Itse olen aina pelannut ensisijaisesti käteisellä. "Heräteostokset" eli käytännössä kaikki isommat kertaostokset tai budjetin ulkopuolella olevat olen vetänyt luottokortille. Suomessa ihan turhaan korostetaan sitä, että Jenkeissä maksetaan ensisijaisesti aina luottokortilla. Amerikkalainen yhteiskunta käyttää luottokorttia enimmäkseen siksi, että niillä ei käytännössä ole rahaa, vaan elävät velaksi. Kaikki tuntemani amerikkalaiset, joilla on likviditeetti kunnossa, asioivat pääasiassa käteisellä pl. isommat ostokset. "Automaattiasiointi" on tietysti asia erikseen. Ja tietenkin pitää ottaa huomioon se, että luottohistoria pitää kyseisessä maassa olla, joten ylläpitääkseen mahdollisuuttaan saada esim. asuntolaina, pitää luottokorttia muistaa vilauttaa säännöllisesti.
Eli itse kallistun sille kannalle, että käteisellä pelaaminen on kaikkein järkevintä. Siinä pysyy talouskin suhteellisen hyvin omissa näpeissä, kun tietää, paljonko tullessa oli ja paljonko on tällä hetkellä. Jokaisella kerralla, kun olen Nykissä ollut, olen pitänyt hotellin tallelokerossa kaiken sen käteisen, mitä en halua päällä pitää. Ja koskaan ei ole mitään kadonnut. Olen tosin aina ollut isoissa hotelleissa, missä on tarkasti kontrolloitu käyntejä tallelokerolla. Mutta kyllähän jonkinlainen kansainvälinen luottokortti pitää mielestäni jokaisella olla. Ei sitä tarvitse käyttää, mutta hyvä sellainen on olla.
Kyllähän se taas itseänikin kutkuttaisi Nykiin lähteä, mutta juuri nyt ei ole suunnitelmissa. "Jossain vaiheessa" olen toki suunnitellut taas lähteväni, mutta en usko sen olevan esim. tulevana kesänä. Mutta mistäs sitä koskaan tietää, jos vaikka ex tempore yhtenä päivänä päätän äkkilähdön ottaa.