Tällainen hyppäsi aamulla silmiin:
Tullin haaviin jäänyt ennätysmäärä nuuskaa: syyskuuhun mennessä takavarikoitu jo yli 5 000 kiloa
"Tullin valvontajohtajan mukaan valvonta on suurin piirtein samalla tasolla kuin aiempinakin vuosina, eli syynä ennätysvuoteen on todennäköisesti se, että nuuskaa tuodaan Suomeen aiempaa enemmän."
Eli nuuskan laiton(kin) tuonti ja oletettavasti sen myötä käyttö sen kun kasvaa. Mielenkiintoisena ja ainakin mulle uutena tietona mainittakoon, että nuuskaa ei tule Suomeen enää Venäjän kautta, joten käytännössä sitä ei tule muualta kuin Ruotsista, tai näin ainakin jutussa haastatellun Tullin valvontajohtaja Hannu Sinkkosen mukaan on asia.
Itse Turun nurkissa asuvana olen käytännössä aina hakenut nuuskani laivalta. Joskus kesäreissulla on tullut haettua myös Haaparannasta, mutta silloinkaan ei (ainakaan muistaakseni) tapahtunut salakuljetusta, ihan laillisen määrän toin, mitä se sitten silloin olikin. Jutussa mainittu satojen nuuskakilojen kerrallaan tuonti Ruotsista taitaa tapahtua kokonaan tai lähes kokonaan tuolta pohjoisen kautta. En ole koskaan ostanut enkä myynyt sosiaalisessa mediassa purkkiakaan nuuskaa (ellei jonkun parin purkin poistamista jatkoaikaveljille lasketa), joten siitä ilmiöstä olen vain kuullut puheita ja tiedän toki parikin kaveria, jotka Ruotsin puolella säännöllisesti autoilevat ja melkein yhtä säännöllisesti tuovat tullessaan rajan yli takalaatikollisen nuuskaa ja myyvät sitä hyvällä voitolla Facebookin(kin) kautta. En kuitenkaan ole ikinä pysähtynyt ajattelemaan, että kuinka paljon sitä nuuskaa tänne oikein salakuljetetaan ja missä sitä kaupataan. Äkkiseltään tuntuu hassulta, että esim. Facebook antaa tuollaisen laittoman toiminnan jatkua alustallaan, mutta termeillä kikkailemalla ja kiertelemällä sen laittomuuden saa kuitenkin aika helposti meikattua piiloon, joten varmaankin helvetin vaikea tuohon on isommalla kädellä puuttua.
Tullilla ei ole eikä oletettavasti tule resursseja estää salakuljetusta kokonaan, päin vastoin se näyttäisi olevan vain kasvussa. Salakuljetuksesta tulevien sanktioiden koventamisella voidaan pelotella, mutta pelotevaikutusta silltä tuskin tässäkään asiassa olisi tai jos olisikin, niin olettaakseni melko pieni sellainen. Veroäyrit jäävät länsinaapuriin, kulut mahdollisista haitoista tulevat yksin Suomen maksettavaksi. Taas kerran on pakko ihmetellä, että eikö
jotain järkevämpääkin kuviota voisi hahmotella?