Nightwish

  • 824 316
  • 3 714

Taito-Ojanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Kärpät
Kaivanto kirjoitti:
En väheksy Holopaisen sävellyksiä. Pidän niitä sujuvina, mutta melko tavallisina. Ts. ne eivät sinänsä uudista metalli-ilmaisua juurikaan eivätkä ole poikkeuksellisen tarttuvia tai muuten erottuvia genressään. Tusinatavaraa. Kuitenkaan menestyksen kannalta musiikki ei saakaan olla liian omituista.

Kirjoituksesi oli kokonaisuudessaan mielestäni varsin onnistunut. Täällä on moneen kertaan toitotettu Turusen keskinkertaisuutta laulajana ja sitä, että hän ei erotu tuhansista muista, mutta minusta sama pätee aivan yhtä lailla Nightwishin musiikkiin. Siinä ei ole mitään uutta, mitään omaperäistä, mitään, mikä sen erottaisi miljoonista muista, sillä Holopaisen tasoisia säveltäjiä on maailma täynnään. Toisin oli bändin alkutaipaleella, jolloin bändistä löytyi yksi piirre, joka erotti sen muista, ja se oli juuri tuo siihen aikaan erikoinen laulutyyli. Jos puhutaan siitä, millä avuilla bändi lyö läpi, niiin massasta erottuminen on siinä leikissä erittäin tärkeää.

Mulla ei ole mielipidettä siitä, kuka tässä tilanteessa on oikeassa, miten rahat olisi pitänyt jakaa, oliko ratkaisu tyylikäs yms., sillä oikeasti olen seurannut bändiä vain sen alkutaipaleelta Oceanborniin asti, ja sen jälkeen kiinnostus lopahti musiikin tylsyyden takia. Mutta kun Nightwish kaveripiirissäkin alkoi aikoinaan levitä, kaikki puhuivat juuri siitä kekseliäästä laulutyylistä ja siitä, miten mahtava laulaja Tarja on (on sitten tai ei). Tämä koski sekä ulkomaalaisia että suomalaisia kavereita. En tietenkään väitä, että tämä nyt todistaa oman väitteeni oikeaksi, mutta kai se nyt jotain kertoo. Ja nyt puhutaan ajoista, kun itsekin olin yhteen livekuntoa tarkistamassa savonlinnalaisessa tanssipaikassa.

Ketjussa on moneen kertaan mainittu myös halventavaan sävyyn ns. Tarja-fanit, jotka ilmeisesti mielletään nuoriksi tytöiksi, ja samalla on sanottu, että ehkä bändi tällaisia faneja nyt sitten menettää. Jos kuitenkin taas puhutaan läpilyömisestä, näitä faneja on siihen myös tarvittu, koska ilman suurta levymyyntiä läpilyöntiä ei olisi ylipäänsä tapahtunut.

En minä silti väitä, etteikö Nightwish voisi menestyä ilman Turusta, eikä minulla ole mitään tarkoitusta rakentaa minkäänlaista sädekehää jonkun Turusen ylle. On itse asiassa aika todennäköistä, että bändi on saavuttanut jo sellaisen statuksen, että menestyminen on hyvinkin todennäköistä uuden vokalistin avulla. Minusta vain tuntuu, että Holopaisen ympärille on jostain kumman syystä saatu nostettua jokin mestarisäveltäjän sädekehä, vaikka hän on omalla tontillaan yleisessä vertailussa aivan yhtä keskinkertainen kuin Turunen omallaan. Ymmärrän kyllä, että bändin sisäisessä vertailussa asia on toisin, koska Holopaisen bändistä on ensisijaisesti kyse, joten hän on tärkeämpi Nightwishille. Jotain kuitenkin kertoo sekin, että yhtyeeseen ollaan etsimässä nimenomaan uutta naisvokalistia. Jos se musiikki on kerta se, mikä on kaikkein tärkeintä, eihän laulajan sukupuolella pitäisi olla mitään väliä, mutta Nightwish on lyönyt itsensä jo tiettyyn formaattiin, eikä siitä poikkea. Enkä moiti bändiä siitä. Sitäpaitsi bändi, jossa soittaa Marco Hietala, ei voi olla läpeensä huono, ei sitten millään!

Spekulointiahan tämäkin viesti vain on, sillä eihän meistä kukaan varmasti voi sanoa, olisiko Nightwish niin menestynyt ilman tuota naislaulajaformaattiaan. Minä olen sitä mieltä, että ei, toiset näköjään toista mieltä.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
masaman kirjoitti:
Oisko Tarjalla pieni kasvun paikka ihmisenä? "minä ja Marcello...." Kyllä rakastaa saa, mutta ei tartte tyhmä olla. Ensinnäkin kaikki asiat omiin käsiin, nyt ja heti. Jos mietitään asioita, niin managerin pitäisi ilman muuta olla ns. ulkopuolinen, jolla olisi pää kunnossa asioiden hoidossa. Koska totta kai aviomiehestä tuntuu, että muija on paras kaikessa ja vaatii sellaista kohteluakin. Joskus on hyvä tiputtaa pikkasen maan pinnalle, varsinkin kun ei ole Metallica kyseessä:D (jossa kylläkin on lauottu suorat sanat aika useastikin, tiemmä)

On varmasti aika harvinainen tilanne, että bändin yhdellä jäsenellä on oma manageri. Tämä viittaa kyllä siihen suuntaan, että Tarja pitää itseään nimenomaan itsenäisenä artistina, joka on vaan keikalla näiden jätkien kanssa.

Se että manageri on oma aviopuoliso on minunkin mielestäni erittäin harkitsematonta ja tuo aivan liikaa tunnetta liikeasioihin, jotka pitäisi nimenomaan hoitaa kylmän järjen avulla. Managerin ja manageroitavan henkilökohtainen suhde tuo juuri tuollaista liiallista luottoa omaan erinomaisuuteen, koska toinen kehuu ja ylistää. Tähän ei välttämättä edes liity ahneutta, vaan se on varsin normaalia parisuhteessa ja varsinkin sen alussa.

Tämä koko soppa muistuttaa myös siitä, että kaveripiirit monesti hajoavat silloin, kun ruvetaan elämään parisuhteessa/avioliitossa. Jostain syystä tämä on tyypillistä juuri naisille, jotka eivät jostain syystä tajua koko asiaa, kun ovat korviaan myöten rakastuneita ja haluavat olla vain oman kullan kanssa päivin ja öin. Tähän viittaa selkeästi tuo Tarjan halu tehdä kaikki Marcellon kanssa ja jättää vanhat kaverit elämässään toiselle sijalle tai kokonaan taka-alalle. Monta kertaa olen nähnyt naisia, jotka itkevät vanhojen kavereidensa perään, kun se ihana kulta onkin osoittaunut joksikin muuksi tai parisuhde ei olekaan toiminut halutulla tavalla.

Heavybändissä Tarja ei ole koskaan voinut olla nainen, vaan hänen on täytynyt olla hyvä jätkä. Tarja yritti olla nainen, mutta seuraukset ovat kaikkien nähtävillä. Itse työskentelen IT-alalla ja tällä miesvaltaisella alalla on nähtävissä sama trendi, jossa naiset ovat hyviä jätkiä, heittävät rivoa läppää ja ovat muutenkin kaukana naisellisesta, vaikka ulkoiset avut olisivatkin kunnossa.

Tarjan on tosiaan nyt parempi yrittää soolouralla, mutta toivottavasti hän ei jossain vaiheessa huomaa, että tuli tehtyä liian suuria uhrauksia tämän miehen takia. Pelolla odotan sitä hetkeä, jolloin he vakuuttavat rakkauttaan kaikkien naistenlehtien palstoilla, sillä sen varmempaa signaalia tulevalle erolle ei ole olemassa.
 

Kiwwo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Taito-Ojanen kirjoitti:
Minusta vain tuntuu, että Holopaisen ympärille on jostain kumman syystä saatu nostettua jokin mestarisäveltäjän sädekehä, vaikka hän on omalla tontillaan yleisessä vertailussa aivan yhtä keskinkertainen kuin Turunen omallaan.

Vai vielä Tuomas Holopainen keskinkertainen säveltäjä. Minusta juuri Holopaisen sävellystyö on juuri se joka on erottanut Nightwishin muista vastaavista bändeistä, ja juuri se on tuonut Nightwishille suurempaa menestystä. Toki naislaujalla on tässä ollut myös suuri merkitys, mutta oma mielipiteeni on se että Nightwish olisi yhtä menestynyt vaikka Tarja Turusen tilalla olisi ollut joku muu naislaulaja. Siitä syystä uskon että bändilla on aivan yhtähyvät ellei paremmatkin mahdollisuudet jatkaa maailmanvalloitusta uudella naisvokalistilla.

Ja tosiaan oma käsitykseni on useita foorumejani luettua että suurin osa näistä Tarja faneista joiden mielestä Nightwish = Tarja ovat jotain ala-aste ikäisiä. Samoiten tuntuu että mitä vähemmän porukka tietää bändistä nimeltä Nightwish, sitä enemmän se on personoitunut pelkästään ex-laulaja Tarja Turuseen. Suurin osa todellisista faneista tulee ostamaan uusia albumeja laulajanvaihdoksesta huolimatta mikäli musiikki muuten on edelleen hyvää.

Ja toisealta ei pidä unohtaa että bändissä on myös basistina yksi suomen kovimmista rokkihemmoista.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
MS kirjoitti:
Eli et pystynyt mitenkään perustelemaan väitettäsi, kun et vastannut kysymykseeni vaan aloit puhumaan jostain ihan muusta.
Vastataan nyt sitten vielä tähänkin, eli perustan väitteeni Turusen lahjakkuuden puutteesta vaikka tähän:
Axa Sorjanen/Helsingin Sanomat kirjoitti:
Kun kukaan muu ei ole uskaltanut sanoa sitä, on pakko lausua ääneen se, mille klassisissa piireissä on jo pitkään naureskeltu: Tarja Turunen on aika köpöinen sopraano. Näyttävä ja maksimitehoilla melskaava tehopuhkunta rockibändin keulilla kyllä hoituu, mutta matka vakavasti otettavaksi klasaripuolen sopraanoksi ei ole edes alussa.

Turusen tulevaisuus on heikommissa kantimissa. Uransa alussa oleva tusinasopraano managerina kokemattoman miehensä kanssa ei välttämättä ole kovin vahva paketti. Kun miljoonia levyjä myyneen Nightwishin loiste ei enää valaise, pitäisi pärjätä omillaan laulajana.

Siinä leikissä Tarjan asema ei ole kovin hyvä. ‘Hyvä jos Suomen 20 tai 30 parhaan sopraanon listalle pääsee’, kommentoi tuttu klassisen puolen soittaja- itse täystyöllistetty ja tunnustettu kansainvälinen huippu.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Kiwwo kirjoitti:
Ja toisealta ei pidä unohtaa että bändissä on myös basistina yksi suomen kovimmista rokkihemmoista.

Kyseinen basisti on myös aivan saatanan kova laulaja, joten miehistä mörinää kuullaan varmasti jatkossakin.

Gellner kirjoitti:
En ihan ymmärrä miksi Turusen olisi pitänyt käydä treenaamassa ennen nauhoituksia bändin kanssa. Biisit hän varmasti osasi, mutta miksi treenata bändi kanssa, sillä tuskinpa noita biisejä livenä studiossa nauhoitetaan? Eikös yleensä tapana ole, että rummut nauhoitetaan erikseen, kitara erikseen, basso, laulu jne erikseen? Vai tekeekö Nightwish levynsä livenä, kaikki soittimet ja laulu samanaikaisesti? Siinä tapauksessa olisi tietty pitänyt treenata bändin kanssa.

No tuohan nyt on aivan sama kuin sanoisi, että miksi joku jääkiekkoilija ei käy harjoituksissa ollenkaan, kun pärjää peleissä ilmankin. Se tuo aivan vitun huonon fiiliksen muuhun porukkaan. Aivan käsittämätön kommentti.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Gellner kirjoitti:
Siis onko tosiaan niin, että Turunen ei ole ollenkaan treenannut bändin kanssa? Ja silti laulu ja soitanta skulaa niin hyvin yhteen. No, mutta Turusen lahjakkuudenhan se todistaa.


Jos Turunen olisi suostunut harjoittelemaan biisejä yhdessä bändin kanssa, bändi olisi saattanut onnistua korjaamaan hänen surkeaa englannin ääntämistään pitkässä juoksussa. Varsinkin kun ei ole kellekään ylivoimaista opetella ääntämään oikein muutamia biisejä vuodessa, joissa ei kuitenkaan ole mitään hirvittävän paljon tekstiä.
 

Taito-Ojanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Kärpät
Kiwwo kirjoitti:
Vai vielä Tuomas Holopainen keskinkertainen säveltäjä. Minusta juuri Holopaisen sävellystyö on juuri se joka on erottanut Nightwishin muista vastaavista bändeistä, ja juuri se on tuonut Nightwishille suurempaa menestystä. Toki naislaujalla on tässä ollut myös suuri merkitys, mutta oma mielipiteeni on se että Nightwish olisi yhtä menestynyt vaikka Tarja Turusen tilalla olisi ollut joku muu naislaulaja.

Ole vaan vapaasti eri mieltä, mutta minun mielestäni Holopaisen muusiikki on tusinatavaraa, eikä siitä sen kummempaa. Sen sijaan haluaisin sinulta kuulla perustelut sille, miksi Nightwishillä pitää nimenomaan olla naislaulaja, jos kerta se sävellystyö on se ratkaisevin tekijä? Eikö mies pysty laulamaan Nightwishin musiikkia? Itse asiassa jos Hietala ottaisi laulamisen vastuulleen, bändi voisi alkaa taas kiinnostaa. Tarot on tuhat kertaa parempi bändi kuin Nightwish.

Kiwwo kirjoitti:
Ja tosiaan oma käsitykseni on useita foorumejani luettua että suurin osa näistä Tarja faneista joiden mielestä Nightwish = Tarja ovat jotain ala-aste ikäisiä. Samoiten tuntuu että mitä vähemmän porukka tietää bändistä nimeltä Nightwish, sitä enemmän se on personoitunut pelkästään ex-laulaja Tarja Turuseen. Suurin osa todellisista faneista tulee ostamaan uusia albumeja laulajanvaihdoksesta huolimatta mikäli musiikki muuten on edelleen hyvää.

No nythän se sitten nähdään, moniko bändin faneista oli itse asiassa Tarja-faneja. Mitä jos ne hyvät levymyyntilukemat perustuivatkin pitkälti siihen? En kyllä itsekään täysin usko siihen, mutta katsotaan. Mullahan olisi täydet mahdollisuudet olla ns. true-fani, kun aivan alussa meininkiä seurasin, mutta kun en vaan ole. Tarja-fani vielä vähemmän.
 

Myle#50

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manitoba Moose, Pökö ja Lellu
Turhaa hommaa väitellä jostain sävellystaidoista, kun se on kuitenkin kuuntelijasta kiinni. Minun mielestäni Daniel Gildenlöw (Pain Of Salvation)on maailman paras biisintekijä ja musiikillinen nero, kun kaverini mielestä biisit ovat täyttä kuraa. Ei säveltäminen ole mitään kilpaurheilua, vaan taidetta. Aihe menee kyllä jo ihan ohi, mutta menkööt.

Myös spekulointi siitä on turhaa, että kuinka suureksi olisi Nightwish päässyt "tavallisella" mieslaululla, sitä ei kukaan saa ikinä tietää. Ehkä parituhatta myyväksi pikkubändiksi? samanlaiseksi megabändiksi kuin nyt? Sonata Arctican kokoiseksi, kokoajan isommaksi nousevan bändin kaltaiseksi?
 
Viimeksi muokattu:

MS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Et-Po 72, EuPa, Veitsiluodon Vastus,Hoopi Hänninen
Taito-Ojanen kirjoitti:
Sen sijaan haluaisin sinulta kuulla perustelut sille, miksi Nightwishillä pitää nimenomaan olla naislaulaja, jos kerta se sävellystyö on se ratkaisevin tekijä? Eikö mies pysty laulamaan Nightwishin musiikkia?
Sinun mielestäsi siis Figaron morsiammen tai Kreivitär Almavivan roolin oopperassa Figaron häät voisi laulaa yhtä hyvin myös mies? Minun mielestäni ei. Nightwishin musiikki on sävelletty Tarja Turusen tapaiselle laulajalle ja koko homma pohjautuu tietyn tyyliseen naislauluun.
 

Taito-Ojanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Kärpät
Myle#50 kirjoitti:
Turhaa hommaa väitellä jostain sävellystaidoista, kun se on kuitenkin kuuntelijasta kiinni. Minun mielestäni Daniel Gildenlöw (Pain Of Salvation)on maailman paras biisintekijä ja musiikillinen nero, kun kaverini mielestä biisit ovat täyttä kuraa.

Myös spekulointi siitä on turhaa, että kuinka suureksi olisi Nightwish päässyt "tavallisella" mieslaululla, sitä ei kukaan saa ikinä tietää.

No näinhän se periaatteessa on, mutta sekin, onko asiasta väittely turhaa, on mielipidekysymys... Samoin se, onko Turunen hyvä laulaja vai ei. Miksi laulajan kohdalla teknisyys tai ääntäminen on nyt yht'kkiä niin tärkeää? Teknisestä taidostako rockissa onkin nyt sitten kysymys? Ja pidän ristiriitaisena väitettä siitä, että Nightwishin tärkein ominaisuus on sävellykset, jos bändissä PITÄÄ olla naislaulaja. Nämä kommentit eivät olleet sitten suoraan nimimerkille Myle#50.

Menit mokoma mainitsemaan vielä tuon Gildenlöwin! Itse olen nimittäin sitä mieltä, että koko musiikin historia on tarvittu vain sen vuoksi, että joskus se johtaisi pisteeseen, josta syntyy bändi nimeltään Pain of Salvation. Se on musiikkievoluution kulminaatiopiste, jonka kirkkaimpana tähtenä loistaa herra Gildenlöw. Moni ei ole kanssani samaa mieltä, ja se on ihan ok, koska näkemykseni on täysin subjektiivinen.

No, eiköhän tämä metatarinointi taas riitä vähäksi aikaa, mutta kyllä elämään turhuuttakin pitää saada mahtumaan, ja olkoon tämä omalta osaltani sitä.

EDIT. Yllä esitettiin perusteluja, ja hyväksyn ne osittain. Mainitut esimerkit voi laulaa mies, jos ne sovitetaan sopivalle äänialalle. Melodia ei silloin periaatteessa muutu, mutta vaikutus tietysti, joten siinä mielessä olet oikeassa.
 
Viimeksi muokattu:

Cube

Jäsen
MS kirjoitti:
Niin tai mitä järkeä on yleensä tähdätä Amerikan markkinoille. Nightwishin muusiiki on liian monimutkaista amerikkalaisille MTV nuorille. Nightwish ei nykyisellä tyylillään tule koskaan menestymään Amerikassa. Montreal ja Quebec ovat ainoat kaupungit Pohjois-Amerikassa, jossa Nightwishilla olisi mahdollisuudet menestyä. Jostain syystä noissa kaupungeissa uppoaa eurooppalainen raskaampi musiikki.
Nyt kaivattaisiin sinulta puolestaan jonkinlaisia perusteluja, koska ainakin minun korviini tämä kuulostaa kovasti siltä itseltään. Kerro nyt edes, että mikä siinä Nightwishin musiikissa on niin monimutkaista? Näin alkuun. Jos kiinnostusta löytyy, voit myös perustella esimerkiksi The Mars Voltan kakkosalbumin sijan neljä USA:n albumilistalta. On nimittäin mielestäni hitusen monimutkaisempaa tavaraa kuin joku "I Wish I had an Angel".

En muuten tiennytkään, että musiikki on joku helvetin älykkyystesti.
 

MS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Et-Po 72, EuPa, Veitsiluodon Vastus,Hoopi Hänninen
Cube kirjoitti:
Nyt kaivattaisiin sinulta puolestaan jonkinlaisia perusteluja, koska ainakin minun korviini tämä kuulostaa kovasti siltä itseltään. Kerro nyt edes, että mikä siinä Nightwishin musiikissa on niin monimutkaista? Näin alkuun. Jos kiinnostusta löytyy, voit myös perustella esimerkiksi The Mars Voltan kakkosalbumin sijan neljä USA:n albumilistalta. On nimittäin mielestäni hitusen monimutkaisempaa tavaraa kuin joku "I Wish I had an Angel".
Minä tarkoitin monimutkaisuudella sitä, että Nightwish musiikki ei ole siinä samassa muotissa missä on suuri amerikkalaisista yhtyeistä. Eron huomaa hyvin, kun vertaa Evanescencen ja Nightwishin viimeisimpiä levyjä. The Siren kappale Nightwishin Oncelta on hyvä esimerkki monimutkaisuudesta. Koko kappale sooloineen kuulostaa niin erilaiselta verrattuna valtavirran amerikalaiseen raskaaseen musiikkiin. Se Slikpnot ja muu muusiikki mitä Clear Channelin rock-asemat Amerikassa tuuppaavat eetteriin on niin erilaista verattuna Nightwishin musiikkiin. Koko musiikki kulttuuri Euroopan ja Amerikan välillä on niin erilainen nykyään. Amerikassa musiikki pitää olla tietyssä muotissa nykyään ennenkuin se menee läpi. Nightwishin musiikin lähtökohdat sooloineen ovat niin erilaisia verttuna siihen raskaaseen musiikkiin mikä on paljon esillä Amerikassa.
 

Cube

Jäsen
MS kirjoitti:
Minä tarkoitin monimutkaisuudella sitä, että Nightwish musiikki ei ole siinä samassa muotissa missä on suuri amerikkalaisista yhtyeistä. Eron huomaa hyvin, kun vertaa Evanescencen ja Nightwishin viimeisimpiä levyjä. The Siren kappale Nightwishin Oncelta on hyvä esimerkki monimutkaisuudesta. Koko kappale sooloineen kuulostaa niin erilaiselta verrattuna valtavirran amerikalaiseen raskaaseen musiikkiin. Se Slikpnot ja muu muusiikki mitä Clear Channelin rock-asemat Amerikassa tuuppaavat eetteriin on niin erilaista verattuna Nightwishin musiikkiin. Koko musiikki kulttuuri Euroopan ja Amerikan välillä on niin erilainen nykyään. Amerikassa musiikki pitää olla tietyssä muotissa nykyään ennenkuin se menee läpi. Nightwishin musiikin lähtökohdat sooloineen ovat niin erilaisia verttuna siihen raskaaseen musiikkiin mikä on paljon esillä Amerikassa.
Eikö silloin olisi yksinkertaisesti järkevämpää puhua siitä, että Nightwishin musiikki on erilaista kuin se mihin Yhdysvalloissa on totuttu? Mikään monimutkaisuuskysymys tämä ei mielestäni missään nimessä ole, siitä esimerkkinä vaikka edellä mainittu The Mars Volta tai Lateralusillaan Billboardin kärkeen kiilannut Tool. Sinä saat asian kuulostamaan siltä kuin Nightwish olisi jotain korkeakulttuuria ja liian sofistikoitunut bändi tyhmien amerikkalaisten redneckien ymmärrettäväksi.
 

Pantse67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues, Detroit Red Wings, ManU, UFC
Taito-Ojanen kirjoitti:
Itse asiassa jos Hietala ottaisi laulamisen vastuulleen, bändi voisi alkaa taas kiinnostaa. Tarot on tuhat kertaa parempi bändi kuin Nightwish.

Mullahan olisi täydet mahdollisuudet olla ns. true-fani, kun aivan alussa meininkiä seurasin, mutta kun en vaan ole. Tarja-fani vielä vähemmän.

Täysin samaa mieltä. Hietala on kunkku! En ole pitänyt Tarja Turusen kiekumisesta pätkääkää. En ole pystynyt edes kokonaista biisiä kuuntelemaan vaikka yritys on ollut kova. Tästä syystä en pysty sanomaan, ovatko biisit hyviä vai huonoja, mutta ainakin ne ovat ärsyttäviä Turusen suusta ulkoistettuina.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Nyt olisi kerrankin Holopaisella mahdollisuus näyttää koko Heavymaailmalle taitonsa säveltäjänä ja unohtaa naislaulajavaihtoehto kokonaan Nightwishistä. Hietala tai joku muu hyvä mieslaulaja lead-vocalseihin ja biisit sen mukaisiksi, niin ainakin meikäläinen olisi hemmetin kiinnostunut bändistä. Turha taitaa kuitenkin olla toivo.
 

Mortal

Jäsen
Suosikkijoukkue
ILVES
Huhujen mukaan Nightwishin uusi laulaja on Liv Kristine - osaako joku sanoa minkälaisesta naisesta on kyse ?

Ulkonäöltään ainakin melko Turusmainen.
 

MS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Et-Po 72, EuPa, Veitsiluodon Vastus,Hoopi Hänninen
Näkkäri kirjoitti:
Nyt olisi kerrankin Holopaisella mahdollisuus näyttää koko Heavymaailmalle taitonsa säveltäjänä ja unohtaa naislaulajavaihtoehto kokonaan Nightwishistä. Hietala tai joku muu hyvä mieslaulaja lead-vocalseihin ja biisit sen mukaisiksi, niin ainakin meikäläinen olisi hemmetin kiinnostunut bändistä. Turha taitaa kuitenkin olla toivo.
Nightwishin musiikki tulee aina perustumaan tietyn tyyppiseen naislauluun niinkuin se on alunperinkin ollut. Jos ei se miellytä niin kannattaa kuunnella muunlaista musiikkia. Ei Nightwishin musiikissa tulla suuria muutoksia näkemään. Nightwishin musiiikki kehittyy luonnollisesti eteenpäin, mutta tietyt samat elementit siinä tulee aina olemaan.
 

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
Kaivanto kirjoitti:
Okei... Tuossa laatikossa kyllä pölyttyy C-kaseteilla Nattvindens Gråtia ja Darkwoods My Betrothedia ja onhan sitä myös aikanaan tullut todistettua tuiki tuntemattoman Nightwishin konserttia noin viiden ihmisen kanssa, joten kaada ittelles vaan.

Jos puolustaa jotain niin hölmöä väitettä, kuin että bändin pojat ovat päässeet mihin ovat päässet Turusen siivellä, on aivan turha vetää hernettä nenään kirjoituksestani. Kontekstiin sijoittamishöpinät voi myös jättää omaan arvoonsa. Sen minkä sanot, sen sanot. Turha inistä jälkeenpäin, että kun pojat sano ensin. Tyhmästi sanottu on tyhmästi sanottu silloinkin kun joku toinenkin on sanonut tyhmästi.

Höpiset myös pitkät tovit NW:sta suhteessa muihin hevareihin lähtien ainoastaan kahdesta oletuksesta: NW:n solisti on tarja Turunen tai sitten joku korkealta laulava mies. Ei sitten mieleesi tullut, että leadissa olisi voinut olla joku toinen naislaulaja?

Tästä(kin) asiasta keskustelu ajautuu näköjään nopsaan sivuraiteelle ja toissijaisista asioista jankkaamiseksi.

Toivotan edelleenkin kaikille Nightwishin nykyisille ja entisille jäsenille menestystä tahollaan.
 

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille
Vesa kirjoitti:
Huhujen mukaan Nightwishin uusi laulaja on Liv Kristine - osaako joku sanoa minkälaisesta naisesta on kyse ?

Ulkonäöltään ainakin melko Turusmainen.

Luultavasti huhut on ihan tuulesta temmattuja. Liv Kristine on norjalainen vaaleaverkikkö (Bergenistä muistaakseni kotoisin), joka nousi maineeseen Theatre of Tragedyn laulajana. Musiikin ohessa Liv opiskeli kieliä Oslon yliopistossa ja teki loppututkinnon parissakin eri kielessä (toinen oli latina, toista en muista). Hän meni naimisiin Alexander Krullin kanssa ja muutti Saksaan. Välimatka vaikeutti Livin kuulumista Norjasta käsin toimivaan bändiin hieman. Suuremmaksi ongelmaksi kasvoivat musiikilliset erimielisyydet. Aluksi raskaammalla metallilla ja kahdella laulajalla aloittanut bändi kevensi 90-luvulla linjaansa gootimpaan suuntaan (Aegis-albumi) ja siitä industrialiin (jolloin Liv sai hoitaa lähes kaikki lauluosuudet). Musiikkityylin muutoksista vastasi bändin "Holopainen" Raymond Rohonniy. Kaikki bändin jäsenet eivät pitäneet tyylinvaihdoista, joten vuosien aikana tuli miehistönvaihdoksia. Vuonna 2002 ilmestynyt Assembly jäi Livin viimeiseksi levyksi, koska erimielisyyksien takia hän erosi Theatresta ja hänen tilalleen palkattiin Nell.

Liv on tyyppinä erittäin mukava. Kerran olen saanut kunnian isännöidä hänelle viikonloppua Helsingissä ja mielellään tyttö kiersi kaupunkia, kävi baareissa ja oli iloinen ja mukava kaikille. Lauluääneltään hän on Tarjaa hennompi, eikä siten varmaan sopisi tulkitsemaan vanhoja NW-biisejä.
 

H2O2

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
mirasane kirjoitti:
Kerran olen saanut kunnian isännöidä hänelle viikonloppua Helsingissä ja mielellään tyttö kiersi kaupunkia, kävi baareissa ja oli iloinen ja mukava kaikille.
Nyt on HhOo-setä hyvin hyvin kateellinen. Tahtoo myös Livin kanssa kaupungille.


Mutta ketjun aiheeseen. Kuinka moni tosissaan uskoo että NW olisi näin suosittu jos laulajana olisi esim. M. Hietala? Uskoisin että levymyynti olisi tällöin samaa luokkaa Tarotin viimeisimmän studioalbumin kanssa, vaikka Holopaisen säveltänlahjat olisivatkin samaa luokkaa Mozartin kanssa.

Bändin tunnettavuushan perustuu pelkästään siihen, että se erottuu massasta juuri vokalistinsa ansiosta. Se tosin on aivan sama, onko äänessä Turunen vai joku muu kovaa ja korkealta laulava nainen jonka ulkonäkö saa hevinörtit laukeamaan levynkansilleen.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
JanJ kirjoitti:
Näinkin voi ajatella jos on jatkoajan palstan tietojen varassa.
En sano olevani mikään erikoinen tietäjä itsekään mutta tämä episodi tosiaan aloitettiin jo puoli vuotta sitten.

Niin, no mä nyt vaan uskoin mitä Holopainen kirjoitti kirjeessään. Eli että puhevälit katkesivat vuosi sitten.Valehteliko Holopainen kirjeessään, vai miten sitä sopua voi hieroa jos ei puhu? Eikö nimenomaan Holopaisen ja Turusen olisi sopua pitänyt hieroa, ei vain muiden pojujen ja Turusen? Tietty, voihan sitä sopua hieroa välikäsienkin kautta.
 

Kaivanto

Jäsen
Lapanen kirjoitti:
Jos puolustaa jotain niin hölmöä väitettä, kuin että bändin pojat ovat päässeet mihin ovat päässet Turusen siivellä, on aivan turha vetää hernettä nenään kirjoituksestani. Kontekstiin sijoittamishöpinät voi myös jättää omaan arvoonsa. Sen minkä sanot, sen sanot. Turha inistä jälkeenpäin, että kun pojat sano ensin. Tyhmästi sanottu on tyhmästi sanottu silloinkin kun joku toinenkin on sanonut tyhmästi.

Höpiset myös pitkät tovit NW:sta suhteessa muihin hevareihin lähtien ainoastaan kahdesta oletuksesta: NW:n solisti on tarja Turunen tai sitten joku korkealta laulava mies. Ei sitten mieleesi tullut, että leadissa olisi voinut olla joku toinen naislaulaja?

Vertailussa oli kyse siitä, mikä Nightwishissä on poikkeuksellista ja mikä tavanomaista, kun otetaan huomioon bändin tyyliin osalta relevantti historia. Johtopäätös: tavanomaista sävellykset ja itse asiassa kaikki muukin pl. Turunen. Tässä mielessä muut jäsenet ovat saaneet työlleen itsestään riippumatonta arvonnousua, käyttääksemme samaan asiaan viittaavaa mutta siipeilyä arvoneutraalimpaa ilmausta.

Olen toki tietoinen siitä, että maailmassa on myös toinen ja ehkä kolmaskin kaunis laulutaitoinen nainen. Turusen talentti oli poikkeuksellista nimenomaan määrätyssä tilanteessa määrättynä historian hetkenä, mutta kun et noista konteksteista diggaile niin eipä tässä sitten muuta.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kaivanto kirjoitti:
Vertailussa oli kyse siitä, mikä Nightwishissä on poikkeuksellista ja mikä tavanomaista, kun otetaan huomioon bändin tyyliin osalta relevantti historia.

Ostan tämän kyllä, mutta oletan että Tuomaksen visiosta ja ideasta on koko ajan ollut kyse jopa sen naisartistin palkkaamisen suhteen.

Luulisin, että uudet vaihtoehdot ovat nämä: 1.on tehnyt ratkaisunsa siltä pohjalta, että vanhoja piesejä on pakko soittaa uudellakin kokoonpanolla, jolloin naisartisti on välttämätön tai 2. aikoo keikkatauon aikana pyyhkiä pöydän puhtaaksi ja lähteä uudella setillä liikkeelle, jolloin uudella materiaalilla voi laulaa mask/fem/neutri ja joku sopraano voi heittää keikkapohjalta muutaman laulun.

Viisasta tai ei, ratkaisu on tehty varmaankin elämän laatuun ja kaikkinaiseen viihtyvyyteen satsaten.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös