Mainos

Nokia – jättiläinen huojuu?

  • 971 470
  • 5 153

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Vähän tuosta tulee mieleen, että aivan kuin joku raaputtaisi jotain ja sen alta paljastuu NOKIA-teksti, mutta vielä on sen verran kesken, että kaikki kirjaimet eivät ole kokonaan näkyvissä. Pidän tuosta ilmavuudesta. Uppoaa varmasti hyvin eri käyttötarkoituksiinsa. Olisiko jopa ärhäkkä, ellei sporttinen? Tulevaisuus on nyt.
 

Soutukorva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Enempi naurattaa tämä: Uusi logo kuvaa energistä, dynaamista ja modernia Nokiaa, kerrotaan yrityksen tiedotteessa.
Vai oikein energinen ja dynaaminen. Onnekseni ei tarvitse työskennellä alalla, missä pitäisi jauhaa dynaamista ja energistä jargonia.
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Enempi naurattaa tämä: Uusi logo kuvaa energistä, dynaamista ja modernia Nokiaa, kerrotaan yrityksen tiedotteessa.
Vai oikein energinen ja dynaaminen. Onnekseni ei tarvitse työskennellä alalla, missä pitäisi jauhaa dynaamista ja energistä jargonia.
Ei se kieltämättä kovin energiseltä vaikuta, että uuden logon kolme kirjainta on jätetty puolitiehen. Kai se sitten on sitä tehokkuutta.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei se kieltämättä kovin energiseltä vaikuta, että uuden logon kolme kirjainta on jätetty puolitiehen. Kai se sitten on sitä tehokkuutta.

Ja muutenkin näyttää siltä että jollain paintilla väänetty 2 minuutissa ja unohdettu tehdä loppuun asti. Modermimpi tuo vanha oli.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vähän taitaa kertoa firman nykytilasta, jollain tullut ideaa että pitäisi saada brändiä uudistettua, tilataan isolla rahalla jostain firmasta logo, siellä ne tekee kännissä 5 minuutissa paintilla ja sitten kukaan ei missään kokouksessa uskaltanut sanoa että tuo on kauheimpia logoja joita nähnyt, mennään vanhalla tai tilataan uusi.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Oles

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Oliko vanha logo "rikki"? En ole millään tavalla typografian asiantuntija, mutta tietyllä tapaa diggasin, miten yhtiö on pitänyt pitkälti samasta logosta kiinni 1970-luvulta lähtien. Ilmeisesti 2023 trendeissä tapahtui käänteentekevä muutos.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vähän taitaa kertoa firman nykytilasta, jollain tullut ideaa että pitäisi saada brändiä uudistettua, tilataan isolla rahalla jostain firmasta logo, siellä ne tekee kännissä 5 minuutissa paintilla ja sitten kukaan ei missään kokouksessa uskaltanut sanoa että tuo on kauheimpia logoja joita nähnyt, mennään vanhalla tai tilataan uusi.

Nyt heräsi mielenkiinto mitä tarkoitat ”firman nykytilalla”? Sikäli samaa mieltä, että logo on kyllä onneton tekele, mutta muuten kiinnostaa kuulla tästä nykytilasta.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ihan ok mielestäni. Ei nyt aiheita mitään vau-efektiä, mutta en täysin ymmärrä dumaustakaan. Puheet vartin paint-virityksestä on sitten oma juttunsa ja tyypillistä junttiarroganssia - jotenkin voisin kuvitella, että kansainvälisessä yrityksessä on asiaa mietitty erinäisin tulokulmin, vaikka se on tietysti helppo tuomita kevyesti tuherrukseksi.
 
Suosikkijoukkue
Ei merkittävän kaupungin pallokerho
Oliko vanha logo "rikki"? En ole millään tavalla typografian asiantuntija, mutta tietyllä tapaa diggasin, miten yhtiö on pitänyt pitkälti samasta logosta kiinni 1970-luvulta lähtien. Ilmeisesti 2023 trendeissä tapahtui käänteentekevä muutos.

Ei se varmaan rikki ollut, mutta onhan Nokia nykyään täysin eri firma mitä tuo vanha logo edustaa.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Luultavasti tuota on tutkittu laajasti eri kielissä ja kulttuureissa, ja selvitetty mitä se tuo mieleen. Minulle kansakoulun käyneenä tulee ensimmäisenä mieleen, että yrityksestä puuttuu oleellisia palasia.

Toisaalta me kansakoulun käyneet olemme varsinkin Nokian kannalta jo vähemmistöä, joten olkaa hyvä vaan zoomerit.
 

Tuamas

Jäsen
Tuohan kuvaa varsin hyvin konsernin divestointipolitiikkaa, osia puuttuu, vielä osuvampi logomuutos olisi ollut siinä kohtaa kun matkapuhelimet heivattiin Microsoftille.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Monelle nokian nykytila = ei uskottu kosketusnäyttöihin, tehdään paskoja puhelimia ja ollaan hävitty tämä peli.
Varmasti näin on aika monelle. Tosin Nokia on nykyisin eri yritys kun oli 9 vuotta sitten. Nykyisellä Nokialla menee ihan hyvin.

Ja aivan täysin eri yritys kun edellinen logo otettiin käyttöön 1978.

Aika moneen kertaan Nokia on nahkansa luonut ja tossa se vielä porskuttaa. Se on hyvän yrityksen merkki.
Onhan toki ollu pari kertaa konkurssin partaalla, mutta silti.

Ei tuo logo välttämättä olisi mitään uutta kaivannut. Hyvä logo on ajasta riippumaton. Sitä tuo oli.
 

Liitteet

  • lataa.png
    lataa.png
    7,2 KB · kertaa luettu: 163

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Monelle nokian nykytila = ei uskottu kosketusnäyttöihin, tehdään paskoja puhelimia ja ollaan hävitty tämä peli.

Nyt on ihan pakko kysyä, että miltä vuodelta tämä kommentti on? Nokia myi matkapuhelinliiketoimintansa vuonna 2014. Toki HMD Globalilla on lupa käyttää Nokian tuotemerkkiä ja on näin tehnytkin jo vuosia, mutta tästä firmasta Nokia omistaa ymmärtääkseni alle 15%. Toki itse olen ollut positiivisesti yllättynyt siitä, että HMD Global on saanut puhelimia kaupaksi, mutta se ei todellakaan ole Nokia.

Kuten Pekka Lundmark totesi, emme ole enää matkapuhelinyritys, vaan teemme B2B-bisnestä.

We are updating our strategy, and, as a key enabler, we are also refreshing our brand to reflect who we are today: a business-to-business technology innovation leader pioneering the future where networks meet cloud,” Nokia said in a blog post attributed to CEO Pekka Lundmark. "In most people’s minds, we are still a successful mobile phone brand, but this is not what Nokia is about,” Lundmark told Bloomberg. "We want to launch a new brand that is focusing very much on the networks and industrial digitalization, which is a completely different thing from the legacy mobile phones.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vähän taitaa kertoa firman nykytilasta, jollain tullut ideaa että pitäisi saada brändiä uudistettua, tilataan isolla rahalla jostain firmasta logo, siellä ne tekee kännissä 5 minuutissa paintilla ja sitten kukaan ei missään kokouksessa uskaltanut sanoa että tuo on kauheimpia logoja joita nähnyt, mennään vanhalla tai tilataan uusi.
Logosta samaa mieltä. Uusi logo on tylsä, enkä tiedä miksi sitä piti lähteä uudistamaan.

Mutta noin muuten en tiedä oletko kovin tietoinen Nokian nykytilasta? Nokiallahan menee helvetin hyvin. Tekee isoa voittoa vuodesta toiseen ja tulos tuntuu paranevan jatkuvasti.
 

Fordél

Jäsen
Ihan hirveä. Suomalaisen yrityshistorian ikonisin logo pilattiin amatöörimäisellä räpellyksellä. Näyttää epäselvältä ja keskeneräiseltä, eli toisaalta kuitenkin hyvinkin nokiamainen.
Suomalaisen yrityshistorian ikonisin logo? Ei ole. Merkittävimpiä tottakai, mutta esim. Fazerin logo/logot ovat ikonisempia, ehkä ikonisimpia.

Monelle ei näytä olevan oikein selvää, millainen yritys on nykyinen Nokia ja missä tilanteessa se on. Nokian nykytilahan on oikein hyvä. Kuten @palle fontän hyvin tänne jo linkkasi niin yhtiön tulevaisuus on Pekka Lundmarkin sanoin kiteytettynä: "a business-to-business technology innovation leader pioneering the future where networks meet cloud".

Ymmärrän hyvin, että tuohon peilaten Nokian vanha logo saattoi näyttää vanhahkolta eikä luonut erityisen hyvin kuvaa dynaamisesta ja innovatiivisesta yrityksestä, enemmänkin siitä vanhasta puhelinten valmistajasta. Oisko sitten voitu tehdä vain vähän pienempi viilaus vanhaan logoon vai tällainen lähes uusi, en tiedä. Ei tuo uusi ainakaan huonolta näytä.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Monelle nokian nykytila = ei uskottu kosketusnäyttöihin, tehdään paskoja puhelimia ja ollaan hävitty tämä peli.
Eihän Nokia tee puhelimia, vaan ovat antaneet lisenssin jollekin firmalle tehdä puhelimia ja saavat rahaa, ilman että tarvitsee itse tehdä teknologialle mitään. Lähinnä verkkopalveluita he tekevät ja nimenomaan business to business.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hyvä logo: ilmentää, kuinka ajan karu hammas vienyt ison osan pois, mutta vielä saa jäljellä olevasta siinä määrin selvää, että samasta yhtiöstä on kyse.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Aina kummallista, kun firma luopuu täysin vapaaehtoisesti todella arvokkaasta varallisuudesta, eli logon brändiarvosta. Tuollekin varmasti pystyy arvon laskemaan. Moni yritys astuu tähän ansaan.

Tämähän on trendikästä nykyään: Why do so many brands change their logos and look like everyone else?

Jääkiekkopalstalla kun ollaan, niin olikohan SM-liigassa 90-luvulla yhtäkään joukkuetta, joka ei olisi vaihtanut logoa? Ja iso osa meni aika pahasti vihkoon.
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Eihän Nokia tee puhelimia, vaan ovat antaneet lisenssin jollekin firmalle tehdä puhelimia ja saavat rahaa, ilman että tarvitsee itse tehdä teknologialle mitään. Lähinnä verkkopalveluita he tekevät ja nimenomaan business to business.
Olettaisin että juuri sitä @Myyrä ajoikin takaa. Moni ajattelee että Nokia on edelleen se kännyköiden muuttumiseen surkeasti sopeutunut yritys vaikka onkin nykyään aika puhdas verkkoyhtiö.

Sijoittajat näyttävät kuitenkin ihan tyytyväisiltä logon vaihtoon (tai ehkä sittenkin varsinaisesti Nokian strategiapäivitykseen) kun kurssi on parin prosentin nousussa.
 

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland
Mielestäni tuo uusi logo on ihan OK, ei loistava muttei surkeakaan. Vanha logo taas näytti jo niin vanhalta, että se oli syytäkin uudistaa.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Täällähän on oikeinkin mainio esimerkkipläjäys uudistusvastarinnasta ja setämiesten ynnä boomereiden "kyllä ennen oli paremmin" -argumentaatiosta. Eikä siinä, täysin ymmärrettävää ja normaali ilmiö.

Brändäysuudistus oli todellakin tarpeen ja nykyään siihen kuuluu todella isona osana logon sekä esimerkiksi värimaailman uusiminen kokonaan. Ei olla enää ysärillä eikä edes 2000-luvulla. Myös liiketoiminta on ihan 100% eri kuin "kulta-aikoina", asiakaskunta tyystin eri ja markkinointi & myynti jotain ihan muuta kuin kännyköitä kuluttajille. Parempi vetää kaikki uusiksi, kuin alkaa hivuttaa vanhasta uutta. Tämän olisi tosin voinut tehdä jo paljon aiemmin.

Ja juu, en minäkään tosta uudesta logosta tykkää, mutta mitä nyt noita muita suunnilleen saman alan viritelmiä oon nähnyt, niin ihan sopivan erilainen ja erottuva nyt kuitenkin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös