Toki näytti heti feminismi ja kaikki muu naurettava paska nostavan päätään ylös, kun edes harjoituspelissä yritti huudella jotain ihan perusjuttua Rädylle. Hän ei saannut mitään kiinni ja jos jotenkin ivalliseen sävyyn tähän kommentoi, niin tuli kyllä vähän paheksuvia katseita. Ikäänkuin oltaisiin jossain kehitysvammaisten lasten urheilukilpailuissa.
Ei kyllä Rädyn taso missään nimessä riitä enää Mestikseen johtuen hänen pienestä koostaan, mutta Suomi-Sarjassa voi pidemmän päälle pärjätä.
Onko se urheilullisuus oikeasti vaarassa? Raty otti 32 koppia kertomusten mukaan tayspaskan puolustuksen takana. Yksi helppo meni (jonka nain koosteesta), mutta varmaan kasa hyviakin torjuntoja mahtui mukaan. Jos Raty parjaa maalivahtina yhta hyvin kuin pari muuta molaria ja samalla tulee viela kassaankin rahaa, niin aika win-win -tilanteelta vaikuttaa.
Ja ehka nyt on saatu se suurin "Nainen pelaa miesten sarjaa" -ilmio alta pois ensimmaisen ottelun myota, joten nyt voi keskittya Nooran pelillisiin nayttoihin. Hyvassa ja pahassa.
Yllä kaksi näkemystä, joissa molemmissa pointtinsa. Mä ajattelen että Rädyn roolimalli, esimerkin voima nais/tyttökiekkoilulle on aivan huikee. Loi sitten millasen Mestis-uran tahansa. Toisaalta, kovana kilpailijana ja tsemppaajana voi hyvinkin olla riittävän hyvä kakkosveska K-Vantaalle, vielä kun muutaman startin jälkeen pääsee paremmin sinuiksi sarjaan, pääsee joukkueen sisään ja mediamyllytys taustallakin vaimenee antaen työrauhan. Hädin tuskin ylärimaan yltänyt Marko Härkönen oli mukiinmenevä tuuraaja Kari Takolle -96.
Kolikon toinen puoli: maalivahdin paikka ehkä kuitenkin on se realistin naiskiekkoilijan pelata miehiä vastaan tällä tasolla. Samalla se on kaikkein raadollisin paikka koska pienetkin virheet näkyy äkkiä tulostaululla. En nyt edes puhu SaPKo-debyytistä, vaan ihan ylipäänsä. Kysykää vaikka Rasmus Rinteeltä. 95% hyvä matsi, pari helppoa riparia tai lipsahdusta ja pelistä tuleekin pannukakku. Meinaan kun somessa joku on jo sitä mieltä että debyytistä on löydetty hirveesti negaa. Itse taas en ole sellaiseen hirveesti törmännyt, eikä historian hetkillä sellasta tartte kaivellakaan. Rädyllä itse varmasti itsensä kovin kriitikko, on moneen kertaan todennut että haluaa olla vain pelaaja muiden joukossa ja testata rahkeensa. Hieno asenne.
Räty tekee historiaa, tuo väriä ja värinää imagonsa kanssa kamppailevaan Mestikseen, on loistava roolimalli. Saa suunsa auki ja sieltä tulee muutakin kuin perusjargonia. Tämä nainen ei varmasti ensimmäisenä ala kitisemään yhtään mistään. Eri asia on sitten feel-good-storya hamuavat satunnaisseuraajat, miten heidän kuuppansa kestää jos Rädyn peliä analysoidaan kriittisesti. Ollaanko taas liian negatiivisia? Se kun nyt vain on niin että suorituksia tullaan vertaamaan Mestis-tasoa silmällä pitäen, ei sarjan parhaan naispelaajan näkökulmasta.
Pää on kuitenkin auki. Varmasti itsekin olin hieman skeptinen kesällä mitä tästä tulee, nyt sanosin että vähintään mielenkiintonen tarina tälle kaudelle. Tullee saamaan rehdin näytönpaikan, ja kuten itsekin todennut, sitten katsotaan mihin rahkeet riittää.