Tämä on ihan hyvä kysymys. Itse olen tällä hetkellä vahvasti sitä mieltä, että virta kiihtyy nimenomaan tuonne KHL:n suuntaan ja vain aivan parhaat pääsevät NHL-kaukaloihin ja pärjäävät siellä.
Itse siis näen asian niin, että pelaajat menevät tavallaan kahteen koriin. KHL ja NHL. Suoranaisesti ei voida rankata parempia toiseen ja huonompia toiseen, vaan pitää ajatella pelaajatyyppiä. Nämä taitavat ja nopeat näprääjät, Salmisen ja Aaltosen tyyliset kaverit, heidän vahvuudet riittää kyllä NHL:ssäkin tulosyksikköön, mutta heikkoudet karsii kokonaispeliä niin, ettei tuonne ole asiaa ainakaan tällä hetkellä. Tallaiset ovat kuitenkin KHL:ssä vähintään hyviä, osa jopa kärkitason pelureita. Sitten on nämä Koivut ja Jokiset, joilla ei ole edellytyksiä tuollaiseen taitokiekkoon kuin edellämainituilla, mutta se kokonaispaketti ja suoritustaso on niin kova, että nämä kaverit vakiinnuttaa paikkansa taalajäillä. Nummelin on tästä hyvä esimerkki, hakkasi päätä seinään NHL:ssä, mutta vanhalla pallonpuoliskolla dominoi aina.
Itse siis en usko että NHL:ssä pitää olla tulevasuudessa mikään kauhea kolossi, mutta jos pelityyli ja kaukalo pysyy suunnilleen samana, ei pelityyli muutu niin ylikiekolliseksi, että alkaisi näitä näprääjiä suosia. Barkovilla voi olla parempi tulevaisuus NHL:ssä kuin Mikellä, ei se niin haittaa jos olet hidas, kunhan olet vahva ja taitava, eikä se niin haittaa jos olet heikko, jos olet nopea ja taitava. Jos tämän epäselvyyden vyyhdin jotenkin kiteyttäisi, ajoin takaa jotakin seuraavaa. Ollaksesi yksi parhaista, jääkiekon kolmesta tärkeimmästä, taito, nopeus, voima, on oltava hallussa kaikki. Ne joilla on hallussa noista kaksi, voivat luoda vielä loistavan uran NHL:ssä. Yhdellä noista, vaikka se sektori olisi ylivertaisessa kunnossa, on vaikea pärjätä. Esimerkikse Mikellä ei ole vielä kunnossa kuin yksi osa-alue, on ajan kysymys tuleeko se kuntoon. Vatasella tilanne on parempi, Ristolaisella ja Barkovilla puolestaan on parhaat lähtökohdat vuosiin.