Pakko tulla inisemään nyt tänne, vaikka yleensä en jaksa änäreistä valittaa, koska pääsääntöisesti olen nauttinut pelaamisesta erittäin paljon. Nyt kuitenkin pelaamisesta on tullut lähinnä tuskastuttavaa "ohjain seinään"-menoa. NHL 16 oli mielestäni hyvä peli ennen marraskuun päivitystä, joka ihan suoraan sanoen on tuhonnut pelin.
Ensinnäkin, miten se voi olla mahdollista, että lauon pelissä joka kerta enemmän kuin vastustaja tai ainakin määrät pysyvät suht tasaisina, jos vastustajalla on muutama veto enemmän. Silti turpaan tulee järjestäen pääsääntöisesti huonommilta pelaajilta, joilla on huonompi joukkue. Toki voin itsekin olla yksinkertaisesti huono pelaamaan ja haluaisinkin mennä sen taakse mielummin kuin sen syövän, mitä EA meille tarjoaa. Itseä on toki vaikea arvioida, koska lähes kaikki me ollaan omien elämiemme maailman napoja, mutta olen pelannut EA:n änäripelejä kohta kymmenen vuotta, joten en väittäisi olevani ihan täysi ummikko tämän pelin suhteen.
Pahinta ei ole kuitenkaan se, että tappiota tulee nyt useammin kuin ennen, vaan se tapa millä ne tulevat. Jos olen vaivalla kerännyt esimerkiksi HUTissa joukkueita kokoon ja sen avulla saanut tiimiin Phil Kesselin ja Mike Modanon kaltaisia pelaajia, niin miten vastustajan Matt Martin laittaa kiekon pääsääntöisesti suuremmalla todennäköisyydellä pussiin rystytökkäisyllä längeistä kuin Kessel tarkalla rannarilla laidasta tai ylivoimalla viivasta? Pelaamispäivityksen mukana ovat tulleet tällaiset eräänlaiset lirutusmaalit yhä useammin peleihin mukaan. Esimerkki: vastustaja heittää kiekon hyökkäysalueen siniviivalta maalin edustalle, jossa John Scott odottaa. Scott laukoo kiekkoa, mutta ei ikään kuin osu siihen kunnolla vaan sutaisee sen epäonnistuneella laukauksella sisään. Ja aina lirahtaa puikoista.
Pelaamispäivitys myös hidasti pelin tempoa, joskin se oli jo ennen sitä melko hidas. Nyt jo edellä mainittu Kessel on kuin valtamerilaiva jäällä kiekon kanssa. Nopeat käännökset eivät onnistu eikä pääse irti vastustajista. Jos joskus pääsee yksin läpi, niin McDonagh ja Girardi luistelevat aina kiinni.
Kaiken tämän aikana NHL -pelistä on vaikea nauttia ja se on todella sääli. Ottaisin häviöt kyllä vastaan ja aina olen ottanutkin, koska hyvän pelin jälkeen häviöstä jaksaa sisuuntua ja ottaa seuraavassa matsissa sitten uuden yrityksen, koska eihän aina voi voittaa. Nyt kuitenkin tiedän, että se sama tapa hävitä peli odottaa ensi matsissa yhä uudelleen ja uudelleen. Ei vain yksinkertaisesti kiinnosta enää. Luulisin, että monella muullakin alkaa olla samaa ongelmaa laittaa se änärilevy koneeseen ja tahkota viikonloppuiltana lätkää.
Lupaan jättää valituksen tähän, sillä en pidä valittamisesta. Yritän aina suhtautua uusiin peleihin toiveikkaasti, mutta NHL 16 alkaa olla menetetty tapaus. Halusin vain vuodattaa kaiken nyt tähän yhdellä kertaa. Onneksi on FIFA.