Muutamia ajatuksia noin viikon pelailun jälkeen. Itseasiassa aikamoista avautumista. Skippasin itse 10-version kokonaan, joten vertailu tapahtuu jo parit vuodet vanhaan 09-änäriin, joka ei enää niin tuoreena jaksa muistissa olla.
Kokonaisuudessaan on kyllä itse peliosio mennyt selkeästi eteenpäin. Touhu on paljon luonnollisempaa ja kaikin puolin sulavampaa. Esimerkiksi pakki-pakki syötöt oman maalin takana olivat muistaakseni melkoista hazardipeliä ennen, nyt kiekko napsahtelee mukavasti sinne minne pitääkin. Taklaukset ovat kyllä varsin hienoja, enkä ainakaan itse ole törmännyt suuriin älyttömyyksiin, vaan homma tuntuu näyttävän pitkälti siltä miltä pitääkin ottaen huomioon taklattavan asennon, pelaajien vauhdit ym.
Syöttösysteemi ei ihan saa täydellistä synninpäästöä. Siitä voisi tehdä vielä enemmän riippuvaisen pelaajien asennosta ym. Nyt tuntuu siltä, että kun jaksaa tarpeeksi kauan pitää nappia pohjassa, lähtee komea syöttö "puun taakse" rystyllä aivan turhan liian helposti, kun taas välillä aivan vapaasta paikasta helpot syötöt suoraan menosuuntaan jäävät lepsuiksi harakoiksi kun nappia pitää pohjassa nanosekunnin verran liian vähän. Pidän vähän turhana (ja itselleni hankalana) ns. lättysyöttöjen erottamista normaaleista. Ne voisivat aivan yhtä hyvin olla saman napin takana. Hyvä lättysyöttelijä osaisi laittaa sopivan jengan syöttöönsä automaattisesti ja päinvastoin.
Mailahäirinnälle voisi myös tehdä jotain, sillä se tuntuu vähän turhan satunnaiselta. Välillä onnistuu ja välillä ei, mutta ainakaan itse en mitään selkeää logiikkaa pysty animaatioista löytämään miksi niin käy ja miksi ei. Jälkipelit ovat hieno lisä, mutta niitäkin pitäisi kyllä viilata. Miksei selvästi pillin vihellyksen jälkeen maalivahtia naamariin lämimisestä tule automaattisesti jäähyä tai vaikka suihkukomennusta? Nyt tietokonetta vastaan pystyy selkeästi huijaamaan vetäisemällä kiekon aina vihellyksen jälkeen maalivahtia päin ja laskemalla ohjaimen kädestään. Kakkosia satelee kun tietokoneen ohjaama ukkeli tulee tönimään.
Tietokone vastustajana alkoi ottaa kupoliin melko nopeasti, ja varmaan pelailenkin tästä edes lähinnä perinteisiä 1vs1 onlinematseja. Tuntuu, että tietokonetta vastaan pelatessa omat hyökkäykset tuppaavat kerta toisensa jälkeen muistuttamaan kovasti toisiaan. Tämä johtuu paitsi tietokoneen tunnollisesta sumppupuolustuksesta, myös omien ukkeleiden vähäisistä älynlahjoista. Eikö helvetti niille omille hyökkääjille ole vuosien kuluessa saatu mitään muuta toimintamallia keksittyä, kuin seisovin jaloin syötön odottelu omassa ruudussa. Lisäksi esimerkiksi 3 vastaan 2 tai 2 vastaan 1 hyökkäyksissä tietokoneen ohjaaman hyökkääjätoverin edesottamukset ovat jotain järkyttävää passiivisuudesssaan ja pelinlukutaidottomuudessaan. Omat pakit taas - no, huhhuh. Saatana, yrittäisivät edes näyttää siltä, että sen kiekon ottaminen vastustajalta pois tai aktiivinen syötön katkaiseminen kiinnostaisi. Muutenkin äijien tilanneäly on aika järkyttävää. Otetaan esimerkiksi vaikkapa "overload" kuvion ylivoimapeli, jossa yksi hyökkääjä on maalilla, toinen maalin takareunan tuntumassa ja yksi samalla puolella rännissä. Maalineduspelaajalta menee maila poikki ja äijä lähtee hakemaan itelleen uutta mailaa. Kiekko on pakeilla viivassa ja paine on kova. Syöttöpaikkaa pitäisi saada! Mitä tekevät nämä hyökkääjät? Jököttävät jäyhinä siellä omissa ruuduissaan hyökkäysalueen vastakkaisessa kulmassa seisovin jaloin.
Onlinepelit onneksi ovat paljon vaihtelevempia ja siten mielekkäämpiä. Tosin itse pelaan umpivittumaista konemaista siniviivan sumputtamiseen, maalivahdin nenän alle peruutteluun ja oman maalin takana pyörimiseen perustuvaa pahimman luokan kahvakiekkoa. Voittoon tarvittavan maalin tai kaksi käyn tekemässä tuurilla.
Mutta mikä oikeastaan eniten pelissä ärsyttää on jonkinlainen tunne siitä, että vittu multa on taas huijattu rahat samasta tuotteesta, eikä ne edes kehtaa hävetä sitä. Graafisesti ja muulta presentaatiolta peli on ollut käytännössä ihan sama nyt jo sitten mitä -4? 5? vuotta. Voisi niiden hallien valaistuksista tehdä vaikka vähän toisistaan poikkeavia, laittaa vähän vaikka kunnon reipasta "film grainia" kehiin, leikkiä paljon paljon enemmän kuvasyvyyksien terävyyksillä, ajaa selostusta ja muuta äänimaailmaa eri halleissa erilaisten filtterien läpi, etsiä hidastuksiin mielenkiintoisia kuvakulmia ja antaa mulle vaikka mahdollisuuden luoda vaikka oma sisääntulo joukkueelleni. Miksi helvetissä "cutskenejen" kuvakulmien täytyy olla aina samat? Miksi tappeluiden pitää alkaa kokonaan latauksen kadottavalla "valmistelulla". Pieniä asioita. Maalin jälkeen maalintekijän nimeä ei saada ruutuun, ja sitten kun saadaan, ei saada syöttäjien nimiä - sitten kun ne saadaan ruutuun, niin niitä ei ehdi lukea, koska ruutu katoaa ehkä noin puolessa sekunnissa ja peli siirtyy aloitukseen. Ja tästä paskasta sitten maksetaan 70 euroa joka vuosi. Änärin vieressä on hylly täynnä kaikenlaista Mass Effectiä ja Red Dead Redemptionia, jossa sisältöä ihan järkyttävän paljon. Mutta änäripelistä puuttuu mahdollisuus ehtiä lukemaan maalin jälkeen syöttäjien nimet.
Peli tuntuu kyllä pursuavan vaikka mitä pelimuotoja (itseäni ei oikein be-a-pro pelimuoto kiinnosta), mutta kaikki tuntuvat jotenkin puolivillaisilta. Mielenkiinnosta koitin hienoa korttikeräilysysteemiä ja oman joukkueen luontia, mutta enhän mä mitään joukkuetta päässyt oikeasti luomaan. Ennen 2000-lukua tehdyissä änäreissäkin luotiin joukkueita. Niille pystyi määrittelemään esimerkiksi kotikaupungin ja kustomoimaan pelipaitoja, valitsemaan värejä ja logoja. Minun Oma Persoonallinen Joukkueeni, tuo sieluni jatke, pelaa tässä pelissä kuitenkin kotiottelunsa jonkun AHL paskan ja vierasottelunsa Boston Bruinsin paidoissa. Be-A-Gm noista kiinnostaisi ehkä eniten yksinpelin osalta, mutta jostain syystä en pääse määrittelemään kauden pituudeksi esimerkiksi 40 tai vaikka 30 ottelua. Epäinhimillistä laittaa työssäkäyvä ihminen raatamaan playoffeineen 100 ottelun kausia. Tällä menolla pääsen marraskuussa kokemaan varmasti tosi hienosti toteutetun draft-tilaisuuden.