J.Grönvall
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Jaa, mikä väärintulkinta? Tämän tulkinnanhan toki kysymysmerkin kanssa esitin. Eli olet itse sitä mieltä, että venäläinen urheilukulttuuri soveltuu paremmin Suomeen kuin ruotsalainen. Selvä homma. Sinulla on täysi oikeus mielipiteeseesi, mutta itse vain olen täysin toista mieltä. Puhumattakaan siitä, että Suomi olisi näin muutoinkaan henkisesti lähempänä itänaapuria kuin toista pohjoismaata...mutta se on eri keskustelu.
Sinä lähinnä kerroit minulle mitä mieltä minä oletetusti olen kyseisestä asiasta. Ensireaktioni oli hämmennys, sitten oli pakko nauraa, anteeksi vain. En ymmärtänyt miten kahdesta kysymyksestä voi vetää noin kovia johtopäätöksiä.
Venäläisestä urheilukulttuurista ja sen yhteneväisyyksistä siihen perinteiseen suomalaiseen urheilukulttuurin haluaisin itse nostaa esiin sellaisen tietynlaisen kompromissittomuuden ja raa'an perustyönteon arvostuksen. Esimerkiksi tuota voimapuolta vähän lukeneena olen huomannut, että venäläisessä mallissa kaikki lähtee tavallaan siitä perusajatuksesta, että ei ole kuin mies ja rauta. Ja sitä se on. Askeettista.
Ne (arvot) ovat olleet vahvasti esillä etenkin meidän keskeisimmissä yksilölajeissamme. Joskus on arvostettu niitä jotka tekevät vielä vähän enemmän, niitä "hulluja". No nykyään tuntuu, että heitä pidetään edelleen hulluna mutta negatiivisessa merkityksessä.
1990-luvun suurimmat urheilusankarimme olivat Karpaasit, Seppo Räty ja loppupuolella Mika Häkkinen. Mitä muistamme Karpaaseista ennen Lahden tapahtumia? Me muistamme sen kuvan missä Mika Myllyllä KÄRSII Tervanevalla. Entä Seppo Räty? Tuhansia ja taas tuhansia heittoja, toistoja, toistoja, toistoja, toistoja. Ja Häkkinen sitten? Kilpailun ja urheilin etiikan esimerkki par excellence. Formula 1 on laji jossa on pakko voittaa koko uransa jotta voi edes haaveilla tallipaikasta, saati sitten olla vielä maailman paras tällaisten ihmisten joukossa.
2000-luvullakin sentään oli vielä mm. Tero Pitkämäki joka pyyhkii tonttia näillä "futareilla" ja kiekkolupauksilla fyysisiltä ominaisuuksiltaan.