New York City

  • 279 093
  • 994

ipaz

Jäsen
En löytänyt ketjua tälle ehkä maailman kuuluisimmalle kaupungille, johon olen kaverin kanssa matkaa suunnittelemassa ensi kevättalvella.

Lentoja saa tällä hetkellä n. 400 euron meno-paluu hintaan joka ei mielestäni ole hinta eikä mikään siitä että pääsee toiselle puolelle maailmaa ja takaisinkin vielä. Ho(s)telli pitääkin sitten varata itse netistä.

Hyvät Jatkoaikalaiset jotka olette Isossa Omenassa käyneet, niin lukisin mielelläni matkakertomuksianne ja suosituksia must-paikoista jonne poiketa. Joo joo, kaikkihan nyt käyvät tutustumassa Empire State Buildingiin, Vapauden patsaalla, Groud Zerossa, Brooklyn Bridgen ja Times Squaren. Mutta noin törkeän suuressa kaupungissa on varmasti paljon mielenkiintoisia paikkoja jotka pitää kokea. Niistä haluaisin oman käden tietoa paikan päällä käyneiltä.

Mitenköhän hankalaa on saada liput Rangersin matsiin?
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
ipaz kirjoitti:
aikkihan nyt käyvät tutustumassa Empire State Buildingiin
Ei eroa juuri Näsineulasta, paitsi sijainniltaan. Ylhäällä matkamuistomyymälä ja näköalatasanne (hyvät näkymät kyllä).
Vapauden patsaalla
Itse patsaalla ei mitään nähtävää ja järjettömät jonot. Kannattaa tyytyvä Circle Linen tai vastaavan touriin, josta patsas näkyy hyvin.
Ground Zerossa
Pelkkä aidalla rajattu työmaa. Wall Street ja China Town kävelymatkan päässä.
Brooklyn Bridgen
Circe Line menee sen ali ja kuulet paljon hyvää juttua sillasta, sen rakentamisesta ja kaupungista muutenkin.
Times Squaren
Broadwayn ja 42nd risteyksen ympäriltä leviävä alue, jossa paljon valoja ja kauppoja. Ei mitään nähtävää. Parin tunnin kohde, ellei jää vaatekauppoihin notkumaan.

Haukutaan vielä se dinosaurus american history museo, ihan vitun tylsä ja guggenhaimi, hohhoijaa.

Pelkästään Manhattanilla on niin pajon mielenkiintoisempia paikkoja kuin edellä mainitut, että jättäisin surutta kaikki käymättä. Toisaalta sen ymmärtää jos sinne saakka menee, niin pakkohan se joissakin on käytävä, mutta kauheita turistirysiä ovat. Se CirceLinen risteily on ihan ok ja siinä saa hyvän huumorilla höystetyn selostuksen kaupungista. Jos menee Empire State Buildingiin, niin kannattaa ottaa se äänitetty opasvehje. Siinä on semmonen Sopranos-mafia tyylinen äijä selostamassa näkymiä. Hyvää juttua heittää.

Mutta noin törkeän suuressa kaupungissa on varmasti paljon mielenkiintoisia paikkoja jotka pitää kokea. Niistä haluaisin oman käden tietoa paikan päällä käyneiltä.
Pennsylvania Hotel on vitun halpa, kunhan on ajoissa liikenteessä ja aivan Madison Square Gardenin kupeessa. Hotellihuoneet voi varata tottakai netistä.

Puistolle kannattaa varata kokonainen päivä tai kaksikin. En tiedä "kevättalven" säästä, mutta se on kokemisen arvoinen alue. Hommatkaa frisbee tai jotain ja puuhatkaa mitä paikallisetkin. Nykistä nauttii parhaiten kun oppii itse kääntämään itsensä siihen rentouteen, mikä paikallisilla on koko ajan päällä. Siellä ei kukaan äksyile ruuhkassa, jokainen "ärrän" myyjä osaa käyttäytyä jne. New York on itsessään jotenkin enemmän koettavaa kuin nähtävää.

Metro on edullinen ja toimiva, eli sillä vaan paikasta toiseen. Ottakaa joku sarjalippu automaatista. Kannattaa rohkeasti mennä syömään eri kansallisuuksien ravintoloihin. Palvelu on poikkeuksetta hyvää ja nopeaa kaikkialla. Aluksi se jopa häiritsee, kun raflassa huomaa, että koko ajan tarkkaillaan tarpeita, mutta kun siihen tottuu, niin ai ai :) Kerran muiijalta meinattiin viedä puolitäysi lautanen nokan alta, kun jätti hetkeksi välineet väärän asentoon :) Vähän eri meininki kuin Suomessa, jossa ei meinaa saadaa laskua maksettua, että pääsisi pois. Tosin Jenkeistä kun hyppää Kanadan puolelle, niin palvelu loppuu siihen.

Jotenkin kun on jonkun verran matkustellut siellä täällä, niin osaa arvostaa myös nykiläisten rehellisyyttä. Esim. kun annat kaksikymppisen kassalle, niin se sanoo, että "got twenty" kaikkien kuullen. Muutenkaan ei ole koko ajan semmoinen olo, että sua kusetetaan. Mm. taksin voi ottaa mistä vaan ja taksat ovat selkeästi esillä.

Tuli vähän kehnosti jäsenneltyä tekstiä, mutta revi siitä nyt jotain.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Kyllä ehdottomasti Nykki ansaitsee oman ketjunsa. Valitettavasti minulla ei ole vinkkejä antaa, mutta koska itse olin viime keväänä lähdössä ja mahdollisesti yritän tänä keväänä taas suunnitella matkaa, niin vinkkejä kaipaan minäkin. Lähinnä majoituksesta, joka siellä on ihan törkeän kallista. Mä en ehkä ihan hostelleihin halua mennä tappelemaan torakoiden kanssa, mutta vinkit edullisista hotelleista kiinnostaa ja muitakin käytännön vinkkejä otetaan vastaan täälläkin.

edit: siinähän niitä jo edellä tulikin, Pennsylvaniaan itsekin törmäsin kun netistä bongailin, sitä AnaMasa uskallat siis suositella?
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Taalla taitaa olla ainakin kaksi JAPAa, jotka asuvat NYCissa. Heilta saanee hyvaa tietoo mita tehda ja missa.

Mulla ei ole siita kaupungista mitaan sanottavaa, kun en ole siella vielakaan kerinnyt kaymaan. Ehka ens vuonna? Itse kylla tutustuisin (ja tulen tutustumaan) kaikkeen muuhun siella kun Lady Libertyyn, Empire State Buildingiin ja muihin massaturistikohteisiin. Tutustuisin ehka enemmankin siihen life styleen ja siihen miksi NYC on maailman paras kaupunki (tai niin ainakin vaitetaan). Kuppilat, jointit, coolit alueet, puistot, ihmiset... naa kiinnostais. Ihan sama Pariisin kanssa, jossa tosin on tullut kaytya parisenkymmenta kertaa jo.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Gags kirjoitti:
Pennsylvaniaan itsekin törmäsin kun netistä bongailin, sitä AnaMasa uskallat siis suositella?
Pennsylvaniassa oltiin kesäkuussa 4 yötä. Iso vanha hotelli, jossa respat yms. toimii kuten täälläkin ollaan totuttu. Ei siis mitään ghetto-meininkiä :) Huoneet ovat vähän nuhjuisia (pintaremppaa vailla), mutta lakanat puhtaat, kylpyhuone/vessa saippuoineen ok, telkkari tottakai ja tosiaan Madison Garden tien toisella puolella. Toi on muutenkin ihan keskellä kaikkea. Metroasema vieressä, Time Square kävelymatkan päässä, Empire parin korttelin päässä jne.
 

scholl

Jäsen
Ei se vähennä Empire State Buildingissä käymisen arvoa, että sinne on tungosta ja että se on turistirysä tai että joutuu jonossa kiemurtelemaan kellarissa tunnin tai pari. Se on vain yksi niistä paikoista, missä pitää käydä kerran. Itse ainakin olin ihan tyytyväinen. Ja kun sieltä pääsee ulos niin tien toisella puolella on mukava vanhan ajan pubi, jossa voi kiskoa muutamat koneeseen.
 

Cannibal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Suosittelen

Days Inn-hotelliketjua majoitusta varten. Olimme parin kaverin kanssa pari vuotta sitten Days Innissä Nykissä ja sijainti oli loistava. Hinta n. 30 € per hlö per yö. Hotelli sijaitsi hyvin lähellä Times Squarea. Ehkä aavistuksen nuhjuinen mutta kaikki tarvittava oli. En voisi enempää vaatia. Ellei sitten tosiaan halua hostellimajoitusta.

Nähtävyyksien puolestahan kaikki riippuu siitä mistä itse pitää. Kyllä itse kävin ja kävisin kaikki nuo ns. massaturistikohteet. Pitäähän niissä nyt käväistä kun kerran sinne asti menee jos vähänkään on mielenkiintoa. Ei siinä kuitenkaan niin kauaa kestä. Itse koripallon ystävänä kävin syvällä Harlemissa tsekkaamassa legendaarisen Rucker Parkin. Huikea kokemus...joskin pelottava.
 

Gepardi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Itekin tullut joskus 10-vuotiaana käytyä Nykissä ja olihan se älyttömän siisti mesta, mitä nyt reissusta muistaa. Tuli kierrettyä noi vakiot; Empire State Building, WTC (rip), Madison Square Garden, Times Square etc.. Vapaudenpatsaalla ei tullu koskaan käytyä, mutta lauttamatkalla Staten Islandille tuli sekin nähtyä vähän kauempaa.
Enpä mä osaa juuri mitään yksittäisiä mestoja suositella, lähinnä vaan teki mieli muistella sitäkin matkaa ja sitä, kuinka nasta kaupunki se oli. Ihmisten ystävällisyys ja tilan käyttö oli niin paljon parempaa, kun mihin vaikka Stadissa törmää. Hyvänä esimerkkinä kävi sekin, että äitini käveli tohkeissaan päin jotain nuorta jannua (täysin oma vikansa) ja herra pahoitteli kauheasti tekojansa. Täällä päin tulisi vihaista katsetta ja kirosanoja, veikkaisin.

Huhhuh, ne näkymät WTC:stä ja Empirestä... Tahtoo takasin! :)
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
AnaMasa kirjoitti:
Esim. kun annat kaksikymppisen kassalle, niin se sanoo, että "got twenty" kaikkien kuullen.
Eiköhän ne sano "out of twenty?". Näin ainakin itse olen sen aina kuullut ja se on saanut sitten aina verenpaineeni nousemaan ("etkö shää shtna tajua että joo, on se kakskymppinen, ei sitä tarvitse suureen ääneen ihmetellä, anna nyt vaan vaihtoraha"). Tai ehkä asiaan liittyy joku toinen jekku joka ei ole minulle vielä noin viidentoista vuoden aikana avautunut.

Yksi mahdollinen ratkaisu New Yorkin yöpymispulmiin olisi asua hotellissa esim. New Jerseyssä tai Connecticutissa ja mennä aamulla junalla kaupunkiin. Tosin siinä kuluu myös rahaa ja aikaa...itse olin yötä New Jerseyssä ja aamulla menin junalla kaupunkiin. Ei se mitään juhlaa lauantaiaamuna ollut, viimeiset urvelot olivat poistumassa koteihinsa yön juhlinnan jälkeen yökäten eteeni kadulle edeltävän yön "nautiskelut". Muutenkin New Yorkista on jäänyt vähän sellainen nuhruinen ja stressinomainen kuva. Mutta toiset tykkää näistä. Mulle sopii Indian Wells, CA.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Amerikanihme kirjoitti:
Eiköhän ne sano "out of twenty?". Näin ainakin itse olen sen aina kuullut ja se on saanut sitten aina verenpaineeni nousemaan ("etkö shää shtna tajua että joo, on se kakskymppinen, ei sitä tarvitse suureen ääneen ihmetellä, anna nyt vaan vaihtoraha"). Tai ehkä asiaan liittyy joku toinen jekku joka ei ole minulle vielä noin viidentoista vuoden aikana avautunut.

Useat, melkein kaikki, kassat sanovat tuon "out of twenty":n (jos kakskymppisella maksat). Siihen ei liity mitaan sen kummallisempaa kun, etta he ikaan kuin varmastivat sen sinulle, etta olet antanut kakskymppisen, joka on kuitenkin verrattaen suuri raha. Meinaan, jos ette ole huomanneet, niin taalla noin rahat on lahes poikkeuksetta saman varisia ja varsinkin ulkomaalaiset seka vanhat ihmiset tekevat niiden kanssa virheita. Kyse on siis pelkasta asiakaspalvelusta, ei mistaan vittuilusta.

Euro-alueella homma menee helpommin, kun kaikki rahat on erivarisia ja jotkut jopa erikokoisia. Niin kus tiedatte.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Amerikanihme kirjoitti:
Eiköhän ne sano "out of twenty?".
"Got twenty", "got ten" jne. se on edelleen mun korvissa. Sanomalla summan ääneen myyjä suojelee myös omaa persettään siltä varalta, että asiakas väittäisi saaneensa väärästä rahasta takaisin. Tuon kuuleminen ei ärsytä lainkaan, koska sillä pyritään avoimuuteen ja rehellisyyten, eikä se hidasta rahastustapahtumaa lainkaan, toisin kuin kotimaiset plussakortin kyselijät.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Tappara
ipaz kirjoitti:
En löytänyt ketjua tälle ehkä maailman kuuluisimmalle kaupungille, johon olen kaverin kanssa matkaa suunnittelemassa ensi kevättalvella.

Hyvät Jatkoaikalaiset jotka olette Isossa Omenassa käyneet, niin lukisin mielelläni matkakertomuksianne ja suosituksia must-paikoista jonne poiketa. Joo joo, kaikkihan nyt käyvät tutustumassa Empire State Buildingiin, Vapauden patsaalla, Groud Zerossa, Brooklyn Bridgen ja Times Squaren. Mutta noin törkeän suuressa kaupungissa on varmasti paljon mielenkiintoisia paikkoja jotka pitää kokea. Niistä haluaisin oman käden tietoa paikan päällä käyneiltä.

Mitenköhän hankalaa on saada liput Rangersin matsiin?

Ensinnänkin kannattaa ostaa viikon voimassa oleva metrocard. Tulee paljon halvemmaksi ja helpommaksi kuin jokainen lipun osto. Metrolla kuitenkin pääsee Manhattanilla hyvin ja sitä kannattaa käyttää.

Empire State Buildingiin välttää jonot, kun menee heti aamusta. Vapauden patsaalle on suorastaan sanottuna helvetinmoiset jonot, muistaakseni lautat alkaa lähtemään sinne klo 9.00 niin jo ennen sitä kannattaa olla jonottamassa. Kumpaakin noihin on turvatarkastus, oikeastaan niitä on melkeen joka paikassa. Vapauden patsas ja Ellis Island, jonka kautta (vissiin jokainen) siirtolainen on tullut USA:han, ovat näkemisen arvoiset. Vapauden patsaan ylhäälle näköalatasanteelle ei pääse, koska se pitää varata käyttöön, todennäköisesti koululaisille ja muille vastaaville vain.

Ground Zero on vähän pettymys, tiheää korkeaa aitaa josta ei nää itse rakennustyömaalle oikeen millään. Muistopaikkana se enemmän onkin. Kuvia ja tekstiä 9/11 tapahtumista. Parhaiten Ground Zerolle näkee läheisen Burger Kingin kakkoskerroksen ikkunasta.

Bronxin eläintarha on ihan OK, jos yhtään tykkää eläintarhoista. Tiikereitä ja jääkarhuja ym. näkee läheltä. Molemmat ilmeisesti koulutettu liikuskelemaan aivan lasin lähellä.

Olimme syyslomalla New Yorkissa tuli käytyä katsomassa Rangersin, Islandersin ja Jetsin peli. Hotelliltamme (Roosevelt) kesti Madison Squade Gardeniin kävellä vartti. Jetsin stadiumille, joka on kuitenkin New Jerseyn puolella, jonka lähellä myös Devils pelaa, kesti mennä bussilla vain kymmenisen minuuttia, takaisin reilu tunti. Islandersin peliin kävely-metro-juna-bussi-kävely yhdistelmällä kesti 3 tuntia suuntaansa!

Brooklyn Bridge on kanssa näkemisen arvoinen. Itse Brooklynissäkin kannatanee käydä, siellä asuu suurin osa New Yorkilaisista. Punaisella metrolla Brooklyniin ja siellä rannan läheltä paikka, josta näkee hyvin Manhattanille. Takaisin kannattaa kävellä Brooklyn Bridgeä.

Time Square on pimeän aikaan hieno. Ei mikään kovin ihmeellinen loppujen lopuksi.

Illalla kannattanee käydä lautalla Staten Islandilla matka vissiin 15min suuntaansa. Illalla tai sopivasti pimeän aikaan sieltä näkee hienosti valaistuneen Manhattanin eteläkärjen.

Wall Street ei ole mikään kovin ihmeellinen paikka, tosin kannattaa käydä.

Central Parkissa kannattaa tietysti käydä.

Ruokapaikoista suosittelen Friday'siä :)

Kirjottelen lisää, kun muistuu mieleen..
 
Viimeksi muokattu:

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hotelleista kannattaa kokeilla Hotel New Yorkeria. Oliskohan 3-tähden hotelli, mutta hinta-laatu-suhde oli meille ainakin ihan tyydyttävä. Sijaitsee lähellä Hotel Pennsylvaniaa, joten erittäin lähellä on Penn Station, Madison Square Garden ja Central Station. Metroaseman sisäänkäynti on hotellin välittömässä läheisyydessä, joten ei tarvitse kovinkaan pitkiä matkoja roudata kapsekkeja. Vastapäätä McD ja TGI Fridays, joten ennakkoluuloinenkaan ei jää nälkäiseksi.

Hotellista sen verran, että taitaa olla NYCille tyypillinen "hieno aula, rupsahtaneet huoneet"-tyyppinen asumus. Huippuhotelleja lukuunottamatta taitaa olla yleistä, että kun avaa matkalaukkunsa, huoneeseen ei sitten paljon muuta mahdukaan. Huone oli kuitenkin siisti ja sijainti hyvä, joten seuraavalla reissulla on hyvinkin varteenotettava vaihtoehto.

Ostoksista sen verran, että maailman suurin tavaratalo Macy´s on ihan kivenheiton päässä. NYCistä kannattaa santsata urheilukamoja, koska esim. kengät ovat järkyttävän paljon halvempia kuin täällä. Ei siis tarvitse enää ihmetellä, miksi jenkit taapertavat lenkkareissa. Valikoimaakin on huomattavasti enemmän kuin täällä.

Baseballia kannattaa käydä katsomassa, jos sesonki osuu kohdalle. Kuolettavan tylsää, vaikka olisikin kova matsi kyseessä. Mutta on ehdottomasti kokemisen arvoista, sillä kun tapahtuu, jengi on ihan kybällä messissä. 50 000 jenkkiä huutaa kuin hinaajat, ei sellaista täällänäe edes Suomen fudismatsissa Stadikalla. New York Yankees Stadium sijaitsee Bronxissa ja sinne on ihan hyvät kulkuyhteydet niin metrolla, dösällä kuin taksillakin.

Nähtävää pitäjässä on vaikka muille jakaa, eikä kaikkea ehdi normiloman puitteissa nähdä millään. Hyviä vinkkejä tuli ylempänä eikä mulla hirveästi ole lisättävää. Harlemissa kannattaa käydä, mutta ei panikoitua siitä seikasta, että saatat olla ainoa valkoinen keskellä kirkasta päivää muutaman sadan metrin säteellä... ja valmistaudu ainakin henkisesti siihen, että Upper West Siden puolella, Harlemin tuntumassa sinulle ei ehkä myydä limonaatia siitä yksinkertaisesta syystä, että olet valkoinen. Ripaus rasismia siis toisinpäin kuin yleensä on tapana. Mutta kokemuksena sinänsä varsin mielenkiintoinen...
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Hyvä ravintola siinä Times Squaren kupeessa Theater Districtillä, nimeltään Carmine's, tarjoaa todella hyvät italialaiset ruoat. Isoja annoksia ja sellainen kotiruoka menu.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vietin viime syyskuussa neljä päivää tässä kyseisessä kaupungissa. Viihdyin kyllä, olisi pitänyt olla pidempäänkin, mutta aikataulu ei sallinut tätä. Mahtava kaupunki, jonne haluan kyllä ehdottomasti palata takaisin. Pyörin pelkästään Manhattanilla, mutta sielläkin riitti nähtävää enemmän, kuin tarpeeksi.

Itse majoituin sellaiseen hostelliin, kuin American Dream. Melko rähjäinen paikka, mutta sijainti oli täydellinen (24. katu itään, noin kilometri Empire State Buildingista) ja hinta edullinen.

Staten Islandin lauttaa tosiaan suosittelen (kuten muutkin tässä ketjussa). Manhattan mereltä päin on upea näky. Samaten Vapaudenpatsas tulee nähtyä enemmän kuin hyvin. En siis suosittele tätä perinteistä patsaalle vievää lauttaa, vaan tätä Staten Islandin versiota.

Hajahuomioita ranskalaisin viivoin:

- Suosittelen käymään John´s Pizzeriassa. Legendaarinen paikka ja syystäkin. Mahtavat pitsat. Paikka löytyy jostain Broadwayn ja 8. Avenuen risteyskohdan tuntumasta. En muista tarkkaa katua, mutta siellä Central Parkin ja Times Squaren välimaastossa se suunnilleen oli.

- Varo juomasta vahingossakaan Miller Lite tai Budweiser Lite -oluita. Maistuvat samalta, kuin vettä olisi laimennettu Lapparilla.

- 3. Avenuen varrella n.20 kadun tasalla oli ainakin paljon mukavia rock-pubeja, joissa kulutimme aikaa.

- Ground Zero ei ole oikeastaan yhtään mitään muuta, kuin aita ja rakennustyömaa. Toki se kannattaa katsastaa, jos siellä päin liikkuu. GZ:n vieressä oli joku irkkuravintola (aivan muistoplakaatin vieressä), josta sai biisoni-hampurilaisia ihan kohtuullisen halpaan hintaan. Suosittelen kokeilemaan.

- New Yorkin porukka on rentoa.

- Taksi on halpa, sitä kannattaa käyttää, varsinkin, jos on liikkeellä isommalla porukalla

- Vaatteet ovat halpoja. Itse ostin kahdet Levi´s 501:t hintaan 29$/kpl.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Sistis kirjoitti:
- Vaatteet ovat halpoja. Itse ostin kahdet Levi´s 501:t hintaan 29$/kpl.

Vaatteita, jos aikoo ostaa niin kantsii lampsia Manhattanin eteläpäähän. Hinnat olivat siellä huomattavasti halvempia (maaliskuu 2005) kuin Times Squaren nurkilla. Macy's tavaratalosta sai ainakin kun olin ulkomaalaista passia vilauttamalla kortin, jolla sai verot pois hinnoista.

Avausviestin kirjoittajalle vielä sen verran, että kannattaa käydä Bronx Zoo:ssa vaikka onkin talvi.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos ei silloin matkan ajankohtana Gardenissa ole mitään ottelua menossa, niin kannattaa käydä siellä sisällä reilun tunnin mittaisella ohjatulla esittelyllä. Itse ainakin jääkiekkofanina sain siitä paljon irti, koska Madison Square Garden on kuitenkin vanha ja legendaarinen jääkiekkoareena jossa on myös paljon muita tapahtumia. Käytiin Rangersien pukukopissa ja kaiken muukin näyttivät. Itse ainakin pidin.

Vapaudenpatsaan saarelle lähtöä en minäkään suosittele. Sen verran kauan sinne saa jonottaa ja parhaat kuvat saat kuitenkin laivalta. Itse olin tyttöystäväni kanssa sellaisella 1,5tunnin mittaisella laivareissulla jossa mentiin siitä vapaudenpatsaan vierestä ja muutama siltakin siellä näytettiin. Ainoa vahinko silloin kesäkuussa pääsi käymään siinä, ettei tajuttu laittaa aurinkorasvaa ja iho kärähti oikein kunnolla.

Wall-street oli myös varsin mielenkiintoinen, varsinkin ne poliisit rynnäkkökivääreineen.

Empire state -building on korkea rakennus tosiaan josta saa tavallisella kameralla hassuja kuvia, kun tulee pelkkiä kattoja näkyviin. Täytyy ens kerralla ottaa se kuulokesysteemi jos siitä sais jotain enemmän irti.

YK-rakennus on myös katsomisen arvoinen.

Ja sitten JFK:n kentällä kannattaa välttää niitä pimeitä takseja, ottavat 20dollaria enemmän ja saat pelätä henkesi edestä :)
 
K

kiwipilot

scholl kirjoitti:
Ei se vähennä Empire State Buildingissä käymisen arvoa, että sinne on tungosta ja että se on turistirysä tai että joutuu jonossa kiemurtelemaan kellarissa tunnin tai pari. Se on vain yksi niistä paikoista, missä pitää käydä kerran. Itse ainakin olin ihan tyytyväinen. Ja kun sieltä pääsee ulos niin tien toisella puolella on mukava vanhan ajan pubi, jossa voi kiskoa muutamat koneeseen.

Näin, ihan must paikka, rysä tai ei. Hotelleista tuo em. Pennsylvania sekä pieni Herald Square Hotel ovat tsekkaamisen arvoisia, hinnat suht. kohdillaan. Ei muuta kuin hyvää matkaa maailman suurenmoisimpaan kaupunkiin!
 

JLand

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, NY Yankees, NY Giants
Täytyy tässä joskus kirjoittaa joku NYC Survival Guide kun on paremmin aikaa.

Mutta Empire State Buildingista sen verran että illalla kannattaa aina katsoa ylös ja etsi ESB silmiinsä, koska silloin rakennuksen yläosassa palaa aina joko Rangersin/Knicksin/Giantsin etc. valot -- riippuen ihan siitä miten joukkueet ovat pelanneet etc. Se on ikäänkuin Empire State Buildingin kunnianosoitus New Yorkin urheilulle ja muistuttaa siitä mistä New York muun muassa tunnetaan. Kuuluisista urheilujoukkueista ja Empire State Buildingista.

Ja hotelleista...New Yorkin "best kept secret" on tottakai Hotel Wolcott 31st streetillä. Sieltä kävelee esimerkiksi juuri Penn Stationille ja Gardeniin parissa minuutissa.
 

dtw!

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Avalanche, hirvee intensiteetti
Cannibal kirjoitti:
Days Inn-hotelliketjua majoitusta varten. Olimme parin kaverin kanssa pari vuotta sitten Days Innissä Nykissä ja sijainti oli loistava. Hinta n. 30 € per hlö per yö. Hotelli sijaitsi hyvin lähellä Times Squarea. Ehkä aavistuksen nuhjuinen mutta kaikki tarvittava oli. En voisi enempää vaatia. Ellei sitten tosiaan halua hostellimajoitusta.

Itse yövyin myös Torontossa Days Innissä, ja voin kyllä suositella ko. ketjua. 26 jenkkitaalaa per yö taisi kustantaa, eikä mitään moittimista ollut. Kieltämättä hiukan nuhjuinen meininki, mutta taatusti riittävän siisti ja toimiva.

New York meni itseltä vähän läpikävelyksi, sen suuremmin ei ehtinyt nähtävyyksiä bongailemaan. Pakkohan sinne on joskus vielä palata.
 
Viimeksi muokattu:

scholl

Jäsen
Sistis kirjoitti:
- Varo juomasta vahingossakaan Miller Lite tai Budweiser Lite -oluita. Maistuvat samalta, kuin vettä olisi laimennettu Lapparilla.

Tuo ei kyllä liity sinänsä New Yorkiin ja väittäisin että se ongelma, että melkein väkisin saat noita versioita on suurempi hieman lämpimimmissä osavaltioissa. Sinänsä hauska kulttuuri, että oluen maku pyritään saamaan kokonaan pois. Brooklynin lager on ihan ok moskaa.

Oluista tuli mieleen myös NYCin suurin ongelma. Eli siellä jännitetään niin pahasti, että arkena ei ole myöhemmin illalla yhtään missään mitään. Itse olin joku arki-ilta kerran Times Squaren Planetissa tiskillä, kun sanoivat että se menee kiinni 01 niinkuin useimmat mestat ja sen jälkeen sitten kovalla asenteella lontustelua ympäri Manhattania. Ei taas löytynyt mestaa, mikä olisi ollut auki arki-iltana auki ennenkuin joku tyyppi tuli kadulla vetämään sisään strippiclubille. Ajateltiin no vihdoinkin saadaan bisset. Joku 50 dollaria joutui maksamaan sisään per ukko, kun se sisäänheittäjä vaati, että kassalle maksetaan tippiäkin. No kävin kusella ja broidi tilasi bisset ja ne olivat kyllä järkyttävää moskaa. Tölkit, joiden sisältämä olut oli ehkä maailman huonointa. Pari nopeaa kulausta ja sitten kyllä jäi bisse siihen ja ulos. Ei edes alastomia naisia katso, jos bisse on huonoa. Sen jälkeen hotellin viereiseen korealaisputiikkiin, josta Manhattan-hintaisia sixpackeja Heinekenia ja Coronaa huoneeseen. Nekin olivat semikalliita niinkuin aina, muttei samaa tasoa kuin roomservice. Lentokentältä kun tulin hotelliin niin tilasin 2 tölkkiä bisseä ja 2 tölkkiä cokista niin se oli yli satasen.

Ground zerossa ei ole mielestäni mitään katsomista. Mielummin sitä liikkuu vaikkapa central parkissa. Nykin metro on ihan kiva kokea kerran eli menee vaikkapa hotellilta Wall Streetille, mutta muuten senkin käyttäminen on ihan turhaa. Kun kävelee niin näkee mestoja ja takseja saa tosi helposti ja ne ovat halpoja.

Jokaisella on varmasti sellaisia pakkonähtävyyksiä, mitkä pitää nähdä. Se on ihan ok ja varsinkin ekalla reissulla perusteltua. Mutta kyllä siellä olosta kannattaa nauttiakin. Itse olen pyörinyt lähinnä vain Manhattanilla, mutta sitten kun saan aikaiseksi seuraavan kerran piipahtaa niin kiinnostaisi kyllä vähän laajentaa meininkiä ja tutustua hieman esim. Brooklyniin. Ja Long Islandilla voisi käydä stalkkaamassa luxusalueet.

Shoppailu on jenkeissä kivaa. Vaikka se ei ole New Yorkissa ehkä niin halpaa kuin jossain muualla niin onhan joku Macy's ihan loistava perushalpojen vaatteiden ostopaikka. Ralph Laurenia ja vastaavaa moskaa kannattaa ostaa huolella. Ja siinä sivussa mennä sitten aina jonnekin mukavaan pubiin muutamille. Niitä on yllättävän paljon Manhattanillakin. Kun kävelee niin osuvat silmään. Ja etelässä on Brooklyn Bridgen tuntumassa se Pier 17, jonka sisäbaarissa ja erityisesti terassilla ainakin itse olen vetänyt keittoa iltapäiväkännäilyn merkeissä. Etelään päin näkyy hyvin, kun porukkaa tulee helikoptereilla Manhattanille. Toiseen suuntaan taas voi nähdä jotain muuta mielenkiintoista kuten itse näin yhtenä sadepäivänä, kun Brooklyn Bridgelta itsarin tehnyt tyyppi naarattiin monen poliisiveneen toimesta. Yankees fanishoppi on muuten ihan siinä vieressä. Sen lisäksi suosittelen käymään lounaalla MSG:ssä. Harmi, että se on niin vähän aikaa päivästä auki se rafla, mutta se ihan kiva vetää sellaisessa urheilutunnelmaisessa mestassa burgeri naamaan ja heittää vaikka muutama vapaaheitto.

Jos menee huhtikuussa niin kannattaa tsekata Nykin autonäyttely. Se on mielestäni aika hyvä ihan kansainvälisesti ajateltunakin ja siinä vieressä on se lentotukialusmuseo, joka on myöskin vierailun arvoinen jne. jne. Nähtävää ja koettavaa on ko. kaupungissa paljon. Ja jos näet Trump Towerissa Donny boyn niin sano sille You're fired.

Sales tax on Amerikassa keskimäärin niin vähän, etten itse edes halua tietää, minkälaisella lapulla sellaisen pystyy välttämään.

EDIT: Niin ja JLand ja muut paikalliset voisivat kertoa vähän viihdekuviosta eli mistä nousee parasta tsigua. Onko se Chinaclub edelleen se mesta, missä joutuu väijyttämään. Harmi, että 70-luku ja Studio54 meni allekirjoittaneelta ohitse. Silloin olisi pitänyt liikkua ko. mestassa vaikkapa Pelén ja Franz Beckenbauerin seurassa niin semihyvää lorttoa olisi ollut tarjolla
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
scholl kirjoitti:
Tuo ei kyllä liity sinänsä New Yorkiin ja väittäisin että se ongelma, että melkein väkisin saat noita versioita on suurempi hieman lämpimimmissä osavaltioissa. Sinänsä hauska kulttuuri, että oluen maku pyritään saamaan kokonaan pois. Brooklynin lager on ihan ok moskaa.

Oman asiantuntijaraatimme mukaan parhaat New Yorkista saamamme amerikkalais-oluet olivat Sam Adam's Octoberfest ja Pale Ale jotain. Nuo olivat oikein juomakelpoisia. Miller Litet otimme kokeeksi, kun päätimme testata, onko tuo vesikalja oikeasti niin pahaa, kuin väitetään. Karu totuus oli, että se maistui vielä pahemmalle. Budweiser Litet saimme vahingossa, kun tarjoilijatyttö taisi kuulla kaverini tilauksen "Three Budweisers. Pints!" muodossa "Three Budweiser Lites". Eli tuo riski on siis olemassa tuollakin. Etelävaltioissa en ole käynyt, mutta luotan kyllä kokemukseesi tässä asiassa.

Brooklyn Lager ei meidän mielestä ollut mitään erikoista. Mutta nuo Litet se hakkasi kyllä mennen tullen.

scholl kirjoitti:
Oluista tuli mieleen myös NYCin suurin ongelma. Eli siellä jännitetään niin pahasti, että arkena ei ole myöhemmin illalla yhtään missään mitään. Itse olin joku arki-ilta kerran Times Squaren Planetissa tiskillä, kun sanoivat että se menee kiinni 01 niinkuin useimmat mestat ja sen jälkeen sitten kovalla asenteella lontustelua ympäri Manhattania. Ei taas löytynyt mestaa, mikä olisi ollut auki arki-iltana auki ennenkuin joku tyyppi tuli kadulla vetämään sisään strippiclubille.

Jaah, kyllähän tuota mestaa kutsutaan kuitenkin kaupungiksi, joka ei nuku koskaan. Arki-iltaa en ole siellä viettänyt, mutta sunnuntai-illan kuitenkin, ja kyllä ainakin silloin meininkiä oli ihan samalla tapaa, kuin perjantai- ja lauantai-iltoina. Ja baarit olivat sinne kolmeen asti auki. Tuo siis 3rd Avenuella n. 20 kadun tasalla. Ja Chelseassa kuulemma olisi ollut jotain mestoja, mitkä olisivat auki läpi yön.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
scholl kirjoitti:
Sales tax on Amerikassa keskimäärin niin vähän, etten itse edes halua tietää, minkälaisella lapulla sellaisen pystyy välttämään.


Varsin hassua tekstia meidan maailmanmatkaaja taas vetaa tassa ketjussa. En jaksa niihin puuttua sen enempaa, mutta tosta yllaolevasta sanon sen, etta ei ole sellaista kasitetta kun "Amerikan sales tax". Joissain osavaltioissa sellainen on (ja yleensa ne on eri suuruisia), kun taas joissain sellaista ei ole.

Tama tasta.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Cannibal kirjoitti:
Days Inn-hotelliketjua majoitusta varten. Olimme parin kaverin kanssa pari vuotta sitten Days Innissä Nykissä ja sijainti oli loistava. Hinta n. 30 € per hlö per yö. Hotelli sijaitsi hyvin lähellä Times Squarea.
Tämän hintaisen hotellin nimen haluaisin todellakin tietää.

JLandin "survival-kit":tiä odotellessa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös