Roar!
Tervehdys kaikille NFL:ää seuraaville! Olen 17-vuotias Detroit Lions-fani, joka nyt pitkällisen ehkäpä Jatkoajan asiallisimman ketjun seuraamisen jälkeen uskaltaa avata sanaisen arkkunsa. Jatkoajalla olen vaikuttanut reilun neljän vuoden ajan, nimimerkistä huomannee, minkä asian tiimoilta. Lisäksi olen NBA-keskusteluissa aktiivisesti mukana. Seuraavaksi pieni historiikki omasta NFL-seurannastani.
Jefua olen aktiivisesti seurannut vasta parin vuoden ajan, Lionsia olen puolestaan kannattanut hieman vähemmän aikaa. Alkuperäinen innostus Leijonia kohtaan syntyi joskus syksystä 2007, kun näin Jon Kitnan pelaavan Detroitin väreissä. Siinä on sitten hieno kuuppa. Enkä puhu pelkästään pelillisistä seikoista, vaan äijästä kokonaisuutena. Tällä off-seasonilla mies treidattiin sitten Cowboysiin, siirto, josta en tykkää edelleenkään sitten yhtään. Paljon mieluummin olisin nähnyt Kitnan kasvattamassa Matthew Staffordista sitä seuraavaa franchise-kuuppaa. Tämä tyyli olisi ihan pelkästään loogisestikin ajateltuna ollut järkevää. Kitna olisi ikään kuin luovuttanut kruunun seuraavalle ja samalla opettanut Ford Fieldin tavoille. No, tehty mikä tehty, eikä miehestä vastineeksi saatu CB Anthony Henry vaikuta ollenkaan hassulta mieheltä puolustuksessa. Samaan hengenvetoon on todettava, että pidän paljon myös Daunte Culpepperistä. Muita syitä Lions-fanittamisen alkamiseen oli tykästyminen peliasuun sekä vielä viime kaudella käytettyyn vanhaan logoon. Ei tuo uusikaan ruma ole, muttei todellakaan samalla tasolla kuin vanha. No, kai se 0-16 piti vähän joka tasolla pyyhkiä pois muistista :) Itse en jaksa kuin nauraa viime kauden taaperrukselle, se on paljon helpompaa sillä tavalla.
Niin, kun nyt kuupista kerran puhuin, niin jatketaan samalla linjalla. Tänä keväänä ykkösvarauksena huudettu Stafford on pelaaja minun mieleeni. Vaikka TD-INT -sarake näyttääkin vielä kuluvan kauden osalta 2-5, niin paljon hyvää on tuolta mieheltä odotettavissa tulevina kausina. En ollut Staffordin yliopistovuosia kerratessani ollenkaan yllättynyt hänen saadessaan niin muhkean sopimuksen kuin ykköskuupan aseman Lionsilta uuteen kauteen tultaessa. On myös mainittava, että vaikka Jetsien tulokaskuuppa Mark Sanchezia kuinka hypetetään, niin uskon, että pitkässä juoksussa Stafford menee vielä lällätellen ohi.
Täytyy nyt vain toivoa, ettei viime viikolla Bearsia vastaan saatu oikean polven rasitusvamma ole vakava.. Eilen Stafford ei ainakaan ollut harjoituksissa mukana. Huomenna aamulla sen luultavasti lopullisesti näkee, pelaako Stafford sunnuntaina, kun torstain harjoituksien tiedot minut saavuttavat. Voikin hyvin olla mahdollista, että Culpepper saa kauden ensimmäisen starttinsa sunnuntaina Steelersiä vastaan kotona. Ainakin SS Louis Delmasin mukaan Culpepper oli keskiviikon harjoituksissa näyttänyt yhtä hyvältä kuin preseasonilla (tiedä nyt sitten). Viime viikolla Culpepper korvasi Staffordin viimeisellä neljänneksellä heittäen 6-11 ja 54 jaardia.
Muita merkittäviä kysymysmerkkejä sunnuntaita varten olivat eilisissä harjoituksissa ykkösrissu Calvin Johnson, aloittava RT Gosder Cherilus sekä LB Ernie Sims. Onneksi Steelersiltä taitaa olla pois ainakin Parker ja Polamalu.. Korjatkaa toki, jos olen väärässä. Mendenhall pitäisi ainakin saada kuriin, sen verran pahaa jälkeä teki Chargersia vastaan viime viikolla. Pride of Detroitin
mukaan Steelers-peli olisi erittäin todennäköisesti loppuunmyyty, jei. Erityisesti sunnuntailta odotan Larry Footen tekoja vanhaa seuraansa vastaan. Foote on ollut jokaiselta kantilta katsottuna Lionsin puolustuksen vahvimpia suorittajia ensimmäisissä neljässä pelissä.
Noin yleisesti Lionsin alkukaudesta, niin näin sen odotinkin alkavan. Tai no, 2-2 näytti viime sunnuntaina ensimmäisen puoliajan jälkeen vielä varsin realistiselta, mutta toinen puolisko olikin umpisurkeine ST-peleineen (et sinä, Hanson) ihan hirveää kuraa sanan varsinaisessa merkityksessä. Toki pitää olla kiitollinen yhdestäkin voitosta ja 1-3:sta (19 ottelun tappioputki katkesi Redskins-matsissa). Siinä ottelussa katkesi tappioputken lisäksi paljon muutakin. Painajainen, Danten alin helvetti sammutettiin ja koko organisaatio sai kasvonsa takaisin. Päävalmentaja Jim Schwartzin mikitys pelin ajaksi ja siitä tehty
koostevideo on kaunista katseltavaa fanille. "Swing that thing!"
Tämän avausviestin osalta saattaa vaikuttaa siltä, että näkemykseni NFL:stä olisi yksipuolinen. On se toki sitäkin, kun lempijoukkuettani aktiivisesti seuraan, mutta seuraan myös koko liigan tapahtumia tiiviisti. Tässähän tämä avaus minun osaltani, palataan astialle viimeistään maanantaina.