Millä asialla sinä täällä olet, kun pohdit ja kyselet ja olet menossa mukana? Et ainakaan valmentaja taida olla? Etkä juniorin isä tai sukulainen? Sivullinen? Lätkäfani? Mietin, kun pitkällä matikallasi huidot, etkä ollenkaan ota huomioon pelejä. Jos olisit valmentaja, et unohtaisi, että määrättyihin lukuihin kuuluvat myös pelit.
Varmaan jotain olen itsestäni paljastanut aiemmin, tongi viestihistoriaa jos niin kiinnostaa. Tässä yhteydessä kerron itsestäni sen verran, että omistan Jatkoajan keskustelupalstalle tunnukset. Tykkään kiekosta ja olen sitä joskus pelannut itsekin, kun ulkojääpelit lasketaan niin menneenäkin talvena. Sun tekstejäsi olen lukenut melko älyttömän määrän pääasiassa Urheilulehdestä ja täältä. Enempää sinun ei varsinaisesti minusta tarvitse tietää. Mikäli tämä on este ajatusten vaihdolle, ole hyvä ja jatka yksinpuheluasi.
Ja sitten on oma juttunsa, kun lähdetään paloittelemaan tuota ihan hyvää keskimääräistä lukemaa 257. Paljonko siihen sisältyy pelejä, paljonko jäätreenejä, paljonko kilpailukauden fysiikkatreenejä ja alku- ja loppuverryttelyjä - vai lasketaanko vain niin kutsuttuja "kotoa lähtöjä", mikä tarkoittaisi, että joukkuetoimintaa on ollut vain 257 päivänä ja jääkiekosta on oltu lomalla peräti 108 päivää? Vai tuleeko till vielä kesätreenit? Vai miten lasketaan? Mahtavatko AAA-pelaajat saada vaikkapa 12-vuotiaissa kasaan helposti lukeman, joka on yli 300...? Varmaankin, koska ei kai kahta kuukautta huilata, kai...? Ja niin edelleen.
Kyselyyn vastanneista osa on saattanut laskea ja osa ei. Mahdotonta mun on tietää, kun en ole nykyään tuon ikäisten kiekkojunnujen kanssa tekemisissä lainkaan, kuten on voinut lukea rivien välistä aiemmista viesteistä. Jonkinlaista keskustelua edistävää haarukointia voin tehdä esimerkiksi matematiikan keinoin, mutta pääasiassa tällaiseen keskusteluun osaa ottaessani varon ottamasta vahvaa kantaa mihinkään. Tyydyn lähinnä viskomaan kysymyksiä, jotka kuuluvat keskustelun ytimeen mutta jotka ovat minulle ja ehkä muille epäselviä, ja jotka ehkä saattaisivat herättää ajatuksia vastaajissakin.
Kaikella tuolla sekamelskalla ja noilla kysymyksillä tarkoitan tuossa edellä sitä, että tässä keskusteluketjussa soppaa hämmentävät kummallisen asiantuntemuksen varjolla monet, joilla ei ole hölkäsen pöläystäkään hajua siitä, missä mennään. No, onhan se hienoa, että (juniori)jääkiekkoilu puhuttaa keskustelupalstalla. Mutta sitä en ymmärrä, kun niin monet jauhavat lähes valevalmentajan itsevarmuudella, kun eivät ansaitse edes valevalmentajan epiteettiä.
En kaipaa muita epiteettejä kuin
jatkoaikalainen sinulta, ja tuskin kukaan muukaan täällä kaipaa. Juniorijääkiekkoilu puhuttaa, ja yritän samaa, mitä moni muu on yrittänyt aiemmin: oppia kysymällä sinulta asioista, jotka askarruttavat. Okei, teen sen "puskasta", kun taas sinä toimit omalla nimelläsi, mutta asetelman ei voi katsoa johtuvan minun valinnoistani vaan sinun.
Yksi kysymys on, että mitä on määritelty harjoituskerraksi kumpaisellakin aikakaudella. Jos määritelmissä on eroa, harjoitusmäärien kasvu on voinut olla maltillisempaa tai radikaalimpaa kuin väität. Se voidaan sanoa varmaksi, että harjoitusmäärät ovat kasvaneet merkittävästi, mistä tullaan homman pihviin: millaista harjoittelua on lisätty ohjelmaan? Ollaanko jäällä enemmän vai treenataanko jään ulkopuolella ketteryyttä ja pallopelisilmää? Voimaharjoitteluhan tuon ikäisellä on ymmärtääkseni vielä melko maltillista, mutta sekin on varmaan mennyt eteenpäin.
Mutta se on kai nyt kaikille tullut selväksi, että suomalaisessa jääkiekkoilussa puuhasteltiin kamalalla tavalla 2001, kun joukkueiden treeni- ja pelikerroiksi saatiin Nuori Suomi -hengessä, Nuori Suomi -päällikkö Eero Lehden paimentamana ainoastaan keskimäärin surkeat 137 krt/vuosi? Tuossa keskiarvossa olivat siis mukana myös ne pojat, jotka yrittivät jääkiekkoilua harrastaa ihan tosissaan. Aikuiset estivät sen. Se oli verinen vääryys. Ja seuraus oli laatupelaajatuotannon romahtaminen, kun asiaa tarkastellaan vaikkapa sillä mittarilla, miten moni suomalainen jääkiekkoilija 1985-1994-syntyneistä on pelannut NHL:ää merkittävässä roolissa.
Ihan oikeasti tuskin kukaan kiistää, etteikö joko Nuori Suomi -järjestelmässä tai sen olisi ollut vakavia valuvikoja, jotka
osaltaan vaikuttivat ammattikiekkoilijoiden laatuun. Voitaisiinko siirtyä seuraavaan lukuun, vai pitääkö sitä ennen saada kaikki uskomaan, että syy oli yksin Nuori Suomi -järjestelmän? Jos se on tavoite, sinulla on vielä tekemistä.