Miksi oletat että kaikki mielipiteet perustuvat "pariin hassuun matsiin"? Näitä on kuitenkin ainakin itselläni tullut tällä kaudella yli 20 katsottua, taitaa olla jo yli 25:n. Ei näitä katselukertoja loputtomasti tarvita, sanoisin että noin ensimmäisten 3:n tai 4:n pelin jälkeen minulla on ollut aika hyvä idea hänestä pelaajana, ja olen vain hakenut tiettyihin aspekteihin varmistusta. Eräs on juuri tämä luistelu, sillä monia hehkutettuja asioita en ole juurikaan nähnyt - varsinkaan ketteryyttä ja pienessä tilassa puikkelehtimista. Lisäksi, koska Hughes on pelannut vain höntsälätkää junnuja vastaan, nämä ovat ne ainoat merkitykselliset matsit joita voi tarkastella. Eli:Noh, tämä nyt on taas niin kärjistystä, että ei jaksa oikein innostua. Kyllä, suurin osa aikaisemmista ykkösvarauksista on ollut valmiimpia, mutta he ovat olleet myös selvästi valmiimpia fyysisesti. Mutta on siellä ollut TOP5-varauksissa aiemminkin näitä pieniä miehiä, jotka eivät pärjää fyysisesti tässä vaiheessa miehiä vastaan. Siihen on syynsä, miksi Marner, Barzal (oletko muuten nähnyt, kuinka hyvin hän suojasi kiekkoa ennen draftia) jne. pelasivat vuoden varauksensa jälkeen muualla. Tämä koko keskustelu tuntuu siltä, että siellä joku muutaman matsin miesten MM-kisoissa Hughesia nähnyt koittaa uskotella, että tässä oltaisiin jotain Porscheksi naamioitua Ladaa hankkimassa.
Eli ei kyllä kuumota yhtään. Tai jos kuumottaa, niin nämä pariin hassuun matsiin vailla kontekstia perustuvat kärjistykset.
1. alle 18-vuotiaiden maajoukkueet. Näitä esim. Toni Rajala dominoi junioripelityylillä ja luistelulla, aivan kuin Hugheskin.
2. USHL, USNTDP-tiimin kanssa, jolla maaliero 2:1. Nämä niitä kovia matseja ovatkin, mutta näin dominoivassa tiimissä pelaaminen antaa taatusti vääristyneen kuvan.
3. NCAA, jotka ovat NCAA-tiimeille höntsää eivätkä ota niitä tosissaan.
4. Alle 20-vuotiaiden kisat. Ehkä MM-kisojen lisäksi korkealaatuisinta, mutta kuitenkin junnuja.
Eniten on siis kiinnostanut, miten Hughes pärjää kun vastassa on vähän haastavampaa vastusta. Ja tuo pelin ulkopuolella pyöriminen sekä jatkuva luistelu - usein näennäisen päämäärättömästi - on herättänyt huomioni näissä kisoissa. Myös se, että kestää kovin kauan reagoida yllättäviin tapahtumiin, ja kaartaa esim. pitkään ja kaukaa sen sijaan että pysäyttäisi ja kiihdyttäisi. Räjähtävyyden puutteesta onkin ollut puhetta, sekin on pistänyt silmään, sillä räjähtävyys paikaltaan ei vaikuta kovinkaan kummoiselta. Toki jos Hughes on koko ajan liikkeessä, niin silloin se hyvältä näyttää. Mutta yleensä pohjoisamerikkalaisilta huippuluistelijoilta näkee jo start&stop pelaamista, nehän pelaa sitä pikkujunnuista asti. Hughesilta en ole nähnyt sitä ikinä vaikka NHL:ssä juuri näin pelataan.
Laitan tähän vielä. Joskus juuri kulmissa olen nähnyt Hughesin tekevän näitä äkkinäisiä pysähdyksiä, mutta ei tosiaan kovin nopeasti ole kiihdyttänyt vastakkaiseen suuntaan vaan vauhti on käytännössä pysähtynyt siihen. Jos näin osaa tehdä, niin olen onnistunut jokaisen kerran kun hän näin on tehnyt missaamaan. Yleensä pelaajat eivät tällaista kuitenkaan tee vain joissain otteluissa.
Viimeksi muokattu: