Jos kuteita halua shoppailla, niin mielestani siihen kaksi paikkaa, joita ei voi jattaa valiin (melkein muut sitten voikin, riippuen mita hakee):
- Century21 (World Trade Center metroaseman vieressa), halpaa outlet kamaa
- Macy's, kaupungin ja ehka koko maan paras tavaratalo ja Macy's:ssa on aina ale.
Bloomingdale oli mielestani vasynyt mesta. Kavin kattomassa paria Calvin Kleinin paitaa, hintaluokassa $280, ja sen jalkeen kavin paskalla ja poistuin.
Itse teen vaateostokeni liikkeista jotka myyvat ylijaamaeria. Manhattanilla ei nayttanyt noista olevan kuin TJ Maxx mutta suurkaupungin alueelta varmaan loytyy myos Ross ja Marshalls. Noista noita levisin farkkuja saa 10-15$. Tosin koska nama ketjut ostavat myyntiin vain ylijaamia, on aina vahan tuurin kaupaa loytyyko kokoja.
Tuo Macys on kylla ihan jo nakemisenkin arvoinen paikka. Tosin saattaa olla itsemurhaa vieda tyttoystava sinne.
Muutama kuukausi sitten NYssa kavin mutta en nyt osaa sen kummempia matkavinkkeja antaa kuin ne mita taalla jo on ollut. Itse ei tyomatkalla paljoa kerinnyt kiertamaan, vaikka yhden paivan kokonaan vapaaksi sainkin. Omien kokemusten perustella voin neuvoa seuraavaa:
- Empire State Building on uskomattoman hieno kokemus, vaikka helkkarin kallis onkin. Kannattaa menna niin etta on viela valoisaa mutta pimeakin kerkeaa tulemaan ylhaalla ollessa. Itse osuin ylos juuri auringon laskuun ja sain komeita kuvia. Jonotukseen kannattaa varata vahintaan 2 tuntia mutta voi olla etta menee paljon enemmankin. Muistaakseni sytkari otettiin pois turvatarkastuksessa joten mitaan 50 dollarin zippoja ei kannata kanniskella.
- Museum of Natural History. Suosittelen varauksella. Mina ainakin olen tottunut etta museossa nakee jotain oikeasti vanhaa, eika vain kipsi ja muovi kopioita. Toisaalta mielenkiintoinen kohde ja jos vaan aikaa on puolenpaivaa kierrella, niin sinne vaan. Oma mielipide on nyt vahan niin tai nain ihan fiksut nayttelyt siella oli, mutta aitojen esineiden puute jai toisaalta kaivelemaan. Kannattaa muuten valehdella etta on opiskelija, niin saastaa aika paljon. Itseltakin kysyttiin etta oletko opiskelija, vastasin ajattelematta vaan juu ja kun kysyivat opiskelija korttia, sanoin etta ei ole, alennuksen kumminkin sain.
- Statue Of Liberty jai valiin ryostohintojen takia.
Muutenkin rahat tuossa kaupungissa osataan ottaa pois. Dollarin seteleita kannattaa varata vino pino taskuun kun joka paikassa saa olla tipittamassa. Waldorf Astoriassa meni jo hermot kun jatkuvasti sai tunkea jollain hunepalvelijalle rahaa. Viimeisena paivana meikalaista katsottiin kiukkuisesti kun olin paattanyt etta tippia ei enaa tipu. Eivat ne vissiin alunperinkaan olleet tyytyvaisia meikalaisen dollarin tai parin tippeihin. Tuli sitten Waldorfissakin yo vietettya. Firman saastojen takia minulle ei otettu halvemmasta hotellista huonetta toisin kuin meidan pomoille, vaan nukuin Waldorfissa firman kokoussviitin nurkassa varavuotella. Hotellissa kuin hotellissa kannattaa pitaa sita DND kylttia ovenkahvassa muuten siella on aina joku tuomassa pyyhkeita tai shamppoita tipin kiilto silmissa.
Jo mainittua sekin etta metrolla ja kavellen paasee todella hyvin kulkemaan, eika taksia tarvita kuin lentokentta matkoilla. Itsella ei tosiaan ollut liikaa aikaa kaupunkia tutkia ja kyllahan mieli tekisikin palata oikein ajan kanssa. Hiton hieno kaupuki vierailla, itse en asumaan sinne kylla valttamatta haluaisi. Niitakin kuitenkin ymmarran ketka siella tykkaavat asua. Itselle suuri yllatys oli etta yollakin tuntui ihan turvalliselta kavella ympariinsa. Kerran neekeriteinit tulivat paivasaikaan ahdistelemaan rap levyineen. Tuostakin selviasi jos nayttaisi vahemman turistilta. Vinkkina vaan etta kannattaa vaan jatkaa kavelya ja inttaa etta ei kiinnosta, hetken ne siina ymparilla pomppivat mutta kylla ne siita pian vasyvat. Kannattaa vaan pitaa lompsasta ja kassista kiinni. Harhaluulo on jos kuvittelee etta ostamalla sen levyn niin paasee tilanteesta ulos. Kerran taalla Atlantassa sen virheen tein...