Yleisesti ottaen NHL 13 oli täysin eri peli kuin NHL 14.
Hyppy kolmestatoista neljääntoista on ollut yksi pienimpiä pelisarjan historiassa. Se, että EA sääti luistelumoottoriaan sulavammaksi oli toki tietyllä tavalla näkyvä parannus, mutta se oli vanhan hiomista eli "päivitys".
Jos kerrataan vähän vanhaa, niin aika selvä joka toisen vuoden tendenssi tiimillä on ollut, pariton vuosi on tuonu isot uudistukset, parillinen hionut (päivittänyt) uudistukset tasapainoiseksi kokonaisuudeksi. Paremmaksi peliksi toki on koko ajan menty.
Saa nähdä jatkuuko kaava nyt. NHL15 on iso muutos uudelle alustalle siirtyessä, mutta niin sanottu "koepainos" vasta. NHL16 tulee varmasti olemaan parempi ja hiotumpi, ja jos nyt poistetut ominaisuudet palaavat parempana niin kaava voi rikkoutua ja NHL16 onkin se iso uudistus.
Avainominaisuudet per peli:
NHL11: Täysin uusi, vuosien ajan hiottu fysiikkamoottori saapui, 200 eri pelimoottoriuudistusta (aloitukset), Kanadan junnuliigat, be a GM sai UFA, RFA, offersheet yms jutut ja täysin uutena tuli Hockey Ultimate Team -pelimuoto. Samalla julkistettiin kolmivuotiskausi, jonka aikana pelistä tehdään täysin fysiikoihin perustuva. Taklaukset->maalivahdit->luistelu oli kausijärjestys. Mielestäni tämä peli oli isoin uudistus tämän tiimin aikana.
NHL12: Taklausfysiikkamoottoria hiottiin, pleksiä hajosi, maalivahtiin pystyi törmäämään ja ne myös tappeli. Winter Classic -pelimuoto. Paljon hehkutettu THE BIG ANNOUNCEMENT oli rupinen legendajoukkue. Pientä muutakin hiomista, mutta kokonaisuutena ehkä pahin kokoonpanopäivitys, kuin NHL11.5. Jos tuo maalivahtiin törmääminen kuului 3 vuoden fysiikkamoottorisuunnitelmaan niin kuulostaa oudolta.
NHL13: Taklausfysiikkamoottoria hiottiin taas. Kokonaan uusittu luistelumoottori, "parannetut" maalivahdit ja uusi GM connected -pelimuoto. Samoin NHL Moments Live -pelimuoto. Jälleen aika iso muutos kokonaisuutena, jota vain hiottiin NHL14 mennessä, joka oli myös vähän kuin NHL13.5.
Kyllä tuo 2k-sarjan poistuminen näkyy aika vahvana. Vielä NHL11 aikana tuotteesta oltiin innoissaan, pitkän tähtäimen suunnitelmia esiteltiin. Sen jälkeen tahti on selvästi hiipunut.
Nämä on poimittu eri lähteistä, en ala niitä erittelemään tähän. Huikea lausahdus löytyi vuodelta 2010, eli NHL11-pelin julkaisun alla kun kolmen vuoden fysiikkauudistusta avattiin.
Linkki.
By the 2013 edition — in other words, two years from now — Ramjagsingh hopes the entire gameplay will be driven by physics.
When that happens, even the most seasoned hockey gamer won’t be able to know what’s coming when the puck goes bouncing into the corner.
Tämä selittää ihan pirusti enemmän sitä NHL14 pomppupalloa.