Eli lyhyesti siis olet sitä mieltä, että valmentajan on aina oltava läsnä. No tokihan se välttämätön rooli on sekin, mutta kyllähän urheilija on itse vastuussa kropastaan ja harjoittelustaan.
En vain allekirjoita väitettäsi reaalimaailmasta. Mainituissa lajeissa tuota omatoimista työtä on tehtävä vuosikaudet pitkäjänteisesti. Oli koutsi mukana tai ei, niin kyse on yksilölajin vaatimuksista.
Tässä suhteessa en näe jääkiekon eroavan mitenkään muusta huippu-urheilusta. Olen nimittäin sillä kannalla, että juuri tuo omatoiminen (ynnä muu kehon hoitaminen) tekee juuri sen eron huippujen ja tissiposkien välillä.
erku kirjoitti:
Niin no ihan ensinnäkin on varmaan järkevää pohtia, kuinka paljon Suomessa on noissa mainitsemissasi lajeissa niitä maailman huipulla olevia. Tenniksessä meillä on yksi pelaaja maailman 300 parhaan joukossa miehissä, naisissa ei ainuttakaan. Yleisurheilussa menestystä tulee MM- ja olympiatasolla lähinnä vain keihäänheitossa, joka on niitä yleisurheilun vähiten kilpailluimpia lajeja. Hiihdossa naiset pärjäävät ihan hyvin, miehet taas ovat pudonneet Heikkistä lukuun ottamatta maailman kärjen vauhdista.
Veli Paloheimo, Aki Rahunen, Olli Rahnasto, Tuomas Ketola, Ville Liukko ja nyt tietenkin kirkkaimpana tähtenä Jarkko Nieminen. Ehkä vielä joskus Henri Kontinen tai Harri Heliövaara. Naisissa Nanne Dahlman ja Petra Thoren taisivat molemmat kiertää WTA:ta samaan aikaan. Nämä siis jo aikanaan, kun treenattiin vissiin väärin, vai?
Yleisurheilussa on tällä hetkellä jopa viisi potentiaalista 8 metrin miestä, keihäänheitossa edelleen liuta hyviä heittäjiä ja välillä putkahtelee jopa mailereita.
En minä sitten tiedä mitä merkitystä näillä määrillä on, kai täällä on sitten harjoiteltu väärin kun ei olla maailman kärjessä joka lajissa. Vaikka, olen kyllä tavallaan huolissani suomalaisesta urheilusta laajemminkin, onneksi kuitenkin edes nämä valopilkut nousevat esiin. Mutta mm. painin ja painonnoston tilanne on lohduton, voimistelussa on hyviä tyyppejä mutta en tiedä miten sijoittuvat kansainvälisesti, uinti on romahtanut jne.
Ehkä lätkä onkin sitten se "kiva" laji, eikä sähly...