Täyttä asiaa kirjoittavat muuten calvin ja vilpertti tuossa edellä. Samaa mieltä.
Voi voi. En jaksa lukea vanhoja viestejä, mutta tämän lainauksen perusteella voisin lyödä vaikka mitä vetoa, että vuonna 2007 Leon huusi kovaan ääneen, että käyttöjärjestelmäsota on jo käyty. Symbian on kuningas tästä ikuisuuteen ja marginaalihaastajat ios ja android ovat täysin roskaa ja turha yrittää valloittaa ison ja mahtavan yksinvaltiutta.
Et voisi olla enempää väärässä. Minua ei itse asiassa kiinnosta tippaakaan koko tuo käyttöjärjestelmä/alusta matkapuhelimissa. Mutta jos muistelen omia ajatuksiani 2007, niin myönnän avoimesti, että naurahtelin Applen ryntäämistä markkinoille tyyliin "siitä vaan". Mutta se naurahtelu ei perustunut tosiaankaan mihinkään Symbianiin (taisin tajuta joskus 2009, että puhelimilla on jotain käyttöjärjestelmiäkin) tai iOSiin, vaan siihen, että epäilin noiden laitteiden toimivuutta
puhelimina. Eikä se alku mikään räjähdysmäisen nopea muistaakseni ollutkaan, ja muistaakseni nimenomaan puhepuolella iPhone oli aluksi ongelmissa. Joku paremmin muistava korjatkoon. Olin täysin Nokia-uskovainen tuohon aikaan.
Kun sanoin, että ekosysteemijuna meni, tarkoitin sillä sitä, että Nokia uhrasi jumalattoman määrän resursseja pian vanhaksi käyvään tekniikkaan sekä lukemattomiin tuoterönsyihin. Samaan aikaan nopeimmat ehtivät kehittää tuotteitaan nälkäisille markkinoille. Nyt nuo markkinat eivät ole enää ihan niin nälkäisiä. Kännykälle on käymässä samalla tavalla kuin tietokoneille. Kun kaikilla on jo kone kotona ja alan innovaatiot ovat vähissä, malleja ei jakseta vaihtaa uusiin enää sitä tahtia kuin murrosvaiheessa. Joku pelifriikki jaksaa vielä innostua uudesta "graffakortista", mutta lopuille 99 %:lle asia on kärpäsen pieru Saharassa.
Vielä tuohon kameraan. Se on samanlainen itsestäänselvyys kuin ilmastointi uusissa autoissa. Ei minua kiinnosta, vaikka jokaikisellä tuuletusröörillä on oma jäähdytinyksikkönsä (tai miksi niitä ikinä kutsutaankaan) ja niiden kyky jäähdyttää auton sisäilma -20 asteeseen asti alle kolmessa minuutissa, kilpailijan jäädessä +14 asteeseen 12 minuutissa. Minua kiinnostaa vain se, että autossa on ilmastointi.
Mutta totta puhuen, Leon on aika pihalla käyttöjärjestelmäsodasta tai miksi sitä haluaa itse kutsuakaan.
Se on varmastikin totta, koska asia ei todellakaan kiinnosta minua kovin paljon.
Katsoiko joku muukin Aamu-tv:stä parin asiantuntijan jorinoita Nokian tulosjulkistusta odotellessa? Minulle tuli uutena asiana se, että itse asiassa kuluttajat eivät määrää, mitä puhelinta ostetaan. Sen päätöksen tekevät suuret operaattorit malleja ja palveluita paketoidessaan. Siinä valossa onkin aika mielenkiintoista, mitä saa Nokia aikaan yhdessä NSN:n kanssa. Uuden sukupolven siirtotekniikoissa on kasvun mahdollisuus. Ei saa missata sitä seuraavaa junaa, mikä se sitten ikinä onkaan.