Saku #11 kirjoitti:
Uskon, että tässä porukassa voi hyvinkin olla potentiaalia samanlaiseen yllätykseen kuin 2003 kotikisoissa. Se olisi hienoa, ja sen avulla saisimme varmasti pari uutta nuorisotähteä (vrt. Filppula & Lepistö). Toki, tällä kertaahan siellä on jo kaksi suuren huomion saanutta ukkoa, eli Perttu ja Joensuu. Myös Rask ja Rämö ovat näyttäneet pystyvänsä torjumaan huipputasolla.
Seuraa heitä:
Perttu Lindgren, Jesse Joensuu, HPK:n hyökkäysduo,Teemu Laakso,Maalivahtikaksikko.
Toivottavasti edellä mainittu joukkio antaa myöskin katselijoille seurattavaa. Viimeisissä harjoituspeleissä ei pojilla oikein täysin kulkenut lukuunottamatta maalivahti- ja HPK-kaksikkoa. Minä näin näistä tosin ainoastaan salamapelin, mutta samanlaista juttua kerrottiin myös jukuripelistä. Itse olin pettynyt varsinkin kovasti kehuttuun Lindgreniin, joka oli melko näkymätön pelin aikana muutamaan suoritusta lukuunottamatta. Joensuu ja Laakso eivät myöskään antaneet itsestään sellaista kuvaa, että voisivat johtaa joukot esimerkillään menestykseen.
Salamia vastaan peli alkoi varsin sekavissa tunnelmissa ja tuntui jo siltä, että Kanada tulee kisoissa teurastamaan tälläisen joukkueen. Ensimmäisen erän jälkeen joukkue sai kuitenkin itsensä kompaktimpaan pakettiin. Tämä tiivis kokojoukkueen puolustuspeli tulee olemaan todennäköisesti Suomen ase, jolla se mielestäni voisi jotenkin pärjätä. Vaikka puolustus nimellisesti ei olekkaan vahvin osa, niin ei siinä varsinaista heikkoa lenkkiäkään vaikuttanut olevan, niistä ketkä kisoihin asti oli valittu. Kiekollista taitoa ei kyllä puolustuksesta tunnu löytyvän, siitä kertonee jo se, että siihen rooliin piti ottaa lähes täysin A:ssa pelannut Seppänen.
Hyökkäyksen piti olla se joukkueen parhain osa, mutta ei se kovin ihmeellistä kuvaa itsestään jättänyt. Korpikoski oli hyvä ja erottui muista, Wirtanen myös ihan ok. Liigakokemusta omaavat Sailio, Joensuu ja Komarov eivät mitenkään loistaneet, mutta jonkinlainen kokemus ja tasaisuus niiden pelistä huokui silti. Jossain vaiheessa tätä kautta kovasti hypetetty Lehtonen tarjosi sitä samaa, mitä viime peleissä on totuttu näkemään, eli yksinyrittämistä ja laiskaa puolustuspeliä. Nelosen Alikoskella ja Sinisalolla ei tuntunut olevan oikein mitään erikoista annettavaa tällä tasolla. Itse olisin valinnut salamapelissä mukana olleen Ilveksen Huhtalan kumman tahansa tilalle. Täytyy tietysti muistaa, että joukkue pelasi silloin ilman Tukosta ja Seitsosta. Heiltä täytyy odottaa ja vaatia lisää ratkaisuvoimaan.
Kohtahan se nähdään mihän tällä kertaa joukkueen eväät riittävät. Mielestäni neljän parhaan joukkoon pääseminen olisi jo todella kova juttu tällä kerralla. Hyvä ottelu Kanadaa vastaa aluksi voisi siivittää ihmeellisen pitkälle. Toivottavasti pojat ovat yllätysvalmiina järkyttämään vaahteralehtisiä kotonaan. Onnea peliin.