Mainos

NHL 10 (Xbox360 & Ps3)

  • 276 318
  • 1 192

The G

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves ja Calgary Flames
Näyttäisi olevan kaikissa vaikeustasolla hardcorella tuo authentic.
Katos vaan. Mua vaan se hardcoren syöttely ei oikein miellytä, vaikka itseni hardcore pelaajaksi miellänkin. Minusta kovat syötöt lähtevät aivan liian hitaasti, vai enkö vain osaa?

Miten pystyt pistämään kaverille nopean pystysyötön muuten kuin pitämällä sekuntin syöttönappia pohjassa? Ja siinä ajassa syöttölinja on jo kiinni ja tilanne on kuivunut kasaan.
 

Teloch

Jäsen
Miten pystyt pistämään kaverille nopean pystysyötön muuten kuin pitämällä sekuntin syöttönappia pohjassa? Ja siinä ajassa syöttölinja on jo kiinni ja tilanne on kuivunut kasaan.

Itse järkeilin asian niin, että sekä rannarit että lämärit lähtisivät omasta päästä ja keskialueelta vasemman tatin osoittamaan suuntaan, olettaen että naama on hyökkäyssuuntaan päin. Ei vain ole tullut varsinaisesti koitettua, kun ajatus ei ole koskaan demoa pelatessa eksynyt päähän asti.
 

Clocks

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
NHL 09 oli - ja on - niin hyvä peli, että ei siitä oikeastaan päässyt kuin alaspäin. Ei NHL 10 demon perusteella mitenkään paska ole, mutta mielestäni laitakahinat vain syövät pelin dynaamisuutta ja first person -tappelut ovat lähinnä lapsellisia. Uusista pelimuodoista ei voi vielä sanoa mitään. Yhden hauskan mahdollisuuden tappelut tosin tarjoavat: Siitä asti kun kuulin uudistuksesta, olen herkutellut ajatuksella että joku koodaa modin joka mahdollistaa esim. haulikon käytön tappelussa.
 

The G

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves ja Calgary Flames
Itse järkeilin asian niin, että sekä rannarit että lämärit lähtisivät omasta päästä ja keskialueelta vasemman tatin osoittamaan suuntaan, olettaen että naama on hyökkäyssuuntaan päin. Ei vain ole tullut varsinaisesti koitettua, kun ajatus ei ole koskaan demoa pelatessa eksynyt päähän asti.

Että tavallaan ranareilla pitää alkaa syöttämään nopeita syöttöjä? Kö?

Ihan tavallaan loogista, mutta kuinkakohan vastaanottava suhtautuu tähän? Ja mites nopeat cross the grease syötöt tai muut hyökkäyspäädyssä onnistuu. Kone ainakin onnistuu syöttelemään kovia nopeastikkin. Omat syöttöni ovat ihan luruja etanoita.

Clocks kirjoitti:
NHL 09 oli - ja on - niin hyvä peli, että ei siitä oikeastaan päässyt kuin alaspäin.

Samaa mieltä, että hyvä peli NHL09 on, mutta sen bugimaalit ovat niin törkeitä - että NHL09 ei netissä enää muistuta jääkiekkoa juurikaan. Kaikki hakee bugimaaleja ja niitä enemmän tehnyt voittaa.

Saanen muistuttaa, että NHL10:iä meistä ei ole kukaan vielä pelannut. Olemme saaneet maistiaseksi demon ja huomasin, että ihmistä vastaan peli on ihan erillaista kuin konetta vastaan. Kone ei vaikeimmalla tasolla juuri virheitä tee, mutta ihminen tekee.

NHL10 on realistisempi kuin NHL09, jos jääkiekkoa haluaa virtuaalisesti pelata, mutta jos tykkää enemmän glitchgoal kiekosta, niin silloin NHL09 on ehdoton valinta!

Laitakahinat ovat realistisia ja itseasissa nuo laitaanviennit ovat realistisia taklauksia. Minusta ne lisäävät aimo annoksen realismia ja jääkiekon tunnetta peliin.

Odotetaan nyt nettipeli ja virallinen versio ensin, ennen kuin aletaan sen kummemmin tuomitsemaan.

ps. HC modessa peli on paljon hitaampaa ja muutenkin aivan erillaista kuin normaalilla. Suosittelen koittamaan, jos et ole vielä koittanut.
 

TaoTao

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Että tavallaan ranareilla pitää alkaa syöttämään nopeita syöttöjä? Kö?

Ihan tavallaan loogista, mutta kuinkakohan vastaanottava suhtautuu tähän? Ja mites nopeat cross the grease syötöt tai muut hyökkäyspäädyssä onnistuu. Kone ainakin onnistuu syöttelemään kovia nopeastikkin. Omat syöttöni ovat ihan luruja etanoita.

No itse en ole vielä ranarilla syöttöjä alkanut tekemään, mutta omassa päässä vetäminen/roikkupurku alkaa olla aika pakollinen toimenpide. Etenkin maalinedessä, josta ennen pystyi syöttämään "hätäpurun" joka napsahti miljoonaa aina oman jätkän lapaan. Nyt jos alkaa syöttöä virittämään paikallaan maalinedessä, niin kaveri nostaa mailaa ja kuittaa.

Syöttöpeli on mielestäni vain harjoittelusta ja toistoista kiinni, että sen saa selkäytimeen, ja osaa ennakoida tilanteita niin, että ehtii ajoittamaan sen syötön oikeaan kohtaan. Itse ehdin viikonloppuna jo sen verran pelaamaan, että välillä saan tekoälyä vastaan superstar/hc tasolla ihan tasaisia vääntöjä niin laukauksissa kuin hyökkäysajassa mitattuna. Tuollaisen jälkeen tippuu kyllä nopeasti maan pinnalle, ja huomaa olevansa pelissä vielä täysin käsi. Eteen tulee vielä turhan useasti pelejä, jossa hyökkäysalueella vierailee kerran ja saa yhden vedon erässä.

Mutta jollain masokistisella tavalla tykkään tämän uusimman pelin jyrkästä ja todella pitkästä oppimiskäyrästä. Ja siitä ettei tekoäly ainakaan vielä tunnu huijaavan hirveästi. Ehkä vähän syöttelyssä. Eli mielestäni ei välttämättä kannata siihen tekoälyn syöttelyyn verrata, mielestäni se ottaa vähän liikaa vapauksia, kun millä vain pakilla lähtee kova syöttö nopeasti paineenkin alaisena, mutta onneksi tekoälyn syöttökovuuteen ja -tarkkuuteen on sliderit erikseen. Toki olen saanut Lidaksenkin heittämään hätäharhasyötön keskialueella laidan vieressä, kun ajelin kohti. Eli ei tekoälykään ole erehtymätön.
 

Anzi23

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers ja Oulun Kärpät
Muistakaa kuitenkin vielä se, että ainakin muutamia ärsyttävyyksiä voi karsia vielä slidereita muuttelemalla, jotka siis tänä vuonna on säädettävissä erikseen niin ihmispelaajalle kuin tekoälyvastustajalle. Vihdoinkin saivat myös EA:n lätkäpeliin nuo sliderit noin.
 

Wrathchild

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & Detroit Red Wings
Tavallaan tuo syöttö juttu pitäs olla just päinvastoin.. Lyhyellä painalluksella pitäs lähteä nopea "kova", mutta ehkä vähän epätarkempi syöttö. Ja sit mitä pitempään painais niin sitä varmemmin menis perille..
 

The G

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves ja Calgary Flames
Muistakaa kuitenkin vielä se, että ainakin muutamia ärsyttävyyksiä voi karsia vielä slidereita muuttelemalla, jotka siis tänä vuonna on säädettävissä erikseen niin ihmispelaajalle kuin tekoälyvastustajalle. Vihdoinkin saivat myös EA:n lätkäpeliin nuo sliderit noin.

Onhan slidereitä ennenkin ollut EA:lla, mutta kun pelaan 99% peleistäni Livessä, niin siellä ilmeisesti mennään viime vuosien malliin jollain default-asetuksilla. Minusta olisi hyvä, jos niitä saisi edes omiin nettiliigoihinsa admin säädellä.

Eilen pelailin tuota HC-modea aika paljon ja edelleen olen sitä mieltä, että syöttö on puutteellinen. Kova syöttö pitäisi saada lähtemään nopeammin. Edes se, että joku toinen nappi pohjassa syöttöä painamalla lähtisi kova syöttö. Nyt peli on ihan liian kuljetuspainotteinen koska vanha sanonta romuttuu osittain: "kiekko on aina nopeampi kuin pelaaja" - sillä enää se ei sitä välttämättä ole.

Syötönsuuntaus on hankala - no sen ehkä oppii pelatessa, mutta syötön hitaus ottaa päähän. Erittäin epärealistista. Ja jos haluat kovan syötön niin sitä syöttönappia pitää pitää aivan liian kauan pohjassa ja monesti se on silloin liian myöhäistä.

Itse syötän kovan syötön 5 kertaa nopeammin kuin pelissä ja saati sitten pelin esikuvat; NHL-pelaajat, niin ei - ei tässä ole nyt kaikki ihan suunniteltu loppuun asti.

Haluaisin pelata mahdollisimman hc:na, mutta peli on mielestäni epärealistisen hidas (tai sitten erien pituuden pitää laittaa 10 tai jopa 20min) ja syötöt - kuten sanoin - on kädetetty. Päivityksellä kovalle syötölle oma nappi tai modifier (eli vaikka vasen ylänappi pohjassa).

No odotellaan lopullista versiota ja ihmisvastustajia...

Tavallaan tuo syöttö juttu pitäs olla just päinvastoin.. Lyhyellä painalluksella pitäs lähteä nopea "kova", mutta ehkä vähän epätarkempi syöttö. Ja sit mitä pitempään painais niin sitä varmemmin menis perille..

Täsmälleen näin. Loistavasti sanottu.
 

Visnovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång, alltid. Vaahteralehdet. HCK.
Syötönsuuntaus on hankala - no sen ehkä oppii pelatessa, mutta syötön hitaus ottaa päähän. Erittäin epärealistista. Ja jos haluat kovan syötön niin sitä syöttönappia pitää pitää aivan liian kauan pohjassa ja monesti se on silloin liian myöhäistä.

Oletko kokeillut esim. nopeasti painaa kahteen kertaan syöttönappia? Jos se silloin lähtisi kovaa nopeasti. En millään haluaisi uskoa, että EA on nähnyt vaivaa tuon HC-syöttelyn eteen, ja jättää sitten tuollaisen aukon siihen.. Jonkinlainen juju siinä täytyy olla.
 

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
Tavallaan tuo syöttö juttu pitäs olla just päinvastoin.. Lyhyellä painalluksella pitäs lähteä nopea "kova", mutta ehkä vähän epätarkempi syöttö. Ja sit mitä pitempään painais niin sitä varmemmin menis perille..

Mun mielestä tää on just hyvä. Vastustajan ukko alkaa tulla vähän turhan lähelle etkä oo edes kattonu missä omat äijät on ja joudut sit hätäsesti nakkaamaan sen kiekon johonki suuntaan jolloin se jää vähän niinku vapaaksi riistaksi. Taas vastoin saa hienoja kuvioita aikaiseksi kun joutuu vähän etukäteen miettimään missä se oma vapaa ukko on 1-2 sekunnin kuluttua siitä kun alat pitämään syöttönappia pohjassa. Tän hetken systeemillä saa myös helposti tehtyä jättösyötön takaa tulevalla tai pistää sivulle toiseen aaltoon sopivan hidas syöttö.

En hirveen tarkasti seurannu syöttöpeliä, mut tuntu et sen lätyn kyllä saa nakattua vähän nopeammin mitä tavallisen syötön.
 

McJokke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Sharks, Pelaajat: Joe Thornton,Ron Hextal
En hirveen tarkasti seurannu syöttöpeliä, mut tuntu et sen lätyn kyllä saa nakattua vähän nopeammin mitä tavallisen syötön.

Juurikin näin. Itse toivoisin pelissä pystyvän sitten vaihtamaan syöttö nappien paikka niin, että RT-napista syöttää lätyn ja RB-napista normaalin syötön. Huomasin, että paljon parempi heitellä lätyillä ahtaissa paikoissa ja sitten helpot syötöt antaa normaalilla.
 

The G

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves ja Calgary Flames
Oletko kokeillut esim. nopeasti painaa kahteen kertaan syöttönappia? Jos se silloin lähtisi kovaa nopeasti. En millään haluaisi uskoa, että EA on nähnyt vaivaa tuon HC-syöttelyn eteen, ja jättää sitten tuollaisen aukon siihen.. Jonkinlainen juju siinä täytyy olla.

Koitin juu heti kun alkoi ottamaan päähän tuo syötön epärealistinen hitaus. Ei ollut tuplaklikkaus eikä mitään modifieriäkään tuntunut löytyvän, tyyliin RB tai RT pohjassa...

Minusta on ihan hölmöä ja epärealistista ladata syöttöä. Ja miettiä, että missähän mun kaveri on 1-2 sekuntin päässä kun mun ranteet vihdoin ymmärtää pistää kovan syötön. Mitä realismia joku sellaisessa näkee?

Ja oikeasti Thego - jos hätäisesti joudut kiekon jonnekin laittamaan, niin etkö sitä oikeasti laittaisi aika kovaa? Vai oletko koskaan pelannut jääkiekkoa itse? (En arvostele, että se olisi mikään pakko, mutta tuli vaan mieleen...)
 

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
Ja oikeasti Thego - jos hätäisesti joudut kiekon jonnekin laittamaan, niin etkö sitä oikeasti laittaisi aika kovaa? Vai oletko koskaan pelannut jääkiekkoa itse? (En arvostele, että se olisi mikään pakko, mutta tuli vaan mieleen...)

Joskus oon luistimia jalassa käyttäny. Riippuen ihan lähestyvän vastustajan massasta, mutta todennäköisesti nostaisin kiekon jäästä, ojentaisin vastustajalle: "ota kiekko, älä lyö".
 

TaoTao

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Nyt ei sitten näemmä kaikilla bradwinchestereillä niin kikkaillakaan. Sain superstar/hc -tasolla Philippe Boucherilla rankkarin, yritin nopeasti perus oikea-vasen -tattiliikettä ja kiekko karkasi kohti sivulaidoitusta. Repesin.

Myöhemmin sitten huomasin EA:n uusimmista videoista, että kiekon voi menettää teknisesti heikoimmilla jopa tiukassa kaarroksessa. Myös blokkeihin on kuulemma tullut muutosta. Huono blokkaaja yrittää blokata pystyssä, kun taas parhaat menevät todella nopeasti maihin ja myös ponkaisevat äkkiä pystyyn.
 

se7en

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Newcastle United, Jalkapallomaajoukkue
Ja nyt - kullanarvoinen kysymys: Joko tää on PS3-storessa? Olis kiva päästä jo vähän mutusteleen tulevaa. Nähtävästi paljon hyvää on jälleen peliin lisäilty, mutta vähemmän yllättäen jotain on jätetty puolitiehen. Toivottavasti korjaavat lopulliseen versioon. Ehkä kannattaa johonkin laittaa whinee puutteista.
 

Niksuli_

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa ja Dallas Stars.
En minä ainakaan nyt PS3-storesta löydä. Ehkä se tämän päivän aikana tulee kunhan jenkit heräilevät, eikös tuota torstaisin päivitellä?
 
Suosikkijoukkue
Ilves, Bulls, Arsenal, Canucks ja Three Lions
Pelailin eilen ensimmäisen kerran demoa ja olin kyllä täysin myyty. Muutamaa yksityiskohtaa lukuunottamatta vaikutti aivan erinomaiselta peliltä, vaikka kontrollitkin olivat vielä paljolti hakusessa. Kokemuksieni perusteella pelit tuntuu huomattavasti paremmalta kuin edellinen ja vain ihmettelen kuinka monet ovat kuvailleet tätä peliä vain päivitykseksi edellisestä. Mielestäni peliä on kehitetty juuri oikeaan suuntaan. Tällä kertaa ei ole mitään näkyviä EA Sports tm uudistuksia, vain pelin "kulmia" on pyöristetty ja lopulta päästy erinomaiseen tulokseen.

Suurin muutos on mielestäni koko pelin arvaamattomuus. Kiekko pomppii miten sattuu, maalivahdit tiputtelevat karoja joista voi oikeasti tehdä maaleja lisäksi maalivahdeille menee välillä maaleja tilanteista joista ei aiemmin olisi kuunaan nähty maaleja.

Nykyään tuurilla on huomattavasti suurempi merkitys kuin aiemmin. Aiemmin maalit syntyivät ns. pelaamalla eli yleensä petaamalla joku klap-klap kuviolla takatolpalle vapaaksi tai erinomaisella laukauksella hyvästä sektorista. Käytännössä tarkoitti sitä, että paremmin pelannut joukkue voitti poikkeuksetta. Vanhoissa änäreissä erittäin hyvin puolustavia joukkueita vastaan oli hyvin vaikea saada maaleja. No setäni aina sanoo, että paremman joukkueen näkee aina tulostaululta ja onhan hän toisaalta oikeasssakin, mutta... Tarkoitan nyt tällä "paremmin" pelaamisella häviämistä sitä, että laukoo moninkertaisesti enenmän kuin vastustaja, mutta silti häviää.

Minulle kävi näin eilisiltana pelasin ihmisvastustajaa vastaan Detroitilla ja olimme viimeisessä erässä tasalukemissa. Hallitsin peliä selvästi (enkä vähiten vastustajan saaman viiden minuutin jäähyn vuoksi), mutten millään saanut maalia. Minulla oli tuon ylivoiman aikana mm. kaksi tyhjästä maalista ylärimaan (parempi joukkue laittaisi näistä sisään ;)) laukausta ja lukuisia muitakin laatupaikkoja. Mutta kun en onnistunut maalinteossa Osgoodille upposi aivan luru längistä toisessa päässä, ja kun vielä seuraavasta hyökkäyksestä Pens puolustajan löysä veto upposi jälleen Oskun längistä.

Pointtini ei ole, että nyt sanoa aina itseäni paremmaksi vaikka häviän (eipä varmaan), vaan se, että tuo tuntui oikealta peliltä. Jos ei omistaan tee niin kyllä vastustaja jossain vaiheessa rokottaa. Ja vaikka puolustaisit kuinka täydellisesti, niin aina voi vastustaja tehdä maalin esim. pakin luistimesta maaliin kimpoava kiekko. Ja tämä myös tarkoittaa, että huonommillakin pelaajilla/ketjuilla voi nykyään myös olla käyttöä muunakin kuin ykköskentän lepuuttajana.

Nykyään on ylivoimaa on huomattavasti mukavampaa pelata kuin aiemmin. Kulmavääntö systeemin ansiosta voit saada paljon paremmin kiekonriiistoja hyökkäysalueella ja täten saada myllytyksiä paremmin aikaan. Myös viivapelaaminen on parempaa kuin aiemmin, aiempien EA:n bravuuri pakkien pakittelu siniviivan väärälle puolelle juuri kun syötät kiekkoa viivan nyt pakit pelaavat fiksusti ja lähtevät jopa oikea-aikaisiin nousuihin AI:n ohjatessa pelaajia. Lisäksi kun kiekko elää paljon aikaisempaa paremmin on viivalaukauksissa enenmän järkeä kuin aiemmin. Voit vaikka tiukan paikan tullen heittää löysän ranarin maalille ja siittäkin voi ohjauksen, kimmokkeen tai maalivahdin torjunnasta tulleiden karojen seurauksena tulla vaarallinen maalipaikka. Yksi keskeinen syy tähän on parantunut rebound laukaisu.

Tehdäänpä pientä listausta pelin vahvuuksista:

Vahvuuksia (verrattuna 09)
+ Arvaamattomuus, jokainen peli erilaisia.
+ Syötöt (ei HC:lla pelatessa) ja taklaukset parantuneet.
+ Tekoälypelaajien sijoittumisessa on huomattavaa parantumista.
+ Kaiken kaikkiaan parantunut realistisuus.

Heikkoudet
- Tappelut (liian lyhyitä).
- Syöttöpeli HC-modella (Tosin pelasin vain yhden pelin HC-modella, joten kovin kattavaa kuvaa minulla ei siitä ole).
- Maalivahdit torjuvat vieläkin ehkä hieman liikaa highlight-reel torjuntoja ja ylipelaavat tietyissä tilanteissa. Heiltä tulee vielä likaa "desperation" save yrityksiä, vaikkei sellaiseen olisi tarvetta ja näin hyökkääjälle jää helppo työ tehdä maali. Tosin tämäkin ominaisuus on parantunut edellisestä pelistä.
- Selostajat, alkaa hieman toi sama puuro mitä tulee vuodesta toiseen syödä miestä.

Kaiken kaikkiaan EA on mielestäni nyt oikealla realistisuuteen pyrkivällä tiellä, sekään ei välttämättä ole ikävä kyllä edes urheilupelissä selvä asia. Edellinen peli oli jo hyvä ja siksi EA.llä ei ollut tarvetta alkaa toimivaa systeemiä uusimaan kokonaan. Toivottavasti jatkossakin pelisarjaa kehitetään vastaavalla tavalla, sillä vaikkei NHL 10:kään ole täydellinen peli on se mielestäni erittäin hyvä pohja rakentaa hyvää peliä jatkossakin...
 

d2uce

Jäsen
Nyt löytyy myös PS-storestakin. Searchin kautta jos ei muuten.

Tosiaan ei näkynyt vielä storessa, mutta searchin avulla löytyi ja nyt innokkaana ladataan.

NHL09 en ole pelannut tuota demoa enempää, joten aika puhtaalta pöydältä joutuu/pääsee tuoreimman aloittamaan. NHL:ää on tullut hakattua PC:llä 96 asti, joka on ehkä edelleen se pelisarjan suosikki, johtuen ehkä siitä nostalgia-arvosta.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
jahas, ensimmäiset 5 peliä takana, ensituntemuksia:

- Laitapeli on ihan hyvin toteutettu, tarvii varmaan hiukan vielä reenailla että pääsee sisään siihen.
- Tappelut nyt parempia kuin ennen
- Kiekko elää selvästi enemmän, pomppii jaloista, karkailee jne.
- Vihellyksen jälkeen tökkiminen vähän turha lisä, mutta nettipeleissä varmaan ihan kiva. Jotkut pelaajat eivät meinaa tökkiä lainkaan, esim Datsjuk.
- Uudet jäähyt. Z otti ensin 2+2 jonka jälkeen 5+20, molemmat x-nappulalla huitomisella.
- Loukkaantumisia tuntuisi tulevan enemmän kuin ennen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös