Näitä puolustaja on vuottakin aikaisemmin hankala ennakoida. Ei tarvitse mennä kuin kolme-neljä vuotta taaksepäin ennen Ekbladin draftia, kun oli kovat kyselyt, ketkä lähitulevaisuuden kärkipuolustajien nimistä on kaikkein vakuuttavin; Ekblad, Hanifin vai Chychrun. Chychrunia pidettiin potentiaalisimpana, perässään Hanifin, kun taas Ekbladia ei nostettu ihan samalle framille, vaikka top-3 pickiksi luokiteltiinkin. No, nyt voi hyvin sanoa, että kääntyi aivan päälaelleen tuokin homma.
Liljegren vaikuttaa kyllä tällä hetkellä vakuuttavalta puolustajaprospektilta. Oliver Kylingtonkin oli kyllä vuosi ennen draftiaan ruotsalaispakkina ihan tuossa TOP-5 sijoilla, mutta lähti tippumaan kovasti alaspäin vuoden aikana, ollen lopulta vasta #60 overall pick. Chychrun tippui muutamassa kuukaudessa TOP-5 sijalta sijalle #16. Lähti kauteen kuitenkin haastamaan Matthewsia.
Olen itse melko varma, että Liljegren on ns. real deal, eikä tule tippumaan TOP-5 sijoitukselta. Laukaus, monipuolisuus ja taito lukea peliä. Jakob Chychrun oli esimerkiksi fyysisyydellään dominoinut noita junnuliigoja, mutta Liljegren SHL:ssa melko vakuuttavaa pelaamista noin nuorelta kaverilta (ei ole edes kuin 182 cm pitkä). Jo Liljegrenin laukaus on niin vahva ase, että hän on varmempi valinta kärkipickinä kuin joku Chyhcrun. Viivalla osaa laukoa ohi pakeista ja omaa kovan, tarkan kudin, niin se on aika hyvä ase ylivoimapelissä.
Liljegren voisi olla jonkinlainen kombinaatio tyyliltään Karlssonia ja Doughtya/Ekbladia; Karlssonmaisesti liikuttelee hienosti kiekkoa ja on erinomainen siinä maalille toimittamisessa ja rannelaukauksessa. Uskaltaa nousta hyökkäämään, kun on paikka, mutta ei karlssonmaisesti ole mikään neljäs hyökkääjä jatkuvasti. Ei kuitenkaan omaa ihan samaa fyysistä särmää (ainakaan vielä), kuin Doughty tai Ekblad.
Itsellä tulee mieleen myös Nick Bailen tuosta kiekollisesta pelaamisesta. Samanlaista rohkeaa peliä isolla kentällä, jossa itse haetaan ratkaisuja riittävän usein. Eli ei tosiaan ole viivapelissä sellainen pelkkä kiekonliikuttaja siellä viivalla, vaan uskaltaa haastaa, ottaa tyhjää tilaa ja laukoa pienistä väleistä ohi ensimmäisten pelaajien laittaen verkot joko suoraa soimaan tai hyviä ripareita hyökkääjille.
173 cm Yamamoton en usko millään menevän TOP-3:ssa. Kova prospekti, mutta sieltä tulee kyllä muitakin kovia vuoden aikana esille, jotka sitten ovat sitä 190 cm luokkaa.