Tuli sitten hommattua PS4 ja NHL16.
Edellinen versioni NHL14 (PS3) oli muutamine pikku lapsuksineen mielestäni loistava, ehkä jopa paras julkaisu koko historiansa aikana.
Nyt olen pelaillut vajaan viikon ja noin 20 peliä tätä uudenuutukaista tuotosta ja täytyy kyllä sanoa, että pelattavuus vaikuttaa ottaneen aimoharppauksen taakse päin. Pelin tempo on hidastunut järkyttävästi ja pelin suolasta, taklaamisesta, on tehty täysin tehotonta kun kaatuneet pelaajat hyppäävät sekunnin murto-osassa takaisin pystyyn. Kiekko polttaa lavassa ja nettipelit, joita olen tässä toistaiseksi pelannut ovat puolin ja toisin säälittävän näköistä räpellystä. Mainittakoon, että olen kuitenkin voittanut valtaosan peleistä, joten tämä ei ole vain huonon häviäjän tilitystä :) Kiekko pomppii miten sattuu, mailahäirinnästä on tehty tehottomampaa ja kiekon saa parhaiten pois vain luistelemalla päin vastustajaa. Skill stickistä on tehty myös jähmeämpää ja kunnon kynäily on täysin mahdotonta. Läpiajosta maalinteko ei ainakaan vielä tällä kokemuksella tunnu onnistuvan kun hitonmoisella hillolla.
Nämä kaikki edellä mainitut seikat johtavat vain siihen, että pelaaminen on köyhempää kun ei varsinaisesti tarvita tilannenopeita ratkaisuja ja taitoa. Näyttää kun kentällä pyörisi kymmenen tervassa pyöriteltyä kullia, jotka vain törmäilevät toisiinsa.
Toivon todella, että tämä näkemys muuttuu parempaan kun pelitunteja tulee alle, muussa tapauksessa kaivan vanhan kunnon NHL14 naftaliinista.
Jakaako kenties joku saman näkemyksen?
Toivottavasti joku on myös tästä täysin eri mieltä...
Itse olin alkuun pitkälle samoilla linjoilla ensimmäisten kokemusten myötä tästä pelistä. Ja mainittakoon, että myös omasta mielestäni NHL 14 ja ps3 on toistaiseksi paras NHL-sarjan peleistä.
Mutta...Rohkenisin jopa väittää, että kynäily tässä uudessa versiossa on hyödyllisempää, kuin 14:ssa. Kynäilyllä tarkoitan nyt nimenomaan skill stick-henkistä kikkailua ja kiekon suojaamista... en L1 napin käyttöä. Läpiajoista on suhteellisen helpo tehdä maali, kunhan tottuu tuohon että veska pelaa mailalla kiekon pois jos vie liian lähelle. Rysty toimii komeammin kuin 14:ssa. Sitten taas mielestäni miinusta on se, ettei kiekkoa voi viedä "foppatilaan", joka 14 oli erittäin nautinnollista.
Mailahäirintä oli alkuun liian tehokasta noin omasta mielestä, ja siihen on puututtu viimeisimmässä päivityksessä. Nyt pitää ajoittaa ja tähdätä se pokecheck oikein.
Samoin hyvä asia oli, että voi itse olla maalissa rankkareissa, koska parilla glitchillä pystyi joka kerta tekemään maalin niin halutessaan.
Se mitä sanot päin luistelusta, ei pidä paikkaansa noin omasta mielestä: vartaloharhautuksilla on helppo ohittaa pelaaja joka ryntää päin..samoin tietysti kiekon oikea-aikaisella siirtelyllä. Yleensä, vastustajan pelitapa (passiivinen vs aggressiivinen) paljastuu ensimmäisen hyökkäyksen yhteydessä. Noin yleisesti olen sitä mieltä, että "hyvät pelaajat" keskimäärin taklaavat vähemmän, ja ennemminkin sijoittuvat hyvin, blokkaavat laukaisulinjat ja syöttölinjat. Mielestäni näin myös NHL14:ssa oli asian laita (varmaan 1000-peliä pelattuna). Taklausta kannattaa omasta mielestä käyttää vain mikäli on 100 varma sen onnistumisesta, koska hyvä pelaaja rankaisee melkein poikkeuksetta, kun ohi mennyt taklaus (tai onnistunut, mutta vastustaja pysyy kiekossa) luo tilaa ja aikaa.
Pelinopeudesta olen osittain samaa mieltä, ja varsinkin juuri tuo siirtyminen 14 -> 16 on alkuun hankalaa. Tähän kuitenkin tottuu, kun saa pelejä alle, ja kyllä siinä taas kiire tulee, kun saa kovempia vastustajia vastaan. Positiivista verrattuna 14:
- pakit pitävät viivan paremmin
- enää ei ole tuota hyvin rasittavaa pomppuglitchiä, jota NHL14:sta osa pelaajista harrasti (heittävät kiekon keskialuuelta hyökkäysalueella, kiekko pomppii laidasta eikä omat pakit saa haltuun)
- Läpiajoissa monipuolisemmat kynät tuottavat tulosta (14:sta tsekkijalka ja rystyltä kämmenelle onnistui 9/10 niin ei tarvinnut muuta käyttää)
- Maskivedot ovat parempia
- Säbäranne etukulmaan ei uppoa yhtä usein
- Maali+veskan häirintä samanaikaiseti ei nyt aiheuta automaattista jäähyä, vaan videotarkastuksen ja aloitus ulos (oli saatana rasittavaa NHL 14:ssa)
Huonoa verrattuna 14:
- pelitempo on hitaampi (tähän tottuu)
- Pelaajat lähtevät tahmeasti liikkeelle (tähänkin tottuu), mutta näiden kahden ensimmäisen asian vuoksi mielestäni pelituntuma NHL14:ssa noin kokonaisuutena oli parempi
- Ei foppakynää
- Kiekkoa jopa liian helppo suojata skill stickillä - tämä käytännössä tarkoittaa sitä, että kannattaa puolustaa passiivisesti, kun tulee vastustaja joka yrittää pelin ylivoimaisesti helpointa ja suosituinta tapaa tehdä maali eli kiekon suojaus, pyöriminen kulmissa ja syöttä takatolpalle. Tämän voi melko hyvin estää sijoittumalla maalin eteen ja tekemällä oikea-aikaisia poke checkejä. Tämä kuitenkin tekee peleistä jonkin verran puuduttavia.
- Mitä korkeammalle tasolle nousee, niin sitä varmemmin yllä oleva toteutuu. Tämä tosin ongelma kaikissa änäreissä katta aikojen - NHL14:sta säbäranne ja olihan siinäkin suht hellpo pyöriä ja odotella onetimer paikkaa. "Dont hate the game..."
- Pelien kesto - tätä en oikein ymmärrä, erän pituus on tuo tuttu 5min, mutta keskimäärin yksi online ottelu kestää sen 30min. Aivan liian pitkä noin omaan makuun ja lisää pelin puuduttavuutta. NHL14:sta tuttu noin 20min kestävä ottelu oli omaan makuun juuri sopiva.
Kaiken kaikkiaan olen sit mieltä, että NHL 14 vie kyllä voiton, mutta alkukankeuden jälkeen on tämä NHL 16 oikein pelattava peli ja mielestäni paranee mitä enemmän saa pelejä alle ja pääsee sisään tempoon etc.