkoaikaan, mutta mielestäni noita pelikieltoja voisi perustella myös muille keskustelijoille hieman paremmin, etenkin jos ne herättävät tällaista keskustelua. Tiedän että silloin moni pelikielto pengottaisiin paljon tarkemmin ja varmaan modeilla olisi enemmän työtä, mutta toisaalta eikö tuomioiden läpinäkyvyys helpottaisi myös muita kirjoittajia tietämään missä raja menee?
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Timi

Varjo on kuitenkin niin pitkään ollut aktiivinen keskustelija ja hän on aina kirjoittanut samalla tyylillä. Miksi siis pelikieltoa ei ole paukahtanut aikaisemmin jos tämä kielto kerta johtuu hänen yleisestä tyylistään.

Samaa minäkin ihmettelen. Olen kirjoitellut palstalle aktiivisesti nyt noin 1½ vuotta, koko tämän ajan varjon "pelityyli" on ollut sama. Miksei siis aiemmin ole reagoitu siihen jos se kerran on koettu "vääränlaiseksi"? Vaikka kuinka vedottaisi kyllästymispisteeseen, niin tässä tapauksessa syntyy hyvin vahvasti vaikutelma, että on kyllästytty itseasiassa jatkuvaan moderaattoreille osoitettuun raportointitulvaan kuin itseasiassa varjon viestien sisältöön. En väitä, että näin olisi mutta tällainen tunne tästä väkisinkin tulee, kun tiedetään kuinka kiistelty persoona varjo täällä on.

Valitettava tosiasia kuitenkin lienee se, että varsin moni näkisi Jatkoajan mielummin ilman varjoa kuin varjon kanssa. Omaa kantaani lienee edes turha mainostaa.

vlad#16.
 
F

Flonaldo

Viestin lähetti vlad
Riittääkö niille 9990 lopulta, se että on tämä laadukas jääkiekkopalsta, jossa keskustella, jos yksi jos toinen värikäs persoona poistetaan joukosta?
Tästähän saisi helposti sen käsityksen, että suorastaan liukuhihnalta potkitaan arvokkaita keskustelijoita pysyvästi pois. Miten minä en ole sellaista huomannut, vaikka ilmoituksia tiiviisti seuraankin.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Flonaldo
Tästähän saisi helposti sen käsityksen, että suorastaan liukuhihnalta potkitaan arvokkaita keskustelijoita pysyvästi pois. Miten minä en ole sellaista huomannut, vaikka ilmoituksia tiiviisti seuraankin.

Se on sitten sinun käsityksesi asiasta.

Muistutan, että minä puhun persoonallisista, sinä taasen arvokkaista. Kyse ei suinkaan ole synonyymista vaikka sen sellaiseksi voikin mieltää. Toki nämä persoonalliset kirjoittajat joita täältä on kevään ja kesän mittaan erotettu, ovat palstalle myös tavallaan arvokkaita, sillä he ovat omalta osaltaan tehneet tämän palstan eläväisemmäksi ja luoneet omilla mielipiteillään edellytyksiä keskustelulle. Kuten olen jo todennut, mielestäni yksi persoona (voit sijoittaa kohdalle ihan kenet haluat) on parin tusinan jees-jees -kirjoittajan arvoinen.

Ehkä on myös hyvä miettiä sitä, missä määrin ajoittainen linjattomuus vaikuttaa muiden "persoonallisuuksien" kirjoitusintoon. Onko se tasapäistäminen hyvästä, (retorinen kysymys, ei vaadi vastausta).

Ainakin minä olen viimeaikoina löytänyt itseni entistä useammin miettimästä tarvetta kirjoittaa palstalle, erityisesti tarvetta kirjoittaa palstalle syvällisempiä mietteitä kun olen tullut miettineeksi liiaksikin sitä veteen piirrettyä viivaa - moderointilinjaa.

Kuten todettua, vapaaehtoista tämä touhu minulle (meille kaikille) on - ei täällä ole pakko olla.

vlad#16.
 

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Lyhyt ytimekäs kommentti; varjon tyyli provoisoda on mielestäni ennen kaikkea keskustelua synnyttävä ja ajatuksia herättävä. Sellaisia Jatkoaika tarvitsee. Eikö pointtina ole juuri keskustelu?? Provosoinnissa ja provosoinnissa on eroja. Toinen saattaa heittää ketjuihin tyhjiä kommentteja, toinen taas perusteltuja stimuloivia heittoja. Tietänemme pitkältä ajalta, kumpaan ryhmään varjo kuuluu. Ei ole olennaista, olenko samoilla linjoilla kuin varjo; keskeisintä on miettiä, mitä hänen näkemyksensä minussa herättävät. Kannatan keskusteluja - siksi taitavien (ärsyttävienkin) kirjoittajien hyllyttäminen ihmetyttää. Näin tuumaa mauri.
 

Muksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Luonnollisesti on syytä välttää sääntöjä joita ei voida valvoa. En kuitenkaan ainakaan itse ole sitä mieltä, että Jatkoajassa oltaisiin vielä vaarassa liukua mihinkään esimerkkien tekemiseen. Se tarkoittaisi tilannetta jossa puuttuminen olisi paitsi erittäin harvinaista tapahtuviin rikkeisiin nähden ja myös harkittua sikäli, että kohteet valittaisiin. Kumpikaan noista ei minun nähdäkseni ole todellisuutta, tai edes lähellä sitä. Mielestäni tuo "puututaan siihen mitä nähdään" tarkoittaa ja on käytännössä tarkoittanut sitä, että moderaattorit tunnustavat sen kiistattoman tosiasian, että aina jotain menee ohi silmien. Mielestäni on vain hyvä, ettei teeskennellä täydellistä. Asiaa seuraavat huomaisivat väistämättömän epäjohdonmukaisuuden varmuudella joka tapauksessa. On paljon parempi olla haasteiden edessä nöyrä ja tehdä minkä voi parempaan pyrkien, kuin teeskennellä kaiken olevan hyvin ja jäädä ikuisiksi ajoiksi polkemaan paikalleen.

Vladin ajatus siitä, että hän joutuu erityisesti harkitsemaan kirjoituksiaan moderaattorien arvaamattomuuden vuoksi on mielestäni kaukaa haettu. Ketään ei tietääkseni ole poistettu tuosta vaan minkään sellaisen kirjoituksen takia, joiden lähettämistä ymmärsin vladin joutuneen harkitsemaan. Uskoakseni modeilta tulisi palautetta paljon ennen mitään sen traagisempia toimenpiteitä ja palautetta lienee myös tullut aina ennen niille jotka ovat lopulta moderaattorien puutarhasaksiin tutustuneet. Itse uskon, että Jatkoajasta on hyvin vaikea joutua ulos vahingossa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös