Minun mielestä Ovechkinissa ja Harry Potter -kirjailija J.K. Rowlingin tilanteissa on hyvin paljon samaa. Ovechkinin Ukraina-kytkökset ja Rowlingin trans-kommentit ovat semmoisia juttuja, jotka väkiselläkin herättävät uudenlaista lähetysmistapaa itse "faniuden" kohteeseen. Tunnen yhdenkin kirjaihmisen, joka piti Potter-kirjoista aina siihen saakka kunnes sai tietää kirjailijan omista aatteista, jotka hän itse koki vihamielisenä trans-yhteisöjä kohtaan. Hän lukee päivittäin kirjoja ja pitää kirjablogiakin ja todellakin rakasti Potter-universea, mutta koki pahemmaksi itse kirjailijan aatteen. Ihan sama homma on minun mielestä nyt käynnissä Ovie-jutussa: moni fani pitää vastenmielisenä sitä linjausta tai pikemminkin linjattomuutta mitä Great 8 harrastaa. Ja seki on minun mielestä ihan ymmärrettävää. Se on miten kukin ajatellaan tätä elämää ja mikä on tärkeää itselle. Ei niistä omista periaatteista pidä luopua. Mutta silti aika karua jos vain sivuuttaa toisen mielipiteet ja ajatukset - niin väärältä kuin se itsestä tuntuu. Ja tästä päästään ainakin omalta osalta mielenkiintoiseen osaan.
Itse voin pelata Potter-pelejä, vaikka olen täysin eri mieltä J.K. Rowlingin ajatuksista, joiden mukaan olisi olemassa vain kaksi sukupuolta. Koen ne vanhanaikaisiksi, mutta hyväksyn ne ja niillä ei sinänsä ole minulle mitään väkiä, koska olen kiinnostunut vain hänen luovasta mielestään, jonka ansiosta meillä on Harry Potter. Upea jono kirjoja, joiden pohjalta meillä on nautittavana hieno fantasiamaailma jossa on potentiaalia vielä vaikka mihin.
Ovechkin on kieltämättä itsellenikin semmoinen persoona nykyään, josta en erityisemmin pidä henkilönä. Mutta olivat hänen ajatukset mitä ribulsia omasta mielestä tahansa, niin siltikin minä pidän häntä kuitenkin ensisijaisesti jääkiekkoilijana. Niin kuin Twitterissä omia vammaisuuksia laukova Teemu, on Alex Ovechkin itselle vain jääkiekkoilija, joka on kaukalossa omanmoisensa viihdyke ja upea esikuva, mutta sitten ihmisenä ihan eri kategoriaa. Ja sen mitä on jääkiekkoilijoista oppinut niin moni aikamoisen juntti.
Mikäli näen Hitlerin tekemän taideteoksen ja pidän siitä, niin silloin pidän siitä. Siitäkin huolimatta että vihaan häntä henkilönä. Minulle ihminen, joka omaa täysin eri arvomaailmat tai jota voin pitää oikeastaan suoranaisena kaikkien ihmisyyden ja elämän raiskaajana voi tehdä kuitenkin jotakin mitä arvostaa. Ja sama toisin päin.
Jos tästä tulee bannit kun mennään varmaanin luikauksella ohi ketjun varsinaisesta aiheesta niin anteeksi. Liibalaabaa.