Mutta miksi Doughtylle piti saada jatko? Tai Bennille? Ylipäänsä, kuinka usein näille about kolmekymppisille oikeasti kannattaa tehdä näitä hullun pitkiä sopimuksia? Mun nähdäkseni ainoastaan tilanteissa, jossa seuraavan parin vuoden aikana on konkreettinen menestysmahdollisuus ja sitä kautta mestaruutta haetaan tässä ja nyt.
Siksi, että he olivat sillä hetkellä tasonsa osoittaneita pelipaikalleen erinomaisia pelaajia. Losi yritti silloin vielä rutistaa viimeiset irti silloisesta corestaan, ja näkivät Doughtyn siinä tärkeänä osana. Ja sitä hän eittämättä olikin. Nyt toki tilanne on eri.
Ihan samalla lailla Penguins on vetänyt, ja varmaan vetää, all-in niin pitkään kuin Crosby ja Malkin siellä vaikuttavat.
Rangersin osalta, Zibanejad tulee olemaan erittäin hyvä pelaaja ainakin vielä seuraavat 4-6 vuotta. Senkin jälkeen vielä hyvä pelaaja. Se on ihan totta, että noilla viimeisillä kausilla ei varmasti ole palkkansa arvoinen, mutta ei sitä ole enää Toews tai Kanekaan Chicagossa. No, Kane vetää kyllä edelleen huikealla tasolla.
On harvinaista, että pelaaja on yhtä hyvä tai parempi 30+ vuotiaana kuin ennen sitä, tätä tuskin kukaan kiistää? Silloin kysymys onkin lähinnä siitä kuinka nopeaa tuo pudotus on sitten kun se alkaa. Tollasena 33-vuotiaana aivan ykkössentterin mitat täyttäviä ukkoja on oikeasti aika harvassa ja crosbyt, malkinit, bergeronit ja kopitarit lähti uransa laskevalla käyrälle huomattavasti Zibaa korkeammalta. Aina on tietysti mahdollista, että Zibanejad pystyykin pitämään nykyisen tasonsa paljon keskimääräistä paremmin ja pidempään, mutta ei se todennäköistä ole. Ja todennäköisyyksien mukaan tässä pitäisi kuitenkin edetä.
Kun Mika Zibanejad on 33-vuotias 11 miljoonan sopimuksellaan on Kaapo Kakko 25-vuotias, Alexis Lafreniere 24 & Adam Fox 28. Iso kysymys on uudestaan ja uudestaan se halutaanko sinne kuinka monta vanhusta kalleilla sopimuksilla kun nykyinen nuoriso-osasta on pelillisesti uransa huipulla ja isojen sopimusten arvoisia.
Viiden vuoden päästä Chytil on Zibanejadia todennäköisemmin erinomainen kakkossentteri, kyse ei ole Chytilin katosta vaan Zibanejadin lattiasta.
Niin, Zibanejad on yksi liigan parhaimpia kahden suunnan ykkössenttereitä tällä hetkellä. Mä en oikeasti näe sitä kovinkaan todennäköisenä, että se taso tuosta putoaisi radikaalisti. Ainakaan niin radikaalisti, että se olisi syy jättää legitiimi ykkössentteri signaamatta.
Kenet sä sitten näkisit noiden Kakon, Lafrenieren ja Foxin kanssa kannattelemassa contender-joukkuetta ykkössentterinä? Niitä kun ei kasva puissa, eikä niitä oikein treidaamallakaan saa. Vaikka Rangers tuon Shane Wrightinkin saisi draftattua, ei ole mitenkään kirkossa kuulutettua, että pojasta kuoriutuu contenderin ykkössena (ainakaan vielä tuossa vaiheessa). Itse olen vuosikaudet seurannut Torontoa ja sen epätoivoisia yrityksiä ykkössentterin löytämiseksi ennen Matthewsia. Ei auttanut edes iso raha sellaisen löytämisessä.
Ketäs vanhuksia tuolla Rangersilla silloin muita on? Ja itse en kyllä määrittele 33-vuotiasta vielä NHL-mittapuulla vanhukseksi, vaan nimenomaan parhaimmassa peli-iässä olevaksi. Jalka ei ole hidastunut liikaa, mutta kokemusta on kertynyt jo sen reilut 10 vuotta.
Chytilin tasonnosto Zibanejadin ohi (yllä mainitulla aikavälillä) on ihan yhtä todennäköistä kuin se, että hänkin jämähtää tasolle hyvä kakkossentteri.
Osaatko tähän nyt heittää jotain joukkueita, ketkä ei ole alle kolmekymppistä ykkössentteriään kiinnittäneet isolla rahalla moneksi vuodeksi? Kyllä ne tähtipelaajat sidotaan poikkeuksetta pitkillä ja rahakkailla sopimuksilla. Tässähän teoriassa voisi käydä myös niin, että Rangers jättää Ziban signaamatta, ja hukkaa niiden nuorten tähtien halvat sopimusvuodet etsiessä sitä ykkössentteriään muualta. Sitten junnuille pitää laittaa palkankorotukset kehiin, niin ei enää olekaan varaa signata sitä ykkössentteriä, vaikka sellainen löytyisikin.
Kyllä mä näen tuon Rangersin tilanteen sellaisena, että ei ehkä ensi kaudella, mutta viimeistään 22-23 on mahdollisuus ihan päätyyn saakka. Se ei vaadi kuin pari täsmäpalasta (sekä toki junnujen oletetun tasonnoston ajallaan) sekä sen oikean ykkössenan (=Zibanejad). Kyllä nyky-NHL:ssä on pakko takoa silloin kun rauta on kuumaa, ja pohtia sitä palkkakattotilannetta sitten myöhemmin. Contenderin rakentamiseen tarvitaan hyvä maalivahti, selkeä ykköspakki ja hyvä ykkössena. Rangersilla nuo kaikki on olemassa rosterissaan jo valmiiksi, ja lisäksi erinomaisia lisukepalasia laidalle ja pakistoon.