Nuori Suomi ry

  • 991 057
  • 5 368

P.Sihvonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei ole. Antaa urheilun näyttää, kuka kulloinkin on
Oletko trolli?

Tulee aikaa jolloin sinulla on tarpeeksi kokemusta junioritoiminnasta niin valmentajana kuin ennenkaikkea junnuisänä, että sinäkin ymmärrät sen tosiasian, että mitä vanhemmaksi juniori tulee, sitä suuremmaksi tulee haasteet ei ainoastaan ajallisesti mutta myös pedagogisesti että psykologisella tasolla.

Et kai ole tosissasi? Vai oletko jokin näiden keskustelujen trolli?

Lienen niitä harvoja suomalaisia jääkiekkovalmentajia, joka on valmentanut ja nähnyt aivan kaiken linjalla: luistelukoulu, g2, g1, f2, f1, e2, e1, d2, (d1 en ole valmentanut mutta valmennan sitä ensi kaudella) c2, c1, b, a ja Suomi-sarja, Mestis ja SM-liiga.

Kokemukseni on AIVAN PÄINVASTAINEN mitä sinulla. Mitä vanhemmaksi juniori tulee, sitä helpommaksi haasteet tulevat ajallisesti, pedagogisesti ja psykologisesti.

Edit. PS. Ymmärrätkö, otin valmentaakseni viime vuosikymmenen lopussa HPK:n 1992, 1993, 1994 ja 1995 syntyneitä poikia B-juniori-iässä. Homma oli lasten leikkiä ajallisesti, pedagogisesti ja psykologisesti. Isosta osasta pojista on tullut matkan varrella ylioppilaita, osa teutaroi tutkinnon ammattikoulussa. Saroksen Juuse valmistuu tänä tulevana keväänä ylioppilaaksi. Harjoittelimme hirmuisen määrän. Aamulla ennen koulua ja illalla koulun jälkeen. Otimme SM-sarjasta hopeaa. Pojista 9 pelaa Liigaa, noin 4 pelaa Mestistä.

Johtopäätökseni on, että et voi olla mitenkään pelannut, opiskellut ja valmentanut jääkiekkoa likikään läpi linjan.
 
Viimeksi muokattu:

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Siperia opettaa.

Kokemukseni on AIVAN PÄINVASTAINEN mitä sinulla. Mitä vanhemmaksi juniori tulee, sitä helpommaksi haasteet tulevat ajallisesti, pedagogisesti ja psykologisesti.

Tulet kohtamaan sen tosiasian ja ne haasteet omien lastesi kautta viimeistään, sillä vain siten tiedät mitkä ne perheen arkihaasteet ovat todellisuudessa. Valmentajana näet vieraiden janipetterit vain sen kaksi tuntia illassa.

Kuten sanoit, pitää olla toimiva ympäristö. Ja ympäristö = perheen tukema, pojan oma tahtotila/motivaatio.
 
Viimeksi muokattu:

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ei kuusi vuotiaan ja 14-vuotiaan psykologia asioita kannata samassa lauseessa miettiä. Kuusi vuotiaan pitää saada nauttia jääkiekosta (tai mitä nyt ikinä harrastakaan). 14-vuotiaalle psykologiset paineet tulee sitten jo myös lähipiirin ulkopuolelta. Hänen pitää tulla hyväksytyksi myös koulun/ harrastuksen ulkopuolella ja lisäksi kilpailu harrastuksen parissa tiukkenee ja tulee epävarmuutta itsestään "riitänkö kuitenkaan"?

P.Sihvonen: Aikaisemmassa viestissäni tarkoitin nimenomaan, että haasteet lisääntyy, kun ikää tulee lisää...
 

P.Sihvonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei ole. Antaa urheilun näyttää, kuka kulloinkin on
Tulet kohtamaan sen tosiasian ja ne haasteet omien lastesi kautta viimeistään, sillä vain siten tiedät mitkä ne perheen arkihaasteet ovat todellisuudessa. Valmentajana näet vieraiden janipetterit vain sen kaksi tuntia illassa.

Kuten sanoit, pitää olla toimiva ympäristö. Ja ympäristö = perheen tukema, pojan oma tahtotila/motivaatio.

Olet niin pihalla kuin vain olla ja voi. Isäni siffa voi pitää sinulle luennon siitä, mitä ovat arkihaasteet kahden lätkäpojan kanssa.

Ja minäkin olen kohdannut arkihaasteet yhden viulustin, yhden taitoluistelijan ja yhden basistin kanssa. He ovat nyt aikuisia.

Tämä tästä.

PS. Lue tarkasti edellisen viestini PS.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Isäni siffa voi pitää sinulle luennon siitä, mitä ovat arkihaasteet kahden lätkäpojan kanssa.

Itse olen onneksi sen verran aikuinen mies ettei minun tarvitse piiloutua isäni selän taakse... ;) Toisaalta en myöskään tiedä miten ihmeessä voisi olla yhdessä isääsi "siffaan", että sinänsä tuo oli hassu kommentti...

IJa minäkin olen kohdannut arkihaasteet yhden viulustin, yhden taitoluistelijan ja yhden basistin kanssa. He ovat nyt aikuisia.

He ovat varmaan äärimäisen hienoja lapsia ja olet aivan varmasti ylpeitä heistä. Mutta pakko myöntää, että olet nuori isä jos 45-vuotiaana sinulla on kolme aikuista lasta...

Mutta takaisin aiheeseen - melkein tekisi mieli kutsua sinua trolliksi - sillä onhan se nyt selvää että lapsi on psykologisesti aivan eri tasolla: oli hän 6-vuotias tai 17-vuotias. Unohtamatta sitten, että joukkueessa olevan yksilöt kehittyvät eri aikaan (mikä on äärimmäisen tärkeä asia mitä pitäisi huomioida junioriurheilussa...)
 
Viimeksi muokattu:

P.Sihvonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei ole. Antaa urheilun näyttää, kuka kulloinkin on
Piste.

Itse olen onneksi sen verran aikuinen mies ettei minun tarvitse piiloutua isäni selän taakse... ;)
Sinun isästä ei siinnyt merkittävää jääkiekkoainesta, toisin kuin minun isästäni.



He ovat varmaan äärimäisen hienoja lapsia ja olet aivan varmasti ylpeitä heistä. Mutta pakko myöntää, että olet nuori isä jos 45-vuotiaana sinulla on kolme aikuista lasta...
Yksi vilusti, yksi taitoluistelutien läpi käynyt ja yksi basisti.

Mutta takaisin aiheeseen - melkein tekisi mieli kutsua sinua trolliksi - sillä onhan se nyt selvää että lapsi on psykologisesti aivan eri tasolla: oli hän 6-vuotias tai 17-vuotias.
Niin, sinä munasit ja paljastit itsesi tässä kohtaa, kun esitit, että vanhempana lapsen psykologiset kyvyt olisivat alhaisemmat kuin nuorempana. Se on juuri päinvastoin! Ainakin, mitä tulee jääkiekkovalmentamiseen ja jääkiekkoilun yhdistämiseen koulunkäyntiin.

Mutta jatka vain sinnittelyä palstalla, ilman näyttöjä. Enää en keskustele nimimerkkisi kanssa. On parempien vuoro. Piste. Aikani alan ammattilaisena ei riitä hölynpölyyn. Piste.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Sinun isästä ei siinnyt merkittävää jääkiekkoainesta, toisin kuin minun isästäni.

Mutta minun isi on vahvempi kun sinun isi...

En edelleenkään ymmärrä miten ihmeessä kuvittelet minun nimimerkin mahdollisesti pystyvän olemaan yhteydessä "isääsi"... edelleenkin tämä on hassu kommentti osaltasi.

Mutta jatka vain sinnittelyä palstalla, ilman näyttöjä.

En tarvitse siunausta toiminnalleni joltain epämääräiseltä virtuaalinimimerkiltä. Minun näytöksi riittää se poikien ja perheiden palaute mitä saan viikottain.
 
Viimeksi muokattu:

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Niin, sinä munasit ja paljastit itsesi tässä kohtaa, kun esitit, että vanhempana lapsen psykologiset kyvyt olisivat alhaisemmat kuin nuorempana.

Väärin. Näin en missään vaiheessa väittänyt. Sinä munasit ja paljastit ettet ymmärrä lukemaasi.

Väitin, että psykologiset kyvyt ovat erilaiset ja siten haasteetkin ovat erilaiset.
 
Viimeksi muokattu:

Mänizeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, New York Rangers
Se on jännä homma, että omat kokemukset, jotka ovat yleensä melko pienestä piiristä, riittävät perusteiksi sille että "näin se on". Rohkeita väitteitä. Pelkästään Suomessa eleteään niin erilaisissa ympäristöissä, että kannattaisi olla varovainen julistaessaan jotain, joka perustuu vain omiin kokemuksiin tai keskusteluihin muiden kanssa.

Kyllä se oma pienuus kannattaisi tuoda esiin edes jollain tasolla.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Se on jännä homma, että omat kokemukset, jotka ovat yleensä melko pienestä piiristä, riittävät perusteiksi sille että "näin se on".

Näinhän se menee, se motiivi miksi eräs taho pyrkii "näin se on" loppupäätelmään jääköön jokaisen arvioitavaksi.

Vanha kiinalainen sananlasku kertoo "itseään viisaampana pitävien kanssa ei kanssa keskustella".
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Yksi vilusti, yksi taitoluistelutien läpi käynyt ja yksi basisti.

Pakko sen verran jatkaa vielä, mutta ymmärrän toki jos tosiasioista keskusteleminen tuottaa tuskaa (varsinkin miehelle joka on mainostanut toimivansa virtuaaliympäristössä disclaimerilla: Mielipiteeni ovat täällä osin omiani, osin fiktiivisen hahmon nimeltä Johtava. Aina ei voi tietää, kumpi puhuu.)

Mutta ihmettelen suuresti miten olet voinut päästää lapseni harrastamaan "muuta lajia" kun jääkiekkoa, kun olet aiemmissa viesteissäsi tuonut sen esille, miten se on "perheen oma valinta". Ja toisaalta on pakko kysyä ovatko lapsesi kansallista tasoa lajeissaan, kun kerta ilmoitit jääkiekon osalta, että kansallisen tason saavuttaminen ei vaadi lahjoja.

Huom. itse toit lapsesi(kin) taustat tälle palstalle esille, joten siksi otin vapauden kysyä näin "siviiliasiaakin".
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
... Oikeastaan 14-vuotiaan on helpompi käydä koulua kuin 6-vuotiaan, kun viimeksi mainittu aloittaa ekalla. Ja samoin 14-vuotiaan on helpompi treenata neljä kertaa viikossa ja pelata pari peliä ja käydä mahdollisesti aamuisin koulun jäällä neljä kertaa viikossa kuin 6-vuotiaan totutella seurassa kahteen tai kolmeen jääharjoitukseen. Yleisestihän ajatellaan väärin päin, että 14-vuotiaalla olisi haastavampaa, mutta ei se niin ole...

Minä jo ajattelin, että sinä olisit laajentanut maailmankuvaasi, mutta sitten tulee tällainen...

Nuorten kasvuvaiheita vasten peilattuna väitteesi tuntuu aika hölmöltä, murrosikä kun on ihmisen kehityksen suurin kehityskriisi. Kuvittelin sinun lukeneen edes kehityspsykologian perusteoksia, mutta kirjoituksesi todistaa muuta.

Sinun maailmassa lapsi ja nuori on kuori, jota aikuiset, vanhemmat, opettajat ja valmentajat, täyttävät. Kunhan on tarpeeksi vaativat aikuiset, syntyy hyvää tulosta kaikilla osa-alueilla. Tässä ajattelussa unohdetaan, että jääkiekkoilijan alku onkin tunteva ja itsenäisesti ajatteleva ihminen. Kaunis tyttö tai hyvät kaverit saattavat sekoittaa valmentajien suunnitelmat. Tai murrosikä onkin niin vahva, että auktoriteetti vastaisuus lopettaa harrastuksen.

Älä yleistä, älä tyri nyt.
 

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kaunis tyttö tai hyvät kaverit saattavat sekoittaa valmentajien suunnitelmat.

Tätä asiaa yritin tuossa edellisen sivun viimeisessä viestissä tuoda esille, mutta nimimerkki P.Sihvonen käänsi sen jotenkin päälaelleen.

Lisää vielä sen, että kauniit tytöt tai hyvät kaverit saattaa sekoittaa myös itse nuoren urheilijan pään. 6-vuotiaalla harvoin on näitä ulkopuolisia haasteita.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Tätä asiaa yritin tuossa edellisen sivun viimeisessä viestissä tuoda esille, mutta nimimerkki P.Sihvonen käänsi sen jotenkin päälaelleen.

Lisää vielä sen, että kauniit tytöt tai hyvät kaverit saattaa sekoittaa myös itse nuoren urheilijan pään. 6-vuotiaalla harvoin on näitä ulkopuolisia haasteita.

6-vuotias kun vielä jopa ajattelee, että "teen näin koska isi tulee siitä iloiseksi...", 16-vuotiaana me kaikki tiedämme miten saattaa käydä :)
 

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
6-vuotias kun vielä jopa ajattelee, että "teen näin koska isi tulee siitä iloiseksi...", 16-vuotiaana me kaikki tiedämme miten saattaa käydä :)

Niinpä. Harvoin kuitenkaan 6-vuotias kauheasti miettii mitään muuta kuin sitä, että kuinka kivaa on pelata ja harrastaa. Ei hänen minun mielestäni tarvitsekaan, vai pitäisikö muka 6-vuotiaan olla jo varma siitä, että hänestä tulee isona NHL pelaaja?
Vanhemmalla iällä iskee sitten ne kaukalon ulkopuoliset haasteet.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Tämän sinänsä viihdyttävän meidän äiti tekee teidän äitien ruuat perjantai-illan keskustelujen jälkeen lienee hyvä palata takaisin itse aiheeseen. Tässä Mixu Paatelaisen näkemys:

Hänen mukaansa seurajoukkueissa ja junioreissa ei panosteta tarpeeksi pelipaikkakohtaiseen harjoitteluun, mistä A-maajoukkue kärsii esimerkiksi maalinteossa.

- Jos puhutaan, ettei Suomesta löydy maalintekijöitä, silloin pitää suunnata katse pelaajakehittäjiin. Junioritoiminnassa on syytä katsoa peiliin, Paatelainen sanoo.


Mixu Paatelainen Urheilusanomille: - Jalkapallo - Ilta-Sanomat

Eli myös meidän valmentajienkin on katsottava peiliin.
 

P.Sihvonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei ole. Antaa urheilun näyttää, kuka kulloinkin on
Valoa tunnelin päässä

Kaunis tyttö tai hyvät kaverit saattavat sekoittaa valmentajien suunnitelmat.

Huomaa, että olet ollut tekemisissä muun kuin urheilija-aineksen kanssa. Jossain apukoulussa?

Tulevien ammattilaisten piirissä - joihin itsekin kuulun, koska saan elantoni yhä jääkiekosta - mikään ei pääse jääkiekon ja elämän väliiin. Ei kaunis tyttö eivätkä kaverit tai mikään muu.

Nykyisille ammattilaisille ja tuleville ammattilaisille jääkiekkoilu on kaikki kaikessa. Mikään ei tule siihen väliin.

Puuhastelijat ovat erikseen.

Entinen Nuori Suomi -meninki jäi onneksi historiaan. Nuori Suomihan linjasi, että "kaikki pelaa". Se oli verinen vääryys. Urheiluhan on jatkuvaa kisaa siitä, kuka ja ketkä pelaa. Tulevaisuus on nykyisyyttä valoisampi.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Huomaa, että olet ollut tekemisissä muun kuin urheilija-aineksen kanssa. Jossain apukoulussa?

Tulevien ammattilaisten piirissä - joihin itsekin kuulun, koska saan elantoni yhä jääkiekosta - mikään ei pääse jääkiekon ja elämän väliiin. Ei kaunis tyttö eivätkä kaverit tai mikään muu.

Nykyisille ammattilaisille ja tuleville ammattilaisille jääkiekkoilu on kaikki kaikessa. Mikään ei tule siihen väliin.

Puuhastelijat ovat erikseen...

Täytyy myöntää, että lainaan viestiäsi ainoastaan siitä syystä, ettet pysty aamulla poistamaan näin hienoja ajatuksia.

Olet selkeästi Kiina tyylin kannattaja, mikään ei tule siihen väliin.
 

P.Sihvonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei ole. Antaa urheilun näyttää, kuka kulloinkin on
Täytyy myöntää, että lainaan viestiäsi ainoastaan siitä syystä, ettet pysty aamulla poistamaan näin hienoja ajatuksia.

Olet selkeästi Kiina tyylin kannattaja, mikään ei tule siihen väliin.

Aamulla!? Miksi en?

Ja olen selkeästi Kiina? Minä, Kiina!? En kai minä ole Kiina? Ja mihin ihmeen väliin!? Olen nimimerkki P.Sihvonen. Mikä tyyli!? Hämmentää olla osa keskustelua, jota käyvät heikot nimimerkit. #jokin_roti
 

theZ

Jäsen
Aamulla!? Miksi en?

Ja olen selkeästi Kiina? Minä, Kiina!? En kai minä ole Kiina? Ja mihin ihmeen väliin!? Olen nimimerkki P.Sihvonen. Mikä tyyli!? Hämmentää olla osa keskustelua, jota käyvät heikot nimimerkit. #jokin_roti

Tiiriön ABC:n kohdalla hetki sitten joku ajeli skootterilla siksakkia, olitko se sinä Petteri? Kyseinen ajokki lähti liikennevaloistakin viiveellä.
Olisin näyttänyt sentteriä mutta idolini on PÄIVI RÄSÄNEN. Ymmärrätkö: Räsänen!
 

Mänizeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, New York Rangers
Hämmentää olla osa keskustelua, jota käyvät heikot nimimerkit. #jokin_roti

Sadannen kerran: ei täällä tarvitse keskustella kenenkään, jos ei halua. Suurin osa meistä haluaa keskustella asioita muutkin yhteiskunnan osa-alueet huomioiden, kuin pelkät ammattiurheilun vaateet. Millä perusteella sinä olet nimimerkki, joka ei ole heikko? Anna vahvan nimimerkin kriteerit. (Tai älä vastaa, aihe on niin lapsellinen, että antaa olla)

Näinhän se on, että jos halutaan ammattiurheilijoita se vaatii elämän järjestämistä pitkältä ajalta tietynlaiseksi. Luodaan mallit, raamit, ihan mitä tahansa. Mutta niitä ulkopuolisia asioita ei pysty aina hallitsemaan.

Itse tunnistan sinussa nimimerkin (ja ilmeisesti sen takaa ihmisen), joka ei siedä epävarmuutta. On raamit, jonka alla kaikki on ja jos ei ole, sitä ei tarvitse huomioida. Olet todennäköisesti tehokas toimija, joka suorittaa tehtävänsä, kun sellainen määritellään ja annetaan. Et siedä muiden puuttumista asioihin silloin, kun malli on olemassa, vaan aloitat armottoman vastahyökkäyksen kyseenalaistajaa vastaan. Tämäkin keskustelu lähti asiallisesti liikkeelle, mutta heti kun omaa malliasi kritisoitiin, homma karkasi.
 

P.Sihvonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei ole. Antaa urheilun näyttää, kuka kulloinkin on
Sadannen kerran: ei täällä tarvitse keskustella kenenkään, jos ei halua. Suurin osa meistä haluaa keskustella asioita muutkin yhteiskunnan osa-alueet huomioiden, kuin pelkät ammattiurheilun vaateet. Millä perusteella sinä olet nimimerkki, joka ei ole heikko? Anna vahvan nimimerkin kriteerit. (Tai älä vastaa, aihe on niin lapsellinen, että antaa olla)

Heikohkon nimimerkin tunnistaa siitä, että nimimerkki mylleröi asiassa, joka on nimimerkille vieras. Esimerkiksi tässä edellä on puhuttu koulun ja jääkiekkoilun yhdistämisestä niin, että syntyy(kö) hyvää koulumenestystä ja lätkämenestystä. Tai oikeammin, onko 6-17-vuotiaana mahdollista vuodesta toiseen yhtä hyvin yhdistää tavoitteellinen koulunkäynti ja tavoitteellinen lätkänpeluu. Itse en ole tämän aiheen suhteen heikohko nimimerkki (monen muuan aiheen suhteen olen heikohko nimimerkki, mutta en esiinny niissä suuta suuremmalla). Olen aiheen tiimoilta raivannut tieni ja nähnyt tosi läheltä, miten muut ovat tehneet saman. Vaan sitten tulevat kehään nämä, miten sen sanoisi, aiheen ikään kuin paremmin tietävät, joita puuttuu kosketuspinta asiaan.

Kai ymmärretään, että jos puhe on koulun ja lätkän yhdistämisestä, niin se nimimerkki tietää siitä eniten, joka on yhdistänyt elämässään koulun ja lätkän. Ynnä ollut tekemisissä (valmentamalla) lasten, nuorten ja aikuisten kanssa, jotka ovat yhdistäneet koulun ja lätkän. Sellaiselta nimimerkiltähän kannattaa kysyä, että miten se temppu tehdään. Sellaista nimimerkkiä vastaan on typeryyttä vänkäämällä vängätä.

Suomen Jääkiekkoliiton opintokoordinaattori muuten on Juha Mäki-Kokkila. Olen ollut myös hänen kanssaan aina ajoittain tekemisissä ammattiasioiden tiimoita, tietysti.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Kai ymmärretään, että jos puhe on koulun ja lätkän yhdistämisestä, niin se nimimerkki tietää siitä eniten, joka on yhdistänyt elämässään koulun ja lätkän. Ynnä ollut tekemisissä (valmentamalla) lasten, nuorten ja aikuisten kanssa, jotka ovat yhdistäneet koulun ja lätkän. Sellaiselta nimimerkiltähän kannattaa kysyä, että miten se temppu tehdään. Sellaista nimimerkkiä vastaan on typeryyttä vänkäämällä vängätä...

Aivan, on typeryyttä lähteä vänkäämään asiasta sellaisen nimimerkin kanssa, joka on seurannut eri lajien harrastajia koulun perspektiivistä parikymmentä vuotta. Tämä lisäksi on pelannut aikanaan itse ja viettänyt kohtuu paljon aikaa erilaisissa tehtävissä jääkiekkojoukkueissa. Koulun ja vaativankin harrastuksen yhdistäminen on täysin mahdollista, mutta se ei onnistu kaikilta.

Alkuperäinen väitteesi oli, että jokapäiväinen harjoittelu ja tunti läksyjä on helppo paketti kenelle tahansa. Tämä väite ei pidä paikkaansa, koska lasten ja nuorten elämässä on paljon muitakin muuttujia kuin koulu ja harrastus.

Tämän jälkeen vertasit kuusivuotiaan ja 14-vuotiaan koulunkäyntiä. Sinusta 14-vuotiaan on helpompi yhdistää koulu ja harrastus, mikä väite ei tietenkään pidä paikkaansa. Murrosikäiseltä kasiluokkalaiselta vaaditaan koulussa ehkä eniten, kasiluokka on oppisisällöltään peruskoulun vaativimpia. Kun tähän lisätään fyysinen ja psyykkinen kasvutilanne, nuoren tilanne on selvästi vaativampi kuin ekaluokkalaisen. Ei ole sattumaa, että drop out -ilmiö on suurimmillaan n. 15-vuotiaana, harrastuksesta riippumatta.

Älä yleistä, perusajatuksistasi olen sama mieltä.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Kai ymmärretään, että jos puhe on koulun ja lätkän yhdistämisestä, niin se nimimerkki tietää siitä eniten, joka on yhdistänyt elämässään koulun ja lätkän. Ynnä ollut tekemisissä (valmentamalla) lasten, nuorten ja aikuisten kanssa, jotka ovat yhdistäneet koulun ja lätkän. Sellaiselta nimimerkiltähän kannattaa kysyä, että miten se temppu tehdään. Sellaista nimimerkkiä vastaan on typeryyttä vänkäämällä vängätä.

Sinullahan on vain kokemusta siitä, että olet valmentanut ja itse joskus pelannut. Sinulta puuttuu täysin kokemus minkälaista on olla junnuisänä ja minkälaista on pyörittää junnutouhua arkielämässä. Tämän vuoksi myös sinun olisi hyvä joskus kuunnella muita, joilla on tämä kokemus.

Heikohkon nimimerkin tunnistaa siitä, että nimimerkki mylleröi asiassa, joka on nimimerkille vieras.

Jos ei muuten, niin olisihan se toisten mielipiteiden kuunteleminen ainakin kohteliasta.

Ja oikeesti, minua kiinnostaisi tietää mitä tällä tarkoitit:

Ja nykyään tuntuu korostuvan se, että isät ja äidit ovat mukana luomassa olosuhteita.

Nimittäin onhan se päiväselvää, että isien ja äitien pitää nimenomaan olla ne, jotka ovat luomassa olosuhteita (lue: aiempi viittaukseni termiin "ympäristö").
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös