Jos jokainen pikkuostos maksettaisiin siellä kortilla (niin kuin Suomessa tehdään)
Kyllähän se Suomessakin on aivan perseestä. En ymmärrä miten kortti on muka kätevämpi kuin käteinen. Siis ymmärrän, jos ostaa vaatteita, elektroniikka tms., mikä maksaa paljon ja mikä ostetaan ex tempore. Silloin lompakossa ei pidetä rahaa mukana ja joku voi haluta rahoittaa sen luotolla tms., mutta sellainen kaiken maksaminen kortilla ja sitä kautta pisteiden kerääminen tai joku muu motiivi on hyvin erikoinen. Mua ainakin vituttaa se kuinka paljon jonoa tulee siitä, kun jengi maksaa parin euron ostoksia jollain electronilla, jossa se varmennus kestää. Jos varaa esim. valmiiksi tasarahan ja antaa sen myyjälle kouraan niin pääsee suoraan eteenpäin. Onhan se naurettavaa, että joku ei voi ostaa jäätelöä, kun kiskalla ei käy kortti, eikä huvita kantaa muka edes paria euroa käteistä mukanaan.
Toinen asia on turvallisuus. Suomalainen on usein sinisilmäinen, mutta monta krt kortti voi tulla kopioiduksi. Eikä se tarvitse olla ambomaassakaan. Broidilla on kopioitu pari krt luottokortti ja samoin faijalla. Joku ihan asiallisen oloinen ravintola Tukholmassa voi tehdä niin. Kortteja tarvitaan kuitenkin hotelleihin ja shoppailuun, joten joskus ryöstetyksi tulleenakin tiedän, kuinka vittumaista niitä kortteja on puhelimessa hankkia uudelleen kesken matkaa. Niinpä mulla on ainakin ihan selkeä matkustusstrategia, jossa käteinen näyttelee selvää roolia. Amerikassa on tietysti huono puoli se, ettei ole kovin isoja seteleitä (siis väärennösten kannalta hyvä, mutta matkustusstrategian kannalta huono), koska Euroopassa pyrin liikkumaan niin, että mulla on toisaalta aika paljon pieniä seteleitä (10-20e) ja sitten toisaalta isoja seteleitä (100-200e yleensä), jotka on piilotettu paremmin.
Käteinen on kätevä tapa maksaa matkoilla kaikki perus päivittäiset menot kuten ruoka, juoma ja liikkuminen. Ehkä olen liian vanha, kun en kertakaikkiaan ymmärrä tuota kokonaan korttien varassa pelaamista. Ihan pimeätä kertakaikkiaan.