Nuo ovat yhteiskunnan kannalta tärkeitä asioita, mutta urheilu on vain urheilua, eli ei kovinkaan tärkeää loppujen lopuksi. Ja venäläinen urheilu on vielä vähemmän tärkeää.
Juurikin näin.
Isossa kuvassa huippu-urheilu on vain viihdettä, ei mikään elämän edellytys tai sen "annoksen" saaminen ei vaikuta tulevaisuuteesi ihan hirveästi. Koulut ja päiväkodit toisaalta valmistavat junnua elämään ja antavat vanhemmille siinä sivussa mahdollisuuden tehtä töitä, elättää sitä kautta itsensä ja siinä sivussa maksaa veronsa yhteisen hyvän nimissä. Kaupat taas ovat siinä mielessä välttämättömiä, että suunnilleen 0,1% helsinkiläisistä pystyy hankkimaan ravintonsa muualta, muissa isoissa kaupungeissa luku ei ole mainittavasti suurempi ja siihen kylkeen pitäisi saada vielä vaatteita, lääkkeitä ja muuta vastaavaa elämän kannalta melko tärkeää. Armeijasta en edes aloita, eiköhän tuossa olisi kohta melko koronainen porukka virittelemässä paraatimarssia Suomeen ilman armeijaa. Ja noita kouluja ja päiväkoteja ollaan aivan varmasti pistämässä näillä hetkillä kiinni, tuskin kertauskutsuja ihan hirveästi lähetetään ja eiköhän pienellä flunssalla tipu VMTL kuin Manulle illallinen.
Mun henkilökohtaisesti vituttaa suuresti se, että tämä päätös
oli tehtävä,
ei se, että
päätös tehtiin. Kun asiat pistää perspektiiviin, mä mielelläni lopetan kauden maaliskuuhun huippujengillä ennen KHL-aikakauden kiimaisinta sarjaa, kuin katson lähipiirin kärsivän, mietin selviääkö mummo jos tartunnan saa tai riskeeraisin oman terveyteni. Joo, olisi ollut helvetin nasta käydä kattomassa matsi pietarilaisia vastaan pleijareissa, mutta mielummin minimoin noiden muiden ikävien asioiden kohtaamisen. Joskus käy näin ja realiteetit edellä on mentävä. Mielummin kausi kesken kuin mummon hautajaisissa happikoneessa lähipiiriä tartuttamassa kuin katsomossa KHL-aikakauden suurinta pleijarisarjaa kattomassa koronainen fiilis kropassa.
Mitä venäläiseen urheiluun tulee, niin unohtaisin venäläisyyden. Mitään sympatioita kyseistä valtiota kohtaan mulla ei ole ja mun tuttavapiiriin kuuluvat venäläiset ovat järjestään hyvää (Suomessa asuvaa) porukkaa, mutta en mä toivoisi mitään virushelvettiä kenellekään, maasta, kansalaisuudesta tai vaikka poliiittisesta, seksuaalisesta tai moraalisesta suuntautumisesta riippumatta. Ja jos NHL ja NBA menevät "tauolle", MM-tason skaboja perutaan, formuloiden pörrääminen on ksymysmerkki, EM-futis siirtyy vuodella ja Euroopan lätkäskenessä edes käynnissä oleva sarja alkaa olemaan harvinaisuus, on mun sinänsä vaikea ymmärtää ajatus siitä, että Jokerien pelien pitäisi jatkua.