NHL Entry Draft 2019

  • 571 181
  • 2 111

Ranksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Vaikka tämä menee 2020 draftiin (ei ole vielä ketjua ylhäällä) niin kysyn täällä miten arvioitte kuinka korkealta Anton Lundell varataan? itselle oli erittäin positiivinen yllätys viime WJC kisoista.
 

Tornados

Jäsen
Vaikka tämä menee 2020 draftiin (ei ole vielä ketjua ylhäällä) niin kysyn täällä miten arvioitte kuinka korkealta Anton Lundell varataan? itselle oli erittäin positiivinen yllätys viime WJC kisoista.

Oma arvaukseni olisi tällä hetkellä ekan kierroksen puolivälin jälkeen, mutta varaukseen on vielä pitkälti aikaa. U-18- kisat olivat tosiaan Lundellin osalta erittäin menestyksekkäät (pistepörssissä taisi olla samoilla paikkeilla kuin ykkösvaraukseksi povattu Alexis Lafreniere). Muita mielenkiintoisia suomalaisnimiä ovat ainakin Kasper Simontaival (Tappara), Oliver Suni (Kärpät) sekä jo Amerikassa pelaava puolustaja Ruben Rafkin (Tri-City Storm).
 
Vaikka tämä menee 2020 draftiin (ei ole vielä ketjua ylhäällä) niin kysyn täällä miten arvioitte kuinka korkealta Anton Lundell varataan? itselle oli erittäin positiivinen yllätys viime WJC kisoista.

Kai sitä kolmelle ensimmäiselle kierrokselle uskaltaa veikata, mutta ei kuitenkaan ihan sinne top 10 -sijoille. Siis tällä hetkellä kun varaukseen on vielä noin 23 kuukautta aikaa. Kohta pelataan tuon ikäluokan kauden toinen päätapahtuma (Hlinka Gretzky) ja sen jälkeen ollaan taas vähän viisaampia. Toisaalta tällä kaudella on lopulta kovin vähän merkitystä itse varausnumeron kanssa. Toivotaan kuitenkin, että kehitys jatkuu suotuisasti.
 

secord

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Hlinka Gretzky Cupissa muutama pelaaja nosti osakkeitaan ensi kesän varaustilaisuutta ajatellen. Turnauksen pistepörssin voiton Alex Lafrenieren kanssa jakanut Vasili Podkolzin antoi vahvat näytöt sekä Ruotsilta vasemmalta laukova isokokoinen puolustaja Philip Broberg nosti itsensä vähintään top 31 pelaajan joukkoon. Craig Button nosti hänet heti kolmoseksi Jack Hughesin ja Dylan Cozensin jälkeen. Scott Wheeler The Athleticiltä rankkaa taas Kaapo Kakon heti kakkoseksi, kun Buttonin top 5 listalla Kaapo on neljäntenä. Varmasti Hughes on ja pysyy, mutta vielä ehtii listat muuttua monen kertaan ja näitähän on aina mielenkiintoista seurata.
 
Viimeksi muokattu:

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Suomalaisista Kaapo Kakko on viime aikoina pyörinyt melkein kaikilla näkemilläni listoilla sijalla #2. Muista suomalaisista Hongan nimi näkyy myös säännöllisesti 1. kierroksella. Sijoitukset vaihdelleet sieltä #10:n tuntumasta aina häntäpäähän.

Nikkaselle ja Kokkoselle on tapahtunut jotain ja ovat tällä hetkellä late 1. round tai kokonaan 2. round varauksia ennakoinneissa. Lisäksi Leevi Aaltosella, Ville Heinolalla, Iivari Räsäsellä ja Antti Saarelalla on varmasti mahkut olla ainakin 2-3 kierroksen varauksia.
 

jalperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa,sympatiat Itä-Kaakkois-Suomi-Turku akselille
Suomalaisista Kaapo Kakko on viime aikoina pyörinyt melkein kaikilla näkemilläni listoilla sijalla #2. Muista suomalaisista Hongan nimi näkyy myös säännöllisesti 1. kierroksella. Sijoitukset vaihdelleet sieltä #10:n tuntumasta aina häntäpäähän.

Nikkaselle ja Kokkoselle on tapahtunut jotain ja ovat tällä hetkellä late 1. round tai kokonaan 2. round varauksia ennakoinneissa. Lisäksi Leevi Aaltosella, Ville Heinolalla, Iivari Räsäsellä ja Antti Saarelalla on varmasti mahkut olla ainakin 2-3 kierroksen varauksia.
Mites Lasse Thomson ja Kim Nousiainen?
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Mites Lasse Thomson ja Kim Nousiainen?
Täytyy myöntää että itse en varsinkaan Nousiaisesta tiedä mitään. Thomson pärjäsi jo viime keväänä U18-kisoissa hyvin, niin kyllähän se kielii aina hyvää jos vuotta ennen omaa draftia noin käy. Jos en nyt ihan väärin muista niin hänenkin nimensä on näkynyt juuri tuolla 2-3 kierroksilla erilaisissa ennakoissa.
 

Pardus

Jäsen
Onpa kyllä hienoa, että Ruudusta näkee tällä kaudella A-nuorten SM-liigaa. Sarja vilisee ensi kesän draftnimiä ja useampi potentiaalinen varaus aloittikin tänään kautensa oikein mallikkaasti, kuten esimerkiksi SaiPan Matias Mäntykivi tehoin 2+2.
 

Tornados

Jäsen
Nyt on omalta osaltani Hlinka cup kokonaan käsitelty ja muutenkin päivitetty arvioita uuden kauden alkuun. Philip Broberg teki harvinaisen nousun listan ulkopuolelta suoraan kuudenneksi. Suomalaisista toiselle kierrokselle sijoittaisin Nikkasen sekä Aaltosen,

1 (=) Jack Hughes C USA
2 (+1) Kaapo Kakko RW FIN
3 (+5) Dylan Cozens RW CAN
4 (-2) Kirby Dach C CAN
5 (+2) Alex Newhook C CAN
6 (uusi) Philip Broberg D SWE
7 (-1) Bowen Byram D CAN
8 (-3) Alex Turcotte C USA
9 (+4) Vasili Podkolzin C/W RUS
10 (=) Trevor Zegras C USA
11 (-7) Peyton Krebs C CAN
12 (+5) Matthew Robertson D CAN
13 (+3) Victor Söderström D SWE
14 (-2) Ryan Suzuki C CAN
15 (-5) Arthur Kaliyev LW USA
16 (-7) Raphael Lavoie RW CAN
17 (-6) Maxim Cajkovic RW SVK
18 (+1) Coel Caufield C/RW USA
19 (+3) Cam York D USA
20 (+4) Blake Murray C CAN
21 (uusi) Simon Holmström RW SWE
22 (-7) Matthew Boldy LW USA
23 (=) Jakob Pelletier LW CAN
24 (-3) Valentin Nussbaumer C/W SWI
25 (-11) Anttoni Honka D FIN
26 (uusi) Michael Vukojevic D CAN
27 (+4) Mikko Kokkonen D FIN
28 (uusi) Josh Williams RW CAN
29 (+1) Tobias Björnfot D SWE
30 (uusi) Moritz Seider D GER
31 (uusi) Spencer Knight G USA
 

Turisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Naisten lentopallomaajoukkue
Draftiin 9 1/2 kuukautta ja odotukset ovat korkealla suomalaisten suhteen. Kaapo Kakko vetää joukkoja todellisena kärki prospektina.
Paljon ehtii vielä tapahtua kehitystä pelaajilla ja pelaajasta riippuen (60-100 peliä) on aikaa näyttää taitoja ja varsinkin potentiaalia nhl-scouteille.
Sarjaottelut + maaottelut ja pelimäärät vaihtelee Suomen sarjat vs. P-Amerikan sarjat.
Tässäkin ketjussa useita potentiaalisia pelaajia mainittu ja varmasti osa heistä tullaan varaamaan.
Tutkan alla on myös pelaajia. Seuraavia voisi kutsua mustiksi hevosiksi (vaikka nyt ei oo raveista kysymys):
Valtteri Piironen puolustaja (USHL - Sioux Falls Stampede, pituus 189 cm)
Henrik Tikkanen maalivahti (HIFK A, pituus 200 cm) syntynyt loppuvuonna 2000)
Ilari Heikkinen puolustaja (Kärpät B, pituus 185 cm)
Joka vuosi aina joku pelaaja ottaa ison kehitys loikan draft vuonna ! Eli syksyllä ei oikein millään listalla mutta kauden mittaan rupee nousemaan arvioissa.
 

Pardus

Jäsen
Kaunista katsottavaa oli Kakon ratkaisumaali eilen. On kyllä vähän harmillista, että Hughes on samassa draftissa kun hän nyt vain sattuu olemaan sementoitu ykkösvaraus. Saapa nähdä löytyykö Kakolle ketään potentiaalista kilpailijaa Suomesta.
 

JJ#36

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Itselleni Kaapo Kakko ei ollut mitenkään älyttömän tuttu ennen U18 MM-kisoja, joten minulla ei hirveitä ennakkokäsityksiä hänestä ollut pelaajana. Tässä on usein noiden kisojen aikana ja sen jälkeen miettinyt, että kuvittelinko omiani vai miksi olin niin älyttömän innostunut pojasta. Mielestäni oli niin poikkeuksellisen hienoa kiekonkäsittelyä ja suojaamista ja lisänä vielä hyvä koko ja luistelu sekä mainio peliäly että olin ihan hämmästynyt. No, nyt alkaa valkenemaan että ei ollut aivan pelkkää silmänlumetta, vaan kyllä tässä on kyseessä aivan poikkeuksellinen lahjakkuus, ihan maailman mittakaavassakin.

Jos nyt vertaa vaikkapa Rasmus Kupariin, joka on myös kova lupaus ja tulee todennäköisesti pelaamaan NHL:ssä hyvän uran, niin mielestäni Kakko on jo nyt parempi, vaikka varataan vasta ensi vuoden draftissa. Esittäisin vielä paremmin asiasta perillä oleville muutaman kysymyksen. Millainen on Kakon fysiikka tällä hetkelllä? Erityisesti sen suhteen, onko ns. aikaisin kehittynyt vai onko silläkin puolella vielä kapasiteettia tulla paljon kehitystä, kuten vaikkapa Laineella saman ikäisenä.

Lisäksi kuulisin mielelläni keneen NHL-pelaajaan vertaisitte Kakkoa, itse en ole vielä keksinyt oikein täydellistä vertauskuvaa. Mutta parhaimmillaan Kakko on tuonut minulle mieleen Aleksei Kovalevin uskomattoman nopeat kädet ja kiekonkäsittelyn. Ja välillä kyllä on ainakin oman ikäisiään vastaan kulmissa suojannut kiekkoa ja pyörähdellyt kuin Crosby konsanaan. Ei toki ehkä pelaajana kokonaisuudessaan muistuta varsinkaan Crosbya.

Eiköhän Kakko varata toisena heti Hughesin jälkeen ensi kesänä.
 

Lico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Helsingin Jokerit
Mä en aivan yhtä paljon Kakkoa ole päässyt seuraamaan kuin suurin osa turkulaisista, mutta mä väittäisin Kakolla olevan fyysisyydessäkin vielä lunastamatonta potentiaalia. Kunhan nopeus ei kärsisi sitten, kun sen aika on.

Mulle tulee mieleen kaikesta Marian Hossa. Olen samoja hossamaisia piirteitä nähnyt muissakin pelaajissa, mutta Kaapo Kakko muistuttaa slovakialaista aivan julmetusti kehonkielellä sekä hyökkäyspään avuillaan. Puolustuspelaamisessa tuskin koskaan pääsee HOF-tasolle missä Hossa oli, mutta eiköhän sekin parannu vuosien aikana. Täytyy muistaa, että Hossa tosiaan oli nuorempana aivan julmetun kova maalintekijä.
 

Noutolokku

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Kanen Pate ja Dominaattori
2 Liiga pelin jälkeen Kakolla tilillä 2+1 tehot, 2 voittomaalia, +1, 5 laukausta peli aika 18.09min/peli ja kultapotta päässä.

Puhutaan kyllä poikkeuksellisesta pelaajasta. Liikkuu minusta kokoonsa nähden jo tässä vaiheessa erittäin hyvin (186cm vasta mittarissa, mutta ikäisekseen näyttää jo isokokoiselta). Peliäly ja kädet toimivat todella korkealla tasolla. Pystyy ja osaa käyttää kroppaansa erinomaisesti kiekon suojauksessa apunaan. Uskaltaa ja pystyy pelaamaan miehiäkin vastaan.

Harjoittelee Hannu Rautalan opissa niin voidaan veikata, että jatkaa aika samoilla askelilla eteenpäin mitä sieltä nyt ovat ponnistaaneet Ristolainen, Laine sekä Rantasen Mikko nyt etunenässä. Voimaa on kesällä hankittu ja se näkyy kyllä jo kaukalossakin. Ikä ja fysiikka tuo toki tietyn rajoitteen, mutta mistään heittopussista ei todellakaan voida enää puhua. Kehitys menee siis aikalailla käsikädessä Rantasen ja Laineen kanssa. Parin vuoden päästä on Kakkokin luultavasti jo samassa pisteesä kuin Laine vysiikkansa kanssa. Laine on Rantasta hieman perässä, johtuen toki ikäerosta. Kaikkia voima-kestvyys-räjähtävyys ominaisuuksia kun ei yhdellä kertaa voida parantaa

TPS:n superlupaus Kaapo Kakko hamuaa kärkeen - "Lähden parantamaan sijoitustani lähemmäksi ykköstä" <- tuossapa vielä jatkoajan juttu kauden alla pojasta.

Voi olla, että menen metsään, mutta jotenkin itselle tulee Kakosta mieleen tsekkiläinen Jakub Voracek. Toki ehkä sillä erotuksella, että Kakko tekee varmasti enemmän maalejakin kuin vain syöttelee.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Kakko on 80-90 tehopisteen pelaaja ihan helposti sitten aikanaan NHL:ssä.
 

Oskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turkulaiset joukkueet, Rantasmikko, Gordon Bombay.
Kakko on 80-90 tehopisteen pelaaja ihan helposti sitten aikanaan NHL:ssä.

Kova on ennustus, mutta täysin realistinen. Kakolla on paljon ominaisuuksia millä voi lunastaa tuollaisen potentiaalin hyvinkin nopeasti (vert. puljujärvi). Parin otteeseen olen todennut, että Kakko on kahden suunnan voimahyökkääjä. Pystyy maalintekoon omalla panoksellaan ja samalla ei ole virhealtis puolustuksessa. Kulmaväännöissä on vielä kehitettävää, että pääsee todelliselle huipulle NHL:ssä, mutta näillä otteilla hän on hyvinkin Jagrin ja Hossan välimuoto.

Jos pitää koko kauden tasonsa ja tehot ovat 30-40pistettä, niin kakkosvaraus on 100% varma. Jos siis se kakkosvaraus on edes vaakalaudalla. Ykkösvaraukseen tarvitaan jo äärimmäinen täysosuma esim. liigan maalipörssin voitto ja junnukisojen pistepörssin voitto.
 

JJ#36

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Mä en aivan yhtä paljon Kakkoa ole päässyt seuraamaan kuin suurin osa turkulaisista, mutta mä väittäisin Kakolla olevan fyysisyydessäkin vielä lunastamatonta potentiaalia. Kunhan nopeus ei kärsisi sitten, kun sen aika on.

Mulle tulee mieleen kaikesta Marian Hossa. Olen samoja hossamaisia piirteitä nähnyt muissakin pelaajissa, mutta Kaapo Kakko muistuttaa slovakialaista aivan julmetusti kehonkielellä sekä hyökkäyspään avuillaan. Puolustuspelaamisessa tuskin koskaan pääsee HOF-tasolle missä Hossa oli, mutta eiköhän sekin parannu vuosien aikana. Täytyy muistaa, että Hossa tosiaan oli nuorempana aivan julmetun kova maalintekijä.

Hossa voisi tosiaan olla aika hyvä verrokki. Tai ainakin se Hossa, jonka muistan lähinnä maajoukkuepeleistä, jolla oli tosiaan myös iso vastuu maalinteosta ja oli sillä tavalla joukkueen ykköstähtiä myös pisteiden puolesta. Eli kuin Hossa, joka on hieman huonompi kahteen suuntaan, mutta vielä taitavampi käsistään. Kyllä se mulle kelpaisi, jos samanlaisen uran Kakko pystyy luomaan.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings

Uniquewn

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames
Lisäksi kuulisin mielelläni keneen NHL-pelaajaan vertaisitte Kakkoa, itse en ole vielä keksinyt oikein täydellistä vertauskuvaa. Mutta parhaimmillaan Kakko on tuonut minulle mieleen Aleksei Kovalevin uskomattoman nopeat kädet ja kiekonkäsittelyn. Ja välillä kyllä on ainakin oman ikäisiään vastaan kulmissa suojannut kiekkoa ja pyörähdellyt kuin Crosby konsanaan. Ei toki ehkä pelaajana kokonaisuudessaan muistuta varsinkaan Crosbya.

Kovalev ei ole ollenkaan huono vertaus. Kakon kovimpia vahvuuksia ovat juuri lainauksessa mainitsemasi ominaisuudet, kun vielä lisätään kiekonkäsittelytaitoihin pojan ketteryys. Monipuolinen kloppi, ja siksi hyviä ominaisuuksia on paljon. Aika vaivattomasti pääsee paikaltaan liikkeelle, laukaus on aika hyvä ja tekee myös mielestäni hyvää duunia takakarvauksissa (taisi siitä Kakon kiekonriistosta lähteä eilinen vastahyökkäys, jonka päätteeksi Kakko viimeisteli voittomaalin).

Myös ns. nuorempi Marian Hossa on siellä päin. Voracek on mielestäni vähän kauempana (sopii ehkä Rantaseen hänen vertaaminen paremmin), kun tuo Kakko on liikkeissään aika ärhäkkä. Nyky-NHL:stä on vaikea sanoa tarkkaa verrokkia. Ehkä jotain Matt Barzalin ja Filip Forsbergin välillä (Kakko toki lefti).
 

Tornados

Jäsen
Kaapo Kakon osalta tykkään vertauksesta Marian Hossaan. Nyky-NHL:stä voisi verrata myös Andrei Svechnikoviin, joka tullee kaikille tutuksi alkavalla kaudella.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös