Tällä palstalla osattiin pelätä pahinta? "Onko noin? Enpä ole tästä kuullutkaan, pitääpä ottaa selvää!" *Kimmo Timosen äänellä*
Täällä todellakin varauduttiin pahimpaan, mutta HIFK:pa yllättikin kaikki ja alitti nekin alhaiset odotukset. Mulle ei muistu yhtään nimimerkkiä mieleen, joka oikeasti olisi osannut ennustaa koko kauden kuvan etukäteen ja varautua ihan tuollaiseen syyskauteen kuin mitä nyt saatiin kokea. Sehän nyt ei todellakaan ole mitään uutta, että täällä varaudutaan aina pahimpaan :). Enkä edes syytä siitä ketään, vaikka itse en maailmaa ihan samojen lasien kautta katsokaan. Mutta oletan, että jatkossa täällä huomioidaan tämänkin syksyn kyykkäykset ja koettu sarjataulukon jumbosija, jolloin usko oman jengin tekemiseen tippuu entisestään. Grrrrreat!
Tällaiseen alkukauteen jumbosarjasijoituksineen päivineen ei kukaan osannut varmastikaan varautua. Eikä kukaan täällä (en edes minä, vaikka toki jaksoin koko ajan toivoa laivan kääntymistä) kyllä uskaltanut julistaa pahimman pelillisen lamankaan aikana, että HIFK tulee napsimaan pinnoja jokaisesta pelaamastaan pelistä 16.12.22 alkaen, pistekeskiarvon ollessa 2,23. Itse asiassa, vähän vituttaa, etten edes minä moiseen uskonut, koska aiheesta olisi saanut messevät väännöt :D.
Tämä kausi on ollut kyllä todella erikoinen, koska vaikka snögee tuli tupaan, jengi tosissaan otti spadan handuun ja on tarjonnut ikävien "etukäteistietojen" ja yllätysten lisäksi myös iloisia yllätyksiä. Nähtäväksi jää, riittääkö bensa loppuun asti, koska ei ole ihan helppoa aidosti uskoa siihenkään, että HIFK pystyisi vastaavaa tuloskuntoa koko loppukautta ylläpitämään. Mutta mahdollista se toki on.
Tulevaisuutta ajatellen tästä kaudesta voisi ottaa opiksi ainakin sen, että vaikka kaikki menee päin persettä, niistä voi nousta. Se on yleisesti ottaen hyvä asia, mutta koska HIFK:sta on kyse, se voi toimia myös päinvastaisesti, eli tämän kauden "ihmeeseen" uskotaan liikaa jatkossakin. Siis pelaajien osalta ja sitten pelataan 55 min. paskaa kiekkoa ja vikat 5 min. täysillä ja saadaan pinnat ja ollaan tyytyväisiä. Koska sellainenkaan ei kovin onnistu. Toisaalta, kun (jos haluaa) ymmärtää, että ei se joukkuekaan ole tahallaan huonosti pelannut, koska ei nyt vain sattunut huvittamaan ja on erityisen kiva olla sylkykuppina, en laske tällaisen kauden toistoa just for fun-tyyliin kovin todennäköiseksi. Mutta kaikkihan on Helsingin IFK:ssa mahdollista.