Vaihdoin tässä slidereita nyt sinne AlTiton asetuksiin ja kyllähän tuo nyt vähän parani. Osaa säädin vähän oman mielen mukaan mutta pohjana käytin tuota. Nyt tekoäly ei tee niitä ihan älyttömimpiä maalejaan mutta vastapainona taas se klassinen että vedot jää johonkin kymmeneen per peli. Kaksi peliä pelasin, toisen Detroita vastaan ja toisen Bostonia vastaan, ekassa pelissä taisi tulla just 10 laukausta ja toisessa 16. Molemmat pelit meni lukemissa 1-1 rankkareille. Detroitin voitin ja Bostonille hävisin.
Kyllä tässä pari kertaa silti mennään ihan rasittavuuteen asti siinä että pelaajat on vaan ihan vitun kankeita ja ylipäätään tekoäly tuntuu olevan iholla kiinni siis ihan jatkuvasti. Ne on kuin duracell-pupuja joilla ei vaan virta lopu kesken vaikka vetäisi 10 minuutin vaihdon, ihan kohtuuttoman järjetöntä on tuo kun tekoäly ei vaan väsy vaikka tekisi mitä.
Mutjoo, vähän parempaa. Melko puolustusvoittoisia pelejähän nämä on mutta parempi nyt kuitenkin näin kuin ne älyttömät maalitalkoot. Jotain pitäisi vaan keksiä vielä tuohon että pelaajien kontrollointi ei olisi ihan niin helvettiä, tuntuu välillä kuin tervassa liikkuisivat. Pistin itse asiassa luisteluasetuksia siten että omilla pelaajilla tuo luisteluvauhti ja kiihdytys on vähän nopeampi kuin tekoälyllä, mutta tällä ei ollut kyllä mitään merkitystä. Edelleen se 10 minuuttia jäällä ollut Zdeno Chara pystyy ottamaan kiinni tuoreen Aleksander Barkovin.
Mutta onhan tämä nyt älytöntä että tekoälyä vastaan järkevän pelin saamiseksi pitää käyttää tolkuttomasti aikaa siiihen että löydät oikeat asetukset peliin. Ymmärrän että täydellistä ei voi saada, mutta on tämä kyllä näissä offline-pelimuodoissa ihan järjetön pettymys ollut itselleni. Edellinen omistamani versio eli NHL19 oli siinä suhteessa paljon miellyttävämpi pelata että samalla tavalla tuohon ei hajoillut, mutta ihan jo pelkästään kokoonpanopäivitykset sun muut ajoi sitten hankkimaan tämän.
Mut jospa tää tästä pikkuhiljaa. Eihän tätä ole kuin kohta neljä kuukautta tahkottu.
Itse olen nyt viime vuosien änäreitä yrittänyt pelata offlinessa - tämän vuoden versiota jaksoin about 20 peliä, edellisten vuosien versioita 5-15 peliä. Samat Altitot on itselläkin käytössä, mutta ei valitettavasti niilläkään pitkälle pötkitä.
Oma fiiliksentappaja #1:
Tuntuu, että keskialueen/vastustajan sinisen ylitys onnistuu lähes joka kerta. Eli pääsen alueelle varsin helposti, mutta alueen sisällä AI puolustus tuntuu ajavan kiekollisen pelaajani nopeasti laidan vierelle. Tähän on pari "lääkettä": a) Joko kiekko ränniin, joskus toimii joskus ei. b) Kiekollisella pelaajalla pysähdys ja toista aaltoa hakemaan c) vauhdit aivan minimiin ja tietynlaista kiemurtelua, jota AI ei osaa niin hyvin puolustaa.
Tämä jotenkin tappaa pelin temmon kokonaan. Ei ole käytännössä mitään järkeä tulla vauhdilla keskialueen yli, heittää kiekkoa ränniin tai jotain ristisyöttöä kulmaan, kuten oikeassa pelissä tuntuu usein tapahtuvan. AI tuntuu peruuttelevan omalle alueelle ja pitää vetosektorin aika hyvin kurissa.
Voi toki olla, että jos AI jengien taktiikoita säätäisi niin tähänkin voisi tulla muutos. Mutta ero on kuin yö ja päivä vs ihmispelaaja. Valitettavasti EA ei tarjoa 1vs1 online pelaajalla mitään muuta pelimuotoa kuin online random versus, jossa ei voi vastustajaan vaikuttaa ja rahastus 99 overall vastustaja HUT niin ei kauheasti inspiroi mennä sinne pelaamaan. (Joku vois laittaa Jatkoaikaliigan pystyyn, jos löytyisi joku manuaali liigatilastosivusto mihin voisi pistää tuloksia ja vaikka hemmetti pistepörssiä oikein - ai niin, osalla jengistä vanha xbox, osalla uusi, ei varmaan löydy tarpeeksi pelaajia kumpaankin konsoliin - itse pelaan nimittäin uudella versiolla.. se siitä!)
Joka tapauksessa noista em. asioista näkee kuinka NHL13 pelimoottori siellä pyörii taustalla, jossa liukuminen oli EA tiimin iso oivallus, lainaus Wikipediasta: "Top-end speed means that the players can skate as quickly as in real-life in their top speeds. Momentum is part of the physics; for example, a player skating at top speed may not turn around as quickly when carrying the puck as compared to when skating at normal speed or just gliding. Also, a player skating at top speed has his shooting and passing accuracies decreased. Momentum also means that players have a harder time recovering from mistakes. "
Tässä on paperilla jollain tasolla järkeä, mutta pelissä se tuntuu järjettömältä, että kun maaleja tulisi tehdä niin vedetääs liinat kiinni, tempo alas, liu'utaan vaan alueelle/alueella ja pyöritään siellä. Toki, oikein ajoitettuna spurtit auttavat (esim, jos vaikka luistelee kulmaan ja liukuu sinne asti+vähän kiemurtelee ja sitten tiukka spurtti ja/tai suojausnappi-> AI puolustus ei usein osaa näitä puolustaa).
Muita fiiliksentappajia on tietysti klassiset AI:n hyökkäyssyöttörallipelaaminen, joka on muistuttaa enemmän salibandya kuin jääkiekkoa sekä järjetön etu tietyissä tilanteissa, vaikka sliderit on ihmispelaajan eduksi 100-0.