NHL Entry Draft 2018

  • 200 440
  • 492

aessi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TBL & Elias Pettersson
Pronmanin rankkaukset ovat aika vahvasti näkemyksellisiä eli poikkeavat monen pelaajan osalta aika paljon tapahtuvasta varausjärjestyksestä.

Tämähän on toki vain hyvä juttu, mielummin näitä Buttonin ym. potentiaalin arvioita lukee kuin näitä ennustuksia missä arvuutellaan missä järjestyksessä pelaajat menevät.
 

Tornados

Jäsen
Tämähän on toki vain hyvä juttu, mielummin näitä Buttonin ym. potentiaalin arvioita lukee kuin näitä ennustuksia missä arvuutellaan missä järjestyksessä pelaajat menevät.

Tarkoituksena ei ollutkaan arvostella. Totesin vain sen asian, että Kotkaniemen kohdallakin on kysymys näkemyksestä, joka ei välttämättä vastaa varausvuoroa (näkemys voi silti olla oikeassakin pelaajan potentiaalin suhteen). Toivotaan toki mahdollisimman korkeaa varaustakin!
 

secord

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Älkää ampuko viestintuojaa, mutta huhtikuun lopulla entinen NHL-scoutti Grant McCagg twiittaili jopa näin rohkeita Kotkaniemestä:

Grant McCagg@grantmccagg
"I can see the #Habs going "off the reservation" like they did in 2005 with Price and taking Kotkaniemi at 3rd overall. He has been THAT good, and Timmins isn't afraid to stray away from the "consensus" and live with the criticism from the amchair scouting community."
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Älkää ampuko viestintuojaa, mutta huhtikuun lopulla entinen NHL-scoutti Grant McCagg twiittaili jopa näin rohkeita Kotkaniemestä:

Grant McCagg@grantmccagg
"I can see the #Habs going "off the reservation" like they did in 2005 with Price and taking Kotkaniemi at 3rd overall. He has been THAT good, and Timmins isn't afraid to stray away from the "consensus" and live with the criticism from the amchair scouting community."
Tätä ei kyllä toivoisi kellekään, ei niin kärkiluokan prospekti menisi kolmosena täysin sekaisin olevaan organisaatioon + lehdistö ja fanit ovat mitä ovat.
 

red.machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Slovakia
Lopullinen ranking:

1. Rasmus Dahlin, P - Frölunda HC
2. Andrei Svetshnikov - OL, Barrie Colts
3. Filip Zadina - VL, Halifax Mooseheads
4. Quinn Hughes - P, Univ. of Michigan
5. Evan Bouchard - P, London Knights
6. Adam Boqvist - P, Brynäs
7. Oliver Wahlstrom - KH/VL, U.S National U18 Team
8. Jesperi Kotkaniemi - KH, Ässät
9. Noah Dobson - P, Acadie-Bathurst Titan
10. Joseph Veleno - KH, Drummonville Voltiquers
11. Joel Farabee - VL, USNTDP Juniors
12. Martin Kaut - OL, Pardubice
13. Brady Tkachuk - KH/VL, Boston University
14. Akil Thomas - KH, Niagara IceDogs
15. Isac Lundeström - KH/VL, Luleå HF
16. Vitali Kravtsov - OL, Traktor Tsheljabinsk
17. Ryan Merkley - P, Guelph Storm
18. Ty Smith - P, Spokane Chiefs
19. Jared McIsaac - P, Halifax Mooseheads
20. Grigori Denisenko - VL, Lokomotiv Jaroslavl
21. Brett Hayton - KH, Sault Ste.Marie Greyhounds
22. K´Andre Miller - P, U.S National U18 Team
23. Rasmus Kupari - KH, Kärpät
24. Bode Wilde - P, U.S National U18 Team
25. Calen Addison - P, Lethbridge Hurricanes
26. Adam Ginning - P, Linköping
27. Aleksandr Aleksejev - P, Red Deer Rebels
28. Jonatan Berggren - KH/OL, Skellefteå
29. Dominik Bokk - OL, Vaxjö Lakers
30. Kirill Martshenko - OL, Jugra Hanty-Mansijsk
31. Rasmus Sandin - P, Sault Ste.Marie Greyhounds
 

Noutolokku

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Kanen Pate ja Dominaattori
En ole itse näissä asioissa kovin perillä saatikka asiantuntija, mutta. Mitä nuita listauksia katsoo, niin joko tämä vuosi on sentterien tasolla heikko tai sitten monella on vain tarvetta pakille. Yleensä muistelisin, että sentterit ovat kovaa valuuttaa näillä markkinoilla. Saatan toki olla hakoteilläkin.. viime vuonnakin näköjään 7/10 ekoista senttereitä, toissa vuonna 4/10 + 11 12 myös.
 

Tornados

Jäsen
En ole itse näissä asioissa kovin perillä saatikka asiantuntija, mutta. Mitä nuita listauksia katsoo, niin joko tämä vuosi on sentterien tasolla heikko tai sitten monella on vain tarvetta pakille. Yleensä muistelisin, että sentterit ovat kovaa valuuttaa näillä markkinoilla. Saatan toki olla hakoteilläkin.. viime vuonnakin näköjään 7/10 ekoista senttereitä, toissa vuonna 4/10 + 11 12 myös.

Sentterien taso on tosiaan tänä vuonna heikompi+ puolustajien taso erityisen hyvä. Sentterien dominanssi tulee todennäköisesti jatkumaan taas ensi vuonna. Kannattaa myös muistaa, että nuorten pelaajien osalta pelipaikat eivät aina ole varmasti tiedossa. Erityisesti laiturin ja sentterin osalta on kyseessä valistunut arvaus, joka saattaa hyvinkin muuttua pelaajan kehityksen ja joukkueen koostumuksen johdosta.
 

Ävssät

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Colorado Avalanche
Kannattaa myös muistaa, että nuorten pelaajien osalta pelipaikat eivät aina ole varmasti tiedossa. Erityisesti laiturin ja sentterin osalta on kyseessä valistunut arvaus, joka saattaa hyvinkin muuttua pelaajan kehityksen ja joukkueen koostumuksen johdosta.

Tästä hyvänä osoituksena mm Jesperi Kotkaniemi, joka listauksissa näkyy olevan keskushyökkääjä, mutta joka ei ole tätä miesten tasolla vielä osoittanut. Oli viime kaudella laituri ja täällä Jatkoajassa, kun Ässien osiota lukee, ei ole siellä täyttä luottoa Kotkaniemen sentterinä pelaamiselle vielä ensi kaudellakaan.
 

Eugene

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, SaiPa, Ketterä
Sentterien taso on tosiaan tänä vuonna heikompi+ puolustajien taso erityisen hyvä. Sentterien dominanssi tulee todennäköisesti jatkumaan taas ensi vuonna. Kannattaa myös muistaa, että nuorten pelaajien osalta pelipaikat eivät aina ole varmasti tiedossa. Erityisesti laiturin ja sentterin osalta on kyseessä valistunut arvaus, joka saattaa hyvinkin muuttua pelaajan kehityksen ja joukkueen koostumuksen johdosta.
Ja yleensähän se menee niin, että sentteri siirtyy laituriksi. Onko edes miten yleistä tämä laiturista sentteriksi siirtyminen? Sebastian Aho tulee ensimmäisenä mieleen, mutta ei toisaalta ole vielä vakiinnuttanut paikkaansa keskushyökkääjänä.
 
Pronman rankkas Kotkaniemen tylysti 4.sijalle 2018 rankissaan. :)

Vain tutut Dahlin, Svechnikov ja Zadina edellä.

Myös muut suomalaiset ovat hyvin edustettuina tuolla listalla

Pronmanin top 31:

1. Dahlin
2. Svechnikov
3. Zadina
4. Kotkaniemi
5. Hughes
6. Wahlström
7. Boqvist
8. Bokk
9. Tkachuk
10. Merkley
11. Veleno
12. Kupari
13. Denisenko
14. Ylönen
15. Kravtsov
16. Wilde
17. Iskhakov
18. E. Bouchard
19. Marchenko
20. Dobson
21. Smith
22. Wise
23. Hayton
24. Berggren
25. Der-Arguchintsev
26. McLeod
27. Farabee
28. Addison
29. Dellandrea
30. Nordgren
31. Lundeström

Pronman on aina kulkenut vähän omia polkujaan, mutta olen aina tykännyt miehen analyyseistä mitä prospekteihin tulee. Perustelee näkemyksensä ja peilaa Buttonin tapaan enemmän pidemmän ajan potentiaaliin kuin draft-päivän tasoon.

Olen ollut myös huomaavanani, että Pronman pitää suomalaispelaajista yleistä näkemystä enemmän. Tai ehkä se vain tuntuu siltä.
 
Viimeksi muokattu:

aessi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TBL & Elias Pettersson
Nosti myös Hughesin korkealle, jostain syystä itse olen hänestä aika innoissani. Wahlström tekisi myös mieli nostaa esille, harmi kun omalla joukkueella ei korkeata varausvuoroa ole. Useampi pelaaja tuossa top10 kenestä on aika hyvä kutina.
 

Toby Dammit

Jäsen
Suosikkijoukkue
New Jersey Devils
Putoajia Pronmanin listalla taitavat olla ainakin Bouchard, Dobson, Farabee, Lundeström ja ehkä Thomas ja Kaut. En muista ihan tarkkaan, miten pari viimeksi mainittua ovat sijoittuneet muille listoille.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Pronman on aina kulkenut vähän omia polkujaan, mutta olen aina tykännyt miehen analyyseistä mitä prospekteihin tulee. Perustelee näkemyksensä ja peilaa Buttonin tapaan enemmän pidemmän ajan potentiaaliin kuin draft-päivän tasoon.

Tämä on itseäni huvittanut kanssa. Tai siis lähinnä se, että mikä helvetin järki on arvuutella sitä varausjärjestystä, kun ainoa asia mikä oikeasti ratkaisee on se miten hyvä pelaajasta tulee/voi tulla.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tämä on itseäni huvittanut kanssa. Tai siis lähinnä se, että mikä helvetin järki on arvuutella sitä varausjärjestystä, kun ainoa asia mikä oikeasti ratkaisee on se miten hyvä pelaajasta tulee/voi tulla.
Kaipa sille on faneilla lisäarvoa, kun tietää mitä tiettyä pelaajaa voi odottaa omaan jengiin. Näin neutraalina NHL-seuraajana lähinnä kiinnostaa, mihin suomalaiset voisivat päätyä. Muuten samaa mieltä.
 
Tämä on itseäni huvittanut kanssa. Tai siis lähinnä se, että mikä helvetin järki on arvuutella sitä varausjärjestystä

Minä olen ihmetellyt sitä, kun esim. tällä palstalla suomalaiset kiekkofanit esittävät omia "mock draft" -listauksiaan, että missä helkkarin välissä nuo ihmiset ehtivät katsella riittävästi jotain Kanadan junnuliigoja muodostaakseen perustellun mielipiteen 17-ja 18-kesäisten kiekkojunnujen välisistä paremmuusjärjestyksistä. Ja vaikka aikaa olisikin yllin kyllin, miksei sitä käyttäisi mieluummin ammattilaisurheilun väijymiseen.
 

secord

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Minä olen ihmetellyt sitä, kun esim. tällä palstalla suomalaiset kiekkofanit esittävät omia "mock draft" -listauksiaan, että missä helkkarin välissä nuo ihmiset ehtivät katsella riittävästi jotain Kanadan junnuliigoja muodostaakseen perustellun mielipiteen 17-ja 18-kesäisten kiekkojunnujen välisistä paremmuusjärjestyksistä. Ja vaikka aikaa olisikin yllin kyllin, miksei sitä käyttäisi mieluummin ammattilaisurheilun väijymiseen.

Ihan tuohon jälkimmäiseen lauseeseen, että joskus amatööripuolen urheilua on jopa viihdyttävämpää seurata kuin ammattilaisurheilua. Ja samaan hengenvetoon totean etten omaa minkään tason kompetenssia lähteä tekemään listoja esim. ensi kesän draftia ajatellen. Nuorten kehittyvien pelaajien seuraaminen on kuitenkin koko NHL:n seuraamisessa se suola itselleni. On todella mielenkiintoista lukea ja seurata tulevaisuuden nimien kehittymistä. Perustellut mielipiteet sitten erikseen, mutta nostan hattua kaikille niille, jotka jaksavat listoja tehdä ja niitä edes jotenkin perustella. Nykyaikana pelaajien seuraaminen on melko helppoa melkein sarjasta riippumatta. Se kellä aika on, se ajan käyttäköön!
 

Flagger

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Columbus Blue Jackets
Minä olen ihmetellyt sitä, kun esim. tällä palstalla suomalaiset kiekkofanit esittävät omia "mock draft" -listauksiaan, että missä helkkarin välissä nuo ihmiset ehtivät katsella riittävästi jotain Kanadan junnuliigoja muodostaakseen perustellun mielipiteen 17-ja 18-kesäisten kiekkojunnujen välisistä paremmuusjärjestyksistä. Ja vaikka aikaa olisikin yllin kyllin, miksei sitä käyttäisi mieluummin ammattilaisurheilun väijymiseen.
Jollekin se lienee hupia, toiselle harrastus ja kolmannelle työtä. Näin jääkiekkofoorumilla törmää usein ihmisiin jotka tykkäävät jääkiekosta.

Itseä eivät esimerkiksi Kanadan junnusarjat kiinnosta ja myös suomalaiset draftattavat ovat tänä vuonna melkoisia tuntemattomuuksia, jolloin tämä ketju on oikein hyvä paketti draftia silmällä pitäen.
 

red.machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Slovakia
Minä olen ihmetellyt sitä, kun esim. tällä palstalla suomalaiset kiekkofanit esittävät omia "mock draft" -listauksiaan, että missä helkkarin välissä nuo ihmiset ehtivät katsella riittävästi jotain Kanadan junnuliigoja muodostaakseen perustellun mielipiteen 17-ja 18-kesäisten kiekkojunnujen välisistä paremmuusjärjestyksistä. Ja vaikka aikaa olisikin yllin kyllin, miksei sitä käyttäisi mieluummin ammattilaisurheilun väijymiseen.

Omat listaukseni perustuvat osaksi potentiaaliin ja osin taasen arvioon milloin kukin pelaaja varataan. Junnuliigoja nyt ei millään ehtisi katsella, mutta nykypäivänä löytyy monista pelaajista shift-by-shift-koosteita, joten pelien katsominen ei ole edes välttämätöntä. Lisäksi muodostan näkemykseni pelaajista myös eri scouttitoimistojen analyysien pohjalta. Se täytyy toki myöntää, että listauksien loppupäässä olevien pelaajien sijoittaminen järjestykseen on aika haastavaa ja osin hakuammuntaa, mutta alkupäässä varattavista pelaajista minulla on varsin hyvä käsitys. Olen seurannut erityisesti Dahlinia, Svetshnikovia ja Zadinaa melko tarkasti jo noin parin vuoden ajan.
 
https://www.jatkoaika.com/haastatte...ilman-kuumimpia-tulevaisuudenlupauksia/168639

Kolme vuotta sitten oli jopa top-10 varaus tämä teinitähti. Kehityskäyrä ei ole ollutkaan ylöspäin verrattuna muihin prospekteihin.
Moni näistä pienikokoisista 15v junnutähdistä jättää breikkaamatta aivan maailman kovimpaan kärkeen. Suomalaisista tulee mieleen Leevi Aaltonen viimeisenä, joka sai palstalla paljon hehkutusta. Nyt kun varausvuoteen on vuosi aikaa, niin vaikea arvioida kolmoskierrosta korkeammalle. Kun taas suurempi Kakko vaikuttaa todennäköiseltä Top 5 -varaukselta. Eikä pojasta puhuttu pari-kolme vuotta sitten juurikaan. Myös Aleksi Saarela tulee suomalaisista mieleen, joka keräsi melkoista hypeä pari-kolme vuotta ennen varausikää.

Norjan jääkiekon kannalta harmi, että supertähti jäänee saamatta. Ainakin tämän pojan osalta.
 

secord

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Laitetaan tämä nyt tähän ketjuun, että Noah Dobsonin edustama Acadie-Bathurst Titan voitti viime yönä Memorial Cupin finaalissa Regina Patsin 3-0. Dobson pelasi vahvan turnauksen tehden neljässä pelissä 2+5=7 pisteet. Jäi tosin finaalissa ilman pisteitä, mutta oli siinäkin aktiivinen laukoen maalia kohti seitsemän kertaa ja tehotilastoon merkintä +2. Dobson valittiin myös turnauksen tähdistöön.
 

nuck

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vancouver Canucks, Abbotsford Canucks, Ilves
Olen ollut myös huomaavanani, että Pronman pitää suomalaispelaajista yleistä näkemystä enemmän. Tai ehkä se vain tuntuu siltä.
Vähän jälkijunassa tuohon sen verran, että (sen suurempia tilastoja asiasta tekemättömänä) kyseessä lienee tuo tunne. Viime kesänä Miro Heiskanen ei ollut missään niin huonosti sijoitettu kuin Pronmanin listalla. Pronman pisti Heiskasen kahdeksanneksi kun muutamat muut (ainakin Future Considerations, Hockeyprospect ja McKeen's) laittoivat Heiskasen kolmanneksi. Myös Juuso Välimäkeä ja Urho Vaakanaista muut "toimistot" arvostivat enemmän kuin Pronman. Välimäki oli useilla muilla tuolla 12-15 paikkeilla, mutta Pronmanin listalla 23. sijalla. Button oli Vaakanaisen kohdalla vielä enemmän skeptinen kuin Pronman, mutta noiden kahden näkemykset erosivat Vaakanaisen kohdalla muuten paljon muista.

Minulle on selvinnyt jo kauan sitten miksi Pronman on vielä mukana noissa rankingeissaan draftin ja prospectien osalta. Mutta hyvähän se on klikkauksia kerätä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös