Mä tarraan nyt tylsän maanantain kunniaksi tästä kiinni ja haastan muutamia näkemyksiäsi.
Kiva! Pääsee keskustelemaan aiheesta.
Voi hyvinkin olla että Super Bowlissa tämä Bradylle ”epätyypillinen” pelitapa kostautuu, mutta uskallan kuitenkin väittää ettei Tampa finaalissa olisi jos Arians/Leftwich/Brady ei tällaista pelikirjaa nyt pyörittäisi.
Voi hyvin olla, mutta kyllä Brady suurimmat mainetekonsa on pohjustanut keskipitkällä heittämisellä, jossa jyskytetään päästä päähän kliinisesti 5-10 jaardisia per yritys. Se on syy, miksi itse aikanaan ihastuin Bradyn peliin - niin itsekin pelaisin (jos osaisin). Varmoja heittoja, kerta toisensa jälkeen, väliin pari pitkää ja pari juoksua. Tätä dieseliä Brady on koristellut muutamilla näyttävillä heitoilla silloin kun on pitänyt tulla takaa ohi. Mutta ei mun mielestä Brady ole pitkiin perustuvassa pelissä parhaimmillaan, eikä todellakaan enää. Sen lisäksi nyt pudotuspeleissä vastaanottajat ovat oikein kilpaa pudotelleet sinänsä ihan kelpo passeja.
Tietyllä lailla ei yllätä, että Mahomes on karsinut näyttävimpien heittojen määrää ja alkanut pelata osan aikaa paikoitellen paremmin bradyä (kuten viime yönä) kuin Brady itse.
Sanotko siis se että Gronkia käytetään ensisijaisesti blokkaajana tekee Tampan Bay hyökkäyksen puolustamisesta liian iisiä? Jos Bucs saa Brownin takaisin pelikuntoon, niin eihän siinä ole kuin kaksi viime kaudet Pro Bowl -tasolla pelannutta laitahyökkääjää + Brown jonka vaarallisuuden kaikki tiedämme. Sen lisäksi aika tehokas RB kaksikko Fournette ja Jones sekä tarvittessa heittopeliin on kutsuttavissa myös Gronkowski sekä Brate. Joo ei se Chiefsin vastaava osasto yhtään tässä rinnalla kalpene, mutta en ihan allekirjoita, että Gronkowskin käyttö blokkaajana muodostuu Tampan kannalta negatiivisessa mielessä ratkaisevaksi tekijäksi tai että sen takia Tampan hyökkäystä olisi liian helppo puolustaa.
Olet varmasti oikeassa, mutta puhuin "just nyt tilanteesta" ja eilisistä peleistä. Chiefs on todella paljon monipuolisempi (vaikka toki heittojen kohteita ei kovin montaa Mahomesillakaan ollut). Voi olla, että en nähnyt kokonaisuutta.
Mielenkiintoista antaa tällä perusteella etulyöntiasema Mahomesille sillä tästä Brady on ollut koko uransa tunnettu ja sitä ovat vuosi kausia Pohjois-Amerikan urheilumaailman eri äänet ovat sitä analysoineet, että juurikin Tom Brady johtajuus on ollut se yhteentuova voima jonka takia jokainen pelaajasta huoltajiin ovat antaneet itsestään kaiken ja vielä vähän enemmän. Ja mitään mitä Tampasta tällä kaudella on kuulunut (mm. tuo Packers pelien jälkeiset haastattelut) ei ole mielestäni tähän konsensukseen säröä saanut. Viimeistään tämä kausi on sen sijaan sen todistanut. En väitä, ettei Mahomes olisi loistava johtaja, mutta mielenkiintoinen näkemys kyllä.
Joo, olen tietoinen kyllä Bradyn tästä ominaisuudesta ja mm. siksi mä en ole liittynytkään anti-Brady klubiin. Mutta. Kun laitetaan Brady ja Mahomes tässä ja nyt rinnakkain, uskon, että Mahomesin johtaminen "puhuttelee" valtavasti enemmän pelaajia, jotka ovat pääsääntöisesti Bradyä 10-20 vuotta nuorempia. Mahomesista ja hänen jengistään huokuu hyvä henki ja Mahomes tuntuu nuoresta iästään huolimatta olevan todella vakuuttava liideri. Juuri koskaan en näe "edariutta" (vain kerran, kun pokka ei näyttänyt lähetyksessä pitävän ja ilme happani, kun tuuraaja pelasikin viime kaudella liian hyvin, liian pitkään). Mahomesin johtaminen on tätä päivää, johon on helpompi samastua. Bradyä eittämättä kunnioitetaan, mutta kun Brady lienee aika kliininen myös johtajana, hän on nykyisin pakostakin enemmän huolehtiva "isä" pelaajilleen.
Tähän mun mielestä liittyy jollain lailla myös se, että Mahomesin Chiefsille on kovissa matseissa tuntunut tulevan tavaksi aloittaa vähän vaisummin. Kaikilla tuntuu olevan liian kivaa. Fiilis on liiankin rento. Kun sitten tajutaan, että perkele, pakko painaa, jengi tiivistyy nopeasti Mahomesin edessä ja pallot alkaa jäädä kiinni. Samoin puolustus. Matsit on pitkiä ja monesti tuonkaltaisen jengit (jos sitä kykyä on) menestyvät. Toki menestyvät ne dieselitkin, mutta kuten puhetta on ollut, näiden kontrollifriikkikoutsien / pelinjohtajien aika taitaa YZ YMS sukupolven aikana olla ajanut ohi.
Loppuun pieni selvennys: mulla ei ole koskaan ollut pysyvää suosikkijoukkuetta (jenkki)futiksessa, ei giantsia, patriotsia, chiefsiä saati buccaneeria (jos joku olisi pakko ottaa, niin se olisi Taft). Se on käsipallon ohella ainoita lajeja, joita jaksan (halulla) katsoa, vaikka kentällä ei ole ikisuosikkia. Suosikki vaihtuu matsista toiseen, sillä näissä lajeissa mulle puhuttelevinta on itse suoritus ja persoonat. Jossain vaiheessa tajusin, miksi olen aina mieltynyt laadukkaisiin heittäjiin, eli just Bradyyn ja Mahomesiin (kuulin kaverista ja kun näin ensimmäisen kerran hänen pelaavan, tiesin, että tässä on mun pelaaja ja uskalsin jopa ennustaa, että Mahomes on näistä "kohujunnuista" se, joka nousee pitkään hallinneiden veteraanien manttelinperijäksi, suureksi pelaajaksi - muista siihen ei ole vielä tuntunut olevan. Fiilis oli sama, kun näin ensimmäisiä kertoja Bradyn pelaavan: vau!). Kotilajini on handis ja toi pelinrakentajan heitto takakenttään on puolustajan käsien yli suoraan omalle pelaajalle on kuin käsipallomaalivahdin heitto nopeaan juoksevalle pelaajalle. Eli kyllä mä diggaan niistä pitkistä heitoista, mutta kaikkein eniten pidän voittavasta pelityylistä, ja pallon räiskiminen puolitsähgäheitoilla laadukasta vastustajaa vastaan ei ole sellaista.
Toivon pitkää hegemoniaa Mahomesin ja Bradyn välillä. Todistetusti sanoin jo viime kesänä, että nämä kohtaavat SB:ssä, ja nyt kirjoitan seuraavan ennustuksen ylös myös tänne - he kohtaavat myös ensi vuonna, mikäli Mahomes pysyy kondiksessa, eikä höntyile enää junnumaisesti. Brady kyllä pitää itsensä kentällä vielä muutaman kauden.