Kaivanto kirjoitti:
En väheksy Holopaisen sävellyksiä. Pidän niitä sujuvina, mutta melko tavallisina. Ts. ne eivät sinänsä uudista metalli-ilmaisua juurikaan eivätkä ole poikkeuksellisen tarttuvia tai muuten erottuvia genressään. Tusinatavaraa. Kuitenkaan menestyksen kannalta musiikki ei saakaan olla liian omituista.
Kirjoituksesi oli kokonaisuudessaan mielestäni varsin onnistunut. Täällä on moneen kertaan toitotettu Turusen keskinkertaisuutta laulajana ja sitä, että hän ei erotu tuhansista muista, mutta minusta sama pätee aivan yhtä lailla Nightwishin musiikkiin. Siinä ei ole mitään uutta, mitään omaperäistä, mitään, mikä sen erottaisi miljoonista muista, sillä Holopaisen tasoisia säveltäjiä on maailma täynnään. Toisin oli bändin alkutaipaleella, jolloin bändistä löytyi yksi piirre, joka erotti sen muista, ja se oli juuri tuo siihen aikaan erikoinen laulutyyli. Jos puhutaan siitä, millä avuilla bändi lyö läpi, niiin massasta erottuminen on siinä leikissä erittäin tärkeää.
Mulla ei ole mielipidettä siitä, kuka tässä tilanteessa on oikeassa, miten rahat olisi pitänyt jakaa, oliko ratkaisu tyylikäs yms., sillä oikeasti olen seurannut bändiä vain sen alkutaipaleelta Oceanborniin asti, ja sen jälkeen kiinnostus lopahti musiikin tylsyyden takia. Mutta kun Nightwish kaveripiirissäkin alkoi aikoinaan levitä, kaikki puhuivat juuri siitä kekseliäästä laulutyylistä ja siitä, miten mahtava laulaja Tarja on (on sitten tai ei). Tämä koski sekä ulkomaalaisia että suomalaisia kavereita. En tietenkään väitä, että tämä nyt todistaa oman väitteeni oikeaksi, mutta kai se nyt jotain kertoo. Ja nyt puhutaan ajoista, kun itsekin olin yhteen livekuntoa tarkistamassa savonlinnalaisessa tanssipaikassa.
Ketjussa on moneen kertaan mainittu myös halventavaan sävyyn ns. Tarja-fanit, jotka ilmeisesti mielletään nuoriksi tytöiksi, ja samalla on sanottu, että ehkä bändi tällaisia faneja nyt sitten menettää. Jos kuitenkin taas puhutaan läpilyömisestä, näitä faneja on siihen myös tarvittu, koska ilman suurta levymyyntiä läpilyöntiä ei olisi ylipäänsä tapahtunut.
En minä silti väitä, etteikö Nightwish voisi menestyä ilman Turusta, eikä minulla ole mitään tarkoitusta rakentaa minkäänlaista sädekehää jonkun Turusen ylle. On itse asiassa aika todennäköistä, että bändi on saavuttanut jo sellaisen statuksen, että menestyminen on hyvinkin todennäköistä uuden vokalistin avulla. Minusta vain tuntuu, että Holopaisen ympärille on jostain kumman syystä saatu nostettua jokin mestarisäveltäjän sädekehä, vaikka hän on omalla tontillaan yleisessä vertailussa aivan yhtä keskinkertainen kuin Turunen omallaan. Ymmärrän kyllä, että bändin sisäisessä vertailussa asia on toisin, koska Holopaisen bändistä on ensisijaisesti kyse, joten hän on tärkeämpi Nightwishille. Jotain kuitenkin kertoo sekin, että yhtyeeseen ollaan etsimässä nimenomaan uutta naisvokalistia. Jos se musiikki on kerta se, mikä on kaikkein tärkeintä, eihän laulajan sukupuolella pitäisi olla mitään väliä, mutta Nightwish on lyönyt itsensä jo tiettyyn formaattiin, eikä siitä poikkea. Enkä moiti bändiä siitä. Sitäpaitsi bändi, jossa soittaa Marco Hietala, ei voi olla läpeensä huono, ei sitten millään!
Spekulointiahan tämäkin viesti vain on, sillä eihän meistä kukaan varmasti voi sanoa, olisiko Nightwish niin menestynyt ilman tuota naislaulajaformaattiaan. Minä olen sitä mieltä, että ei, toiset näköjään toista mieltä.