Itse en Joni Tuulolaa rankkaisi missään nimessä noin korkealle. Kyseessä kuitenkin yli-ikäinen prospekti, jolla takana ilmeisesti loukkaantumisten täyteinen kausi. Voisin melkein lyödä vetoa, että ainakin Aho, Saarela ja todennäköisesti Tammelakin varataan ennen Tuulolaa. Vili Saarijärven lopullista varauskierrosta on vaikea ennustaa. Mielenkiintoista nähdä kuinka paljon painoarvoa skoutit hyvin menneille U18-kisoille laittavat. Kauden aikana annetut näytöt Green Bayn USHL-joukkueessa yksinään tuskin riittäisivät NHL-varaukseen.Minun oma top kymppi
1. Mikko Rantanen
2. Roope Hintz
3. Veini Vehviläinen
4. Julius Nättinen
5. Joni Tuulola
6. Aleksi Saarela
7. Vili Saarijärvi
8. Veeti Vainio
9. Sebastian Aho
10. Jonne Tammela
En ylläty, jos Aho varataan aiemmin kuin jollain jämävarauksella, koska ikäisekseen hän on eittämättä kovatasoinen kiekkoilija, joka tullee tekemään ainakin Euroopassa kovan uran. Mutta en yllättyisi myöskään siitä, että hän ei saisi varausta ollenkaan. Hänen koollaan ja pelityylillään yhdistettynä selvän erikoisominaisuuden puutteeseen on ainakin minun vaikea povata hänelle pitkää ja loistokasta uraa Pohjois-Amerikan kaukaloissa.
Samaa mieltä Sebastian Ahosta. Todennäköisesti tulee tekemään pitkän ja menestyksekkään kiekkouran, mutta mitä todennäköisemmin Euroopan puolella. Euroopan tasolla hänestä voi tulla jopa ykkös-kakkosketjun johtava pelaaja, mutta on vaikea nähdä, että hänen tasonsa riittäisi samanlaiseen rooliin NHL:ssä. Eikä hän mikään puolustavan roolin pelaajakaan ole, koska ei ole millään tapaa fyysinen pelaaja. Toki Donskoin ja Kemppaisen esimerkit näyttävät, että pelaajat voivat ottaa isoja kehitysaskeleita vanhemmallakin iällä, joten turha tässä on mitään liian suuria julistuksia lähteä tekemään 17-vuotiaan pelaajan tulevaisuudesta.
Jämäkierroksilla voidaan tosiaan nähdä hieman yllättäviäkin suomalaisvarauksia. Näkisin, että juuri Sopasen ja Mikkolan tapaisia pelaajia kannattaisi varata noilla kierroksilla. Heillä on kuitenkin fyysisiä avuja, joita NHL-joukkueet pelaajilta toivovat. Pelin muita osa-alueita voidaan kehittää myöhemmässä vaiheessa, mutta kokoa ei voi opettaa. Pienikokoisia, kiekollisia pelaajia sen sijaan on tarjolla paljon enemmän ja heitä voidaan hankkia myöhemminkin esim. vapaina agentteina.