Toki Tommylle tällainen huilivirka suodaan. Ja hyvä tietää, että akuuttiin pakkipulaan on lääke lähellä.
Alkaapi pikkuhiljaa näyttää siltä, että (korjaa dali jos olen pahasti väärässä) Johnny Macille räätälöidään virkaa ennemminkin toimiston puolelta kuin kopista. Louhan ei, vaikka monet toisin luulevat, sittenkään eläne ikuisesti...
Joo, eiköhän me nähdä vielä Albelin tositoimissa, kunhan loukkaantumiset niittävät Devils-pakkeja vaateriin...
Tuosta valmentajakuviosta on ainakaan minun tietämykselläni paha sanoa vielä oikeastaan mitään, koska näitä kuvioita ei kauhean paljon spekuloida julkisuudessa eikä minulla ole suoraa linjaa Don Lamoriellon toimistoon...
Sellaista ajatuskulkua olen päässäni rakennellut, että Don Lamoriello hankki Sutterin potentiaaliseksi GM:ksi, joka ottaa homman haltuun, kun Don itse siirtyy silittämään valkoista kissaa huvilalleen. Tätä ennen Sutter on "työharjoittelussa" päävalmentajana, ja valmistautuu siihen pestiin, jota varten hän on todellisuudessa Devilsiin tullut. Perustan tätä ajatusta myös siihen, että Devils oli ollut Sutterin perään jo pidempään. Hyviä valmentajiahan löytyy pienemmälläkin vaivalla, mutta päteviä GM:iä ei sitten senkään vertaa. Ja hyvin voi myös kysyä, miksi Sutter jättäisi oman seuransa Red Deerissä "pelkän" valmentajanpestin vuoksi?
Sutter on mielestäni täydellinen löytö ja istuu Devilsin ideologiaan niin penkin taakse kuin konttorin puolelle, koska hänellä on monen vuoden kokemus Red Deer Rebelsin asioiden hoitamisesta ja jäätävän hyvät kontaktiverkostot nuorien pelaajien kartoittamiseen. Tämä on erittäin tärkeä juttu, koska Devils, jos mikä, elää ja kuolee sen mukana, miten hyvin joukkue pystyy uusiutumaan sisältäpäin.
Penkin taakse Sutter tuo sieltä puuttunutta auktoriteettia ja kovaa työmoraalia. Devilsin nuoremmille pelaajille, kuten Greene, Oduya, Clarkson, Parise, Corrente ja Bergfors, hän pystyy varmasti antamaan paljon enemmän kuin Claude Julien. Muutenkin nuorille pelaajille piisaa esimerkkiä varsinkin pakkien osalta, kun valmennusporukassa ovat mukana Larry Robinson, Albelin sekä aika ajoin treeneissä piipahtavat Scott Stevens ja Ken Daneyko. Luulisi pelaajien saavan melko hyödyllisiä vinkkejä...
Ja siinä vaiheessa, kun vetovastuu konttorilla vaihtuu, tulisi ilmeisesti MacLeanin vuoro ottaa homma haltuun. Lou on sanonut moneen kertaan, että Johnny Mac on jonain päivänä loistava koutsi NHL:ssä. Viime keväänä hän ei vielä ollut valmis johtamaan Devilsiä menestykseen pleijareissa, mutta kovin häävissä jamassa ei ollut joukkuekaan, kun Julien sai lähteä.
Toki voin olla hyvin pahasti metsässä tämän arvion kanssa, ja aika näyttää siirtyykö Johnny Mac esimerkiksi skouttausosastolle tai kokonaan toiseen seuraan hakemaan päävalmentajan paikkaa. Se työ hänellä kuitenkin siintää ykkösvaihtoehtona mielessään. Niin, ja saattaahan Sutterkin saada potkut kesken kautta...
Kuviossa on mukana myös Scott Stevens, joka on joissain haastatteluissa sanonut, että valmentaminen kiinnostaa, mutta ei vielä, koska hänen tyttärensä on niin pieni vielä, että hän haluaa viettää aikaa kotona. Mutta muutaman vuoden päästä tilanne voi olla toinen ja tällöin Devilsin penkin takana voivatkin olla MacLean, Stevens ja sitten joskus Brodeur. Voi että se olisi nostalgista ja herkistävää nähdä nuo herrat johtamassa Devilsin peliä.
Sutterin mietteitä valmennustiimistä
Tässä vielä juttu, jossa Brent Sutter kommentoi omaa valmennustiimiään. Jacques Caron jatkaa siis maalivahtivalmentajana ja Jacques Laperriere siirtyy ohjaamaan Lowellin ja Trentonin pakkilupauksia.
John MacLean jatkaa siis kakkosena, vaikka hän olisi toivonut ykköskoutsin paikkaa. Mutta hän saa varmasti jonkinlaisen palkinnon uskollisuudestaan, kuten muutkin monivuotiset Devils-kasvot.