Itsekin tuskailin saman asian kanssa, kunnes hokasin että ainakin Playstationilla tuo taklaussysteemi on mennyt osittain uusiksi. Enää ei riitä että että luistelee päin pelaajaa oikea tatti alasuunnassa, vaan se pitää nytkäyttää ylös siinä kontaktin kohdalla. Kieltämättä vähän kummallinen muutos enkä ihan ymmärrä miksi moinen piti tehdä.
Tosiaan tuo taklaaminen on vähän sama kuin lämärin vetäminen, eli ensin alas ja sitten ylös. Alkuun oli tosiaan vähän hankalaa, mutta sitten kun siihen tottuu niin suht helppoa antaa kunnon niittejä tämän jälkeen. Mutta ei ole kyllä ihan parhaasta päästä oleva muutos tuo(kaan).
Yksi mikä tuntuu olevan pirun hankalaa melkein näin vuodenkin jälkeen on lämärin vetäminen. Toki jos one-timerista pääsee tykittämään niin silloin yleensä onnistuu hyvin, mutta jos pitäisi esim. suorasta luistelusta kuten Ville Peltonen MM95 finaalissa konsanaan ampua lämäri, niin tuntuu epäonnistuvan aika usein. Sama on myös jos vaikka on pakkina viivalla.
Eilen pelasin muuten tekoälyä vastaan yhden parhaimmista peleistä koskaan tässä pelissä, tuntui jotenkin hämmentävän hyvältä se miten tuo peli eteni. Pelasin Floridalla Carolinaa vastaan, tasainen matsi ja tapahtumia oli paljon. Olin ehkä jokseenkin niskan päällä pitkiä pätkiä, mutta Carolina onnistui menemään ekassa erässä 0-1 ja toisen erän alussa 0-2 johtoon. Maalit ei edes olleet mitään perinteisiä tekoälyn tekemiä kusetusmaaleja, vaan ne oli ihan oikeasti seurausta selkeistä omista virheistäni.
Noh, pian tämän jälkeen ajelin Aron Ekbladilla Jake Guentzelin ihan pystyyn, tästä tuli sitten tappelu ja laitoin Ekbladilla muistaakseni Slavinin nippuun. Tästä tuli sitten itselle selkeä momentum, ei mennyt kuin hetki niin kavensin Matthew Tkachukilla tilanteeksi 1-2. Tämän jälkeen sitten tulikin pian jo tasoitus 2-2:een kun pistin Lundellilla kiekon pönttöön, ja oikeastaan tiesin tässä vaiheessa että tulen voittamaan tämän pelin. Molemmilla oli kyllä ihan hyviä tontteja, mutta lopulta muutama minuutti ennen loppua Sasha Barkov pistää pienestä kulmasta ylähyllylle ja 3-2. Hetken päästä vielä Tkachukilla tyhjiin ja kiskis 4-2 voitto oijoijoijoijoi.
Mut toi oli tosiaan sellainen ns. oikean lätkäpelin tuntuinen, olin jo menettämässä matsin omiin virheisiin mutta sitten fyysisen yliotteen kautta Carolina sekaisin ja peli kääntyi minulle. Tuo oli vielä muutenkin sellainen peli että tekoäly laukoi yli 20 kertaa, eli se tosiaan yritti tehdä niitä maalejakin muullakin tavalla kuin syöttelemällä 400 kertaa hyökkäysalueella ja nakuttelemalla tyhjiin.
Mutjoo, vähän tälleen gloryhunter-hengessä pelailen nyt Floridalla tätä, itse asiassa toinen kausi on jo menossa. Ekalla kaudella voitin finaaleissa ylläripylläri Edmontonin. Nyt on toinen kausi menossa, olen pistänyt joukkuetta jonkin verran uusiksi. Kuten olen huomannut tässä pelissä, niin veskareihin ei kannata ihan liikaa tuhlata rahaa. Pistin ekalla kaudella Sergei Bobrovskin lihoiksi Anaheimin suuntaan ja onnistuin keplottelemaan Mason McTavishin itselleni. Lisäksi hankin myös Oliver Björkstrandin ja tälle toiselle kaudelle treidasin Carter Verhaeghen Ottawaan ja sieltä vaihdossa... BOOOOMMMMM! Brady Tkachuk! Hauskaa pitää molempia Tkachukin veljeksiä joukkueessa, eri ketjuissa kylläkin.
Mutjoo, tässä saa kasattua kyllä loppupeleissä aika jäätävän kovan nipun kun pikkusen kikkailee, esim. varausvuoroja tulee joskus pistettyä aika kylmästi lihoiksi. Lupaavia junnuja löytyy myöhemmiltäkin kierroksilta ja jos ei löydy, niin niitä pystyy hankkimaan muualtakin. Tämän hetken kokoonpano näyttää tältä:
M. Tkachuk-Barkov-Reinhart
B. Tkachuk-McTavish-Björkstrand
Bennett-Lundell-Foerster
Luostarinen-Toews-Carter
Forsling-Montour
Mikkola-Ekblad
Martinez-E. Johnson
Knight
Lankinen
Onhan tossa muutama ihan hauska juttu toki, Jonathan Toews on tässä pelissä edelleen yllättävän hyvä pelaaja, overall on 83 ja mies on ihan jäätävän hyvä aloittaja. Jeff Carter ei pistänytkään hokkareita vielä naulaan vaan rouhii nelosketjussa ja iskee välillä ihan hyvin maalejakin.
Ja miten nuo saa palkkakattoon mahtumaan, no esim. siten että Lundellille kun iskee heti ekan kauden alussa sopimustarjouksen niin miehen voi kiinnittää sellaisella 8v ja 2 miljoonaa per kausi -sopimuksella, siinä säästyy aika hyvin dollareita muualle. Veskarit vetää sen reilun miljoonan kaudessa, Knightilla on vielä yksi kausi halpaa sopimusta jäljellä ja tuostakin kehittyy aika kova veskari tässä, vaikka tosiaan sillä nyt ei ihan niin hirveästi väliä ole kun itse pelaa pelit. Simuloidessa ehkä vähän enemmän.
Tuosta nipusta sopimukset ensi kaudeksi on kaikilla muilla paitsi Bennettillä, Carterilla ja Johnsonilla, eli kyllähän tässä dynastiaa ollaan rakentamassa. Martinez on kyllä ehkä vähän turhaan kahden vuoden pahvilla, toki halpa sopimus joten ei sinänsä niin väliä ja kai tuo kolmosparin ja seiskapakin välillä luutii hyvin.
Joo, onhan tuo suhteellisen kova nippu kyllä, itse asiassa usein tulee kokeiltua sitä että miten hyviä joukkueita tässä saa palkkakaton puitteissa kasattua. Voisihan sitä joskus pelata jollain jämäjengillä ja lähteä rakentamaan joukkuetta uusiksi, mutta ongelma niissäkin on vaan siinä että kun itse kuitenkin pelaa ison osan peleistä, niin aika paskasti saa kyllä pelata jos nippua ei raahaa pudotuspeleihin ja lopulta voita sitä mestaruutta.