NHL 10 (Xbox360 & Ps3)

  • 275 173
  • 1 202

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Demo testattu ekojen pelien verran. Battle for the cup ei ainakaan vielä säväyttänyt mitenkään erikoisesti, vaan kovasti osittain toi NHL09:n pelin mieleen, mutta eiköhän tuossa erilaisuuksia huomaa viimeistään kun koko peliä pelaa... Board-play on mielestäni hyvin hoidettu ja etenkin tuo jälkipelaaminen ja pikkusikailu on pelissä aivan saatanan hauskaa!

BE-A-Playerissa pelasin 1+0 +/- 0 ja otin tappelusta 5min, kun vastuksen pakki ei oikein tykännyt kun löin kiekon mokkea päin vihellyksen jälkeen. Scoutit kehuivat minut maasta taivaaseen ja niinpä Dallas varasikin allekirjoittaneen 5. varauksena illan draftissa.
 

Teloch

Jäsen
Taklaaminen on ehkä entistä vaikeampaa, mutta toisaalta syötöt tuntuvat napsuvan lapaan sitäkin helpommin.

Kai muutit asetuksista sen hardcoren päälle, jolloin itse ohjataan täysin syötön suunta? Kyllä itse ainakin sain hassattuakin niitä passeja useaan otteeseen. Toisaalta nyt saa pelattu laidassakin sen oman pelaajan ohi viivaan kun pistää laidan kautta kiekkoa menemään.
 

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
Taklaaminen on ehkä entistä vaikeampaa, mutta toisaalta syötöt tuntuvat napsuvan lapaan sitäkin helpommin.

Teloch tuossa asiasta mainitsikin, mutta tosiaan näillä "casual" ja mitä muita helpompia oli se syöttöpeli on aika samanlaista kuin ennenkin, eli lavasta lapaan. HC-moodilla itellä kyllä tuotti ongelmia eikä kovin pitkiä syöttöjä saanut lähellekään kohdetta. Samasta syystä myös one-timereiden kanssa oli suuria ongelmia kun ei riittänytkään syötön antaminen ja tämän jälkeen veto-nappi pohjaan.

Taklauspeli oli hivenen paremmin toteutettu enkä ainakaan vielä onnistunut kovin usein vetämään kauheita avojään pommeja menemällä niitä "raiteita" pitkin.
 

Jargon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Erot NHL09:iin ei nyt muutaman pelin perusteella kovin suuria ole mutta ei tämä ainakaan huonommalta vaikuta:

+Hardcorella syöttämiseen tosiaan tulee haastetta. Tämän kun saisi pakolliseksi EASHL:iin...
+Laitavääntö vaikuttaa hyvältä uudistukselta. Nyt pakki pystyy sitomaan hyökkääjän laidan lähellä eikä ole pakko taklata ja ottaa jäähyä.
+Kärkiläyhä ei ainakaan samassa muodossa toimi kuin 09:ssä
+Eräkatkolla hieromiset ihan hauskoja. Tosin saa nähdä onko hauskaa siinä vaiheessa kun EASHL matsit kestävät tunnin ;)
+Yleisö elää mukana

-Takatolpalta tuntuisi uppoavan edelleen vähän turhan hyvin
 

Esteban8

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga-Jokerit Pavel Datsyuk, #65, ManU, Bianconeri
Voi että, kyllä nyt käy kateeksi teitä boksin omistajia. PS3:lle ei vielä ainakaan ole tullut demoa, tai ainakaan en ole itse löytänyt vielä.

Onko joku PS3n omistaja löytänyt sen?

Ei tule Ps3:lle tällä viikolla. Store päivittyy aina torstaisin, joten me ps3:n omistajat saamme odottaa vielä viikon kyseistä demoa. Tänään storeen päivittyi 4 demoa, eikä nhl 10 ollut mikään niistä.
 

Visnovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång, alltid. Vaahteralehdet. HCK.
Ei tule Ps3:lle tällä viikolla. Store päivittyy aina torstaisin, joten me ps3:n omistajat saamme odottaa vielä viikon kyseistä demoa. Tänään storeen päivittyi 4 demoa, eikä nhl 10 ollut mikään niistä.

Viimeksikin kävi näin, että boksin omistajat saivat demon aikasemmin ladattavaksi, kuten kävi myös julkaisun kanssa, PS3n omistajat joutuivat odottamaan muutaman viikon kauemmin, käyköhän tänä vuonna samanlaisesti?
 

Anzi23

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers ja Oulun Kärpät
Viimeksikin kävi näin, että boksin omistajat saivat demon aikasemmin ladattavaksi, kuten kävi myös julkaisun kanssa, PS3n omistajat joutuivat odottamaan muutaman viikon kauemmin, käyköhän tänä vuonna samanlaisesti?
Itse asiassa viime vuonna kävin niin, että PS3-pelaajat pääsivät demoon aiemmin käsiksi, mutta kokoversion saivat ensin käsiinsä Xbox 360 -pelaajat.
 

Teloch

Jäsen
Näin ihan pienenä huomiona äsken pelaamastani matsista : Yleensähän ei hymyilytä jos jäähyjä saa, mutta nyt levisi naama sellaiseen virneeseen että oksat pois. Craig Adamsille raapaisivat 2 min (holding) ja siihen päälle 2x2 min (unsportsmanlike conduct). Vinkeää.
 

Visnovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång, alltid. Vaahteralehdet. HCK.
Itse asiassa viime vuonna kävin niin, että PS3-pelaajat pääsivät demoon aiemmin käsiksi, mutta kokoversion saivat ensin käsiinsä Xbox 360 -pelaajat.

Anteeksi, niinhän se olikin. Oli pieni muistikatkos... kuumeessa kun olen.

Näin ihan pienenä huomiona äsken pelaamastani matsista : Yleensähän ei hymyilytä jos jäähyjä saa, mutta nyt levisi naama sellaiseen virneeseen että oksat pois. Craig Adamsille raapaisivat 2 min (holding) ja siihen päälle 2x2 min (unsportsmanlike conduct). Vinkeää.

:O Nyt täytyy ihmetellä! Kyllä varmasti hymyilyttää, jos 2+2min saa NHL10ssä... Näin ei ole muistaakseni ollut koskaan aikaisemmin pelikonsolilla, että saisi 2+2min.

Tietokoneella NHL01ssä, minun muistaakseni oli mahdollista saada 2+2, korjatkaa jos olen väärässä.
 

Schadowan

Jäsen
Noniin, 3 peliä demoa takana ja vähän arvioita.
Eli:
- Grafiikassa ei mitään eroa NHL09:n verrattuna, mutta onko tuolla väliä?
- Ekassa kahdessa pelissä kolme samanlaista maalia tyyliin NHL 09. Eli luistelee kiekon kanssa kulmaa kohti, sieltä yhden käden suojauksella kiertää pakin (joka jäätyy lähes yhtä pahasti kuin 09:ssä) ja siitä siirto rykälle ja veskarin puikoista. Mutta onneksi joskus sieltä tuli toinen pakki ajelemaan kun tuota koitin, mutta anyway, kyllä versuspeleissä tulee taas olemaan hauskaa.
- Vetoharhautaus on a thing of beauty, saa todella veivattua nätisti veskarin pihalle.
- Kulmapeli, noo, iha ok?kai. Ihan kiva lisäys.
- Tappelut ovat taas aikamoista kuraa, eipä noita taida tänäkään vuonna jaksaa.
- Veskarit kyllä paremmin messissä kuin 09:ssä hyvä hyvä.
- Sain game misconductin kun luistelin vähän jäljessä hyökkääjästä ja painoin mailannostonappia. Eli tässä vissiin yritetään vähän rajoittaa tuon napin käyttöä, mikä on tietysti hyvä asia.
- Slidereita näyttäisi olevan todella hyvin, joten siitä iso plussa.

Siinä nyt aluksi..bugimaaleja odotellessa.

E: Ja täytyy todeta vielä se, että ilman nettipeliä tämä peli jäisi varmasti kaupan hyllylle. Ei tuo ai:n pelaaminen ole mitenkään päin järkevän näköstä taaskaan, ihan samalla tavalla kuin 09:ssä. 08:ss kuitenkin jaksoi sitä dynastya vääntää monta kautta.
 
Viimeksi muokattu:

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
- Vetoharhautaus on a thing of beauty, saa todella veivattua nätisti veskarin pihalle.

Siinä nyt aluksi..bugimaaleja odotellessa.

Kannattee tota ylempää treenata, siinä voi olla potentiaalia. Kaveria vastaan pelasin niin sehän iski kolme kertaa aika samanlaisen maalin: vetoharhautuksesta veska menee samantien polville ja siitä pienellä veivillä on helppo nostaa maalin kattoon.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Omat mielipiteet parin demopelin jälkeen. Ensiksi on mainittava, että pelistä kyllä huomaa selvästi, että NHL09 on ollut aluksi käsissä ja siitä on lähdetty muuttamaan asioita isommilla ja vähän pienemmillä keinoin. Sanoisin peliä NHL09:n suureksi päivitykseksi.

-grafiikka on hyvää tasoa ja samaa mihin NHL09:ssä ollaan totuttu. Muutamia animaatioita etenkin yleisön osalta tuota lisää.
-maalivahdit ovat parempia (tosiaan pari peliä takana, joten tiedä sitten pidemmässä juoksussa) ja fiksumpia kuin viime vuoden versiossa.
-laitapeli toimii paremmin kuin odotin
-vihellyksen jälkeiset tapahtumat ovat kiva lisä, mutta se on lähinnä sitä että kaikki tönivät poikittaisella mailalla toisiaan, joten ei nyt muutaman dynastypelin jälkeen varmaan innosta. Livessä voi sitte meno olla aika villiä ja siellä varmasti suurimman osan ajastani tulen viettämään.
-slidereita on paljon ja varmasti saa pelistä enemmän mieleisensä kuin aiemmin (luottaen siihen, että slidereiden säätämisellä on oikeasti suuri merkitys)
-laukaukset lähtevät realistisemmin ja myös "laukausääni" on hienompi

Pitää vielä pelata enemmän, mutta ainakin tämän perusteella suosittelen laittamaan sen 60-70 euroa tähän peliin.

Aika kova syksy tulossa, kun ostoslistalla NHL10,Forza 3, Call of Duty MW2 ja Colin McRae Dirt 2. Viimeistä tosin pitää myös demon perusteella tunnustella.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Jep, pitihän se itsekin imuttaa hetimiten. Mukava että EA on kerrankin näin ajoissa demon kanssa liikkeellä. Kenties näin jotain asioita voi oikeastikin vielä hienosäätää itse peliin.. ...josta malliesimerkkinä toivon totisesti Peltosen lataus/valikkokuvan poistamista. Kaukana tulevan kauden NHL:sta.

Piti valita sen ylimmän kuvakulman sijaan Classic, että pääsee oikein ihailemaan grafiikkaa, ja mikäs siinä, kyllä pelaaminen tuostakin sujui. Taidan siirtyä siihen kokonaan. Muutenkin lähinnä fiilistelin, enkä hampaat irvessä yrittänyt maaleja. Be a Prossa sain 14 minuuttia boksia lähinnä testaillessani miten tuo "ärsytysnappi Y" toimii, enkä ehtinyt sen pelattavan 3. erän aikana ollenkaan vaihtoon, sekä turpaan tuli mr. Oletusukkelille niin että heilui.... silti Pittsburghille kelpasi 20.:nä.
Se jäi vielä hämärän peittoon, onko tuo Y vaan se namiska, vai onko sellaista "naamanpesu" variatiotakin olemassa? Kun tuosta se helposti tosiaan lipsahtaa tappeluksi.

1:st person fighting oli ihan hyvin tehty, mitä nyt tollasesta voi saadakaan. Pitempiähän ne voisi olla ja sidontaa mukaan, Fight Night on erikseen.. Jopa vähän yllätti ettei idea ollutkaan niin paska kuin paperilla kuulostaa. Ainoa vaan että tappelun alkaessa muu kenttä mystisesti tyhjenee.

Jotenkin toi pelaajien kiihtyminen kyllä pistää yhä-ja-edelleen silmään. Tuntuu kuin itse olisi siellä lähtemässä liikkeelle jäällä. Niin tahmeaa kyllä ammattilaisluistelijoille...

Aika samaahan se toki oli kuin 09, mutta ei kai tässä kukaan mitään suuria muutoksia edes kaivannutkaan nyt pelipuoleen (tuntien EA:n menneisyyden kyvyt uusien "hyvien" ideoiden kanssa)..? Se on sitten oma asia, ottaako tämän EA:n pakollisena vuosipäivityksenä, vai viime vuotisen paranneltuna versiona.

e:se piti vielä sano, että hieman halpa fiilis tuli, kun huomasi samoja animaatioita käytettävän kuin 09:ssä. Esim jäähyllä pelaaja alkaa takoa mailaa kameraa kohti, niin että kuva heiluu. (Framerate ei tainnut kuitenkaan niin diaesitystä olla, kuin viime vuoden välianimaatioissa.)
 
Viimeksi muokattu:

Blasph

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Muutama asia pitää mainita, mitä nyt tuosta demosta jäi mieleen.

Joukkueena pelaaminen ei niinkään ole muuttunut 09-versiosta, voi sanoa että kakkuun on lisätty vaan lisää koristeita. Eipä se haittaa, 09 olikin pieniä puutteita lukuunottamatta toimiva juttu.

BaP-peliä pelatessani pelaajaltani vedettiin jalat alta läpiajossa, jolloin ei tullut sitä puolentoista kierroksen pyörähdystä, vaan viileesti putosi polvilleen ja oli samantien valmiina pelaamaan kiekkoa. Sitähän mainostettiin yhtenä uutena juttuna ja se kyllä toimii. Mieluisa juttu on myös se, että ennen draftausta on saatu lisää tavaraa peliin, ettei aina ala siitä kun liittyy itse valitsemaansa joukkueeseen.

Taas joukkueena pelaillessa aloin Zetalla hieromaan pakkia hanskalla naamaan laitapelissä josta seurasi tappelu. Melko koomista, kun toinen vaan hieroo yhdellä kädellä naamaa, ilman että edes katsoisi tätä. Tappelu vaikutti paremmalta mitä viimevuosina, veikkaisin että parhaimmillaan myllyt voivat kestää melko pitkäänkin, mikäli vastustajat ovat tasavertaisia.

Katsomotkin eläytyivät ja näyttivät aidommilta.
 

King

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Tykkäsinpäs kovin. Tässä rupee olemaan jo ihan kiekon tuntua. Positiivisin muutos varmaan on kiekon eläminen pelissä. Tulee pomppuja ties mistä, äijät hakkaa ripareita suoraan ilmasta yms. Love it.

Nyt kun arvostelette tätä, niin kertokaa ihmeessä millä vaikeustasolla pelaatte. Itse väännän vaikeimmalla ja sain aikaan oikein mukavia vääntöjä, eikä mitään bugeja vielä tullut. Takatolpalle passeja katkaisi kassaritkin ihan kivasti, toki muutaman maalin sieltä sai, mutta niinhän niitä tehdään oikeastikin...

Laitaväännöt on loistava lisä pelaamiseen, kerrankin dump-and-chase voi toimiakin.

Niin ja BaP:ssa pääsin yksin läpi. Noh kaveri kamppaa minut polville siitä vielä yritän vispata kiekkoa verkkoon, mutta patjoihin jää....ja rankkari! Huikeeta. Nyt loppuu se läpiajojen ikuinen terrorisointi tuolla heittäytymisellä jalkoihin.

Graafisesti ollaan jo tarpeeksi hyvällä tasolla, sillä ei niin väliä ole. Nyt on panostettu pikkujuttuihin ja se on ihan helvetin hieno asia. Kyllä tätä jaksaa tietokonettakin vastaan vääntää pitkään.
 

Schadowan

Jäsen
BaP-peliä pelatessani pelaajaltani vedettiin jalat alta läpiajossa, jolloin ei tullut sitä puolentoista kierroksen pyörähdystä, vaan viileesti putosi polvilleen ja oli samantien valmiina pelaamaan kiekkoa. Sitähän mainostettiin yhtenä uutena juttuna ja se kyllä toimii.

Toimii ja toimii. Siis itse olin yksin läpi, niin siinä sinisen kohilla vastustaja heittäytyy mun jalkoihin ja mä liu´un polvilteen siniviivalta eteenpäin maalille asti, ja kaikki vastustajat saavuttavat mut. Ja siis, jos tuossa asennossa jättää vetämättä, niin saa aina rankkarin käsittääkseni. Ihan hauska animaatio, jos on lähellä maalia tai juuri laukomassa, mutta tuo polville tipahtaminen siniviivalla oli hieman outo.

Ja thegolle vielä, että joo huomasin itsekkin saman, että veskari kastaa ainakin toisen polvensa maahan, kun heittää vetoharhautuksen, mutta niinhän se pitääkin olla, ainakin joskus. Jos joka kerta niin tapahtuu, niin..no, on tässä pelisarjassa tyhmempiäkin nähty.
 

Dhearted

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, Kookoo
Eikös tähän 10:iin pitänyt tulla se joku momentum-meininki tai vastaava, että taklauksilla olisi muuta merkitystä kuin vastustajan katolleen lentäminen ja tapeluilla muutakin vaikutusta kuin pelkkä jäähy? Mielestäni olisi hieno uudistus, että kovat niitit veisivät pelaajan energiat pois.
 

Craig Berube

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers
Eikös tähän 10:iin pitänyt tulla se joku momentum-meininki tai vastaava, että taklauksilla olisi muuta merkitystä kuin vastustajan katolleen lentäminen ja tapeluilla muutakin vaikutusta kuin pelkkä jäähy? Mielestäni olisi hieno uudistus, että kovat niitit veisivät pelaajan energiat pois.

Voitetulla tappelullahan on oman joukkueen ketjujen energiaan positiivisesti vaikuttava merkitys, ja vastustajien negatiivisesti. Ketjujen enrgia kun näkyy vihreällä, niin tappelusta tullut positiivinen energia näkyy lisäyksenä sinisellä, ja negtiivinen vaikutus mielestäni keltaisella. Taklauksista en osaa sanoa.
 

Teloch

Jäsen
Rankkarikisassa kone heitti sellaisen ns. "Crosby"-harhautuksen, eli feikkasi rannarin nostamalla ihan koipea ylös sun muuta. Miten tuollainen valelaukaus mahtaa onnistua? Valelämärihän on viime vuosilta tuttua kauraa, mutta tuossa en ole onnistunut, vaikka miten olen tattia veivannut.
 

TaoTao

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Rankkarikisassa kone heitti sellaisen ns. "Crosby"-harhautuksen, eli feikkasi rannarin nostamalla ihan koipea ylös sun muuta. Miten tuollainen valelaukaus mahtaa onnistua? Valelämärihän on viime vuosilta tuttua kauraa, mutta tuossa en ole onnistunut, vaikka miten olen tattia veivannut.

Toiselta foorumilta bongattua:

NEW CONTROLS

One Handed Deke - LT then do it
Spin-o-rama - Same as 09
Leg Kick/Fake Shot - Click Right Analog
Drop Pass - LT + RB
Push Puck/Speed Burst - Tap LT
Initiate Board Play - Y/Hold Y
While in Board Play - RT to direction you want puck to go
Scooping puck out of boards - RB
Facewash - Y
Batting Puck is automatic
Manual Saucer Pass - RB and aim towards recieving player
Hardcore Passing - Hold trigger down longer for harder passes
 

The G

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves ja Calgary Flames
Best got just better - NHL10 demo arvostelu


NHL09 on (toistaiseksi) mielestäni paras koskaan jääkiekosta tehty peli. Siinä on paljon paljon hyvää, mutta sitten muutama peli-iloa roimasti laskeva piirre. Koska pyörää ei kannata keksiä uudelleen, niin kannattaa keskittyä tekemään parhaasta vielä parempi.


Katse menneeseen

Olen pelannut NHL sarjaa vuodesta 92 lähtien kun NHL hockey niminen peli-ilmestyi. Olen pelannut myös monia muita jääkiekkoaiheisia tietokone- ja konsolipelejä. Ja olen pelannut tietenkin myös ihka oikeaa jääkiekkoa. Jääkiekko on suuri osa elämääni.

Olen pelannut konsolilla jääkiekkoa milloin rahasta, milloin liigoissa, milloin laddereissa ja milloin muuten vaan. Olen siis sarjan kova fani ja minulle NHL peli on loistava täydennys omaan jääkiekkoiluuni sekä jääkiekon seuraamiseen. Mutta enemmän kuin EA fani, niin olen ennen kaikkea mahdollisimman parhaan jääkiekkopelin fani - ihan sama mikä lafka sen tekee, kunhan se vastaa oikeaa jääkiekkoa mahdollisimman hyvin.

NHL07 oli ensimmäinen nk. Next Gen hockey. Se oli uraa uurtava peli, jossa lanseerattiin täysin uusi skillstick elementti. Pelaaja sai vapauden hallita mailaansa aivan uudella tavalla kuin koskaan aikaisemmin. Peli oli jumalaisen kaunis, animaatiot hienoja, äänet loistavia ja kaikki oli upeasti... kunnes paljastui kuinka kesken peli oli. Päivityksetkään eivät koskaan korjanneet peliä pelattavaksi, vaan nettipelin lagisuus ja maalivahtien täydellinen järjettömyys tappoi pelin pystyyn, mutta oli lupa odottaa vihdoin hyvää peliä. Ensi vuonna.

NHL08 oli suuri harppaus parempaan. NHL07:n karmeat virheet oli hiottu pois ja peli alkoi muistuttaa jääkiekkoa, kunnes löytettiin pelintappaja glitchgoalit. Ne olivat niin lähes mahdottomia estää ja niitä pystyi tekemään sellaisista paikoista, että peli kuoli niihin. Taklauspelissä oli puutteita ja muutenkin peli oli vielä kankea. Tosin paras koskaan tehty jääkiekkopeli toistaiseksi.

NHL09 oli myös harppaus 08:sta. Nyt taklauspeli oli parantunut, eli vaikeutunut - taklaaja ei enää niin silminnähden imaissut taklattavaa mukaansa ja esimerkiksi mailannosto nappi toi lisää variaatioita puolustamiseen. Enää taklaus ei ollut läheskään ainoa tapa saada kiekko kaverilta. Tosin puutteita NHL09:ssäkin oli, etenkin glitchgoalit - jonka uskon löytäneeni ehkä ensimmäisenä maailmassa (löysin demon julkkaripäivänä glitchin ja pistin sen youtubeen näyttääkseni sen EA-Sports väelle - avunhuutona, että "korjatkaa tämä äkkiä"). Ikävä kyllä. Kyseessä oli tekoälymaalivahdin täydellinen kyvyttömyys ymmärtää peliä kun kiekko oli päätyviivan takana. Kun maalille nousi päätyviivaa pitkin, maalivahti ylipelasi ja yritti desperate torjuntoja tai jätti itsensä ja etutolpan väliin kiekon mentävän aukon. Ja vaikka päivitykset korjailivat tätä paljonkin, niin silti tähän päivään asti NHL09:ssä on helpoin tapa tehdä maali pienistä kulmista. Toiset osaavat tehdä sen jäitä pitkin, toiset yläpesään ja toiset kiertävät avuttoman ja passiivisen maalivahdin ja tekevät tyhjiin. Myös ylämursulämmi oli ennen päivitystä sairas - onneksi se vähän saatiin kuriin, mutta kuitenkin se jäi elämään. Ja muita clitchgoaleja en jaksa tässä arvostelussa edes mainita - niin moni tietää kyllä mistä kaikista puhun ja lopput ovat jo saaneet pointtini siitä, että NHL09 oli loistava, mutta ei lähellekkään täydellinen.


Fellowship of the Rink

NHL10 demo on lukemani perusteella tehty alemmasta kuin 1.0 versiosta, ellen väärin muista lukeneeni (en löytänyt lähdettäni enää mistään), niin demo on ripattu 0.8 versiosta. Mutta joka tapauksessa se on nyt se mikä meillä on käsissä ja siihen keskitymme sellaisenaan. En keskity siihen mitä demo tarjoaa, vaan mitä se meille näyttää tulevasta NHL10 pelistä. Ja tarkemmin: itse PELISTÄ - ei pelimuodoista yms.

NHL10:n demossa pelaaja voi pelata yhden erän legendaarisesta Game Sevenistä. Peli arpoo scenaarion omaisesti lähtötilanteen viimeiseen erään ja pelaan tehtävä on sitten viedä ottelu loppuun kulloisistakin lähtökohdista, joko Detroitilla tai Pittsburghilla.

Koitin demoa nopeasti pro tasolla ja kun huomasin tason olevan minulle aivan liian helppo, vaihdoin suoraan vaikeimmalle eli superstar tasolle. Tämän jälkeen peli alkoi vaikuttaa pelottavankin hyvälle. Tai mitäs sitä pelkäämään - sitähän minä juuri toivoinkin. Maalivahdit ainakin parinkymmenen pelin (tarkemmin siis erän) perusteella vaikuttavat olevan vihdoin järjissään. He eivät enää niin paljon ylipelaa desperate seiveillään ja pitävät paljon paljon paremmin etutolpankin kiinni. Osgood on tunnetusti epäaggressiivinen maalivahti (eli siis hän ei paljonkaan koita katkoa syöttöjä eikä "poukata" vastustajan pelaajilta kiekkoa), mutta siltikin hän osallistuu paremmin peliin kuin NHL09:ssä epäaggressiivisin pelaaja. Vastavuoroisesti Osgood ei ylipelaa niin paljon, kuin esimerkiksi toisessa päässä maalia vartioiva Marc-Andre Fleury. Joka on vielä nuori, mutta taitava maalivahti. Fleury katkoo greasen yli ja läheltä menevät syötöt ja loikkaakin jopa joskus irtokiekon perään. Poikittaissyötöissä hän Osgoodia useammin venyttää desperateseiveihin ja muutenkin liikkuu enemmän - sekä pudottautuu perhoseksi.

Yhtäainutta NHL09 glitch maalia en saanut menemään superstar tasolla (toim. edit. Tämän arvostelun jälkeen sain yhden tarkalleen tällaisen maalin tehtyä: http://www.youtube.com/watch?v=l6pPZBoalGM siis täysin saman tyylisen minkä löysin 09 demosta aikanaan, mutta nyt yritin 2 peliä sitä enkä saanut nyt kuin kerran molarin tuollai poikittain ja sitten pistää kattoon, joten ehkä hätä ei ole kovin suuri?). Tähän ovat "syynä" luonnollisesti parempi maalivahtien tekoäly sekä viisikkopuolustus. Puolustajat eivät enää jätä miestään niin helposti ja laitaan pinnaaminen (eng. "pinning") saa kiekollisen laidassa kurvailijan seinälle ihmettelemään. Myös kiekon uudistettu fysiikka mahdollistaa sen, että kiekko elää 09:siä huomattavasti realistisemmin. Kiekko ei enää ihmeellisesti meni typerien puolustajien mailan ja luistinten ali tai välistä, vaan nyt syötöt ovat realistisen vaikeita. Kiekko kimpoilee helposti kaikista muista pelaajista ja heidän mailoistaan aidontuntuisesti ja syötön laatu riippuu paljon enemmän kuin koskaan syötönantaneen pelaajan syöttötaidosta. Syöttöön vaikuttaa myös se, että kuinka pidettynä pelaaja on syöttöhetkellä. Enää jos vastustajan pelaaja on maalin ja kiekollisen pelaajaan välissä, iholla, ei voi heittää maagista syöttöä maalille, vaan usein syöttö jää ensimmäiseen mieheen - viimeistään toiseen tai menee ihan väärään paikkaan. Samoin crossgrease syötöt ovat nyt paljon vaikeampia - sillä aggressiiviset maalivahdit katkovat syöttöjä entistä paremmin ja puolustajat osaavat pitää huomattavasti paremmin keskikaistan kiinni ja takatolpalla lymyilevät urvelot. Mutta eikö ole realistista, että jos kiekon takatolpalle voi saada ja jos sen sinne saa vapaalle miehelle, niin se on nk "tuhannen taalan paikka"? Kyllä - ja siksi se onkin edelleen mahdollista, mutta vaikeampaa - kuten kirjoitin.

Taklauspeli on mielestäni aidompaa kuin koskaan. Pelaajat kaatuvat entistä vaikeammin taklauksilla, vaan usein "taklaus" jää vain kontaktiksi, joka vähän tuuppaa vastustajaa tai ehkä irroittaa hänet kiekosta, tai jos kärpäsellä koitat taklata härkästä, niin taklaaja kaatuukin itse. Taklauksiin vaikuttaa entistä enemmän molempien vauhti, suunta, paino ja taito. Tämä on loistavaa. Huonosti ajoitettu taklaus vie taklaajan rapumertoja kokemaan ja vastustaja pääsee tämän vuoksi miehestään eroon. Siksi taklauspeli on nyt enemmän taitolaji kuin koskaan. Hyvä hyvä.

Loukkaantumisissakin on variaatiota. Lievän loukkaantumisen tapahtuessa (konsolin)pelaaja saa päättää, että käskeekö (kenttä)pelajaa vielä jäälle testaamaan miten jalka kestää ja mahdollisesta vielä pelaamaan puolikuntoisena vai istuttaako penkillä vai laittaako jopa pukkariin vaihtamaan siviilejä päälle. Meillä Crosby loukkaantui lievästi ja koska kyse oli game sevenistä, niin käskin miehen takaisin jäälle. Mies pelasi puolikuntoisena loppu erästä sitten ja kun Gillillä sitten torppasin puhtaasti Zetterbergin, mutta niin, että Zetterberg loukkaantui, niin loppu pelin yleisö vihelsi ja buuasi aina kun Gill koski kiekkoon ja myös selostajat noteerasivat tämän. Mikäli ymmärsin oikein tekijöiden haastatteluista, niin jos joku olisi sitten saanut Gillin tappeluun, niin voittamalla hänet olisi saanut todella kovan buustin joukkueelleen.

Ja huomasinpa yhdessä pelissä naamapleksillä pelaavan Stallinkin, joka oli ilmeisesti saanut aiemmissa otteluissa damagea päähänsä. Hieno lisä.

(Viesti on liian pitkä, joten parttaan tämän kahtia tästä)
 
Viimeksi muokattu:

The G

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves ja Calgary Flames
Minä pidän sinusta...

...kiinni y napilla. Y nappi pinnaa itsensä tai kiekollisen pelaajan laitaan kiinni. Jonka jälkeen voit joka yrittää suojata kiekkoa jaloissasi tai koittaa syöttää sitä muille luistimilla. Tai vastaavasti voit tulla ulkopuolelta tilanteeseen pinnaamaan muita tilanteessa olevia tai koittaa ronkkia kiekkoa irti tai pyytää syöttöä vapaalle puolelle. Tämä on paljon parempi uudistus kuin tässä näyttää, sillä tämä tuo valtavasti realismia peliin. Nyt dump and chase taktiikka on hyvä tietyissä tilanteissa esimerkiksi taitavaa trappia vastaan. Nyt voit joka heittää ristikulmaan tai kovan ränniin, jonka jälkeen koitat ehtiä pinnaamaan vastustajan kiekkoon ehtineen pelaajan laitaan kiinni, ennen kuin hän ehtii syöttää. Myös rännissä viilettävää kiekkoa tavoittelevan vastustajan saa sääntöjen rajoissa seinille, niin, ettei kiekkoa välttämättä saa kumpikaan vaan kiekko jatkaa matkaansa seuraavalle pysäkille. Sen lisäksi pinnaaminen on monesti helpompi onnistua kuin taklaus ja sillä saa kaverilta vauhdin pois täysin. Tämän vuoksi kun ensin toisessa päässä 1 tai 2 tai 3 paria tukehtuu toisiinsa laitojen lähellä saadaan aikaiseksi 1 vs 1 tai 2 vs 2 tilanteita runsaalla jäätilalla. Tämä luonnollisesti sitten lisää taitavien ja nopeiden pelaajien mahdollisuuksia päästä parempiin maalintekopaikkoihin tai jopa ohi pakeista.

Myös oikeudenjako on uudistunut. Tuomarit antavat välillä huitomisestakin 2+2min tai korkeasta mailasta 5min. Ja saipa Crosby minulla 5+20 minuuttia huolimattomasta huitaisustaan Zetterbergiin, jonka käsi murtui tilanteessa. Myös rankkariin johtanut tilanne ei enää katkaise peliä välittömästi vaan jatkuu siihen asti, kunnes vastustaja joukkue koskee kiekkoon. Tämä tarkoittaa sitä, että kun nyt sinut vaikka kampataan takaapäin, niin voit vielä liukua polvillasi mahdollisesti ja yrittää maalia loppuun asti.

Ja jos tuomarin tuomiot ei vielä riitä täyttämään epäoikeudentunnetta, niin voit jakaa oikeutta itse vihellyksen jälkeen. Huomasin vielä lukituista valikoista, että siellä on slider sille kuinka tiukasti tuomari tuomitsee vihellyksen jälkeiset tapahtumat. Demossa kaveria voi töniä tilanteiden jälkeen ja monesti tämä johtaa lähes joukkotappeluun. Ja kun Franzen alkoi töniä Crosbyä tilanteen jälkeen, niin Pittsburgin poliisi tuli paikalle ja tiputti heti hanskat. Sitten lyötiin ja nykyäänhän se tapahtuu firstperson tilassa, eli tappelevan pelaajan silmistä.


Hei me lyödään taas!

Halusi Jutta Urpilainen ja Tanja Karpela tai ei - niin tappelut kuuluvat jääkiekkoon. Ovat aina kuuluneet ja uskon niiden kuuluvan ainakin NHL:ssä hyvin pitkään, ellei jopa ikuisuuden. Siksi ne on otettava Jutasta ja Tanjasta huolimatta huomioon kun yritetään tehdä mahdollisimman aitoa jääkiekkopeliä. Ja nyt tappeluista on myös hyötyä - aivan kuten oikeastikkin (vai kuka muistaa miten esimerkiksi jokunen kausi takaperin Ilves sai täysin uuden vaihteen päälle ja yleisö hurrasi seisaaltaan kun Rajamäki myllytti HPK Louhin kanssa ja voitti tappelun ja lopulta koko ottelun?) joukkue saa lisää virtaa tappelusta. Tappelun voittaja hankkii joukkueelleen vähän enemmän energiaa kuin tappelun vähinnyt, mutta joka tapauksessa kumpikin joukkue saa takaisin energiaa tappelusta. Sen lisäksi tappelussa voi lyömisen sijaan koittaa sitoa kaveri kilppariin ja lopettaa tappelu siihen.

Ja kun tässä ajatusteni poikkoillessa yritän miettiä mikä kaikki tekee NHL10:n demosta paremman tuntuisen kuin NHL09 peli - niin yksi tärkeä parannut on kiekon fysiikka. Se elää ja kimpoilee realistisemmin kuin koskaan ja tämän vuoksi yksikään peli ei tunnu samalta. Maalipaikat tulevat joskus ihan varkain kun lapaan pomppiikin kiekko ja nyt sen voi vetää heti, eikä sitä ensin pidä ottaa haltuun (tai muuten kontrolloimasi pelaaja yrittää taklata).

Sen lisäksi pelaajat osaat nyt suhtautua ilmassa oleviin kiekkoihin entistä paremmin. Nyt pelaajat osaavat osua mailoilla ilmasta - jopa voivat yrittää maalintekoa ilmassa olevasta kiekosta. Samoin maalivahdit osaavat nyt kopata ilmassa pyörivät kiekot loistavasti ja jos selän takana leijailee kiekko, niin yrittävät lyödä kiekon desperatelyönnillä pois. Realistista. Kyllä.

Hardcore mode nimensä mukaan tuo lisää realismia peliin, mutta itse en ainakaan huomannut muuta eroa normipeliin kuin syötöt. Nyt joudut syöttämään ilman pienintäkään apua. Tämä tarkoittaa sitä, että sinun on vedettävä millin tarkasti ohjaimellasi haluamasi suunta kiekolle ja kiekko lähtee syöttönapista sinne. Mitä kauemmin painat nappia, niin sen kovempaa syöttö lähtee ja tässä on minusta suuri ongelma. Jääkiekossa pitää pystyä syöttämään nopeasti ja kovaa. Nyt se ei tuntu onnistuvan hc-mode päällä mitenkään.


Yhteen(ranne)vedon aika

Kaiken kaikkiaan minulla on tunne, että paras on juuri tullut paremmaksi. NHL10 ei ole uusi peli. Sitä voi sanoa, että se on 09 II:n. Mutta itse en ainakaan mitään muuta vaadikkaan. Todella tärkeitä uudistuksia ja korjauksia parhaaseen jääkiekkopeliin ikinä - mitä muuta olisi realistista odottaakkaan? Peli on sitä mitä haen, eli realistinen jääkiekkopeli. Se pystyy tuottamaan minulle hyviä fiiliksiä ja saan toteuttaa omaa järjetöntä, pohjatonta ja loputonta jääkiekonnälkää. Se on oiva lisä omaan jääkiekkoiluuni, ESPN360 pakettiin ja livematseihin. Se on hauskaa yhdessä oloa ja kilpailuvietin ärsykkeiden tyydyttämistä. Se on stressinpoistoon aivan ehdoton - sillä unohtaa arjenaskareet edes pariksikymmeneksi minuutiksi ja se helpottaa monesti. Se pitää minut leikkisänä, jota yritän olla elämäni loppuun asti - sillä minulla leikkinen ja aikuisuus eivät ole millään tavoin ristiriidassa. Päinvastoin. Mitä vanhemmaksi tulen, sitä rohkeammin osaan olla ylpeä pelailuharrastuksestani. Luonnollisesti, jos se olisi ainoa harrastus ja jos sitä tekisi 8h päivässä, niin se olisi huono - mutta sanokaapa minulle mikä ei olisi? Mutta omaan liikunnalliseen ammattiin ja muuhun urheiluun ja elämään se on mahtava lisä, jota voin suositella etenkin aikuisille ja vanhemmille.

Ja niin. Tämä arvosteluhan kertoi NHL10 demosta eikä konsoli/tietokonepelaamisesta ylipäätään, mutta niitä on mahdoton erottaa toisistaan. Etenkin allekirjoittaneen kohdalla. Mutta palatakseni NHL10 demoon, niin odotukseni ovat suuret lopullisen pelin suhteen. Demon perusteella on todellakin lupa odottaa jälleen kerran jotain makoisaa, josta en näin lyhyellä pelaamisella osaa oikein edes keksimällä keksiä mitään huonoa. Eikä se sitä pois sulje, etteikö se jossain vaiheessa voisi osoittautua jonain päivänä pettymykseksi, mutta suurestippa epäilen. Ja siitä pitää onneksi huolen pelien päivitykset, joista myös konsolipelaaja saa nykyään nauttia.

Joten ei muuta kuin lataamaan demoa ja koittamaan. Mutta odotus tulee olemaan pitkä ja kivinen, sillä pelin päätyttyä ruutuun ilmestyy julkaisupäivä joka kertoo pelin ilmestyvän 18.9.

Sitä odotellessa maiskuttelen demolla.


Pisteet: 95

Hyvää:
- Uudistunut maalivahtipeli
- Laitapeli
- Parannettu viisikon tekoäly ja sijoittuminen
- Parannettu kiekon fysiikka
- Vaikeutuneet syöttö ja taklauspeli
- Tappeluilla on vihdoin jotain merkitystä
- Jälkipelit
- Tuomareiden laajetunut jäähyskaala
- NHL09:n glitchmaalit tuntuvat olevan historiaa

Huonoa:
- Peli ilmestyy vasta kuukauden päästä.
- Kuukausi on pitkä aika
- Ei moninpeliä demossa
- Hardcore modessa kovat nopeat syötöt tuntuvat mahdottomalta tehdä
 
Viimeksi muokattu:

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Näin ihan pienenä huomiona äsken pelaamastani matsista : Yleensähän ei hymyilytä jos jäähyjä saa, mutta nyt levisi naama sellaiseen virneeseen että oksat pois. Craig Adamsille raapaisivat 2 min (holding) ja siihen päälle 2x2 min (unsportsmanlike conduct). Vinkeää.
Minulla ei näy noin, vaan yksi rangaistus per pelikatko.
Sain 2 min jäähyn ja sen jälkeen tappelin. Tuomari ilmoitti vain minun tappelujäähyn.

Peli vaikuttaa muuten hyvältä demon osalta.
 

Teloch

Jäsen
Minulla ei näy noin, vaan yksi rangaistus per pelikatko.
Sain 2 min jäähyn ja sen jälkeen tappelin. Tuomari ilmoitti vain minun tappelujäähyn.

En tiedä mitä tarkalleen tarkoitit tuolla "tuomari ilmoitti", mutta myös tuossa meikäläisen 3x2 min rupeamassa tuomaria kuvattaessa kaveri taisi viittoilla vain yhden kakkosen, varma en ole sillä yleensä skippaan nuo animaatiot. Kiinnitin vain huomiota vastustajalle ilmestyneeseen 6 min ylivoimaan ja kuuntelin mitä kenttäkuuluttaja höpisee.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös