Marko Ahtisaari kertoo Tietoviikossa iPhonen antiikkisesta käytettävyydestä
Juuri tällaista amerikkalaistyylistä markkinointia Nokia on tarvinnut jo pitkään. Sen sijaan että keskityttäisiin pelkästään omien tuotteiden vahvuuksiin, mainitaan myös kilpailevien tuotteiden heikkouksia. Näinhän mm. Apple on tehnyt jo pitkään omissa tuotejulkistustilaisuuksissaan.
Ahtisaaren haastattelu tottakai kirvoitti kommentteja mm. Applen fanipojilta, mutta Ahtisaari puhuu totta. Ja nyt kun Nokialla on todellinen tuote eikä mitään ns. vaporwarea, on sopiva hetki antaa kyytiä kilpailevan firman tuotteelle.
Jos tarkastellaan Nokian markkinointia muutaman viime vuoden ajalta, jolloin Android ja iPhone ovat jyränneet, Symbianin maine meni täysin maanrakoon mm. siitä syystä että Nokia oli omassa markkinoinnissaan täysin passiivinen. Nokia vain otti iskuja vastaan, sen sijaan että olisi yrittänyt itse iskeä lainkaan takaisin.
Erityisesti jenkkimarkkinoilla tuollainen passiivinen taktiikka ei vain toimi. Toki Symbian oli varsin huono käytettävyydeltään, eikä Vanjoen halu Symbianissa pysymiseen olisi enää auttanut kun kyseisen käyttiksen maine oli täysin mennyttä, vaikka päivitysten myötä käytettävyyttä onkin saatu paremmaksi.
Nokian sisällä Symbianiin tuhlattiin uskomattoman paljon resursseja. Samaan aikaan muut kuin Symbian-yksiköt kamppailivat rajallisten resurssien kanssa, mutta Nokian johtajisto tunki Symbianin kehitykseen uskomattomat määrät rahaa. Saatuihin tuloksiin verrattuna tuo rahan dumppaaminen Symbianiin oli iso virhe.
Tuo Symbianin pöhöttyneisyys tuli lopulta ilmi mm. siinä, että aikataulut eivät pitäneet eikä porukka ottanut hommaa tarpeeksi tosissaan. Kun firman johto antaa kaikki määrärahat mitä pyydetään, homma levisi lopulta reisille.
Esimerkki huonosta yrityskulttuurista Symbian-yksikön sisällä on N8:n päivitys jossa luvattiin mm. parempi selain. Alunperin sen piti tulla joulukuussa 2010 eli 3 kk puhelimen myyntiintulon jälkeen, lopulta Anna-päivitys julkaistiin yli puoli vuotta myöhemmin.
Juuri tällaista amerikkalaistyylistä markkinointia Nokia on tarvinnut jo pitkään. Sen sijaan että keskityttäisiin pelkästään omien tuotteiden vahvuuksiin, mainitaan myös kilpailevien tuotteiden heikkouksia. Näinhän mm. Apple on tehnyt jo pitkään omissa tuotejulkistustilaisuuksissaan.
Ahtisaaren haastattelu tottakai kirvoitti kommentteja mm. Applen fanipojilta, mutta Ahtisaari puhuu totta. Ja nyt kun Nokialla on todellinen tuote eikä mitään ns. vaporwarea, on sopiva hetki antaa kyytiä kilpailevan firman tuotteelle.
Jos tarkastellaan Nokian markkinointia muutaman viime vuoden ajalta, jolloin Android ja iPhone ovat jyränneet, Symbianin maine meni täysin maanrakoon mm. siitä syystä että Nokia oli omassa markkinoinnissaan täysin passiivinen. Nokia vain otti iskuja vastaan, sen sijaan että olisi yrittänyt itse iskeä lainkaan takaisin.
Erityisesti jenkkimarkkinoilla tuollainen passiivinen taktiikka ei vain toimi. Toki Symbian oli varsin huono käytettävyydeltään, eikä Vanjoen halu Symbianissa pysymiseen olisi enää auttanut kun kyseisen käyttiksen maine oli täysin mennyttä, vaikka päivitysten myötä käytettävyyttä onkin saatu paremmaksi.
Näin varmaan Symbianin parissa työskennelleiden mielestä. Samaan aikaan tosimaailmassa Symbian esittäytyi kuluttajille - siis niille, jotka oikeasti päättävät onko tuote menestys vai ei - hitaana, epävakaana, epäkäytettävänä, epäloogisena ja rumana.
...
Vanjoen pihalla olosta kertoo se, että mies uskoi yhä Symbianiin lähtönsä kynnyksellä. Silloin olisi pitänyt jo hälytyskellojen soida - olisi oikeastaan pitänyt soida jo paria vuotta aiemmin - mutta kun näin ei käynyt, ollaan tässä.
Nokian sisällä Symbianiin tuhlattiin uskomattoman paljon resursseja. Samaan aikaan muut kuin Symbian-yksiköt kamppailivat rajallisten resurssien kanssa, mutta Nokian johtajisto tunki Symbianin kehitykseen uskomattomat määrät rahaa. Saatuihin tuloksiin verrattuna tuo rahan dumppaaminen Symbianiin oli iso virhe.
Tuo Symbianin pöhöttyneisyys tuli lopulta ilmi mm. siinä, että aikataulut eivät pitäneet eikä porukka ottanut hommaa tarpeeksi tosissaan. Kun firman johto antaa kaikki määrärahat mitä pyydetään, homma levisi lopulta reisille.
Esimerkki huonosta yrityskulttuurista Symbian-yksikön sisällä on N8:n päivitys jossa luvattiin mm. parempi selain. Alunperin sen piti tulla joulukuussa 2010 eli 3 kk puhelimen myyntiintulon jälkeen, lopulta Anna-päivitys julkaistiin yli puoli vuotta myöhemmin.