Nokia – jättiläinen huojuu?

  • 949 759
  • 5 138

lihaani

Jäsen
Kuvanlaatu on sivuseikka, koska alle kahteensataan saat pokkarin, jonka kuvanlaatu riittää kotikäytössä lähes mihin tahansa ja käytettävyys on kännykkään verrattuna täysin eri planeetalta. Kuten sanoin, friikkien marginaalitouhua tuo kännykän kuvanlaadulla bousailu.

Mediatoistimena kännykkä on jo aika pitkälti korvannut mp3-soittimet, vaikka itse olenkin reliikki, joka ei luovu erillisestä soittimesta niin kauan kuin niitä on tarjolla. Mutta pokkarin korvaamiseen kännyköillä on vielä matkaa. Minusta kännykkä on erinomainen kolmoskamera niihin tilanteisiin, missä ei normaalisti kanna mukanaan oikeaa kameraa. Järkkäri lähtee mukaan, kun on tarkoitus ottaa valokuvia. Pokkari lähtee mukaan, kun järkkäri on liian iso raahattavaksi mukana.

Kuvanlaadultaan vähintäin pokkaritason kännykkäkamera on ainakin minulle luojan lahja. 1020:sen kameran valtava pikselimäärä mahdollistaa hyvän noin kolminkertaisen digizoomin sunnuntaikuvaajille. Meille harrastajille tämä pikselimäärä antaa mahdollisuuden kropata varsin vapaasti kuvaa jälkeenpäin.

Tosi kuvaamiseen minullakin on Canonin EOS 7d ja siihen pari L-sarjan lasia.

Mutta vanha viisaus sanoo, että parhaat kuvat otetaan kameralla, joka on mukana.

Makuasioitahan nämä ovat. Omaan makuuni kaikki ylimääräinen roju mukanani on epämukavaa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kuvanlaadultaan vähintäin pokkaritason kännykkäkamera on ainakin minulle luojan lahja. 1020:sen kameran valtava pikselimäärä mahdollistaa hyvän noin kolminkertaisen digizoomin sunnuntaikuvaajille. Meille harrastajille tämä pikselimäärä antaa mahdollisuuden kropata varsin vapaasti kuvaa jälkeenpäin.

Tosi kuvaamiseen minullakin on Canonin EOS 7d ja siihen pari L-sarjan lasia.
En ole missään vaiheessa väittänyt, etteikö tuolle monsterikameralle riittäisi ostajia. Olen väittänyt, että tuo ostajakunta, johon sinä todennäköisesti kuulut, on ihan marginaaliporukkaa. Se iso massa, joka älypuhelimia ostaa, välittää tuon taivaalliset noista superominaisuuksista. Sille porukalle riittää se SIII/i5, jolla ne lomaräpsyt otetaan.

Itse asiassa kävin juuri patikoimassa hulppeissa maisemissa järkkärini kanssa. Sivusilmällä seurailin, millä välineistöllä kanssamatkustajat olivat matkassa. Yhdellä jannulla oli G11, koska ei ollut kuulemma jaksanut pakata 50D:tä mukaan. Parilla oli tavallinen pokkari ja loput räpsivät älypuhelimilla. Yhtään Nokiaa en katseellani tavoittanut. Matkaohjelmaan kuului myös pari todellista turistirysää, jolloin pääsin oikein tehotarkkailemaan kuvauskalustoa. Perstuntumalta sanoisin, että aika tasan meni jako järkkäreiden, pokkareiden/kompaktien ja kännyköiden välillä osuudet. Yhtään ainoata PureView'tä en bongannut, vaikka tämän keskustelun perusteella vähintään joka toisella tuollainen olisi kuulunut olla.
 

Jeffrey

Jäsen
Mediatoistimena kännykkä on jo aika pitkälti korvannut mp3-soittimet, vaikka itse olenkin reliikki, joka ei luovu erillisestä soittimesta niin kauan kuin niitä on tarjolla. Mutta pokkarin korvaamiseen kännyköillä on vielä matkaa. Minusta kännykkä on erinomainen kolmoskamera niihin tilanteisiin, missä ei normaalisti kanna mukanaan oikeaa kameraa. Järkkäri lähtee mukaan, kun on tarkoitus ottaa valokuvia. Pokkari lähtee mukaan, kun järkkäri on liian iso raahattavaksi mukana.

Ensin puhut, että kännykkä on jo korvannut mp3-soittimet vaikka itse et erillisestä soittimesta luovukkaan. Samalla sitten sanot, että kännykkä ei voisi korvata pokkaria kamerana. Miksi ei? Eikö nämä nyt ole kuitenkin melko yhteneviä tilanteita?

Itse en pokkarista luovu, en ainakaan niin kauan kuin nykyinen pelaa. Tähän on oikeastaan kaksi syytä. 1: En halua ostaa niin arvokasta puhelinta, että se oikeasti korvaisi pokkarin. 2: syy on ehkä painavampi, kameralle aina sattuu ja tapahtuu. Milloin se tippuu uima-altaaseen, milloin mereen tai on muutenvaan hiekassa tai altistuu käsittelyn seurauksena putoamisille ja iskuille. Vaikka ei se kamerankaan rikkoutuminen mikään varsinainen ilon aihe ole, kokisin kuitenkin kännykän rikkoutumisen paaaljon pahempana asiana.
 

kamrat

Jäsen
Suosikkijoukkue
urheiluseura HIFK
En ole missään vaiheessa väittänyt, etteikö tuolle monsterikameralle riittäisi ostajia.

Hieman sivuun keskustelusta: mutta miksi tästä kamerasta käytetään nimitystä "monsteri"?

Jos olen täydellisenä sivustaseuraajana ja aihetta huonosti tuntevana ymmärtänyt oikein, kyseessä on kovinkin edistyksellinen ja laadukas laite, jota olisi paikallaan kuvata jollain positiivisia tunteita herättävällä sanalla. Monsteri tuo negatiivisen vaikutelman.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ensin puhut, että kännykkä on jo korvannut mp3-soittimet vaikka itse et erillisestä soittimesta luovukkaan. Samalla sitten sanot, että kännykkä ei voisi korvata pokkaria kamerana. Miksi ei? Eikö nämä nyt ole kuitenkin melko yhteneviä tilanteita?
No eivät. Kännykkä ei korvaa kameraa, koska sen käytettävyys tulee aina olemaan pokkaria heikompi. Jo pelkkä optinen zoom riittää torppaamaan kännykän tässä suhteessa. Tai sitten pitää kantaa mukanaan epäkäytännöllisesti muotoiltua kännykkää, joka on vieläpä melko kallis. Täydentävänä laitteena kännykkä on siis ok, muttei korvaavana kuin marginaalitapauksissa. Soitinten suhteen käytettävyys on about sama laitteesta riippumatta. Shuffle päälle tai soittolista, kuka mistäkin tykkää, ja homma rokkaa. Äänenlaadussa ovat ihan samalla hehtaarilla. Mitään varsinaista järkisyytä minulla ei olekaan jääräpäisyyteni suhteen. Paitsi se, että lenkillä kannan huomattavasti mieluummin iPodia kuin iPhonea. Ja lisäksi haluan, että puhelimeni akussa on aina riittävästi latausta. Olen siis musiikin suurkuluttaja.

Hieman sivuun keskustelusta: mutta miksi tästä kamerasta käytetään nimitystä "monsteri"?
Nimitys taidettiin lanseerata kamerakeskusteluissa 808:n julkistuksen aikaan.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
No eivät. Kännykkä ei korvaa kameraa, koska sen käytettävyys tulee aina olemaan pokkaria heikompi. Jo pelkkä optinen zoom riittää torppaamaan kännykän tässä suhteessa.

Sen jälkeen kun itse hankin 808:n en ole kertaakaan kaivanut pari vuotta vanhaa powershottia esiin ja nyt en edes tiedä missä se on. Ei vain ole tarvetta, keskivertopokkarin optinen zoomikin on yleensä sen verran onneton että ei sellaisilla zoomilla otetuilla kuvilla ole juurikaan käyttöarvoa.

Käytettävyyden osalta kannattaa ehkä katsastaa tuota uutta pro-camera-sovellusta ja toisaalta eipä tuo nykyinenkään 808:n kuvaussofta mitenkään erityisen vaikea ole, samaa tasoa normaalin canon-logiikan kanssa.

Se onko huipputason kuvausominaisuuksille kysyntää vai ei on oma asiansa mutta on ihan turha selittää siitä että kännykkä ei korvaisi pokkareita koska se on jo tapahtunut. Olen todella ihmeissäni jos 5v päästä enää edes myydään pokkareita, käsittääkseni myyntimäärät ovat jo laskussa monella valmistajalla. Ei sikäli yllätä tuo loppukaneetti iphonesta, iPhone5S:n "hirviökameraa" odotellessa jonka jälkeen huippulaatuinen kamera puhelimessa on siis ihan must, ei kukaan enää kanna mukanaan pokkareita.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Taskumuro räpläili puhelinta ja yksi lause pisti silmään
"Tiedustelimme lisäksi teoreettista mahdollisuutta käyttää äänenvoimakkuusnäppäimiä zoomausnäppäiminä, mutta tähän saimme vastaukseksi, ettei Microsoft salli/mahdollista niiden käyttöä, ainakaan ilman erillistä poikkeuslupaa."

Ensituntumat: Nokia Lumia 1020 – TaskuMuro

Kun on biatch niin on biatch, muutenkin tuo armoton fokus jenkkimarkkinoille on vähän huolestuttavaa koska samalla menetetään jalansijaa ydinmarkkinoilla jos jenkkimarkkina ei lähde nousemaan. Tiedä sitten montako kvartaalia/vuotta vielä tuolla rapakon takana yritetään räpiköidä.

Kun Samppakin kai käytännössä on lopettanut Tizenin ja Badan niin nyt ollaan tilanteessa missä kaikki kännykkämaailman tulevat päätökset tehdään jenkeissä ja kun vielä operaattorit pääsevät iholle niin kohta sitä saadaankin varmaan maksaa erikseen "ekosysteemien välisestä yhteydenpidosta" datapaketteja hyödyntävissä sovelluksissa jne.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Kuvanlaatu on sivuseikka, koska alle kahteensataan saat pokkarin, jonka kuvanlaatu riittää kotikäytössä lähes mihin tahansa ja käytettävyys on kännykkään verrattuna täysin eri planeetalta.
Lienee makuasia mutta minusta pokkarien käytettävyys ei ole mitenkään erityisen hyviä (kokemusta Nikonin ja Sonyn kivan pinkeistä n.150 euron pokkareista).
En ymmärrä mikä se lisäarvo on miksi maksaisin 200 euroa matkapuhelimen päälle ja raijaisin matkoillani sekä puhelinta että tuota pokkaria.


Minulle kamera on yksi tärkeimmistä kriteereistä matkapuhelinta valittaessa. Matkustan paljon ja minulla on reissussa mukana ainoastaan matkapuhelin, ei kameraa. En omista järkkäriä enää. Omistin, mutta hylkäsin sen koska sen käyttävyys oli liian huono.

Onko Leonin pointti, että matkalle pitää ottaa mukaan kännykkä, pokkari ja järkkäri? Ja sitten kun pokkarilla saa sen täydellisen kuvan illallispöydästä vaimon synttäreiltä, niin ei tarvikkaan odottaa kuin pari viikkoa että sen voi uploadata sosiaaliseen mediaan. Tai tietty sen voi ladata hotellihuoneella läppäriin ja siitä sitten someen. Toki tämä edellyttää että pitää ottaa mukaan kännykkä, pokkari, järkkäri ja se läppäri. Hirveän käytännöllistä.

Itselläni muuten käytössä Huawei Ascend P1 puhelimena. Tarkoitus olisi mennä huomenna kaverin häihin tuon Huawein kanssa ja jo nyt hirvittää riittääkö sen pimeakuvaus ominaisuudet. Ai miksikö en ota pokkaria ja järkkäriä mukaan? Koska haluan että se kamera joka minulla on mukana menee puvun povitaskuun.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Onko Leonin pointti, että matkalle pitää ottaa mukaan kännykkä, pokkari ja järkkäri? Ja sitten kun pokkarilla saa sen täydellisen kuvan illallispöydästä vaimon synttäreiltä, niin ei tarvikkaan odottaa kuin pari viikkoa että sen voi uploadata sosiaaliseen mediaan. Tai tietty sen voi ladata hotellihuoneella läppäriin ja siitä sitten someen. Toki tämä edellyttää että pitää ottaa mukaan kännykkä, pokkari, järkkäri ja se läppäri. Hirveän käytännöllistä.
Pointtini on kristallinkirkas ja veitsenterävä. Tuo Nokian "keihäänkärki", 41 mp kamera, ei ole minusta riittävä killer feature, millä kaapataan markkinoita älypuhelinpuolella, eikä varsinkaan Nokian/Elopin hypen edellyttämällä laajuudella. Ihan kiva kuriositeetti, kieltämättä hyvä kuvanlaatu, mutta kun ostajia ei vaan tule tarpeeksi. Paska muotoilu on suurelta osin tuon kameran syytä. Typerän näköinen värkki, minkä huolisin korkeintaan ilmaiseksi. Työpuhelimeksi tuskin ottaisin, vaikka firma luurit maksaakin. Jos tekisivät tuon ihan puhtaasti kameraksi kameran muotoilulla ja käytettävyydellä, voisin kiinnostuakin. Sen lisäksi kuitenkin tarvitsen kännykän, joten missä pihvi?

Minua ei oikeastaan kiinnosta tippaakaan, mitä muut pakkaavat mukaansa. Ja vaikka teitäkään ei minun matkalaukkuni sisältö kiinnosta, kerron sen silti. Meidän dynamic duo pakkaa mukaansa 1-2 kameraa, matkasta riippuen. Ja melkein matkasta riippumatta Sonyn Nex on ns. paras huono, kun kameraa pakatessa valitaan. Optisen etsimen puute korvautuu hyvillä ominaisuuksilla ja pienellä koolla. Peilijärkkäri otetaan mukaan, jos molemmat haluavat kuvata samaan aikaan. Seuraavalle safarille lähtee kaksi peilijärkkäriä. Pokkari kulkee mukana lähinnä hiihtomatkoilla. Ajattelin kyllä ottaa sen mukaan jollekin patikallekin, kun joskus vaan väsyy roikottamaan pikkujärkkäriä. Puhelin on mukana, koska puhelin on oltava mukana. Kuvia sillä otetaan yleensä kaljatuopeista ja hulppeista ruoka-annoksista. Täydellistä kuvaa ruuasta ei muuten pokkarilla oteta. Salama tai kohina pilaavat kuvan auttamatta. Sitä en edelleenkään ymmärrä, minkä vitun takia sosiaalisen verkoston pitäisi saada online-raportointia meidän matkoistamme. Olen kasvanut ulos tuosta touhusta jo ennen sosiaalisen median syntyä. Läppärikin kulki ennen mukana, toimien kuvien varmuuskopiona ja pikaselaimena, kun päivän saalista purettiin, taustamusiikin säestyksellä. Nyt sitä tuouhua hoitaa tabletti. Edellisellä reissulla pakkasin mukaan gorillapodinkin. Sitä edellisellä reissulla kismitti, kun ei ollut jalustaa mukana iltakuvia varten. Super-käytännöllistä.

Ai niin, harrastan valokuvausta. Joko olen suututtanut kaikki seitsemän PureView-fania tällä palstalla?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos tekisivät tuon ihan puhtaasti kameraksi kameran muotoilulla ja käytettävyydellä, voisin kiinnostuakin. Sen lisäksi kuitenkin tarvitsen kännykän, joten missä pihvi?

En minä siltikään ymmärrä minkä takia tarvitset molemmat erikseen. Perustelusi on ilmeisesti siis se, että kamerakännyköissä on huonompi käyttöliittymä. Toki tämä on ihan validi peruste, mutta esimerkiksi itse mieluummin kannan mukanani yhtä laitetta kuin kahta. Huonompi käyttöliittymä on minulle pienempi paha kuin täydet taskut, sillä en käytännössä koskaan käytä mitään laukkuja vaan kannan tavarat taskuissa. Integraatio sosiaaliseen mediaan on plussa, mutta voisin elää ilmankin tätä. Suurin plussa kamerakännyköissä on juurikin se, että yksi laite riittää.

Eniveis. Makuasioita. Keskusteleminen olisi tylsää, jos kaikki olisivat samaa mieltä.

Toki siitä samaa mieltä, että tämä puhelin ei tule muuttamaan Nokian kurssia merkittävästi. Enpä nyt oikein keksi minkälainen innovaatio siihen vaadittaisiin. Vääjäämättä näyttää siltä, että Nokian kannattaisi keskittyä vain halvempien puhelimien markkinoille ja käyttää hyväksi logistista valta-asemaansa. Katteet eivät tässä ole niin merkittävät, mutta älypuhelinten kehitystyö, markkinointi yms. on varmaankin todella kallista.

Itselleni voisin kyllä 1020 ottaa, mutta muutama kuukausi sitten tuli duunin piikkiin hankittua iPhone 5, ja tämäkin on ihan toimiva. Kuvatkin ovat riittävän hyviä valoisassa ympäristössä. Hämärässä tällä ei kyllä kannata mitään kuvia edes yrittää ottaa.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Sitä en edelleenkään ymmärrä, minkä vitun takia sosiaalisen verkoston pitäisi saada online-raportointia meidän matkoistamme.
Koska se on nykyaikaa. Tapa kokea. Ennen konserteissa heiluteltiin sytköreitä, nyt mikään kokemus ei ole oikeasti koettu ennenkuin se on jaettu Facebookissa, Instagramissa tai Twitterissä.

Et voi väittää että valokuvien jakamista arvostavat olisivat "marginaaliporukkaa". Koko vitun sosiaalinen media perustuu kokemusten jakamiseen. Millä tuota kokemusta jaetaan muuta kuin laitteella joka pystyy tuota kokemusta tallentamaan? Kuvaa ja videota.

Ne kuvat mitä ihmiset pääosin ottavat ovat snapshotteja heidän elämästään. On oma porukka joka jakaa jotain "kastepisara-kaupungin-valot"-skeidaa Instagramissa, mutta nekin otetaan lähinnä kännykällä jossa ne filtterit laitetaan päälle.
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Onhan pokkarimyynti laskenut viime aikoina, ja vastaavasti älypuhelinmyynti kasvaa. Juurihan uutisoitiin kuinka Nikonilla jo mietitään seuraavaa siirtoa miten marginaaliin katoava pokkaribisnes korvataan. Massat, jotka eivät ymmärrä paljoakaan eri kuvausasetuksista tai valokuvauksesta ylipäätään, ostavat kännykän jolla pystyvät myös kuvaamaan. Ei massoilla ole käsitystä miksi kannattaisi ostaa pokkari kännykän sijaan, heitä kiinnostaa vain se saavatko räpsynsä otettua sillä välineellä joka on mukana. Toisaalta, en usko että massat myöskään ymmärtävät eroa S4:n, iPhone5:n ja 1020:n kameroiden välillä, joten aika pienen piirin iloksi Nokian julkistus jää.

Omalla kohdallani valokuvausvälineet on erikseen, enkä kännykällä kuvaisi vaikka 1020:n tasoinen kännykkäkamera olisikin taskussa. Järkkärillä ja eri laseilla pääsee luovuudessa ihan eri tasolle kuin kännykameralla, tai edes hyvällä pokkarilla. Enkä ole vielä nähnyt mitään ongelmaa siinäkään että matkassa on yleensä 5+kg kamerakalustoa. Ja tiedostan kyllä kuuluvani myös marginaaliporukkaan.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Itselleni voisin kyllä 1020 ottaa, mutta muutama kuukausi sitten tuli duunin piikkiin hankittua iPhone 5, ja tämäkin on ihan toimiva. Kuvatkin ovat riittävän hyviä valoisassa ympäristössä. Hämärässä tällä ei kyllä kannata mitään kuvia edes yrittää ottaa.
Tuossa se meikäläisen pointin jatkokin on. Mulla on iPhone 4 ja sen kamera riittää ihan hyvin räpsimiseen, varsinkin, kun laittaa HDR-moodiin. Tuolla pärjää jotenkuten sisälläkin kohtuullisessa valaistuksessa. Ja aika harvalla kameralla (+optiikalla!) saa julkaisukelpoista kuvaa hämärässä muutenkaan, joten sen faktan kanssa pitää vain elää eikä ottaa turhaa stressiä.

Jos minun jostain pitäisi luopua, luopuisin pokkarista ja hoitaisin ne kuvaustilanteet kännykällä. Minusta on kuitenkin huomattavasti mukavampi kuvata pokkarilla. Tavaran määrä ei ole mikään ongelma, koska minulla on joka tapauksessa aina reppu mukana noilla reissuilla, mistä puhuin. Siinä menee silloin Nexikin ihan samalla vaivalla pitkine putkineen. Lasketellessa Nex jää pois repusta, kun kameran pitää olla helposti saatavilla tarvittaessa. Ja silloin se pokkari on mukana takin taskussa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Et voi väittää että valokuvien jakamista arvostavat olisivat "marginaaliporukkaa". Koko vitun sosiaalinen media perustuu kokemusten jakamiseen. Millä tuota kokemusta jaetaan muuta kuin laitteella joka pystyy tuota kokemusta tallentamaan? Kuvaa ja videota.

Ne kuvat mitä ihmiset pääosin ottavat ovat snapshotteja heidän elämästään. On oma porukka joka jakaa jotain "kastepisara-kaupungin-valot"-skeidaa Instagramissa, mutta nekin otetaan lähinnä kännykällä jossa ne filtterit laitetaan päälle.
En väitäkään. Marginaaliporukka on tuo "41 mekapikkelsiä hei!", "tää korvaa järkkärin hei!". Tarvitaan vain yks laite hei!!! Mihinkään kuvaamaasi toimintaan ei tarvita Nokian monsterikameraa. Nokia yrittää kampittaa kännykällä järkkärin. Aika kornia.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Toisaalta, en usko että massat myöskään ymmärtävät eroa S4:n, iPhone5:n ja 1020:n kameroiden välillä, joten aika pienen piirin iloksi Nokian julkistus jää.

Hyvä puoli tosin on siinä jos kamera on kiistatta paras, parhaaseen aina verrataan ja massatkin alkavat nopeasti karsastaa ei-parasta. Tässähän yksi iphonen vetovoima oli viimeiset 5v, kun se brändättiin parhaaksi (riippumatta siis mitä asioita vertaili) niin kaikki tahtoivat sellaisen, vertailuissa puhuttiin aina iphoneista (siis kun verrattiin vaikkapa 200 euron hintaista vanhaa Noksua 600 euron iphoneen) jne.
En tiedä heijastuuko tuo lopulta myyntiin, mutta jos kerta "rautaspeksiparhaudellakin" voi nyt myydä puhelimia niin miksei kameraspeksiparhaudella.

Omalla kohdallani valokuvausvälineet on erikseen, enkä kännykällä kuvaisi vaikka 1020:n tasoinen kännykkäkamera olisikin taskussa.

Tuossa kyllä on se pieni ristiriita että koko 1020:n idea on se että se on aina taskussa. Se on varmaa että mitä paremmiksi kännykkäkamerat käyvät, sitä vähäisemmäksi isompien ja monimutkaisempien kameroitten käyttö jää. Pokkarit ovat ensimmäisenä ottamassa hittiä kun kännykät kilpailevat tasaveroisesti point&shoot-kameroitten kanssa, en usko että järkkärit ihan valtaisasti tästä muutoksesta kärsivät mutta toisaalta se kittilinssinen 400 euron perusjärkkäri ihan oikeasti alkaa olla hieman outdated esim. 808:iin tai 1020:een verrattuna. Se porukka jotka sitten ostavat lisää lasia on ihan oma marginaalinsa, mutta jos peruskäyttäjä ei pysty tuottamaan suurtakaan eroa kuvanlaadussa kittisetillä ja kännykällä, miten pitkään sitä järkkäriäkään jaksaa kantaa mukana.

3v päästä kuvaamiskulttuuri voi olla ihan erilaista, mutta se on jo varmaa että itse en varsinaista videokameraa koskaan ostaisi. Gopro toimii hyvin sukelluskamerana mutta 808:n video etenkin audiokaappauksen takia on enemmän kuin riittävä vaikkapa nyt perhetapahtumien dokumentointiin jne.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Ja kuinka moni naureskeli Vanjoelle aikoinaan... =P
 

Da-Capo

Jäsen
Leon on pukenut kyllä sanoiksi aika hyvin omatkin ajatukseni tästä Nokian sitkeästä kameraan keskittymisestä. Ei ole itselleni kyllä millään muotoa top-20 kriteerien joukossa, kun puhelimen hankintaa mietin. Noh aika näyttää, miten käy, mutta järjettömältä nyt vaikuttaa, jos halutaan suuret massat tavoittaa.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Leon on pukenut kyllä sanoiksi aika hyvin omatkin ajatukseni tästä Nokian sitkeästä kameraan keskittymisestä. Ei ole itselleni kyllä millään muotoa top-20 kriteerien joukossa, kun puhelimen hankintaa mietin. Noh aika näyttää, miten käy, mutta järjettömältä nyt vaikuttaa, jos halutaan suuret massat tavoittaa.

Kamerakännyköitä, kuten 1020, myydään yhteensä ehkä 5-10 miljoonaa kpl v. 2013. Paino on siis etuliitteellä kamera, eikä kännykkä.
 
Viimeksi muokattu:

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Tuossa kyllä on se pieni ristiriita että koko 1020:n idea on se että se on aina taskussa.
Omalla kohdallani ei ole ristiriitaa, koska kännykameran käyttö verrattuna omaan kamerakalustooni tarkoittaisi aina jonkinlaista kompromissia kuvaamisessa ihan poikkeuksellisia olosuhteita lukuunottamatta. Valokuvaamisessa en halua tehdä kompromisseja, siksi kuvaan vain kun kalusto on mukana. Esimerkiksi tänään usean tunnin kuvausreissulla 90% kuvista olisi vastaava kuva jäänyt ottamatta 1020:lla, ja niissä lopuissa kymmenessä prosentissa olisi joutunut tekemään laadullisia kompromisseja.
 

lihaani

Jäsen
Varmaan kaikki ne, jotka tietävät eron valokuvauksen ja kuvanlaadun välillä. Ja nauravat edelleen.

Aika ylimielistä huttua heität.

Minä olen harrastanut valokuvausta jo filmiaikakaudelta asti. Olen kymmeniä tunteja lätrännyt pimeissä kusenhajuisissa kopeissa kehittäen filmejä ja vedostaen kuvia.

Pari vuotta sitten ostin kelvollisen järkkärin (Canon EOS 7D) ja kolme kohtuullista lasia ja innostuin elvyttämään vanhaa harrastustani. Rohkenen sanoa, että Noksun 1020:n kuvanlaatu ei aivan hirveästi häviä EF 70-200L f:4:lle JPG:nä. RAW-kuvien informaatio ja sävyalue ovat toki omaa luokkaansa.

Minulle känny, jossa on halvan järkkärin kuvanlaatu, on edelleen katu- ja tilannekuvauksessa aivan ehdoton. Näissä kuvaustilanteissa järkkärillä kuvaava on itse huomion kohteena.

Vaikka kuvauskokemusta minulla on yli 30 vuotta niin en alkuunkaan osaa arvailla, miten tämä 1020:nen myy. Itse ostan tämän hilavitkuttimen ilman muuta.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Aika ylimielistä huttua heität.

Minä olen harrastanut valokuvausta jo filmiaikakaudelta asti. Olen kymmeniä tunteja lätrännyt pimeissä kusenhajuisissa kopeissa kehittäen filmejä ja vedostaen kuvia.

Pari vuotta sitten ostin kelvollisen järkkärin (Canon EOS 7D) ja kolme kohtuullista lasia ja innostuin elvyttämään vanhaa harrastustani. Rohkenen sanoa, että Noksun 1020:n kuvanlaatu ei aivan hirveästi häviä EF 70-200L f:4:lle JPG:nä. RAW-kuvien informaatio ja sävyalue ovat toki omaa luokkaansa.

Minulle känny, jossa on halvan järkkärin kuvanlaatu, on edelleen katu- ja tilannekuvauksessa aivan ehdoton. Näissä kuvaustilanteissa järkkärillä kuvaava on itse huomion kohteena.

Vaikka kuvauskokemusta minulla on yli 30 vuotta niin en alkuunkaan osaa arvailla, miten tämä 1020:nen myy. Itse ostan tämän hilavitkuttimen ilman muuta.
Minua ei kiinnosta pennin vertaa tuon kännykän kuvanlaatu tässä asiayhteydessä. Hyvä kuva on hyvä kuva, oli se otettu millä tahansa, vaikka tuolla 1020:llä. Kuvaaja tekee sen kuvan, ei kamera. Luulisi sinun tuolla kokemuksella ymmärtävän tämän hienonhienon eron. Vaikka 1020:stä myytäisiin 100 miljoonaa kappaletta, maailmaan ei tule sen ansiosta 100 miljoonaa uutta valokuvaajaa. Kuvat ovat varmaan teräviä, mutta sisältö ratkaisee edelleen.

Ja tuohon katu- ja tilannekuvaukseen pystyt ihan yhtälailla kääntyvänäyttöisellä kompaktilla tai pikkupokkarilla. Niissä on nykyään halvan järkkärin kuvanlaatu. Mutta niissä halvoissakin järkkäreissä on ergonomia, mihin 1020 ei ikinä kykene.

Vielä kerran: en ole ikinä missään tilanteessa väittänyt, etteikö PureView-kännyköiden kuvanlaatu olisi aika hyvää tasoa. Jos siis ihan pelkkää pikseliä viilataan.

Onko kukaan muuten itse kokeillut kuvata moisella värkillä urheilua tai vaikka juoksevia koiria? Pysyykö tarkennus mukana?
 

lihaani

Jäsen
Minua ei kiinnosta pennin vertaa tuon kännykän kuvanlaatu tässä asiayhteydessä. Hyvä kuva on hyvä kuva, oli se otettu millä tahansa, vaikka tuolla 1020:llä. Kuvaaja tekee sen kuvan, ei kamera. Luulisi sinun tuolla kokemuksella ymmärtävän tämän hienonhienon eron. Vaikka 1020:stä myytäisiin 100 miljoonaa kappaletta, maailmaan ei tule sen ansiosta 100 miljoonaa uutta valokuvaajaa. Kuvat ovat varmaan teräviä, mutta sisältö ratkaisee edelleen.

Ja tuohon katu- ja tilannekuvaukseen pystyt ihan yhtälailla kääntyvänäyttöisellä kompaktilla tai pikkupokkarilla. Niissä on nykyään halvan järkkärin kuvanlaatu. Mutta niissä halvoissakin järkkäreissä on ergonomia, mihin 1020 ei ikinä kykene.

Vielä kerran: en ole ikinä missään tilanteessa väittänyt, etteikö PureView-kännyköiden kuvanlaatu olisi aika hyvää tasoa. Jos siis ihan pelkkää pikseliä viilataan.

Onko kukaan muuten itse kokeillut kuvata moisella värkillä urheilua tai vaikka juoksevia koiria? Pysyykö tarkennus mukana?

Oletko ottanut kauheasti pokkarilla urheilukuvia? Tai kuvia lentävistä linnuista tai perhosista? Minulla lojuu jossain pari vuotta vanha Panasonicin zoompokkari. Kuvanlaatu on oikein hyvä, mutta ergonomia sitä samaa valikkohelvettiä kuin kännyköissä. Samoin laukaisuviive ja hidas tarkennus sylettivät.

Miksi ottaa normaaliin kaupunkioleiluun ylimääräistä pokkaria, kun kännykän kuvan laatu on jotain Leica X2:sta lukuun ottamatta parempi ja ergonomia yhtä paska.

Selvähän se, että Canonin ja Nikonin yläpään mallit ovat kymmenien vuosien ammattikuvaajien palautteesta hioutuneet "käden jatkeeksi". Pokkarit ja kännykät eivät pääse koskaan siihen. Kun ei ole tilaa parillekymmenelle mekaaniselle napille ja säätörullalle, joilla kuvaustilanteesa voidaan ilman valikoisssa sekoilua vaikuttaa miltei kaikkiin parametreihin.
 

lihaani

Jäsen
ps. En ota kantaa kenenkään kuvaustottumuksiin, mutta Windows 8 on aivan hyvä ja stabiili käyttis ja kun puhelimessa on hieno kamera, niin monet ovat tyytyväisiä kun ylimääräisestä rojusta pääsee esim. matkoilla eroon.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös