Viikon palstatauon jälkeen täällä on näemmä keskustelu järkevöitynemään päin alun Kiinasyytöksien jälkeen.
Pakko on sanoa SM-tason ampumaurheilijataustalla, että 3-4 -vuotiaana lopullisen lajivalinnan tekeminen on aivan liian aikaista. Silloin pitäisi vasta alkaa metsästämään oikeaa lajia, johon löytyy ensisijaisesti junnulla motivaatiota, ja vanhemmilla mahdollisuuksia tukemiseen. Tässä vaiheessa monipuolisuus on hyve. Vielä tarkennuksena: 3-4 -vuotiaan urheilulajien metsästys otetaan leikkipohjalta.
Joskus 5-6 -vuotiaana sitten hieman säännöllisempää ja totisempaa muutaman lajin harrastamista, ja tällöin se lopullinen lajivalinta alkaa selkiytymään.
Lopullinen päälajin lajivalinta sitten 7-10 -vuotiaana, ja tällöin vielä sivulajeja voi olla paljonkin. Tuon iän jälkeen sivulajien karsinta muutamaan tukilajiin. Tällaista junnun urheilukasvatusta minä suosisin.
Eli Korjuksen tai Kanadan järjestelmien mainitsema päälajin valinta 12-vuotiaana on minun mielestäni liian myöhään, jos pyritään huipulle.
Itsehän en tuollaista polkua käynyt, vaan olen "Isi pakottaa"-järjestelmän, tai niin kuin siffa sanoisi, "Isi vahvasti ohjaa"-järjestelmän tuote, ja varoittava esimerkki.
Aloitin siis ammunnan systemaattisen harjoittelun 5-6-vuotiaana ja pitkäaikaisia sivulajeja ei ollut. "Isi pakottaa" ei missään vaiheessa junnuikäisenä riittänyt motivoimaan tarpeeksi. Harjoittelua oli riittävästi, mutta suuret määrät eivät riittäneet kompensoimaan laatuvajetta, joka tuli omasta, vääränlaisesta motivaatiosta.
Vasta kun luovutin, ja aloin kokeilla tosissani myös muita lajeja, sain oikeasti motivaatiota urheilla. Isi vähän varoitteli, että mitä nyrkkeilyharjoitukset 2-3 -kertaa viikossa tekevätkään päälajille. No, ne tekivät loppuviimeksi pelkkää hyvää. Nimittäin vuosien saatossa nämä aikaasyövät, tosissani harrastamani sivulajit (mm. nyrkkeily, nettipokeri) opettivat minulle, että aivan sinne huipulle pääsen vain ja ainoastaan ammunnassa. Niinpä, auttamattoman myöhään, 20-vuotiaana, en enää harrastanut ammuntaa tosissani koska "Isi pakottaa", vaan koska "itse niin haluan". Ja siitä lähtien olen kehittynyt todella suurin harppauksin. Minä tähtään nykyään Suomen ennätyksiin tosissani, mutta pelkään, että "isi pakottaa" -vuosia on liian monta takana. Joku taisi jo mainita, että Jani Sievinen löysi oman motivaationsa 14-vuotiaana(ko?). Se on aivan liian myöhään 99% ihmisistä.
Päälajin valinta 3-4 -vuotiaana vanhempien toimesta saattaa siis tappaa lahjakkaan junnun ratkaisevan tärkeän oman motivaation juuri niiden vuosien ajaksi, jolloin rakennetaan vahvaa perustaa. Tai sitten liian aikainen valinta on väärä lahjoihin nähden, ja seurauksena on korkeintaan keskinkertainen ura. Kumpikin suuri ongelma ratkeaa, kun vanhempien opastuksella junnu saa itse löytää oman vahvan lajinsa 7-10 -vuotiaana. Eipähän jäisi jossittelun varaa.
Minä en halua Suomeen järjestelmää, joka tuottaa suurimmaksi osaksi itseni kaltaisia liian myöhään heränneitä urheilijoita, tai väärän lajivalinnan tehneitä keskinkertaisuuksia. Minä haluan järjestelmän, jossa urheilijat joko menestyvät tai epäonnistuvat omilla ehdoillaan. Jos se tarkoittaa muutamaa menetettyä olympiakultaa, niin sen kun haukutte pehmoksi.
Edit. P.Sihvoselle: Olen päätellyt, että näitä "Isi vahvasti ohjaa"-vuosia on sinullakin takana. Urheilijana minua kiinnostaa, pystytkö sanomaan, missä iässä ensimmäisen kerran pyrit täysin sataprosenttisella omalla halulla huipulle? Puhun siis todella vahvasta motivaatiosta, mitä vaaditaan menestykseen. Kysymys on vaikea ja henkilökohtainen, joten yksityisviesti, "En kommentoi" -hiljaisuus tai "Turpa kiinni" -viesti on täysin ok ja ymmärrän täysin. Ihan vain kanssaurheilijana kiinnostaa, ei niinkään ketjun aiheen takia.