Lapanen kirjoitti:
Kyllä sävellykset, 'biisit', ovat kaiken perusta. Kyllä se on musiikki, mikä ihmisiä on alkanut alkanut alunperin kiinnostaa, ja kiinnostaa edelleenkin.
Joo, toki riittävän hyvät biisit ovat perusedellytys menestykselle. Tämä nyt on oikeastaan itsestäänselvyys. Ajatus oli, että edes mielettömän hyvät biisit eivät ole menestyksen tae. Vaikka parempi sellaisten päälle on rakentaa kuin paskojen. Vaikka menestyihän Mötley Cruekin.
Lapanen kirjoitti:
Maailmassa on tuhansia ja taas tuhansia bändejä, jopa naislaulajilla varustettuja heavy-yhtyeitä. En näe Turusen karismaa ja laulutaitoa niin ylimaallisena, että juuri sen vuoksi NW on noussut yhdeksi genrensä kärkinimistä maailmassa.
(--)
Ihmisille, joille musiikilla ei ole merkitystä NW on sama kuin Tarja Turunen.
Tilanne ei ole sama bändin musiikin, tai 'alkuperäisten' diggareiden, eikä ulkomaalaisten fanien kohdalla.
Ajatus siitä, että yhtye olisi päässyt asemaansa jotenkin Turusen siivellä, on lähinnä asiantuntematon ja perustuu kotimaisen lööppijulkisuuden myötä saatuun kuvaan yhtyeestä. Toki Turusella on oma tärkeä roolinsa ollut, mutta siitä on pitkä matka siivellä elämiseen.
Okei... Tuossa laatikossa kyllä pölyttyy C-kaseteilla Nattvindens Gråtia ja Darkwoods My Betrothedia ja onhan sitä myös aikanaan tullut todistettua tuiki tuntemattoman Nightwishin konserttia noin viiden ihmisen kanssa, joten kaada ittelles vaan.
Bändi voi erottua massasta monin tavoin. Uudistamalla ilmaisua tässä tai tuossa genressä tai jopa musiikissa, luomalla kokonaan uuden tyylisuunnan, käsittelemällä jotain instrumenttia tai instrumentteja harvinaislaatuisella virtuositeetilla, tekemällä tyylilleen uskollisena pitkän, katu-uskottavan uran trendeistä välittämättä, aiheuttamalla kännissä häiriötä ja pahennusta poikkeuksellisen näyttävästi... Onhan näitä konsteja vaikka kuinka.
Tämä on tietysti pelkkä mielipide, mutta ’normaalilla’ kokoonpanolla (=Turusen tilalla korkealta kiekuva mies) Nightwish voisi olla ehkä Sonata Arctican kokoinen, kikkelihevipiireissä kohtalaisen tiedetty ja pidettykin, mutta kuitenkin jo genressään varsin tavallinen, massaan hukkuva pumppu, ja sen ulkopuolella jokseenkin tuntematon. Tai ehkä bändi ei olisi ollut oikeassa paikassa oikeaan aikaan ja olisi jäänyt jonkin Dreamtalen kaltaiseksi ikuiseksi lupaukseksi. Mutta Nightwish on paisunut genrensä mittapuilla megasuureksi ja erottuvuustekijä on juuri Turunen. Helloweenit, Grave Diggerit, Gamma Rayt, Blind Guardianit, Stratovariukset jnejne. pioneerit olivat jo kehittäneet powermetal-lajityypin pitkälle, ilman vokalistiaan Nightwish olisi ollut pitkälti kopio näistä – hyvänkuuloinen, muttei ’aito alkuperäinen’ eikä näin ollen todennäköisesti yhtä menestyksekäskään. Nightwishin myöhemmässä tuotannossa kuultava sinfonisempi ote taas on saman tyylilajin edustajista aiemmin hyvin tuttua esim. Rhapsodylta. Klassista ja heviä naitti esim. Therion, Nightwishin aloittaessa klassiset vaikutteet olivat jo lähes trendi. Naispuolisten taustalaulajien käyttö lisääntyi pitkin 90-lukua eritoten doomahtavissa ja bläckähtävissä hevibändeissä (esim. Dismal Euphony). Jotkin ottivat myös naispuolisen päävokalistin (Theatre of Tragedy, The Gathering jne.) Nämä bändit ponnistivat kuitenkin pääasiassa underground-hevistä, jolla ei ollut mahdollisuutta tavoitella kovin suuria massoja. Mutta Nightwish oli ensimmäinen tai ainakin ensimmäisiä bändejä, joka menestyksekkäästi yhdisti naispuolisen, ei-rock-tyylillä laulavan keulakuva-vokalistin populaariin metalligenreen. Tässä mielessä Turusen rooli menestyksessä on aivan keskeinen. (Hmm, tarkoitus oli sanoa ytimekkäästi, miksi Nightwish Turusella on erottuva mutta sanoinkin näköjään pitkästi, miksi Nightwish ilman Turusta ei olisi erottuva.)
En väheksy Holopaisen sävellyksiä. Pidän niitä sujuvina, mutta melko tavallisina. Ts. ne eivät sinänsä uudista metalli-ilmaisua juurikaan eivätkä ole poikkeuksellisen tarttuvia tai muuten erottuvia genressään. Tusinatavaraa. Kuitenkaan menestyksen kannalta musiikki ei saakaan olla liian omituista.
Hiukan provohtava väitteeni, että muut jäsenet olisivat eläneet Turusen siivellä tulee asettaa kontekstiinsa eli ymmärtää vastauksena väitteeseen, että Holopainen olisi jotenkin ansainnut eri sfääreissä liikkuvat tulot kuin Turunen (tiedä sitten asian todenperäisyydestä), vaikka tarkasteltaessa pelkästään tuottavuutta kapitalismissa on bändin brändissä Turusella ollut nähdäkseni keskeisin osa. Tämähän ei tarkoita, että hän olisi ilman biisejä saanut mitään aikaan. Yhteistyöstä ovat hyötyneet kaikki osapuolet.
Uskoakseni Turunen on laajentanut bändin suosiota juuri noiden ihmisten suuntaan, joille sinun mukaasi "musiikilla ei ole merkitystä". Yksi näistä junteista on Brian Russ, joka ylläpitää bnrmetal.comia, yhtä netin vanhimmista ja arvostetuimmista metallimusiikkisaiteista:
www.bnrmetal.com kirjoitti:
Though the band as a whole is a tight unit, the star here is vocalist Tarja Turunen. A truely opera-trained vocalist, her crystal-clear voice is a joy and a wonder to behold. At a time where several excellent female vocalists have recently arrived on the metal scene, Tarja remains the standard by which all others are measured.