Itselleni Kaapo Kakko ei ollut mitenkään älyttömän tuttu ennen U18 MM-kisoja, joten minulla ei hirveitä ennakkokäsityksiä hänestä ollut pelaajana. Tässä on usein noiden kisojen aikana ja sen jälkeen miettinyt, että kuvittelinko omiani vai miksi olin niin älyttömän innostunut pojasta. Mielestäni oli niin poikkeuksellisen hienoa kiekonkäsittelyä ja suojaamista ja lisänä vielä hyvä koko ja luistelu sekä mainio peliäly että olin ihan hämmästynyt. No, nyt alkaa valkenemaan että ei ollut aivan pelkkää silmänlumetta, vaan kyllä tässä on kyseessä aivan poikkeuksellinen lahjakkuus, ihan maailman mittakaavassakin.
Jos nyt vertaa vaikkapa Rasmus Kupariin, joka on myös kova lupaus ja tulee todennäköisesti pelaamaan NHL:ssä hyvän uran, niin mielestäni Kakko on jo nyt parempi, vaikka varataan vasta ensi vuoden draftissa. Esittäisin vielä paremmin asiasta perillä oleville muutaman kysymyksen. Millainen on Kakon fysiikka tällä hetkelllä? Erityisesti sen suhteen, onko ns. aikaisin kehittynyt vai onko silläkin puolella vielä kapasiteettia tulla paljon kehitystä, kuten vaikkapa Laineella saman ikäisenä.
Lisäksi kuulisin mielelläni keneen NHL-pelaajaan vertaisitte Kakkoa, itse en ole vielä keksinyt oikein täydellistä vertauskuvaa. Mutta parhaimmillaan Kakko on tuonut minulle mieleen Aleksei Kovalevin uskomattoman nopeat kädet ja kiekonkäsittelyn. Ja välillä kyllä on ainakin oman ikäisiään vastaan kulmissa suojannut kiekkoa ja pyörähdellyt kuin Crosby konsanaan. Ei toki ehkä pelaajana kokonaisuudessaan muistuta varsinkaan Crosbya.
Eiköhän Kakko varata toisena heti Hughesin jälkeen ensi kesänä.