Nyt just vituttaa!

  • 2 574 386
  • 12 172

HJL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Katso Pallo, Vancouver Cancouver
Voi olla, mutta kyllä mä näen itse niin että mikä raha sulla on käytössä ja kuinka se käytetään. Tässä tapauksessa Jypin käytettyyn rahamäärään en osaa ottaa kantaa, jotta pystyisi verrata kuinka suuresta flopista puhutaan. Se että joukkueessa on kovia pelaajia, ei viellä kerro mitään. Onhan täälläkin, mutta silti oltiin runkosarjan kuudes.

IFK:lla toiseksi suurin rahamäärä käytettynä ja mitä sillä saatiin: kuudes sija. Tuohan on todella surkea suoritus. Sen sijaan Tampereella taitaapi olla kolmanneksi suurinta? Siellä ollaan piikkipaikalla. Sanoisin että loistava suoritus.
Olen samaa mieltä: IFK:n olisi pitänyt sijoittua paremmin runkosarjassa. Loppuun asti oli avaimet, mutta ne pudotettiin kaivoon. Onneksi Kärpät ajoivat porovaljakolla tunturipuroon.

Tapparaan tuli niin paljon kovia pelimanneja(ei se duo), etten millään usko heidän käyttäneen vain kolmanneksi eniten rahaa. Mitään faktaa tästä ei tietenkään ole ja joka tapauksessa runkosarjan ykköspaikka kertoo kaiken tarvittavan.
 

Stratman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
2022–23 (13) (-) Rautakorpi päävalmentaja JYP

JYP:n rosterilla ja Rautakorven meriiteillä lopputuloksen olisi pitänyt olla parempi.
Pahimmin flopanneen valmentajan tittelistä kisaa* tällä kaudella vielä Marjamäki Kärpistä, mutta tuossa taitaa tämän kauden finalistit olla. Tuo ei tietenkään automaattisesti tarkoita sitä, etteikö Rautakorpi voisi onnistua muuallakin, mutta mikään tehtaan takuu se ei todellakaan ole.
Verrokkeja Mikko Manner Kärpät/Brynäs, Pekka Virta Lukko/SaiPa, Risto Dufva JYP/Sport, Karri Kivi Ässät/Ilves




*Pelaaja-agentti klausuuli


Joo, mutta onhan Rautakorvella pitkä ura ja hänhän on valmentanut myös muualla, kuin Tapparassa. Aika usein hän on onnistunut saamaan joukkueensa hyville sijoille, vaikka mestaruuksia taitaa olla vain yksi (?). Korjatkaa jos muistan väärin, mutta eikö hän onnistunut aika hyvin Lukossa ja HPK:ssakin. Eikös se ollug juuri Rautakorven Lukko, joka pudotti meidän miljoonamiehistön keväällä 2005? Mutta en mä nyt varsinaisesti haikaile Rautakorven perään, kunhan totesin, että siinä on kaksi valmentajaa, jotka ovat saavuttaneet paljon menestystä. Tapola olisi edelleen mun mielestä kokeilemisen arvoinen. Rautakorpi alkaa olemaan ehtoopuolella valmentajana.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Joo, mutta onhan Rautakorvella pitkä ura ja hänhän on valmentanut myös muualla, kuin Tapparassa. Aika usein hän on onnistunut saamaan joukkueensa hyville sijoille, vaikka mestaruuksia taitaa olla vain yksi (?). Korjatkaa jos muistan väärin, mutta eikö hän onnistunut aika hyvin Lukossa ja HPK:ssakin. Eikös se ollug juuri Rautakorven Lukko, joka pudotti meidän miljoonamiehistön keväällä 2005? Mutta en mä nyt varsinaisesti haikaile Rautakorven perään, kunhan totesin, että siinä on kaksi valmentajaa, jotka ovat saavuttaneet paljon menestystä. Tapola olisi edelleen mun mielestä kokeilemisen arvoinen. Rautakorpi alkaa olemaan ehtoopuolella valmentajana.


Juuh. Lätkävalmentajan ammatti on sen verran tuulinen ja epävarma, ettei tuollaista uraa voi pitää minään muuna kuin menetymisenä. Tapparan suksee hieman sumentaa yleistä mielikuvaa Rautakorvesta, sillä hänenkään kohdalle jättipotteja ei niin kauhean usein ole osunut. Mielikuvan toisteisesta kulta-valmentajasta voi kyseenalaistaa:

1994–1995 JyP HT 2. valmentaja 5/välieristä lauluun
1995–1997 Tappara, päävalmentaja 4/välieristä lauluun 8/välieristä lauluun
1997–1999 Jääkiekkoliitto, valmennuspäällikkö
1999–2003 Tappara, päävalmentaja 3/puolivälieristä lauluun 3/hopea 1/hopea 5/kulta
2003 Kuortaneen Urheiluopiston valmennusjohtaja
2003–2005 Rauman Lukko, päävalmentaja 5/puolivälierät lauluun 5/välierät lauluun
2005–2006 Tappara, päävalmentaja 4/välieristä lauluun
2006–2007 Kuortaneen urheiluopiston valmennusjohtaja
2007–2008 Leksands IF, päävalmentaja
2008–2009 Jääkiekkoliitto, alle 20-vuotiaiden maajoukkue, päävalmentaja
2008–2010 HPK, päävalmentaja 3/puolivälierät lauluun 5/hopeaa
2010–2011 Jääkiekkoliitto, alle 18-vuotiaiden maajoukkue, päävalmentaja /5
2011–2012 Jääkiekkoliitto, valmennusjohtaja
2012–2014 Tappara, päävalmentaja 2/hopeaa 2/hopeaa
2014–2015 Amur Khabarovsk, päävalmentaja (kenkää lokakuussa)
2015–2016 Jääkiekkoliitto, A-maajoukkue, apuvalmentaja
2016–2017 Jääkiekkoliitto, alle 20-vuotiaiden maajoukkue, päävalmentaja (kenkää ennen MM-kisoja)
2017–2020 Tappara, päävalmentaja 3/hopeaa 2/pronssi 3/korona
2020– 2021 Tappara, urheilujohtaja
2022- JYP, päävalmentaja 13/-
 

Wiltord

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Millä tavalla kärpät ja Marjamäki on tällä hetkellä esim Peltosta isommin flopannut? Raha joka joukkueeseen käytetty vai jokin muu vaihtoehto?
Millä tavalla jypin Rautakorpi on suuri floppi? Käytetty rahamäärä joukkueen rosteriin on mikä, onko sinulla tietoa?
Jos pelkkään rahaan nojataan ja mitä käytetään pelaajiin kolmen joukossa pitäisi olla IFK, kärpät ja Tappara. No yksi siellä nyt on niin kuin aina. Muu on floppausta.
Jos pääsen sinun ajatuksenkulusta kiinni suorittaako jyp ja Rautakorpi sitten kuitenkaan surkeammin, kuin IFK ja Peltonen?

Kyllähän kun pelkkää rosteria katsoo vaikkapa kauden alla, niin Kärpillä selvästi kovempi joukkue kuin IFK:lla.

Ei kai se Peltoseen liity paljonko joukkueeseen on käytetty rahaa? Sehän on jonkun muun vika jos 2,2 miljoonan arvoinen joukkue maksaakin 3 miljoonaa.

IFK oli ennakoissa sijoilla 5-7. Kärpät kakkosena ja Jyp siellä 6-8 sijoilla. Näihin peilaten selvästi materiaaliaan heikommin suoriutuivat Jyp ja Kärpät. IFK taas aika lailla siellä mihin odotettiinkin.

Kärpät siis kärkijoukkueista suurin floppi. Ilves, Tappara, Lukko odotetuilla sijoilla. Pelicans suurin yksittäinen onnistuja ja Kalpalta myös yläkanttinen suoritus.

Toinen tarina on se, että IFK:lla pitäisi lähtökohtaisesti aina olla se top-3 tason pelaajisto. Sitten voitaisiin vaatia sen mukaista menestystäkin.
 

Sp#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK aina välillä, EPS jalkapallo
Kyllähän kun pelkkää rosteria katsoo vaikkapa kauden alla, niin Kärpillä selvästi kovempi joukkue kuin IFK:lla.

Ei kai se Peltoseen liity paljonko joukkueeseen on käytetty rahaa? Sehän on jonkun muun vika jos 2,2 miljoonan arvoinen joukkue maksaakin 3 miljoonaa.

IFK oli ennakoissa sijoilla 5-7. Kärpät kakkosena ja Jyp siellä 6-8 sijoilla. Näihin peilaten selvästi materiaaliaan heikommin suoriutuivat Jyp ja Kärpät. IFK taas aika lailla siellä mihin odotettiinkin.

Kärpät siis kärkijoukkueista suurin floppi. Ilves, Tappara, Lukko odotetuilla sijoilla. Pelicans suurin yksittäinen onnistuja ja Kalpalta myös yläkanttinen suoritus.

Toinen tarina on se, että IFK:lla pitäisi lähtökohtaisesti aina olla se top-3 tason pelaajisto. Sitten voitaisiin vaatia sen mukaista menestystäkin.
Kaipa sillä Villeläkin joku sana on ketä hankitaan/ketä voidaan hankkia? Onhan tuo käytetty summa ihan älytön pelaajamateriaaliin nähden.

@Lätty-ylämummo niin voihan tuolta pitkältä uralta nostaa mitä vaan heikkoja kausia jostain ysäriltä, ei vain kovin hedelmällistä verrata niitä nykyhetkeen. Rautakorvesta ja Tapparasta voi olla montaa mieltä, mutta oli silti Yhtenä isona palasena tekemässä dynastiaa. Tapola/Rautakorpi on muutenkin täysin erilainen tiimi, kuin vastaavasti meillä tobbe/Ville.

En silti Rautakorpea oman suosikkijoukkueeni penkin taakse kaipaile.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Jos nyt sen verran sohaisisi tätä keskustelua, niin mielestäni suurin syy Kärppien floppaamiselle on tämän maan ylivoimaisesti yliarvostetuin jääkiekkovalmentaja. Marjapuuro on saanut noita valmennuspestejä jollain kymmenen vuoden takaisilla onnistumisilla moottorisahamiehen kakkosena Espoossa ja täysin ylivertaisella materiaalilla Oulussa. Maajoukkueessa oli aivan paska ja Ilmalassa nyt ei mitään urheilullisia tavoitteita edes ollut. Peluuttamansa lätkä on kuin jostain viime vuosituhannelta ja kaupan päälle vielä helvetin pitkästyttävää katsottavaakin.

Joku täällä ei halua Tapolaa, Rautakorpea tuskin vakavissaan kukaan tänne roudaisi ja joku ei halua Pikkaraista, mutta silti jokainen noista menisi Marjukan edelle milloin tahansa. Ennemmin itsekin ottaisin vaikka jonkun curling-valmentajan ennen tuota aitiossa seisovaa katastrofia. Ei se Peltosellakaan ole aivan putkeen mennyt, mutta onhan tuolla ollut haasteitakin koronan ja etenkin viime syksyisen materiaalin suhteen. Katsotaan sitä arvosanaa sitten näiden pudotuspelien jälkeen.

Niin, joo, kyllä mä Piken ottaisin takaisin jossain vaiheessa mikäli kummankin osapuolen askelmerkit osuisivat silloin kohdilleen. Hyvä maku hänestä jäi kaikkineen.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Millä tavalla kärpät ja Marjamäki on tällä hetkellä esim Peltosta isommin flopannut? Raha joka joukkueeseen käytetty vai jokin muu vaihtoehto?
Millä tavalla jypin Rautakorpi on suuri floppi? Käytetty rahamäärä joukkueen rosteriin on mikä, onko sinulla tietoa?
Jos pelkkään rahaan nojataan ja mitä käytetään pelaajiin kolmen joukossa pitäisi olla IFK, kärpät ja Tappara. No yksi siellä nyt on niin kuin aina. Muu on floppausta.
Jos pääsen sinun ajatuksenkulusta kiinni suorittaako jyp ja Rautakorpi sitten kuitenkaan surkeammin, kuin IFK ja Peltonen?

Jos mietitään sitä, mistä asetelmista kauteen lähdettiin ja yleistä keskustelua, kyllähän Tappara ja Kärpät olivat ne kaksi kovinta joukkuetta. Tämä ei perustunut edes mihinkään ennakkoon ilmoitettuihin pelaajabudjetteihin, vaan pelaajaluetteloon. Tapola ja Tappara vastasivat huutoon, mutta rehellisyyden nimissä, tiukille sekin meni, sillä ei kukaan odottanut, että Tappara olisi esim. runkosarjan kolmas, vaan taistelisi juurikin Kärppien kanssa tasaväkisesti runkosarjan voitosta. Fakta on kuitenkin se, että Tappara varmisti runkosarjan voittonsa vikalla kierroksella, eikä päävastustaja ollut Kärpät, vaan Ilves.

Varmaan kukaan ei ollut ennen kautta sitä mieltä, että Kärpät tulisi aloittamaan kevään pelit sääleistä. Vaikka jotkut ajattelivat, että HIFK:lla on ihan paska jengi, varsin harva oli silti sitä mieltä ennen kauden alkua, että HIFK tulisi jäämään sääleihin. Jotkut tosin saattoivat niin ihan oikeasti ajatellakin. Ja jos HIFK:ta säälijenginä olisi alusta saakka pitänytkin, silloinhan harva olisi oikeasti niin raivon partaalla kuin mitä täälläkin on oltu. Miksi? Koska se olisi ollut ennakkoon tiedossa ja silloin siihen olisi osannut etukäteen sopeutuakin, sillä eihän sääleihin jouduta hyvillä peliesityksillä ja se olisi tarkoittanut sitä, että HIFK tulee menettämään enemmän pisteitä kuin keräämään niitä. Ihmisen mieli toimii niin, että vaikka pettynyt olisikin, jos siihen on osannut valmistautua jo pidemmän aikaa, tunnekuohu on harvoin niin suurta kuin, jos se olisi tullut yllätyksenä. Kyllä se vain yleensä menee niin, että mitä suuremmat odotukset, sitä suurempi pettymys siitä seuraa, jos asiat tulevat yllätyksenä.

Ja tähän kohtaan on syytä todeta, että en sinänsä ole tyytyväinen runkosarjasijoitukseen, mutta kauden kulku huomioiden sitä voi kuitenkin ihan hyvin pitää jonkinlaisena torjuntavoittona. Kaikki on edelleen mahdollista, eikä mitään peruuttamatonta kevään suhteen tapahtunut, vaikka alkukausi sujui alle kaiken arvostelun. Mutta se, että Kärpät lähti kevään peleihin sääleistä, on ihan oikeasti vähintäänkin pienimuotoinen katastrofi. Se on paljon suurempi pettymys ennakkoasetelmiin kuin jos HIFK olisi lähtenyt sääleistä. Lähellä sekin oli, mutta HIFK ei siltikään ollut varmaan kenenkään kirjoissa ennakkosuosikki mestariksi.

JYP ilmoitti pelaajabudjetikseen 2,3M€ (+0,7M€ vrt. edellinen kausi), mutta jo pelkkä valmennus maksaa oletettavasti vähintään(?) 200k€ enemmän kuin aiempi valmennus. Kyllähän JYP lähti kovin odotuksin ja kasvojenpesuaikein tähän kauteen ja hankki sellaisia pelaajia kuin Rooba ja Puustinen (ja myöhemmin vielä Vehviläinen palasi tolppien väliin), joiden odotettiin suurin piirtein pelkästään koppiin saapumalla kääntävän seuran suunnan ylöspäin. En mä JYPistä mestaria odottanut, mutten olisi myöskään ollut yllättynyt, jos se olisi ollut runkosarjassa TOP6:ssa, mutta vähintään selvästi sääleissä. Vaan toisin kävi. Aika karmea mahalasku oli tämäkin kausi. Jos JYP on käyttänyt koko ilmoittamansa pelaajabudjetin, olisin yllättynyt. Tai sitten pelaajista on maksettu reipasta ylihintaa.

Mutta eihän nämä varsinaisesti vituta, joten ehkäpä väärä ketju :).
 
Suosikkijoukkue
HIFK kundit & gimmat & Buli; Kerava Shakers
Ihan snadisti OT, mut edellisiin viesteihin hieman kuitaten, että vieläkö tänne meille joku liimatukka Ahokasta kaipailee. Ei mun mielestä kovin hyvää tulosta tee ja viime kauden hopeakin taisi olla Raipen pohjien ansiota.

Mut jos mennään vitutukseen, niin TPS:n avausmaali vituttaa kyllä.
 

Kale

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Tom Laaksonen
Mua vituttaa se, jos pitää keskustella siitä kuka on flopannut eniten.
Siinä ei ole yhtään mitään kiinnostavaa.
Jotenkin aivan sairas koko tulokulma.

Mutta HIFK on siis ylittänyt tällä kaudella monien (mukaanluettuna itseni) odotukset. Mä oon aivan helvetin iloinen tosta suorasta poff-paikasta. Kuten joku totesi, se on sitten aivan toinen kysymys, miksi HIFKistä pitää olla iloinen nipin napin suoraaan pleijareihin oikeuttavasta runkosarjasijoituksesta. Eihän sen näin pitäisi todellakaan olla. Mutta kun kauteen lähdettiin, mikään ei näyttänyt siltä, että tämä toteutuu. Toteutuipa kuitenkin.

Milloin on viimeksi voitu todeta, että HIFK on ylisuorittanut?

Tästä piti tulla kaikkien aikojen katastrofi, mutta sitten Taponen ja Vesalainen otti jengin reppuselkään ja paskasta tuli konvehti. Alkkisfaijan hengessä joku liköörikarkki.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Mua vituttaa se, jos pitää keskustella siitä kuka on flopannut eniten.
Siinä ei ole yhtään mitään kiinnostavaa.
Jotenkin aivan sairas koko tulokulma.

Mutta HIFK on siis ylittänyt tällä kaudella monien (mukaanluettuna itseni) odotukset. Mä oon aivan helvetin iloinen tosta suorasta poff-paikasta. Kuten joku totesi, se on sitten aivan toinen kysymys, miksi HIFKistä pitää olla iloinen nipin napin suoraaan pleijareihin oikeuttavasta runkosarjasijoituksesta. Eihän sen näin pitäisi todellakaan olla. Mutta kun kauteen lähdettiin, mikään ei näyttänyt siltä, että tämä toteutuu. Toteutuipa kuitenkin.

Milloin on viimeksi voitu todeta, että HIFK on ylisuorittanut?

Tästä piti tulla kaikkien aikojen katastrofi, mutta sitten Taponen ja Vesalainen otti jengin reppuselkään ja paskasta tuli konvehti. Alkkisfaijan hengessä joku liköörikarkki.


Kyllä mä näen tolle floppi-keskustelullekin sijansa. Ei siinä ole mitään väärää, että koittaa oppia siitä, mitä ei ainakaan pidä tehdä.

En tiedä, oliko Kärppien tarkoitus kasata rosteri, jolla voitetaan CHL. Liigaan tuo oli ainakin minun silmääni aivan killeri nippu. turkulaisten touhuilu sugardaddy-rahoituksellaan on kmmastuttanut vuosia. No mitä näistä pitäisi oppia? Pitäisikö nostaa pitkäjänteisempi ihan raaka perusduuni kunniaan, ja unohtaa nuo rahalla oikotietä onneen unelmat? Tämän kauden pahimmat dyykkaajat oli Kärpät ja JYP. Yhteistä molemmille oli reilusti uusittu kovilla pelimiehillä kuorutettu rosteri menestysvalmentajalla. Teoriassa ihan pätevä konsepti. Mutta kun ei toimi, niin miksi ei? Olisiko niin, että Liiga on kumminkin niin tasainen ja helvetin kova sarja, ettei yhden kauden ihmeillä ole mahdollista menestyä, vaan joukkuetta on oikeasti kehitettävä pidemmällä aikajänteellä, ja pelitapaa on hinkattava useamman kauden yli löytääkseen juuri sille joukkueelle oikean tavan tehdä tulosta. Sattumaa nuo tulokset ei ole, vaan jotain on vedetty oikeasti vihkoon.
 

Kale

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Tom Laaksonen
Kyllä mä näen tolle floppi-keskustelullekin sijansa. Ei siinä ole mitään väärää, että koittaa oppia siitä, mitä ei ainakaan pidä tehdä.

En tiedä, oliko Kärppien tarkoitus kasata rosteri, jolla voitetaan CHL. Liigaan tuo oli ainakin minun silmääni aivan killeri nippu. turkulaisten touhuilu sugardaddy-rahoituksellaan on kmmastuttanut vuosia. No mitä näistä pitäisi oppia? Pitäisikö nostaa pitkäjänteisempi ihan raaka perusduuni kunniaan, ja unohtaa nuo rahalla oikotietä onneen unelmat? Tämän kauden pahimmat dyykkaajat oli Kärpät ja JYP. Yhteistä molemmille oli reilusti uusittu kovilla pelimiehillä kuorutettu rosteri menestysvalmentajalla. Teoriassa ihan pätevä konsepti. Mutta kun ei toimi, niin miksi ei? Olisiko niin, että Liiga on kumminkin niin tasainen ja helvetin kova sarja, ettei yhden kauden ihmeillä ole mahdollista menestyä, vaan joukkuetta on oikeasti kehitettävä pidemmällä aikajänteellä, ja pelitapaa on hinkattava useamman kauden yli löytääkseen juuri sille joukkueelle oikean tavan tehdä tulosta. Sattumaa nuo tulokset ei ole, vaan jotain on vedetty oikeasti vihkoon.

Tepsi kaksi edellistä kautta finaaleissa.
Kärpät 2013-2019; kolme kultaa, yksi hopea, yksi pronssi.

En tiedä minkälaista duunia siellä on tehty, mutta tollaista tulosta.
Tällä kaudella Kärpillä aivan hirvittävä floppi ja ihan varmasti lähtivät tuolla nipulla voittamaan koko maailman.
En nyt lähtisi vetämään mitään kovin pitkällevietyjä johtopäätöksiä.

Pitkäjänteinen duuni on aina ollut kunniassa. Samoin kilpavarustelu rahalla niillä, kenellä siihen on mahdollisuus. Kyllähän kalliit huippupelaajat potentiaalista menestystä avittavat, mutta eivät ole mikään tae siitä.

Tämän me HIFK-kannattajat tiedämme paremmin kuin hyvin.
 

R.P.M. 12 000

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
varsin harva oli silti sitä mieltä ennen kauden alkua, että HIFK tulisi jäämään sääleihin. Jotkut tosin saattoivat niin ihan oikeasti ajatellakin. Ja jos HIFK:ta säälijenginä olisi alusta saakka pitänytkin, silloinhan harva olisi oikeasti niin raivon partaalla kuin mitä täälläkin on oltu. Miksi? Koska se olisi ollut ennakkoon tiedossa ja silloin siihen olisi osannut etukäteen sopeutuakin, sillä eihän sääleihin jouduta hyvillä peliesityksillä ja se olisi tarkoittanut sitä, että HIFK tulee menettämään enemmän pisteitä kuin keräämään niitä.
Itse ennustin että pinnistelee sääleistä just ja just kuudenneksi kauden lopussa, mutta kun ei meinannut päästä edes sääleihin, niin se pisti vähän ärsyttämään. Ja lopulta myös peliotteet olivat niin surkeita, vaikka pisteitä ennätysmäärin jossain vaiheessa tulikin, että siitä oli ilo ja riemu kaukana myös siltä osin. Jos rehellinen olen, niin saati sitten joskus tulevaisuudessa, en myös tällä hetkellä kykene palauttamaan yhtään ottelua kuluneelta kaudelta mieleeni. Sport voitettiin kotona. Vai oliko Jukurit.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse ennustin että pinnistelee sääleistä just ja just kuudenneksi kauden lopussa, mutta kun ei meinannut päästä edes sääleihin, niin se pisti vähän ärsyttämään. Ja lopulta myös peliotteet olivat niin surkeita, vaikka pisteitä ennätysmäärin jossain vaiheessa tulikin, että siitä oli ilo ja riemu kaukana myös siltä osin. Jos rehellinen olen, niin saati sitten joskus tulevaisuudessa, en myös tällä hetkellä kykene palauttamaan yhtään ottelua kuluneelta kaudelta mieleeni. Sport voitettiin kotona. Vai oliko Jukurit.
Etkö edes Kärppien voittamista peräkkäisinä iltoina pari viikkoa sitten?
 
Suosikkijoukkue
IFK
Etkö edes Kärppien voittamista peräkkäisinä iltoina pari viikkoa sitten?

Tämä.
Täällä dissataan IFK:n selviytymistä kuuden joukkoon, ikäänkuin Kärppien lahjana. Vitut. Niitä vedettiin puhtaasti dunkkuun sekä kotona että vieraissa, ja niillä pisteillä kuudenneksi. Kysyttävää...
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse ennustin että pinnistelee sääleistä just ja just kuudenneksi kauden lopussa, mutta kun ei meinannut päästä edes sääleihin, niin se pisti vähän ärsyttämään. Ja lopulta myös peliotteet olivat niin surkeita, vaikka pisteitä ennätysmäärin jossain vaiheessa tulikin, että siitä oli ilo ja riemu kaukana myös siltä osin. Jos rehellinen olen, niin saati sitten joskus tulevaisuudessa, en myös tällä hetkellä kykene palauttamaan yhtään ottelua kuluneelta kaudelta mieleeni. Sport voitettiin kotona. Vai oliko Jukurit.

Milloin ennustelit tämän? Ennen kauden alkua? Vai jo kauden alettua?

HIFK voitti kotona sekä Sportin että Jukurit. Samoin Saipa, JYP, HPK, TPS, Kärpät, Ässät, Lukko, Pelicans, KalPa, Tappara voitettiin himassa varsinaisella peliajalla ja Ilves rankkareilla, mutta KooKoo:lta saatiin himassa vain yksi väsynyt piste. Vieraissa sitten voitettiin sekin kolmen pinnan arvoisesti. Ainoastaan Ilvekseltä ei saatu tällä kaudella kertaakaan täyttä pistepottia.
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kaipa sillä Villeläkin joku sana on ketä hankitaan/ketä voidaan hankkia? Onhan tuo käytetty summa ihan älytön pelaajamateriaaliin nähden.

Villellähän sanoo todennäköisesti sen viimeisen sanan, kuka jengiin lopulta hankitaan. Toki sitä ennen UJ on oletettavasti valikoinut listalleen ne pelaajat, joihin fyrkat riittää ja jotka ovat saatavilla. Ei sinne kannata mitään Connor McDavideja kummankaan (ainakaan tällä kaudella) listoille heittää, kun todennäköisyys hankintaan on nolla.

Meistä kukaan ei tiedä, paljonko HIFK on jengiin lopulta rahaa käyttänyt. Oma arvioni on, että tähän mennessä rahaa on palanut pelaajiin oheiskuluineen (eli veronalaiset etuudet yms.) n. 2,6-2,7M€. Perustan oman arvioni siihen, että HIFK on edellisessä tilinpäätöksessään todennut tavoittelevansa huomattavaa taloudellista plussatulosta. Oma arvioni on, että se voittotavoite on n. 300k€. Koska HIFK aina budjetoi pleijariotteluita ja edes niihin pääseminen ei ollut satavarmaa ennen kuin vasta muistaakseni helmikuussa, rahaa ei varmasti ole ollut oikeasti yhtään ylimääräistä. Ja siirtoraja meni umpeen ennen säälipaikan varmistumistakin.

Ja jos ihan tarkkoja ollaan, HIFK:ssa on yksi pelaaja enemmän kuin kauden alkaessa. Ja jos Luoto lasketaan mukaan, pelaajamäärä on tismalleen sama. Nähdäkseni Vesalainen palkka katettiin enimmäkseen Lyytisestä tulleilla säästöillä ja ehkä jotain kymppejä päälle, Berglund oli "perinteinen" verorajapelaaja, jota varten oli varmasti jätetty rahaa säästöön, koska ensisijaisesti etsittiin kaiketi kuitenkin sitä kiekollista sentteriä. Lyytisen lähtö ja Rantakarin paska alku ja ehkä jopa Seppälän hyvät pelit keskellä, saattoivat sitten siirtää prioriteetteja pakiston suuntaan, varsinkin Kotkansalon loukkaannuttua. Kåsastulin ja Heden palkat menevät todennäköisesti aika lailla yksi yhteen ja Kotkansalon Kela-rahoja voi sitten käyttää Kåsan liksaan myös. Palolan poistuttua hankittiin Roy ja tässäkin palkka mennee kutakuinkin yksi yhteen loppukauden osalta. Karhusen uskon pelanneen vakuutuksen ja päivärahojen hinnalla. Joka tapauksessa Karhusen kulut olivat ihan yhdentekeviä. Jos alkuperäinen suunniteltu pelaajabudjetti on ollut ilmoitettu 3M€ ja siinä tulosvaade on ollut +300k€, nämä mun pyörittelemäni summat menisivät kutakuinkin yksi yhteen.

Se nyt on joka tapauksessa ihan selvää, että Salmelainen ei ole missään vaiheessa saanut 3M€ rahaa suoraan lapaseen, että "osta hei hyvä jengi ja pidät loput kassakaapissa", koska esim. pääsylipputuloilla ja myös urheilullisella tuloksella on budjetissa oma todella iso merkityksensä. Vaikka HIFK:n peleissä on käynyt paljon katsojia, myös budjetoitu yleisötavoite on ollut korkea. Ja yleisötavoitteiden henkilölukumäärän ylittymistä merkittävämpää on se, paljonko rahaa pääsylipuista ja oheismyynnistä tullut. Jos esim. VIP-liput ja aitiot eivät ole menneet budjetoidusti kaupaksi, kuten vähän epäilen, niistä tulee kauden aikana aika iso lovi. Ollaanko siis näiden tulojen osalta päästy budjettiin? Jos näyttää siltä, että joku osio sakkaa tulojen osalta, on selvää, että menojakaan ei voi lisätä, vaan voidaan itse asiassa joutua kiristämään vyötä toisin kuin oli suunniteltu ja ottaa pois ennakkoon "luvattua" rahaa. Ja tämän vuoksi se ilmoitettu pelaajabudjetti ei välttämättä todellakaan ole sama kuin Salmelaisen käytössä oleva rahasumma. Jos taas myynti vetää ja peli kulkee, Salmelainen voisi helpostikin saada lisää rahaa pelaajahankintoihin, ihan vaikka vain "varmuuden vuoksi, kevään tosipeleihin", vaikka todellista tarvetta ei edes olisi (en halua jinxata, joten en mainitse asiaa tarkemmin).

HIFK oli lopulta siirtomarkkinoilla hyvinkin maltillinen. Varsinkin, jos verrataan vaikka Tapparaan, joka taisi hankkia kauden aikana ainakin neljä uutta pelaajaa. Tosin heillä CHL toi lisärasitetta ja taisi sielläkin olla loukkaantumisia. Poislähteneet kyllä korvattiin. Itse uskon, että HIFK on imagollisista syistä pitänyt ihan viimeiseen asti kiinni siitä, että tästä kaudesta ei tule tappiota. Kun Tappara ja Ilves tekevät loistavaa tulosta, miinustulos vain korostaisi sitä, että Stadi ei ole kiekon aallonharjalla just nyt.

Koska lopulta kuitenkin päästiin kuin päästiinkin ihan oikeisiin pleijareihin, tuloja on vielä tulossa ja HIFK voi tehdä jopa suunniteltua suuremman plussatuloksen. Varsinkin, jos suitset talouden suhteen olivat tiukalla. Ja niiden olisi pitänytkin olla, sen verran epävarmalla pohjalla edes orastava urheilullinen menestys oli pitkään. Ja jos ei tee, myynti ei ole vetänyt kauden aikana lainkaan niin hyvin kuin olisi pitänyt ja tulostavoitteista on talouden osalta jouduttu tinkimään jo ajat sitten. Mutta tappiota HIFK ei varmasti ole ollut valmis tästä kaudesta tekemään, siitä kertoo se, että tänne ei ole hankittu Royn lisäksi yhtäkään toivotaan-toivotaan-pelaajaa. Ja hänkin tuli vasta, kun Palola oli poistunut.

Nyt ei vituta oikein mikään :). Kyllä tämä kohta ohi menee.
 

Sp#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK aina välillä, EPS jalkapallo
Kyllä se on ihan joku muu joka niitä palkkaneuvotteluja käy.
Varmasti. Mutta kyllä siellä yhdessä näitä mietitään, eikä niin että tobbe soittelee että nyt on tämä ja tämä kaveri koneessa matkalla stadiin. Tässä lähinnä turha Villeltä viedä vastuuta täysin siitä, että tossa on sulle joukkue vedä sillä.
Ja tämä ei puolustuspuhe mihinkään suuntaan!
 

Wiltord

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Varmasti. Mutta kyllä siellä yhdessä näitä mietitään, eikä niin että tobbe soittelee että nyt on tämä ja tämä kaveri koneessa matkalla stadiin. Tässä lähinnä turha Villeltä viedä vastuuta täysin siitä, että tossa on sulle joukkue vedä sillä.
Ja tämä ei puolustuspuhe mihinkään suuntaan!

Toki yhdessä mietitään pelaajatyyppejä ja tarvetta. Silti se ei käytännössä liity Peltoseen mitenkään maksaako joukkue 3- vai 2,2-miljoonaa. Se budjettikysymys on juurikin UTJ:n homma. UTJ käy pelaajan ja agentin kanssa pitkät tovit neuvotteluja ja tunnusteluja. Monesti juuri raha on se kynnyskysymys, toisena sopimuksen kesto jne. Olen yllättynyt, että Peltonen näissä vaikuttavasti mukana. Jos näin on, niin Salmelaisella ei tee mitään. Peltonen tarvitsee avukseen vain sihteerin.

Monesti UTJ joutuu sanomaan, että en pysty tekemään jatkoa tämän kaverin kanssa. Tai ei voida hankkia ketään kun rahat on tiukassa. Ei se Marjamäki ole Kärpissä kasannut neljän miljoonan joukkuetta. Mutta eihän valmentaja yleensä kieltäydy, jos tarjolla on huippupelaaja.

Jos Peltosella on suuri merkitys joukkueen hintaan, niin toivottavasti lopettaa keskinkertaisemmille pelaajille liian suurten palkkojen maksamisen ja on tarkkana millä hinnalla jatkossa tekee sopimuksia. Tämä oli Matikaisen ja Nybondasin aikaankin valmentajien perisynti, omille kasvateille ja perustason hankinnoille maksettiin liikaa.

Pleijareiden aikaan riittää ainakin hommaa Villellä viilata ja miettiä viimeisiä hankintoja agenttien kanssa ja sovitella niitä budjettiin. Toisaalta mitä jos Peltonen kasaisi ensi kaudeksi kahden miljoonan rosterin, niin paineita ei olisi kovinkaan paljoa. Voisi sanoa puolivälierien jälkeen, että tästä materiaalista otettiin se irti mikä saatiin.

Mutta se siitä, olen kanssasi täysin eri mieltä ja sellaista se on. Mielipiteitä mahtuu maailmaan ja voi olla, että olen ymmärtänyt koko edustusjoukkueen systeemin lähes täydellisen väärin.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Jos Peltosella on suuri merkitys joukkueen hintaan, niin toivottavasti lopettaa keskinkertaisemmille pelaajille liian suurten palkkojen maksamisen ja on tarkkana millä hinnalla jatkossa tekee sopimuksia. Tämä oli Matikaisen ja Nybondasin aikaankin valmentajien perisynti, omille kasvateille ja perustason hankinnoille maksettiin liikaa.

On aivan varmaa, että ennakko odotuksiin nähden flopanneelle pelaajalle on maksettu jälkikäteen arvioituna liikaa. Siitä, maksetaanko IFK:ssa järjestelmällisesti liikaa jollekin ryhmälle, en ole itse kuullut tai nähnyt mitään sellaista, mikä saisi minut siihen uskomaan. Mutta niitä tarinoita, kuinka omille kasvateille, tai hyville pelaajille on tarjottu naurettavia sopimuksia, kiertää huhuina ja julkisuuteen kerrottuina tarinoina vaikka kuinka paljon.

Itselläni on mielikuva, että Nybondas oli hyvinkin tarkka käyttämästään rahasta, ellei pihi. Oliko tarkoituksena säästää saamastaan budjetista osa palautettavaksi firman kassaan, ja sillä varmisteli vaikkapa omaa työpaikkaansa, en tiedä. Mutta holtittomaan rahankäyttöön en usko julkisuudessa olevien tietoje perusteella.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
On aivan varmaa, että ennakko odotuksiin nähden flopanneelle pelaajalle on maksettu jälkikäteen arvioituna liikaa. Siitä, maksetaanko IFK:ssa järjestelmällisesti liikaa jollekin ryhmälle, en ole itse kuullut tai nähnyt mitään sellaista, mikä saisi minut siihen uskomaan. Mutta niitä tarinoita, kuinka omille kasvateille, tai hyville pelaajille on tarjottu naurettavia sopimuksia, kiertää huhuina ja julkisuuteen kerrottuina tarinoina vaikka kuinka paljon.

Itselläni on mielikuva, että Nybondas oli hyvinkin tarkka käyttämästään rahasta, ellei pihi. Oliko tarkoituksena säästää saamastaan budjetista osa palautettavaksi firman kassaan, ja sillä varmisteli vaikkapa omaa työpaikkaansa, en tiedä. Mutta holtittomaan rahankäyttöön en usko julkisuudessa olevien tietoje perusteella.

Mielikuvasi Nybondaksesta on väärä. Aloitti Penan jälkeen ihan hyvin, tosin Jalosen ansiosta ja avustuksella HIFK:n oli myös helpompi saada parempia pelaajia ilman totaalimottipäisiä, koska pelaajat tiesivät Jalosen osaamisen ja vaatimustason valmentajana. Ja Penan jälkeen rima oli muutenkin aika alhaalla, kun Pentti oli suihkinut fyrkkaa sinne tänne ja seuran konkurssin partaalle.

Vuosien saatossa Nybondaskin mukavoitui ja laiskistui ja usein mentiin siitä, mistä aita oli matalin. Toki siihen vaikuttivat myös valmentajasekoilut, mutta oma roolinsa Nybondaksella oli niissäkin. Kun seuralla on rahaa käytössään enemmän kuin muilla jengeillä keskimääräisesti, on varaa hankkia kova kärki, mutta muu osa-alue on sitten helppo jättää vähän sinnepäin. Ja kun joku pelaaja oli päässyt fanien suosioon, hänestä haluttiin pitää kiinni, koska se "helpotti" omaa duunia ja kansa oli vähemmän kriittistä. Näille pelaajille voitiin sitten maksaa enemmän löysää. Esimerkkinä tällaisesta pelaajasta vaikkapa Joe Finley, joka oli ihana, mutta pelilliseen antiinsa nähden aivan liian kallis ja kun muistetaan hänen loukkaantumisensa vikalla kaudella, tämä suorastaan korostui.

Toisessa ääripäässä olivat sitten signaamatta jätetyt Liigassa jo tasonsa osoittaneet pelaajat, joiden hinta-laatu-suhteet olisivat olleet suorastaan erinomaisia, eikä siihen olisi tarvittu edes mitään 30+30-pinnoja. Esimerkkinä vaikkapa Janne Keränen. Tai eräs toinen erään valmentajan haluama pelaaja, jota tämä valmentaja piti lämpimänä ja suostutteli pelaajaa tulemaan HIFK:hon, mutta jonka agentti ei saanut Nybondasta kiinni. Yhteydenpito oli täysin agentin vastuulla, mutta hankalaahan se on, jos yhteydenottoihin ei vastata. Lopulta valmentaja sai haluamansa pelaajan, mutta Nybondaksen toiminta oli kaikkea muuta kuin asiallista. Tässä lähteenä on suoraan pelaaja itse ja tiedot ovat peräisin ajalta, jolloin sopimusta ei ollut vielä syntynyt. Minä tietysti kannustin odottamaan rauhassa HIFK:n sopimustarjousta, koska halusin ko. pelaajan HIFK:ssa nähdä, vaikka itseänikin vitutti koko touhu ja jonkun muun seuran ollessa kyseessä olisin sanonut, että unohda koko juttu ja valitse seura, johon sut oikeasti halutaan. Kirsikkana kakun päällä sitten jokakeväiset Kuhdan roikotukset löysässä hirressä seuraavan kauden sopimuksen suhteen.

Eikä ne Nybondaksen kalliit sopimukset ole mitään urbaanilegendaa, vaan ihan totta. Liikaa maksettiin nimenomaan niille ei-ykköskorin-pelaajille.

Edit: korjattu kirjoitusvirheet ja korjattu kappalejako
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös