Mitä ihmettä sinä nyt mahdat tällä kvartaali-kapitalismilla tarkoittaa? Kannattamattomien tehtaiden sulkemista? Minun käsitykseni kvartaalitaloudesta on se ärsyttävä piirre että pörssiyhtiöissä neljä kertaa vuodessa vouhotetaan tulojen ja menojen kirjaamisen perään vaikka siitä ei ole mitään taloudellista hyötyä. Toki tämän termin voidaan ajatella kuvaavan myös lyhytnäköistä taloussuunnittelua ja ohjausta, sillä fiksuin seurantaväli olisi aina yksi taloussykli. Tämän kyseisen tehtaan kohdalla ei vain ole millään tavalla realistista olettaa että se olisi muuttunut edes pitkällä aikavälillä kannattavammaksi, puhumattakaan yhdestä tai muutamasta kvartaalista, joten siksi tässä yhteydessä puhuminen kvartaali-kapitalismista negatiivisessa mielessä on epätarkoituksenmukaista.
En totta puhuen tajunnut ottaneeni kantaa tähän Nokian toimeen. Stora Ensoa olen arvostellut lähinnä sillä oletuksella, että kysymys on kannattavan tehtaan sulkemisesta, mikä käsitys kyllä perustuu vain mediaan eli voi olla täysin väärä. (Tai, no, muistaakseni olen oikeastaan sanonut, että Stora Enson johto toimii omalta kannaltaan rationaalisesti, mutta että tämä sinänsä rationaalinen toiminta voi olla ristiriidassa yhteiskunnan kokonaisedun kannalta.) Vaikea toki sinänsä pitää erityisen radikaalina käsitystä, että kvartaali-perusteinen reagointi ja päätöksenteko on monissa olennaisissa kysymyksissä aivan liian lyhytjänteistä eikä siksi olisi ollenkaan ongelmatonta, että kopioitaisiin näitä tämän kapitalismin muodon toimintatapoja laajamittaisesti muillekin toiminnan sektoreille. Luulisi suorastaan todistustaakan olevan niillä, jotka tämänkaltaista kopioimista kannattavat.