Kuinkahan muuttuisi peli, jos ei olisi momentumia tai EA apuja? Eli pelaajien omat taidot ratkaisivat ottelut. Hyvät voittaisi huonot ja päinvastoin. Nythän nää matsit menee tuon momentin ja dynaamisen vaikeustason mukaan. Mikäli yksi matsi kymmenestä on hävitty hallinnasta huolimatta, niin se on ok. Mikäli yli viisi peräkkäistä matsia häviää hallinnasta huolimatta, ei ole ok enää. Ei sama joukkue häviä tosielämässä noin paljon matseja hyvällä pelillä.
Vetokartat näyttää aika hyvin, kuinka olet pelannut. Mielestäni yli 30 laukausta laukonut on kyllä saanut hyviäkin paikkoja. Tässä versiossa kun valtaosa laukauksista blokataan. Välillä Mie saan sellaisen kuvan, että jos laukoo paljon, niin se on huono asia. Miksi? Onko sitten parempi runkata siellä kulmassa? En osaa, enkä edes halua opetella sitä vastenmielistä tyyliä pelata. Oma pelityyli on taklata kovaa, laukoa paljon ja paineistaa alueella. Tulokset vaihtelevat, mutta rökäletappioita ei tuolla tyylillä ole tullut.
No tuota en allekirjoita yhtään, että nyt matsit menevät momentin tai dynaamisen vaikeustason mukaan. Toistan samaa kun edellisessä viestissäni täällä, että kyllä tässä pelissä on hyvin paljon ihan itsestään kiinni. En edelleenkään itse ole kuin keskitason pelaaja, mutta voitan silti enemmän pelejä kuin häviän. Ja edelleen vastaan tulee ihan järkyttävän tyhmästi pelaavia vastustajia, ja voin uskoa, että heistäkin osa jupisee, että miten ihmeessä voivat hävitä pelejä.
Ei pelkät laukaukset kerro yhtään mitään, niitä saa helposti tehtyä, mutta todella paljon vaikuttaa se, millainen ja mistä laukaus tulee. Tässä pelissä aika harvoin siniviivalta menee laukaukset maaliin, mutta niitäkin toki välillä menee. Mutta jos päästät vastustajan vapaasti maalin eteen, niin aika usein siitä saa maalivahdin harhautettua ja pistettyä kiekon maaliin. Ja ei nurkassa pyöriminen aina tarkoita sitä, että siellä vaan pörrätään, mutta totta hitossa sinne kannattaa mennä käymään jos vastustaja on sellainen, joka tulee hullun lailla taklaamaan ja sitten yhdellä väistöllä on väylä maalille avoinna, ja sitten voi harkita one-timer syöttöä tai maalivahdin harhautusta.
Toki kun videopelistä on kyse, niin tulee hetkiä jolloin vituttaa se, että pelaajat menevät välillä hölmösti ja väärään paikkaan, mutta kun oppii ne pahimmat tilanteet, niin kyllä puolustaakin pystyy oikein mukavasti. Ja itse olen huomannut, että taklaaminen tosiaan on hyvä tapa puolustaa koko kentän alueellakin, kunhan sen tekee pienellä maltilla. Se kun saa oikein kunnon taklauksen osumaan keskialueen karvauksessa, vaikka vastustaja saisikin viime hetkellä syötön annettua, takaa sen, että se yksi pelaaja on poissa siitä hyökkäyksestä sillä kertaa kun keräilee kamojansa jään pinnassa.