Nykypäivän metsästys – leipää vai sirkushuvia?

  • 42 646
  • 295

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Täällähän on paljon uusia metsästäjiä! Itsekin eräällä tavalla "uusi" vaikka varmaan kävelemään oppimisesta lähtien metsässä painanut mukana. Kolmisen vuotta on tullut taukoa oikeastaan kaikesta metästyksestä muutamia visiittejä lukuunottamatta,pikkulapsiarjen ja päivätöiden ohella talon rakentaminen itse vähän rajoitti vapaa-aikaa.

Nyt on taas ilmoittauduttu peura ja hirvijahtiin lihaosuuksilla ja sorsallekin pitää muutaman kerran ehtiä,varsinkin kun tuo vanhempi junnu haluaa jo ehdottomasti mukaan.

Huomannu tuossa muutamana syksynä että ei siitä talon rakentamisesta oikein meinannu mitään tulla tuossa loka-marraskuussa kun piti päivystää puhelinta että mitä hirvijahdissa tapahtui. Liha on kiva lisäbonus mutta kyllä sitä porukkaa vain kaipaa vaikkei suurimman osan kanssa ole muuten juuri tekemisissä.
 

Daro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal, Ducks, KalPa, KuPS, BVB, Eagles
Nonni, Metsästäjätutkinto suoritettu kolmella virheellä (3/60), seuraavaksi aselupien kimppuun… Kuulemma sähköinen käsittely vie (yllätys yllätys) useita viikkoja, ehkä kuukausia, siispä läheiselle Poliisiasemalle papereiden kanssa mars mars!

Aseluvat vie aikaa ja sekin hieman riippuu minkä poliisipiirin kanslian kanssa joudut olemaan tekemisessä. Isoissa kaupungeissa se vie yleensä tottakai enemmän aikaa. Onnea tutkinnon suorittamisesta joka tapauksessa.

Tarkoituksena hommata perus 12” haulikko ja 308 ”yleiskone”, joilla pääsee varmasti hyvin alkuun…

Haulikko on niin yksilöllinen ase, että siihen en osaa sanoa muutakuin, että se mikä itsestäsi tuntuu sellaiselta aseelta joka juuri sinusta tuntuu hyvältä. Päällekkäis piippuinen haulikko on oiva valinta varsinkin metsästyksen aloittamiseen. Kiväärit ovat enemmän ns. hifistely kamaa ja sitä voi tuunata aina vaihtamalla paremmat osat esim. tukkien osalta. Itse olen suosinut Sakoa tässä vuosien aikana kiväärien osalta, koska olen todennut ne todella hyvin valmistetuiksi tuotteiksi. Tikka on toinen hyvä valinta myös joka on Sakon pohjalle rakennettu kuitenkin.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Porvooseen aamulla, klo 9:00 ovesta sisään, portaat ylös lupatoimistoon, jonotusnro 001, luukulle, ja ulos klo 9:15… Haastattelu aseluvista toki vasta 5.9. (kun elokuun loppu ei itselle käynyt), tästä se lähtee!
 

Kuerlinkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Aseluvat vie aikaa ja sekin hieman riippuu minkä poliisipiirin kanslian kanssa joudut olemaan tekemisessä. Isoissa kaupungeissa se vie yleensä tottakai enemmän aikaa. Onnea tutkinnon suorittamisesta joka tapauksessa.



Haulikko on niin yksilöllinen ase, että siihen en osaa sanoa muutakuin, että se mikä itsestäsi tuntuu sellaiselta aseelta joka juuri sinusta tuntuu hyvältä. Päällekkäis piippuinen haulikko on oiva valinta varsinkin metsästyksen aloittamiseen. Kiväärit ovat enemmän ns. hifistely kamaa ja sitä voi tuunata aina vaihtamalla paremmat osat esim. tukkien osalta. Itse olen suosinut Sakoa tässä vuosien aikana kiväärien osalta, koska olen todennut ne todella hyvin valmistetuiksi tuotteiksi. Tikka on toinen hyvä valinta myös joka on Sakon pohjalle rakennettu kuitenkin.

Sakolle täältä myös suositus. Itselläni on Sakon S20 ja erittäin tyytyväinen olen ollut. Olen päässyt myös Tikalla ampumaan ja hyvä työkalu sekin ollut. Kannattaa panostaa laadukkaan kiikaritähtäimen hankintaan ja monestihan se maksaa enemmän kuin itse kivääri.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Daro

Sawo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sakolle täältä myös suositus. Itselläni on Sakon S20 ja erittäin tyytyväinen olen ollut. Olen päässyt myös Tikalla ampumaan ja hyvä työkalu sekin ollut. Kannattaa panostaa laadukkaan kiikaritähtäimen hankintaan ja monestihan se maksaa enemmän kuin itse kivääri.
nyrkkisääntöhän taitaa olla tuplat kiikariin mitä laitat kivääriin, mutta kyllä halvemmallakin saa ihan käyttökelpoista kiikaria, kuten mm. Meoptan Optika6-sarja.
 

Daro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal, Ducks, KalPa, KuPS, BVB, Eagles
Kiikarin jaloissa ei kannata säästää.
Joo ei kannata todellakaan säästää. Tämäkin riippuu itse aseesta myös. Sakolla on todella hintavat kiikarin jalat jotka käyvät pelkästään Sakon kivääreihin. Tikkaa on helpompi ja halvempi muokata tukeista lähtien vrt. Sako.

Sakolle täältä myös suositus. Itselläni on Sakon S20 ja erittäin tyytyväinen olen ollut. Olen päässyt myös Tikalla ampumaan ja hyvä työkalu sekin ollut. Kannattaa panostaa laadukkaan kiikaritähtäimen hankintaan ja monestihan se maksaa enemmän kuin itse kivääri.

Tikkahan tuottaa todella laadukasta kivääriä myös. Itselläni on Sakon valmistama TRG ja ja Sakon Black Bear. Olen omistanut Tikan samat versiot aiemmin, mutta en tykännyt vain niistä. Ei sopinut vain minun käteeni ja en tykännyt niistä. Laatuhan Tikalla on varsinkin piipuista/ tarkkuudessa todella hyvä.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vaikka metsästystä nykyään pidettäisiinkin silkkana eläinrääkkäyksenä ja sadismina, niin olen ainakin itse sitä mieltä, että ihan jo kannanhoidollisista syistä metsästykselle on tarvetta myös tulevaisuudessa. Mikäli metsästys kiellettäisiin, voisi esim. peura- ja hirvikannat lisääntyä nopeasti liiaksikin.

Voin toki olla väärässäkin ja että kantani on kapeakatseinen oikeistolaismielipide, mutta mielestäni metsästykselle on paikkansa myös tulevaisuudessa.
 

Daro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal, Ducks, KalPa, KuPS, BVB, Eagles
nyrkkisääntöhän taitaa olla tuplat kiikariin mitä laitat kivääriin, mutta kyllä halvemmallakin saa ihan käyttökelpoista kiikaria, kuten mm. Meoptan Optika6-sarja.

Joo näin se melkeinpä menee. Ja sekin riippuu, että mihin käyttöön olet kiikaria hakemassa. Meoptalta saa kyllä ihan laadukasta kiikaria halvemmalla ja ei tarvitse upottaa samoja rahoja kuin Swarovski/Zeiss/ Kahles tasolle.
 

Daro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal, Ducks, KalPa, KuPS, BVB, Eagles
Vaikka metsästystä nykyään pidettäisiinkin silkkana eläinrääkkäyksenä ja sadismina, niin olen ainakin itse sitä mieltä, että ihan jo kannanhoidollisista syistä metsästykselle on tarvetta myös tulevaisuudessa. Mikäli metsästys kiellettäisiin, voisi esim. peura- ja hirvikannat lisääntyä nopeasti liiaksikin.

Voin toki olla väärässäkin ja että kantani on kapeakatseinen oikeistolaismielipide, mutta mielestäni metsästykselle on paikkansa myös tulevaisuudessa.

Ihan kiva jos metsästystä ei nähdä niin pahana nyt. Siellä kuitenkin tapetaan eläimiä ja se tehdään ihan samalla tavalla kuin hieman aiemminkin. Ei kai ne pahat metsästäjät jotka tuhoavat luontoa vain omassa lihan himossaan voi olla yhteiskunnassa noin äkkiä paremmassa asemassa? Ne saataanan lihanhimoiset metsästäjät tappavat kuitenkin eläimiä joilla on ihan sama oikeus elää kuin meillä ihmisilläkin.
 
Viimeksi muokattu:

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ihan kiva jos metsästystä ei nähdä niin pahana nyt. Siellä kuitenkin tapetaan eläimiä ja se tehdään ihan samalla tavalla kuin hieman aiemminkin. Ei kai ne pahat metsästäjät jotka tuhoavat luontoa vain omassa lihan himossaan voi olla yhteiskunnassa noin äkkiä paremmassa asemassa? Ne tappavat kuitenkin eläimiä joilla on ihan sama oikeus elää kuin meillä ihmisilläkin.
Oma näkemys kulkee ennen kaikkea siinä, mikä on Suomen taloudellinen etu. Ihan jo, mitä tulee liikenteeseen, on tärkeää rajoittaa hirvi- ja peurakantaa.
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Oma näkemys kulkee ennen kaikkea siinä, mikä on Suomen taloudellinen etu. Ihan jo, mitä tulee liikenteeseen, on tärkeää rajoittaa hirvi- ja peurakantaa.

Toisaalta metsästäjät ruokkivat etenkin peuroja miljoonilla kiloilla vuodessa, jotta vosivat ampua niitä ruokintapaikoille. Jos tuon ruokinnan lopettaisi, jo se vaikuttaisi todennäköisesti melko paljon kannan suuruuteen.

 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Vaikka metsästystä nykyään pidettäisiinkin silkkana eläinrääkkäyksenä ja sadismina, niin olen ainakin itse sitä mieltä, että ihan jo kannanhoidollisista syistä metsästykselle on tarvetta myös tulevaisuudessa. Mikäli metsästys kiellettäisiin, voisi esim. peura- ja hirvikannat lisääntyä nopeasti liiaksikin.
Melkoinen itsestäänselvyys. Tietysti on tarvetta metsästykselle nyt ja tulevaisuudessa. Mielestäni tuollainen kärjistäminen kannattaa jättää kokonaan pois. Jos nostetaan ongelmakohtia yms. esiin, niin ei se meinaa sitä, että metsästystä pidettäisiin pelkästään eläinrääkkäyksenä tai jonain sadismina. Metsästys on hieno harrastus.

Itse tunnen metsästäjiä laidasta laitaan. Uskomattoman hienoja luontoihmisiä ja sitten on jotain aivan muuta myös joilta pitäisi tyyliin aseet/luvat viedä pois heti.
 

#7

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Puolestani kukin ajatelkoon metsästyksestä mitä haluaa, mutta pieni näkökulma väitteeseen eläinrääkkäyksestä. Luonnossa eläimet kuolevat useimmiten elävältä syötynä. Jos kuolema ei kohtaa toisen eläimen saaliina, se tapahtuu yleensä kuolemalla nälkään tai paleltumalla, toki nykyisin liikenne tappaa paljon ja aina toisinaan isompia nisäkkäitä putoaa jäihin ja hukkuu. Levollista ja kivutonta kuolemaa ei luonnollisesti tapahdu. Melkein kaikki eläimet ovat jossakin määrin petoja, kasvinsyöjätkin. Ihminen on peto muiden joukossa, joskin ihmisen tappamaksi tuleminen on yleensä kivutonta ja nopeaa, koskaan ei syödä elävältä. Ihminen ei lisää kärsimyksen määrää luonnossa.

Siitä toki voi ja saa keskustella, tarvitseeko ihmisen osallistua luonnon kiertokulkuun petoeläimen roolissa. Minä en näe siinä mitään pahaa, koska teemme mitä tahansa, aina siitä jokin laji kärsii. Jos joku on eri mieltä, olkoon vapaasti. Silti argumentit ovat usein osoituksena todella heikosta luonnon tuntemisesta ja tunnereaktioissa lähdetään hakemaan todella kaukaa aivan typeryyksiä. Ampumalla 10 naakkaa säästää satojen pienempien lintujen hengen.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Niin, jos jotain asiaa on uuden harrastajan aloittaessa painotettu niin etiikkaa… Luontoa ja saaliseläinten elämää kunnioittava metsästäjä ei ammu kutiakaan ellei laukauksen tappavuus ole tapissaan ja täten aiheuttaa saaliille mahdollisimman vähän tuskaa. Lisäksi metsästystä säädellään Suomessa todella vahvasti eikä mitään ”rääkkäämistä” sallita yhtään. Toki isossa porukassa on aina mätiä omenoita, ja he varmasti tekisivät pahojaan riippumatta siitä miten heidän perseilyään koitetaan hillitä!

Haitallisten vieraseläinten (minkki, supikoira jne.) metsästys taasen jeesaa metsäkanalintujen ja vesilintujen poikueita, joten kannanhoidollisten aspektien ohella ei tämä tuohu ihan pelkkää pahantekoa ole…
 

Daro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal, Ducks, KalPa, KuPS, BVB, Eagles
Niin, jos jotain asiaa on uuden harrastajan aloittaessa painotettu niin etiikkaa… Luontoa ja saaliseläinten elämää kunnioittava metsästäjä ei ammu kutiakaan ellei laukauksen tappavuus ole tapissaan ja täten aiheuttaa saaliille mahdollisimman vähän tuskaa. Lisäksi metsästystä säädellään Suomessa todella vahvasti eikä mitään ”rääkkäämistä” sallita yhtään. Toki isossa porukassa on aina mätiä omenoita, ja he varmasti tekisivät pahojaan riippumatta siitä miten heidän perseilyään koitetaan hillitä!

Haitallisten vieraseläinten (minkki, supikoira jne.) metsästys taasen jeesaa metsäkanalintujen ja vesilintujen poikueita, joten kannanhoidollisten aspektien ohella ei tämä tuohu ihan pelkkää pahantekoa ole…

Tätä metsästäjän etiikkaa olen painoittanut sääntöjen osalta kouluttaessani uusia metsästäjiä kurseilla. Äärimmäisen tärkeä asia johon metsästäminen perustuu. Luontoa kunnioitetaan ja luonnon ehdoilla mennään. Tärkeintä on se, että mitä me metsästäjät luontoon jätetään kuin se, että mitä me sieltä otetaan pois.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Mitäs mieltä palstaveljet ja -siskot kuitu- tai punapistetähtäimestä haulikossa?

Meikäläiselle tulossa tällä tietoa käyttöön Berettan SP1 30” piipuilla (asiantuntija, johon luotan, suositteli) ja mitä olen jutustellut niin mielipiteet jakautuvat aika tasan => toinen puoli sanoo tähtäimen jeesaavan hyvinkin, ja toinen puoli linjaa, että ”haulikolla ei tähdätä, haulikolla osoitetaan”…

Kivääriosastolla mennään lopulta rosteripiippuisella Tikka T3x CTR’llä, radalla ei tarvitse liikaa lippaita latailla…
 

skode

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mitäs mieltä palstaveljet ja -siskot kuitu- tai punapistetähtäimestä haulikossa?

Meikäläiselle tulossa tällä tietoa käyttöön Berettan SP1 30” piipuilla (asiantuntija, johon luotan, suositteli) ja mitä olen jutustellut niin mielipiteet jakautuvat aika tasan => toinen puoli sanoo tähtäimen jeesaavan hyvinkin, ja toinen puoli linjaa, että ”haulikolla ei tähdätä, haulikolla osoitetaan”…

Kivääriosastolla mennään lopulta rosteripiippuisella Tikka T3x CTR’llä, radalla ei tarvitse liikaa lippaita latailla…

Jos kuitutähtäimellä tarkoitat sitä ihan "perus" etu jyvää niin itsellä sellainen on käytössä. En osaa sanoa onko hyötyä vai ei, mutta ehkä hieman saattaa virheasentoa korjata joissain tilanteissa verrattuna perus kiinteään jyvään.

Itse en punapistetähtäintä/easyhittiä päällekkäispiippuiseen ostaisi, mutta ehkä jos rouvalle ostaisi puoliautomaatin, niin voisi olla ihan toimiva kampe siihen laittaa.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Jos kuitutähtäimellä tarkoitat sitä ihan "perus" etu jyvää niin itsellä sellainen on käytössä. En osaa sanoa onko hyötyä vai ei, mutta ehkä hieman saattaa virheasentoa korjata joissain tilanteissa verrattuna perus kiinteään jyvään.
Tällaista (yksi esimerkki) meinasin:

 

skode

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tällaista (yksi esimerkki) meinasin:

Jos ostat (ei ole edes pahan hintainen) niin kerro ihmeessä kokemuksia miten toimii päällekkäispiippuisen kanssa. Juuri tuollaista tarkoitin mitä tuossa laitoin siitä minkä puoliautomaattin hommaisin. Jotenkin vain itse kokenut/mutuillut että etenkin puoliautomaatin kanssa (rekyylin ja se että on sama supistaja jokaiselle laukaukselle) toimisi tuollaisen kanssa paremmin kuin päällekkäisen kanssa.
 

RaikkA

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässässäsäsä
Aloittelijalle tuollainen toki voi tuoda jotain apua ampumiseen, mutta kaikenlainen tähtäily haulikkoammunnassa aiheuttaa yleensä enemmän haittaa, kuin hyötyä. Kaikki keskittyminen pitäisi kuitenkin yrittää pitää kohteessa, eikä piipussa/tähtäimessä.


Noston vakiointi ja aseen sopivuus kaiken a ja o. Kiekkoja ampumaan johonkin paikalliselle compak-radalle, niin pääsee vähän jyvälle erilaisista ennakoista ja alusta alkaen opettelee ampumaan molemmat silmät auki.

Nosto ja ennakot kun on joten kuten hallussa, niin kaikki jyvät ja punapisteet ovat vain tiellä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Daro

Fancy Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
IceHearts
Susi tappoi hirvikoiran Jämijärvellä. Täytyy sanoa, että siinä saa kyllä metsästäjä syyttää itseään. Koiran suojavarusteilla koira saattaisi olla hengissä, mutta kun ei ole sen vertaa vitseliäisyyttä. Ja muutenkin, miksi ihmeessä pitää viedä koiria stressauttamaam hirviä metsästyskauden ulkopuolella.
 

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
Susi tappoi hirvikoiran Jämijärvellä. Täytyy sanoa, että siinä saa kyllä metsästäjä syyttää itseään. Koiran suojavarusteilla koira saattaisi olla hengissä, mutta kun ei ole sen vertaa vitseliäisyyttä. Ja muutenkin, miksi ihmeessä pitää viedä koiria stressauttamaam hirviä metsästyskauden ulkopuolella.
Huom. Paino sanalla saattaisi… Enempiä tietämättä epäilen että ihan koulutus ja/tai kuntoilumielessä koira on sinne viety. Metsästyskaudella on helkkarin iso ongelma jahdin onnistumisen kannalta, jos koirat ei hauku hirveä tai on pelkästään lihonneet viimeiset 10kk häkissä tai kotisohvalla. Koira tykkää että sitä käytetään.
 

skode

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Susi tappoi hirvikoiran Jämijärvellä. Täytyy sanoa, että siinä saa kyllä metsästäjä syyttää itseään. Koiran suojavarusteilla koira saattaisi olla hengissä, mutta kun ei ole sen vertaa vitseliäisyyttä. Ja muutenkin, miksi ihmeessä pitää viedä koiria stressauttamaam hirviä metsästyskauden ulkopuolella.

Toivoisin että vielä kertoisit sen mitkä suojavarusteet oikeasti toimivat ja tietenkin sen mistä löytyy hirvikoirat jotka ilman treeniä toimivat.

Nykyiset suojakamppeet eivät ole mitään suunnittelun huippuja ja jättävät esim mahan suojaamatta. Suosittelen myös kokeilemaan menemään väliin kun kaksi isokokoista koiraa ottaa yhteen, niin siitä saa pientä käsitystä auttaako siinä vaiheessa jotkin kylkeen/selkään asennetut piikit.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös