Diskoissa vain tytöt tanssi nopeita ja pojat ootteli niitä hitaita. Ja sitten kun oli oma sussu, niin persiistä pidettiin kiinni. Ja olihan se kingi, jos joku jannu tanssi jonkun vanhemman tytön kanssa.
Itse en uskaltanut mennä discoon ennen kuin täytin 18v. Ei ollut halua hankkia vääriä papereita eikä halua ottaa riskiä, ettei pääse sisään. Olin siis ensimmäistä kertaa discossa legendaarisessa KY Exitissä. Se oli kyllä hienoa aikaa. Oli pöytiintarjoilu. Juoman kanssa ei saanut kierrellä. Sinä iltana olin ainoan kerran elämässäni ravintolassa myöskin karaokessa. Tosin en ollut yksin siinä lavalla. Siihen aikaan ei myöskään päässyt sisään, jos ei ollut siististi pukeutunut. Meidän koulusta jotkut olivat kuulemma joutuneet lähtemään himaan vaihtamaan kengät. Ne olivat sitä porukkaa, joiden tavoitteena oli lukiossa dokata sata kertaa vuoden aikana. Se tuntui hurjalta silloin, kun itse maisteli pari kertaa vuodessa. Nykyäänhän sata kertaa ei ole mitään. Itsekin kiskoin viime viikolla kolme todella railakasta känniä putkeen.
Kenellä oli muuten Matchbox-autoja? Mulla oli niitä todella paljon. Lisäksi mulla oli sellaista autorataa metrin pätkissä, millä ne Matchboxit juuri mahtuivat menemään. Virittelin pitkää rataa aina niin, että oli joku tuoli pöydän päällä, mistä rata lähtee ja menee erilaisten tukien (esim. roskikset) kautta umpikujaan. Sitten autoja lähetetään yksi kerralla niin että törmäsivät toistensa perään. Jossain vaihessa joku suistuu radalta esim. roskikseen. Joskus koko rata katkesi. Autot kestivät yllättävän hyvin. Tosin joillain kiskoilla ei ollut Matchboxeja, vaan jotain muovisemmanoloisia autoja ja niissä oli pyörät huonommat. Ei tarvinnut kauaa harrastaa tuota, kun eivät enää kunnolla pyörineet. Löysin muuten pari vuotta sitten säkillisen noita Matchboxeja ja muistikuva hienosta kokoelmasta pikkuautoja katosi. Ensinnäkin ne ovat pienempiä kuin luulinkaan ja toisekseen se kunto oli järkytys. Hieno nykyaikaisenoloinen uusi Renault femmakin, jonka sain, kun mutsi ja faija olivat jossain kaupunkilomalla, osoittautui romuksi.
Toinen merkittävä lelu oli Märklin rautatie. Se oli hieno. Ostettu joskus 50 tai 60 luvulla. Rataa oli meillä paljon ja ne veturit sekä vaunut olivat todellakin hienoja. Aina välillä se koottiin vapaapäivänä ja ajeltiin.