1. Ranteella etuyläseen, menee edelleen.
2. Syöttö takakulmaa kohti -> valtava rebound, josta helppo läiskiä lätty sisään. Myös hidas laukaus kohti takakulmaa, jäitä pitkin, ajaa saman asian.
3. Ohi kiekosta laukomiset, miksi oi miksi?
4. Konsoli päättää puolestani milloin voitan ja milloin en.
5. Animaation taso. Ihmeelliset laukaustekniikat, syötöt, taklaukset ja kaikki muu. Etenkin rystyllä laukominen täysin merkillistä.
Kyllähän tälle pelisarjalle kaivattaisi taas kunnon kilpailijaa. Peliä ei tarvitse kehittää nimeksikään ja silti sitä ostetaan. "Uudet toiminnot" ovat lähinnä vanhojen virheiden korjaamista.
Hyvää listausta, ja olemme varmasti samoilla linjoilla siitä mikä pelissä on hyvää ja mikä ei. Pelisarja tarvitsisi nimenomaan oikean kilpailijan, jotta peliä kehitettäisiin oikeasti niin paljon kuin mahdollista. Nykyisellään vuosittaisista päivityksistä huokuu aina uudestaan saman pelin myyminen uusissa kansissa pienellä versiopäivityksellä.
Tartun kuitenkin nyt yhteen kohtaan listauksessasi. 3: Luo realistisuutta peliin, ettei selin maalia kohti oleva pelaaja saa lauottua kääntölämäriä mistä asennosta tahansa, vaan pelaajan pitää huomioida kiekon sijainti suhteessa itseen. Jos asennosta kuin asennosta saisi taiottua laukauksen, ei olisi merkitystä onko laukomassa Stamkos vai möttönen.
Pelaan nykyään ajan puutteen vuoksi muutamana iltana viikossa, lähinnä 1on1 online "arvopikapelejä" (huh, mikä nimitys pelimuodolle). Siinä tavallinen vastustaja on soolopelaaja, joka pyrkii päättämään joka hyökkäyksen johonkin clitchi-maaliin, ja saankin suunnatonta mielihyvää voittaessani heidät lyhytsyöttöpelilläni ja "oikealla jääkiekolla". Tässä pelimuodossa ärsyttää muutama seikka tosi pahasti:
1.Tekoäly luulee kiekon olevan joukkueen hallussa niin kauan, kunnes se siirtyy toisen joukkueen haltuun. Esimerkki: Pelaajani nousee keskialuetta kohti yli oman siniviivan, tulee taklatuksi, ja kiekko irtoaa lavasta. Oman joukkueeni tekoälyn ohjaamat pelaajat rynnistävät hyökkäykseen koko viisikon voimin, vaikka kiekossa on lähimpänä vastustajajoukkueen pelaajia, ja on ilmiselvää että kiekon hallinta siirtyy toiselle joukkueelle. Kun vastustaja saa kiekon haltuunsa, ovat puolustajani niin kovasti hyökkäämässä, että käytännössä vastustaja saa useimmiten 2-1 hyökkäyksen.
2. Ja suorana jatkona edelliseen: Kun puolustajana jää tälläisessä 2-1 hyökkäyksessä sen verran jälkeen että hyökkääjällä on linja syöttää takatolpalle, ei puolustajaa saa heittäytymään maila edellä peittäen syöttölinjaa, vaan puolustaja heittäytyy kuin se blokkaisi laukausta. Tilanteessa ei auta kuin toivoa, että kaveri yrittää veivailla maalin, eikä syötä takakulmalle.
3.Jatkona ensimmäiseen: tekoälyn ohjaamat pelaajat eivät muutenkaan reagoi peliin "oikein". Esim1: Puolustajan pelaaminen kiekotonta hyökkääjää vastaan: Ylivoimalla ja 5vs5 syöttelen pakeille, kun niitä pitävät laiturit seisovat suorin jaloin paikallaan väärässä paikassa. Esim2: Pakkini riistää kiekon vaikkapa alivoimalla, nousee kiekon kanssa ja syöttää laiturille omalla alueella. Syötön jälkeen pakki laittaa jarrut päälle ja lähtee luistelemaan takaisin "paikalleen" vaikka edessä olisi 2-1 hyökkäys tai läpiajo. Ylivoimalla oman joukkueen pelaajat liikkuvat myös kummallisesti, ja pakkopeliä on välillä helpompi pyörittää 5vs5.
4. Puolustaessa kun valitsee puolustajan tekoälyn ohjauksesta omaan käyttöön, voi puolustaja jäädä polkemaan paikalleen, kuin olisi se kuuluisa puolukka jossakin.
5. Vastustajan syöttö puolustusalueelta samaan laitaan omalle hyökkääjälleen keskialueelle on miltei mahdoton estää. Tämä tekee hyökkäyksiin lähdöistä varsin yksiulotteisia ja ei-oikeita. Kyllähän joo oikeassakin jääkiekossa hyökätään yhden laidan kautta nopeita hyökkäyksiä, mutta tämän myötä jää keskikaistan käyttö lähelle nollaa. Puolustaessa tätä vastaan ei kannata kuin laskelmoida pakkina milloin kiekko tulee hyökkääjän lapaan, ja sitten jyrätä laituri jäänrakoon tai seinille.
Täällä aika moni selittelee tappioitaan EA:n tasoituksilla, ja ottaa tueksi laukaisutilaston. Se ei tilastona itsessään kerro paljoa todellisten maalipaikkojen määrästä. Omien pelien tilastoissa häviän laukaisut käytännössä aina, lauon maalia kohti hyvää vastustajaa vastaan noin 10 kertaa pelin aikana, mutta nämä ovat sitten kaikki "lähes varmoja" maaleja. Syöttö%- ja hyökkäysalueaikatilastoissa voitan vastustajan, jos en ole ollut paljoa alivoimalla. En nyt kuitenkaan kiellä, ettei tuota tasoitusta olisi olemassa, ja ymmärrän että se ärsyttää.