Mainos

Nokia – jättiläinen huojuu?

  • 971 644
  • 5 153

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Se onko se tuon kaupan hinnan arvoista selvää vasta muutaman vuoden päästä. Tämä riippuu aivan siitä miten Nokia aikoo hyödyntää tämän karttadatan sovelluksissaan.

Aivan, lopullisesti se tosiaan selviää vasta vuosien päästä. Katsellaan, eihän se Sonerallakaan ollut kuin 3 miljardin viipale taseesta pois jossain tilinpäätöksessä, kun vähennettin sen 3g-ilman arvo, jonka firma osti Saksasta vuosituhannen alussa. Strategisessa katsannossa Navteq-ostos voi osoittautua vielä erittäin järkeväksi teoksi.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Aivan, lopullisesti se tosiaan selviää vasta vuosien päästä. Katsellaan, eihän se Sonerallakaan ollut kuin 3 miljardin viipale taseesta pois jossain tilinpäätöksessä, kun vähennettin sen 3g-ilman arvo, jonka firma osti Saksasta vuosituhannen alussa. Strategisessa katsannossa Navteq-ostos voi osoittautua vielä erittäin järkeväksi teoksi.

Sonera sijoitti ilmaan ja toiveeseen (=lupaan). Nokia sijoitti ihan oikeaan materiaaliin, jonka sijoituksen tuottavuus on kuitenkin omissa käsissä.

Kritisoit Kallasvuota tuosta "puolen tunnin puheesta" ja kovasti haluat tietää miten tuo Navteq osto vaikuttaa Nokian taseeseen nyt lähitulevaisuudessa. Sinänsä ymmärrän, koska olet avoimesta ilmoittanut olevasi sijoittaja-hattu päässä.

Kuitenkin jos otetaan realiteetit huomioon, niin tuon Nokian Navteq-oston vaikutus on verrattavissa ihan vaikka siihen, että kysyisit:

"Miten tämän vuoden lisäsatsaus nuorisoliikuntaan näkyy kansallisessa terveydentilanteessa ja kansan hyvinvoinnissa ensi vuoden ensimmäisellä neljänneksellä?"

Jotkut asiat ne vaan vaatii aikaa - toki tämän Naviteq-kauppa tulisi jo tuottaa hedelmää jo vuoden 2010 aikana - ja vaikutukset saattavat näkyä montaa eri kautta.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Tässä ketjussa keskustellaan Nokia-yhtiöstä ja eilinen uutinen siitä, että Google tarjoaa ilmaisen navigointipalvelun kaikkiin Android-puhelimiin oli minusta myös Nokia-uutinen.

Ja vielä keskustelun alussa et edes tiennyt mikä on metsä ja mikä puu, mutta silti innokkaasti valistat täällä muita siitä että muut eivät näkisi metsää puilta.

Ilmainen navigointi on kiva markkinointikikka, mutta pitää huomioida että tämä ilmaisuus on vain näennäistä, koska Google joutuu maksamaan karttamateriaalista niin karttakulut vain siirtyvät toisessa muodossa kuluttajan maksettavaksi.

Lisäksi pitää muistaa, että "ilmainen" navigointi Android-puhelimissa on mielestäni yhä toteutettu google mapsien päälle ts. streamattavien karttojen päälle, mikä on todella hieno juttu kaupungeissa esim. jenkeissä mutta omat kokemukset ajamisesta ympäri jenkkilää ovat lähinnä sellaisia, että verkkopimennossa saa olla suurimman osan ajasta kun ei olla isojen kaupunkien luona. Eli ainakaan itse en lähtisi tuollaisen "ilmaisen navigoinnin" kanssa tuntemattomille seuduille.

Pelkkä se, että toistelet tuota ilmaisuutta on hieman samaa markkinasokeutta kuin miten talouslehdet ympäri maailmaa hehkuttavat iPhonen hintaa "99:ksi" ja sitten ihmetellään miten Nokian puhelimet ovat niin kalliita siihen verrattuna.
Ja käsittääkseni ilmaisuus ei ole mikään sellainen patentoitava tuote, mihin vain Android-puhelimilla on oikeus, Nokia voisi ihan hyvin myös itsekin muuttaa navigointinsa ilmaiseksi kuluttajille jos kilpailutilanne sitä vaatii. Mutta erona muihin, Nokian ei tarvitse varsinaisesti maksaa tästä kenellekään, vaikka tulojen määrä pienenisi kun ihmisten ei enää tarvitsisikaan ostaa navigointilisenssejä (no, senhän voisi tietenkin kompensoida puhelimien hinnoissa).
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Lisäksi pitää muistaa, että "ilmainen" navigointi Android-puhelimissa on mielestäni yhä toteutettu google mapsien päälle ts. streamattavien karttojen päälle, mikä on todella hieno juttu kaupungeissa esim. jenkeissä mutta omat kokemukset ajamisesta ympäri jenkkilää ovat lähinnä sellaisia, että verkkopimennossa saa olla suurimman osan ajasta kun ei olla isojen kaupunkien luona. Eli ainakaan itse en lähtisi tuollaisen "ilmaisen navigoinnin" kanssa tuntemattomille seuduille.

Niinkuin mainitsit, tämä ilmainen palvelu vaatii datayhteyden, eli jos käytät sitä Jenkeissä suomalaisella liittymällä niin sen käyttö maksaakin yllättävän paljon...
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Strategisessa katsannossa Navteq-ostos voi osoittautua vielä erittäin järkeväksi teoksi.

Strategisesti tilanne menee huonompaan suuntaan, mitä enemmän Nokian markkinaosuus sulaa älypuhelimissa. Mitä tulee TomTomiin, niin Garmin taitaa olla markkinajohtaja navigointiratkaisuissa, ja Garminhan käyttää Navteqin karttoja.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Pelkkä se, että toistelet tuota ilmaisuutta on hieman samaa markkinasokeutta kuin miten talouslehdet ympäri maailmaa hehkuttavat iPhonen hintaa "99:ksi" ja sitten ihmetellään miten Nokian puhelimet ovat niin kalliita siihen verrattuna.

Pörssi on aina sokea. "Sokeiden" kanssa pitää olla itsekin sokea. Sen tajuaminen on kirjain A matkalla edes pieneen ymmärrykseen sijoittamisesta. Ei tarvitse tehdä parhaita tuotteita, esim. Apple vs Nokia.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Strategisesti tilanne menee huonompaan suuntaan, mitä enemmän Nokian markkinaosuus sulaa älypuhelimissa. Mitä tulee TomTomiin, niin Garmin taitaa olla markkinajohtaja navigointiratkaisuissa, ja Garminhan käyttää Navteqin karttoja.

TomTom, joka osti Tele Atlas-yhtiön liikevaihto on ollut v. 2009 kaksinkertainen verrattuna Navteq-yhtiöön. Tiedot löytyvät tästä ketjusta ja linkki TomTom-yhtiön ilmoittamiin osavuosikatsauksiin.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
TomTom, joka osti Tele Atlas-yhtiön liikevaihto on ollut v. 2009 kaksinkertainen verrattuna Navteq-yhtiöön. Tiedot löytyvät tästä ketjusta ja linkki TomTom-yhtiön ilmoittamiin osavuosikatsauksiin.

Ilmeisesti toteutat tätä sokeusperiaatetta keskustelupalstojenkin suhteen? Tai sitten et vaan ymmärrä, että mikä on navigaatioratkaisu ja mikä on karttatieto, vaikka tätä asiaa on tässä ketjussa puitu riittämiin.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Ilmeisesti toteutat tätä sokeusperiaatetta keskustelupalstojenkin suhteen? Tai sitten et vaan ymmärrä, että mikä on navigaatioratkaisu ja mikä on karttatieto, vaikka tätä asiaa on tässä ketjussa puitu riittämiin.

Juu, en. : ) Vähän sama kuin olettaisi insinöörin käsittävän mitä eroa on liikevaihdolla ja liikevoitolla. Kun perustelut loppuu, niin kirjoitellaan tuollaista roskaa kuin sinun kommenttisi. Pääasia, että oma palkka tulee tilille ajallaan. Se on se talousymmärrys mikä riittää.

Kerro, minne on piilotettu se liikevaihto Nokian osarissa, joka tekee Navteq-yhtiöstä suuremman kuin TomTom-yhtiö. Tulee se liikevaihto sitten navigaatio-ratkaisuista tai karttatiedosta tai mistä hyvänsä.
 
Viimeksi muokattu:

Tuamas

Jäsen
TomTom, joka osti Tele Atlas-yhtiön liikevaihto on ollut v. 2009 kaksinkertainen verrattuna Navteq-yhtiöön. Tiedot löytyvät tästä ketjusta ja linkki TomTom-yhtiön ilmoittamiin osavuosikatsauksiin.

Joko olet kirjoittanut hyvinkin epäselvästi tai sitten minä(kin) olen taloudesta mitään ymmärtämätön insinööri.

Kuitenkin Navteq=käytännössä vain karttadataa tuottava yhtiö.
TomTom= Karttadataa, navigaattoreita (joka lienee ainakin vielä TomTomin päätoimiala) ym. tuottava yhtiö.

Tämä olisi (raa´asti yksinkertaistettuna) sama kuin verrata Tele Atlaksen ostanutta TomTomia liikevaihdoltaan Navteqin ostaneeseen Nokiaan ja todeta, että hähää Nokian liikevaihto on huomattavasti suurempi...
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Kerro, minne on piilotettu se liikevaihto Nokian osarissa, joka tekee Navteq-yhtiöstä suuremman kuin TomTom-yhtiö. Tulee se liikevaihto sitten navigaatio-ratkaisuista tai karttatiedosta tai mistä hyvänsä.

Ei varmasti mikään tee siitä isompaa, ei tuossa vertailussa ole mitään järkeä, ja näin olen yrittänyt kertoakin.

Vuosi 2007:

- Navteq suurin karttadatan tuottaja
- Tele Atlas selkeä kakkonen
- Garmin suurin navigaatioratkaisuden (juunou autonavigaattori) tuottaja
- TomTom kakkosena navigaatioratkaisuissa
- Garmin käyttää Navteqin karttatietoa
- TomTom käyttää Tele Atlaksen karttatietoa
- Jos satut vielä muistamaan, niin Garmin hävisi tuossa tarjouskilpailussa Nokialle.

Esim. Garminin liikevaihto 2007 oli yli kolme miljardia taalaa, kun Navteq jäi alle miljardin. Tele Atlas taas ylsi 300 miljoonan euron liikevaihtoon ja Tomtom muistaakseni rapiat alle puolitoista miljoonaa euroa (en jaksa tarkistaa). Millä ihmeen logiikalla vertaat TomTomia ja Navteqia keskenään?

Jos nyt avataan Nokian Navteq-strategian merkittäviä tekijöitä oman näkemykseni mukaan, niin monelle puhelinvalmistajalle saattaa olla kestämätön paikka ostaa karttadataa toiselta puhelinvalmistajalta. Tämä on Nokian kaupan huonoin puoli. Garmin pysyy varmasti Navteq-junassa, koska se ei missään nimessä osta karttoja ja paikkatietoja pahimmalta kilpailijaltaan. Tästä mielestäni seuraa se, että Nokian on saatava oma älypuhelinmarkkinansa lentoon, jotta kaupan hyödyt realisoivat.

Tässä on nyt ihan rauhakseen koetettu avata tätä markkinaa, joten ota onkeesi, niin voit arvioida markkinoita paremmin. Alla listattuna molempien yritysten suuria asiakkaita(toki omistajat ovat tuossa listattuna).

Navteq:
- Nokia
- Garmin
- MS

Tele Atlas:
- Google (myös Android)
- Tomtom

edit: Disclaimerina sen verran, että olen käyttänyt aika villisti karttadata, paikannustieto ym. termejä, mutta tarkoitan sitä koko paskaa, jota kyseiset firmat tuottavat.
 
Viimeksi muokattu:

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Vuosi 2007:

- Garmin suurin navigaatioratkaisuden (juunou autonavigaattori) tuottaja
- TomTom kakkosena navigaatioratkaisuissa
- Garmin käyttää Navteqin karttatietoa
Garminilla on muuten tuo navigaatiopuoli paljon laajempi kuin vain autonavigaatio. Saattaisiko jopa TomTom olla kannettavien autonavigaattorien ykkönen?

Garminilla on Navteqin kanssa sopimus vuoteen 2015 ja usean vuoden optio päälle.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Ok, kiitos sopuli. Kuvauksesi navigaatioratkaisuiden ja karttadatan yhtiöiden suuruusjärjestyksestä on ihan hyvää oppia minulle. Sijoittaja ei voi olla perillä kaikista detaljeista, koska seuraa kymmeniä yhtiöitä samaan aikaan.

Pakko minun on kuitenkin edelleen sanoa se fakta, että nimenomaan Tele Atlas-ostoksesta TomTom teki vähän yli miljardin euron alaskirjauksen vuoden 2008 tilinpäätökseen eli tästä karttadata-bisneksestä, jossa on mukana myös Navteq, eikä tämä ole mitään tökkimistä, vaan ihan kylmä tosiasia. Ehkä Nokian ei tarvitse oman sovelluskehityksensä ansiosta tehdä vastaavaa miinusmerkkiä taseeseensa Navteq-yhtiön ostosta kuin TomTom Tele Atlas-kaupasta, mutta näin lukee Q3-raportissa ja ei nuo alaskirjaukset ole hauskaa luettavaa:

http://www.nokia.com/results/Nokia_results2009Q3f.pdf
Vuoden 2009 kolmannen neljänneksen 1 167 miljoonaa euroa, johon sisältyvät:
– 908 miljoonan euron Nokia Siemens Networksin liikearvon arvonalennus.
– 29 miljoonan euron Nokia Siemens Networksin uudelleenjärjestelystä ja muista kertaeristä johtuva
kuluerä.
– 117 miljoonaa euroa aineettomien hyödykkeiden poistoja ja muita hankintamenon kohdentamiseen
liittyviä eriä, jotka johtuvat Nokia Siemens Networksin perustamisesta.
– 111 miljoonaa euroa aineettomien hyödykkeiden poistoja ja muita hankintamenon kohdentamiseen
liittyviä eriä, jotka johtuvat NAVTEQ -yrityskaupasta.
– 2 miljoonaa euroa Devices & Services -ryhmän aineettomien hyödykkeiden poistoja ja muita
hankintamenon kohdentamiseen liittyviä eriä, jotka johtuivat OZ Communications -yrityskaupasta.

Garmin ilmoitti muuten juuri hetki sitten Q3. Liikevaihto $781.3 ja tulos $215m. Liikevaihto putosi 10% vuoden takaisesta, mutta ylitti selkeästi odotukset, samoin tulos. Yhtiön yksiköistä automotive ja mobile liikevaihto -13%, aviation -29% ja outdoor, fitness +11% ja marine +3,1%. Tietolähde: Dow Jones Newswires
 
Viimeksi muokattu:

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Vielä jotain ajatuksia tuosta Navteqin ostosta Nokian strategian kannalta. Helposti ymmärtää, miksi Garmin lähti tarjouskilpailuun mukaan. Toinen iso peluri meni pahimman kilpailijan haltuun ja toista on ostamassa puhelinvalmistaja. Nokian suurin fokus on varmasti mobiiliin käyttöön soveltuvan paikkatiedon kehittäminen, innostus kehittää esim. merenkuluun tai ilmailuun liittyvää paikkatietoa tuskin lisääntyi yrityskaupan myötä. Tämä on myös Nokialle etulyöntiasema, sillä TomTomille tärkeintä on varmasti autonavigaattoribisnes, joka vetää kartta- ja paikkatiedon kehittämistä tiettyyn suuntaan. Yhtenä esimerkkinä erityisestä mobiilipalvelusta tuli mieleen esim. suurkaupunkien julkisen liikenteen reittikartat ja tiedot, varmasti olisi käyttöä kaupunkilomalla. Metrokarttojen ihmettely on kieltämättä olennainen osa kaupunkilomaa, mutta eipä tuollainen palvelu ainakaan TomTomin listalla ole ensimmäisenä.

Nokian ongelmana on vaan saada nämä asiat lentoon. Google Latitude on aika hauska palvelu, näet kaverisi sijainnin omalla kartallasi. Esim. lasketellessa on tullut tuota käytettyä. Nokiakin kehitti vastaavan systeemin, mutta sulki sen pelkästään Nokian puhelimiin ja homma kuoli ennen kuin lähti edes lentoon. Tiedä sitten Googlen mobiilisovelluksien tulevaisuudesta, onko toiminta yhtä avointa Androidin lähtiessä kunnolla liikkelle? (paras lopettaa, ennen kuin karkaa enempää aiheesta...)
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Kl.fi kertoo:
Tutkimusyhtiö Canalys: "Älypuhelinten myynti vauhdittuu lähivuodet". "Q3 2009 maailmassa toimitettiin 41,4 miljoonaa älypuhelinta, +3,9% vuoden takaisesta"
http://www.canalys.com/pr/2009/r2009112.htm
Markkina-osuudet ja muutos edellisestä neljänneksestä:
Nokia 39,7% (-5%, Q2 2009)
RIM 20,6% (0%, Q2 2009)
Apple 17,8% (+3,8%, Q2 2009)
HTC 5,3%
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Eikös tuo ole varsin hyvä markkinaosuus tuossa mediaseksikkäässä markkinasegmentissä, pudotus selittyy helposti heikolla mallivuodella ja sillä, että oikeasti 45% markkinaosuuden jatkuva säilyttäminen on utopiaa.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Eikös tuo ole varsin hyvä markkinaosuus tuossa mediaseksikkäässä markkinasegmentissä, pudotus selittyy helposti heikolla mallivuodella ja sillä, että oikeasti 45% markkinaosuuden jatkuva säilyttäminen on utopiaa.

Juu on, ei "kaikki" ole huonosti Nokialla. Applen suoritus on kuitenkin uskomaton, 2-3 vuodessa nollasta tuollainen markkina-osuus.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Juu on, ei "kaikki" ole huonosti Nokialla. Applen suoritus on kuitenkin uskomaton, 2-3 vuodessa nollasta tuollainen markkina-osuus.
Se varmaan johtuu siitä, kun kopioidaan olemassaolevaa tekniikkaa maksamatta patenttioikeuksista.
 

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Se varmaan johtuu siitä, kun kopioidaan olemassaolevaa tekniikkaa maksamatta patenttioikeuksista.


Totta! Nokialla on kuulemma pelkkään matkapuhelintekniikkaan USA:ssa yli 200 voimassa olevaa patenttia Matti Makkosen keksimää tekstiviestiä myöten.

Steve Jobs:in hybris on jo niin jättimäinen, että hän katsoo voivansa käyttää maksamatta Nokian keksintöjä aivan kuten haluaa, mutta varjelee samanaikaisesti mustasukkaisesti omia innovaatioitaan.
 
Viimeksi muokattu:

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Se varmaan johtuu siitä, kun kopioidaan olemassaolevaa tekniikkaa maksamatta patenttioikeuksista.

Juu. Ja Nokia kopioi heti koko iPhonen kosketusnäytöllisten puhelimien konseptin, kun ei itse sellaista osannut keksiä, ja silti markkinaosuus laskee.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Juu. Ja Nokia kopioi heti koko iPhonen kosketusnäytöllisten puhelimien konseptin, kun ei itse sellaista osannut keksiä, ja silti markkinaosuus laskee.

Jaa, että iPhone oli ensimmäinen kosketusnäyttöpuhelin markkinoilla? köh 2004 köh.

Ei se ole kopioimista, jos mukautuu markkinatilanteeseen omilla vaihtoehtoratkaisuillaan, kun iPhone oli ensin synnyttänyt kosketusnäyttökiiman, niin tyhmäähän se olisi ollut olla tekemättä mitään. Ihan sama kuin syyttäisit kaikkia maailman autovalmistajia Daimler-Benzin "henkilökohtaisen kuljetusvälinekonseptin" kopioimisesta.

Sen sijaan Applen väitetyt patenttirikkomukset ovat periaatetasolla paljon vakavampia, koska niissä konkreettisesti varastetaan toisen yhtiön pitkäjänteisen tuotekehityksen tuloksia oman hyödyn saamiseksi, juuri sitä hommaa mistä Apple on jatkuvasti käräjillä erinäisiä pikkufirmoja vastaan.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Eikös tuo ole varsin hyvä markkinaosuus tuossa mediaseksikkäässä markkinasegmentissä, pudotus selittyy helposti heikolla mallivuodella ja sillä, että oikeasti 45% markkinaosuuden jatkuva säilyttäminen on utopiaa.

Nokian ongelmana taitaa olla se, että sillä ei ole tällä hetkellä vetovoimaisia huippumalleja. Nokian hurjat myyntimäärät ovat totuus, mutta laitteiden hinnoissa ja katteissa se jää pahasti RIMin ja Applen jalkoihin. Määrällisesti markkinaosuus on kunnossa, rahallisesti ei. Okei, N900 on tulossa, mutta imagollisesti se on lähempänä nörttipuhelinta kuin trendikästä laitetta. Tiedä sitten mitä uusia tuotejulkistuksia Nokia panttaa tällä hetkellä, mutta ei tuo X6 mielestäni ole yhtä hottis kuin kilpailijoiden tuotteet.

Loppukaneettina todetaan, että älypuhelimien luvattu maa on Pohjois-Amerikka, josta se iso raha tulee. Sen näkee jo pelkästään RIMin menestyksestä - osittain myös iPhonen.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Loppukaneettina todetaan, että älypuhelimien luvattu maa on Pohjois-Amerikka, josta se iso raha tulee. Sen näkee jo pelkästään RIMin menestyksestä - osittain myös iPhonen.

Tosin tässä asiassa sitten valitettava tosiasia on se että älypuhelimen määritelmä P-amerikassa ja Euroopassa on ollut vuosia varsin erilainen ja kun Nokia nyt pääosin on eurooppalainen yritys, on se sinänsä jäänyt eurooppalaisuutensa vangiksi.

Eihän esim. ensimmäinen iPhone edes varsinaisesti ollut älypuhelin niillä määritelmillä mihin me olemme tottuneet käytännössä koko 2000-luvun aikana, moniajon, useitten triviaalien ominaisuuksien yms. puuttuminen ei noin speksimielessä olisi vakuuttanut ketään _älypuhelimena_. Mutta kyse ei olekaan siitä mikä älypuhelin on, vaan miten saada ihmiset luulemaan mikä on älypuhelin.

Nykyään taas jenkkimääritelmä älypuhelimelle taitaa olla about Qwerty/kosketusnäyttö ja sitten mahdollisuus käyttää ulkopuolisia ohjelmia kännykässä, no jälkimmäinenhän toteutuu about jokaisessa Nokian karvalakkipuhelimessakin esim. Java midlettien kautta (itselläkin S40-puhelimessa lukuisia lisäsoftia käytössä) mutta Qwertyn puute taas saa suurimman osan Nokian S60-puhelimista vaikuttamaan jenkkityyliin ei-älypuhelimilta.

Esim. jos nyt ajatellaan innovaatiomielessä esim. RIM:iä, niin eihän ko firma ole kyennyt koko elinkaarensa aikana tekemään kuin yhden varsinaisen innovaation ts. "Blackberryn" käsitteen, jota sitten on lypsetty vuosikaudet, koska markkinointiosasto on ollut riittävän pätevä brändäämään tuotteen erinomaisesti. Sinänsä ensi kesä ja seuraavan iPhone näyttänee onko Applestakaan muuhun kuin ratsastamaan yhdellä tuotteella, mutta miksikäs ei, koska katteet ovat tällä tavalla ja uskollisen käyttäjäkunnan koukutuksen jälkeen erinomaiset. Toisaalta sitten jopa Suomessakin Nokia lienee #1 kun puhutaan siitä miten yritys ei ole innovatiivinen jne.

Missä palataan taas otsikon aiheeseen, eli Nokia ei vain osaa brändäystä ja P-amerikkalaista mainostyötä, mikä on paljon likaisempaa kuin mihin Suomessa on totuttu. Esim. nytkin koko stream-pohjainen vs. etukäteen ladattavien karttojen navigaatioratkaisu vaatisi agressiivista mainoskampanjaa missä suoraan pilkattaisiin streamiratkaisuitten heikkouksia ja ylistettäisiin etukäteen ladattavien karttojen etuja. Siis parhaaseen Apple-tyyliin "Moi, mä olen streamattava kartta, minä en toimi kun olet eksynyt verkon ulottumattomiin keskelle epämääräistä pikkukylää keskilännessä missä paikalliset hamsteri-kulttilaiset syövät turisteja iltapalaksi".
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös