Nokia – jättiläinen huojuu?

  • 953 305
  • 5 138

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Kännykkäjätti Nokia saattaa pitkällä aikavälillä luopua matkapuhelinten valmistuksesta ja keskittyä internet-ratkaisujen tarjontaan. Näin arvioi Nokian Markets-yksikön johtaja Anssi Vanjoki saksalaisen Wirtschaftswoche-lehden haastattelussa.

No eipä tuo Vanjoki tuollaista kovin vakavissaan arvioinut.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Nokian tiedotusjohtaja Thomas Jonsson antoi aamulla ennen markkinoiden aukeamista Reutersille tiedotteen, jossa kumosi Vanjoki-haastattelun sen osan, jonka mukaan Nokia mahdollisesti joskus luopuu kännyköiden valmistuksesta itse ja kokonaan. (KL Online tietolähteenä.)
http://www.reuters.com/article/companyNewsAndPR/idUSHEL00941420091130
Nokia on käyttänyt alihankkijoita kännyköiden kasaamiseen ennenkin, että ei tämäkään nyt niin mullistava uutinen olisi sijoittajille, jos Nokia luopuisi kännyköiden itse kasaamisesta.
 

Tenho

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Mistäs sinä sen tiedät?

Kenties tuosta sun itse linkittämästä artikkelista...
Tuossahan on Vanjoki ihan selvästi puhunut Nokian tämänhetkisestä muutoksesta (ensimmäinen lainaus) ja siitä kuinka "koskaan ei voi sanoa 'ei koskaan'" millekään jutulle (toinen lainaus). Samassa artikkelissa Vanjoki vielä itse kieltää ettei matkapuhelinten valmistuksesta olla luopumassa (toinen lainaus).
Vähemmän yllättäen joku Taloussanomat sen sitten päättää uutisoida noin ja tarinaa levitetään eteenpäin...
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Mistäs sinä sen tiedät?
Mietin että kumpi tässä olisi enemmän kulmakarvoja nostattavaa: sekö että Vanjoki puhui totta vai että hän puhui pötyä.

Vai se, että lähdekritiikin käsite ei ole tuttu.

Kauppalehden uutisoinnin perusteella kyse on lähinnä siitä miten tulkita lausuntoa, joka ei sinänsä edes ole erityisen vakava.
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talou....jsp?oid=2009/11/28302&request_ahaa_info=true

Pitäisi varmaan löytää lähdemateriaali, niin voisi tarkistaa oikean sanamuodon.

Mutta " Koskaan ei pidä sanoa ei koskaan" ei nyt ainakaan omaan korvaan kuulosta samalta kuin "Nokia lopettaa kännykkävalmistuksen nyt heti".
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Pointti olikin että mitä helvettiä Vanjoen asemassa oleva heppu menee edes pyörittelemään tuollaista asiaa fundeerailutasolla!
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Nokia ei yleensä ikinä kommentoi huhuja, mutta tänä aamuna yhtiö kielsi Vanjoen sanomiset talousuutistoimisto Reutersille kännykkävalmistuksen ulkoistamisesta, joten on Vanjoki jotain sellaista sanonut, jota ei pitäisi sanoa julkisesti.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Nokia ei yleensä ikinä kommentoi huhuja, mutta tänä aamuna yhtiö kielsi Vanjoen sanomiset talousuutistoimisto Reutersille kännykkävalmistuksen ulkoistamisesta, joten on Vanjoki jotain sellaista sanonut, jota ei pitäisi sanoa julkisesti.

Nimenomaan. Kaveri meni lipsauttamaan keskeneräisistä asioista, joiden aikataulu voi hyvinkin olla vuosia edessä. Mokia sattuu.
Mutta Foxconnin ja Lite-Onin osakkeita kannattaa varmaan nyt jemmata.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Pointti olikin että mitä helvettiä Vanjoen asemassa oleva heppu menee edes pyörittelemään tuollaista asiaa fundeerailutasolla!
Todennäköisesti ihan vaan saadakseen inter netin asian tuntiat riemastumaan. Itse ainakin tekisin pelkästään sitä päivittäin Vanjoen asemassa.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Pointti olikin että mitä helvettiä Vanjoen asemassa oleva heppu menee edes pyörittelemään tuollaista asiaa fundeerailutasolla!

No tuota asia kysyttiin haastattelussa, joten kai siihen jotain voi vastata. Taloussanomien jutun quote kertovat varmaankin kaiken tarvittavan.

Koskaan ei pidä sanoa "ei koskaan". Mutta tällä hetkellä tehtaamme ja globaali logistiikkaverkkomme ovat tärkeä kilpailuetu, josta meidän ei pidä luopua, hän toteaa haastattelussa.

Sitten joku tekee tästä aika vahvan tulkinnan, vaikka viesti on tuossa Vanjoen sanomassa lähes päinvastainen.

Kännykkäjätti Nokia saattaa pitkällä aikavälillä luopua matkapuhelinten valmistuksesta ja keskittyä internet-ratkaisujen tarjontaan. Näin arvioi Nokian Markets-yksikön johtaja Anssi Vanjoki saksalaisen Wirtschaftswoche-lehden haastattelussa.

Siinä vaiheessa, kun Nokia on profiloitunut menestyväksi palvelutaloksi ja jyrää älypuhelinmarkkinoilla, tämä voi olla ajankohtaista. Tällä hetkellä Nokia konttaa älypuhelinmarkkinoilla ja jyrää halpapuhelimilla pitkälti alan parhaan logistiikan avulla. Ei mitään syytä vakavissaan suunnitella tällaista firman sisällä.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
No tuota asia kysyttiin haastattelussa, joten kai siihen jotain voi vastata.

Ja Nokiahan on maankuulu siitä että se vastailee kaikkiin toimittajien kysymyksiin? Hyvin on eilisen jälkeen jyrätty tämä möläytys ja Vanjoki saanut varmaan ratsupiiskaa sellaisiin paikkoihin mistä jäljet ei näy. Sikäli olen ihan samaa mieltä että aika hullunrohkeaa lähteä omalta mukavuusalueelta yrittämään profiloitua alueella, jolla jo toimii kivikovia vuosikymmeniä kestäneitä jättiläisiä. Mutta kyllä nuo muutkin signaalit Nokialta näyttäisivät siihen suuntaan osoittavan, että ajan kanssa.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
KL ja KL Online 1.12.2009 kertovat:

Nokian verkkoyhtiö NSN lähtee mukaan energiaverkkojen liiketoimintaan. NSN:n uusia tuotteita tulevat olemaan esim. energiaa säästävät älykkäät sähköverkot ja mittarit. Toivottelen KL:n tavoin onnea NSN:n uusiile aluevaltauksille energiapuolelle ja toivon yhtiön fokuksen säilyvän selkeänä.

KL Online kertoo puolestaan 1.12. uutisessa, että Nokia syyttää esim. Samsungia ja LG- ja Optronics-yhtiöitä puhelinten lcd-näyttöjen hintakartellista. Nokia on jättänyt kanteen asiasta 25.11.2009 San Franciscon liittotuomioistuimeen, kertoo KL Online.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Sikäli olen ihan samaa mieltä että aika hullunrohkeaa lähteä omalta mukavuusalueelta yrittämään profiloitua alueella, jolla jo toimii kivikovia vuosikymmeniä kestäneitä jättiläisiä.

En minä oikein tiedä mitä vuosikymmeniä toimineita jättiläisiä tuolla toimii? Ei kai juuri mitään. Saattaahan se olla, että joku on tarjonnut Internet-palveluja jo 80-luvulla.

Mutta kyllä nuo muutkin signaalit Nokialta näyttäisivät siihen suuntaan osoittavan, että ajan kanssa.

Niin, ajan kanssa yritetään saada palvelubisnestä kasvatettua. Puhelintuotannon alasajoa voidaan miettiä sitten sen jälkeen. Puhelimet saattavat jatkossa mennä lähemmäksi PC:n tyylistä standardirautaa, ja Nokian kaltaiset yritykset tuottavat softaa ja palveluita.

Tästä tulikin mieleeni Ovi Store, joka ei lähtökohdiltaan ole ainakaan samanlainen kuin Applen vastaava. Tuonne voivat ohjelmiaan tarjota ainoastaan yritykset, joilla on vakuutukset kunnossa.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Mielenkiintoista nähdä, että joko ensi viikolla nähdään, miten N900:n myynti on lähtenyt käyntiin. Ainakin ennakkotietojen mukaan esitilattuja laitteitta toimitetaan Suomessa tämän viikon lopussa ja omansa voi jo hakea Helsingin Flagship storesta. Jenkeissähän puhelimia on toimitettu jo aikaisemmin. Itse en odota tästä puhelimesta mitään myyntimäärällistä menestystä, vaikkakin tietyssä kohderyhmässä myynti todennäköisesti vetää.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
N900:sta ei ole paljoa (positiivista) kuulunut mutta tästä kylläkin (KL). Jo pelkkä Lontoon näyteikkunan sulkeminen tuntui isolta uutiselta mutta nyt Noksu vetäytyy lisäksi New Yorkista ja Chicagostakin.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Itse asiassa ei ole kyllä N900:sta kuulunut paljon mitään. Osa ilmeisesti rakastaa puhelinta, osalle se ei sovi. Lehdistössä ei oikeastaan yhtään järkevää analyysiä ole ollut puhelimen vastaanotosta tai myyntilukemista.

Älä nyt, kyllähän Kauppalehti jo ehti lainailla suoli24:sta poimien sieltä vain ne kaikkein katkerimmat kommentit ja otsikoiden jutun suurinpiirtein "N900 ihan perseestä".

Itse odotan innolla Muropaketin vertailua, mutta toisaalta vaikka N900 on Nokian imagolle tärkeä, niin olennaisempaa olisi tietää joulun ajan myyntilukemista mid-end puhelinten osalta, koska Nokialla on siellä paljon hyviä tuotteita jotka saattaisivat hilata markkinaosuutta taas ylöspäin.
 

Harri2001

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Itse odotan innolla Muropaketin vertailua, mutta toisaalta vaikka N900 on Nokian imagolle tärkeä, niin olennaisempaa olisi tietää joulun ajan myyntilukemista mid-end puhelinten osalta, koska Nokialla on siellä paljon hyviä tuotteita jotka saattaisivat hilata markkinaosuutta taas ylöspäin.
Odotellessa kannattaa lukea Afterdawnin testiartikkeli. Laaja on.
Kannattaa tuota lukiessaan muistaa, että tuon sivuston kaverit ovat varsin teknologiaorjentoituneita, joten näkökantaeroja varmasti on esim. Kauppalehden toimittajien kanssa. Ehkä.
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Tuon artikkelin mukaan N900 ei tue MMS-viestejä. Kun iPhone kaksi vuotta sitten tuli markkinoille Nokiafanit vetivät koko puhelimen vessasta alas, kun siitä puuttui tuki MMS-viesteille. Nyt saamme varmaan kuulla, ettei kukaan enää käytä multimediaviestejä.

Ei silti, ihan mielenkiintoiselta värkiltä tuo vaikuttaa.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
MMS-tuki on tulossa seuraavan ohjelmistopäivityksen mukana, kuulemma.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Tuon artikkelin mukaan N900 ei tue MMS-viestejä. Kun iPhone kaksi vuotta sitten tuli markkinoille Nokiafanit vetivät koko puhelimen vessasta alas, kun siitä puuttui tuki MMS-viesteille. Nyt saamme varmaan kuulla, ettei kukaan enää käytä multimediaviestejä.

Ei silti, ihan mielenkiintoiselta värkiltä tuo vaikuttaa.

Nohnoh, eronahan tässä kyllä on se että iPhonen piti olla täydellinen kännykkä, mikä on kaikessa parasta ja kaikki ominaisuudet ovat esillä ensimmäistä kertaa ikinä missään. Tähän taustaan nähden perusominaisuuksien puute oli varsin koomista, etenkin kun tällaisetkin "turhat" ominaisuudet sitten kuitenkin nähtiin tarpeelliseksi lisätä myöhempien sukupolvien iPhoneihin.

N900 taas on uuden käyttöjärjestelmäalustan ensimmäinen tekele ja ei nyt sinänsä edes suunnattu niille markkinoille missä MMS on tärkeä asia.
Puuttuuhan tuosta muitakin ihan halpiskännyistäkin tuttua asiaa (ja navigointi on kai jonkinlainen käännös S40-karttasoftasta), mutta Nokia on kai tehnyt sitten sen ratkaisun että julkaistaan N900 nyt ja katsotaan miten Maemo kerää suosiota jonka jälkeen alustaa jatkokehitetään (N901, 902...kyllä numeroita riittää ja ihme on jos jatkoa ei seuraa viimeistään Q1-2 2011).
Sikäli en itse kyllä ymmärrä miksi N900 herättää niin voimakasta kiinnostusta ihan tavallisten (lue ei IT-fanaatikkojen/linux-nolifejen) ihmisten parissa, koska kyse on tosiaan eräällä lailla vasta betaversio maemo-tuoteperheestä ja bugit, puutteet yms. lienevät odotettavissa...mikä ei toki yksittäistä linux-koodaria haittaa, kun puutteet voi paikata itse, mutta tavallinen käyttäjä tuskin alkaa koodaamaan omaa MMS-klienttiään ihan heti :)
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Tuon artikkelin mukaan N900 ei tue MMS-viestejä. Kun iPhone kaksi vuotta sitten tuli markkinoille Nokiafanit vetivät koko puhelimen vessasta alas, kun siitä puuttui tuki MMS-viesteille. Nyt saamme varmaan kuulla, ettei kukaan enää käytä multimediaviestejä.

iPhonesta puuttui 3G, MMS, copy-paste, tekstiviestin pystyi lähettämään yhdelle henkilölle, muuta en muista... Joku voi miettiä, että vetikö sitä joku alas pelkän MMS:n takia. Itse en ainakaan ymmärrä henkilöä, joka ostaa puhelimen noilla spekseillä. Nykyisen iPhone 3GS:n ostajaa kyllä ymmärrän. Sinuakin ymmärrän, kun olet kopioinut viestintäsi Steveltä, eli faktat eivät rassaa.

N900 on Nokian viestinnän mukaan Internet tablet, jossa on puhelinominaisuuksia. Laitetta ei edes ole mainostettu kovin paljon, eli vasta loppuvuodesta 2010 ilmestyvän Maemo-laitteen pitäisi räjäyttää pankki. Huhujen mukaan tuossa ei ole fyysistä näppäimistöä ja kapasitiivinen näyttö löytyy. Tuota ennen pitäisi markkinoille tulla jokunen Symbian-Qt -laite, jonka käyttöliittymän soisi olevan eri tasolla kuin nykyisissä laitteissa. Tuskaisen hitaasti kääntyy Nokian laiva, tännekin palstalle reilu muutama vuosi sitten tuli kirjoitettua Symbianin heikkoudesta sovelluskehityksessä.

edit: Muutama Qt-video

Kinetic scrolling
Vertical OS?
 
Viimeksi muokattu:

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Sikäli en itse kyllä ymmärrä miksi N900 herättää niin voimakasta kiinnostusta ihan tavallisten (lue ei IT-fanaatikkojen/linux-nolifejen) ihmisten parissa

Koska me tavalliset ihmiset haluaisimme päästä eroon tästä N97-paskakikkareesta. N900 taitaa sitten ilmeisesti olla samanlainen paskakikkare, joten ei taida auttaa muu kuin merkinvaihto.
 

eh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Frank Turner Hockey Club
N900 taas on uuden käyttöjärjestelmäalustan ensimmäinen tekele ja ei nyt sinänsä edes suunnattu niille markkinoille missä MMS on tärkeä asia.
N900 on uuden käyttöjärjestelmäalustan neljäs tekele. 770, N800 ja N810 ovat osa ihan samaa jatkumoa. Mistään bugisesta beta-versiosta on ihan turha puhua, kyllä tämä alusta on nimenomaan huomattavan vakaa ja toimiva.

Puutteita tietysti on kaikissa laitteissa ja alustoissa. Maemon suurin ongelma on tähän asti ollut se, että alusta muuttuu kehittäjien kannalta liian nopeasti ja poukkoilevasti. Eilen GTK+, huomenna Qt, ylihuomenna ehkä jotain muuta...

Suurten IMAP-laatikoiden puutteellinen tuki on ainoa vika, jonka itse olen vajaan viikon N900-käytössäni löytänyt. Tietysti hipaisunäyttö olisi kivempi kuin tämä kosketusnäyttö, kolmansien osapuolten softaa saisi olla enemmän tarjolla, vaakasuuntainen näyttö sopii vähän huonosti yhden käden surffailuun jne.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös